Amber Albarda
zaterdag 25 september 2010 om 17:31
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
woensdag 4 april 2012 om 09:59
Gisteravond niet echt AA-proof gegeten. Patatjes gehaald met een kroket, die dus niet-biologisch is. Veel vlees zit er niet in, gelikkig. Ik had er zo'n trek in. Pindasaus el zelf gemaakt met alles uit de natuurwinkel. Geen E-nummers daarin dus. Of een minimum.
Ik zat wel snel vol.
Overdag wel volgens AA gegeten.
Ik zat wel snel vol.
Overdag wel volgens AA gegeten.
donderdag 5 april 2012 om 09:54
donderdag 5 april 2012 om 11:34
Ik zit ook veel sneller vol. Heb dus echt geen trek meer in zoet. Mijn man had voor zichzelf een milkshake gekocht. Ik nam een slokje en ik vond het dus echt vies. Mierezoet! En zo'n rare structuur.
Het is inderdaad erg rustig hier.
Net mijn groentesap gemaakt en een rijstwafel met amandelpasta op. Mmmm, een attractie!
Het is inderdaad erg rustig hier.
Net mijn groentesap gemaakt en een rijstwafel met amandelpasta op. Mmmm, een attractie!
zaterdag 7 april 2012 om 11:18
Meelezen is natuurlijk ook goed Ook hier heb ik mindere dagen hoor. Eergisteren sate met frietjes gegeten en gisteren aan de chocolade. Die chocolade was erg lekker (biologische ook, dat proef je wel echt) en daar heb ik niet zo gek veel van op. Sate was ook lekker, maar achteraf echt een supersmerige smaak van in mijn mond. Zat denk ik hoop suiker in... Ik merk gewoon wel dat ik af en toe zin heb in 'iets lekkers' en vaak eet ik het dan gewoon maar, want anders blijf ik eraan denken. Maar meestal valt het zo tegen dat ik er vervolgens weer een tijdje geen zin in heb.
Vandaag beetje laat, dus staat nu pas mijn havermoutpap (met vijgen en feta) op het vuur.
Vandaag beetje laat, dus staat nu pas mijn havermoutpap (met vijgen en feta) op het vuur.
maandag 9 april 2012 om 20:02
Ik at ergens kibbeling. Strooien ze er na het bakken kruiden (uiteraard met E621) over. Rijkelijk! Ik kon moeilijk zeggen dat ik ze niet meer hoefde! Voortaan maar vooraf vragen of ze dat niet doen. Vreselijk. Ik proefde geen vis, maar alleen die kruiden. Zo jammer.
Zelf had ik voor de dag allerlei verantwoorde hapjes bij me (dadels, komkommer, speltcrackers enz, maar het was koud en dan wil je wel eens iets warms.
Zelf had ik voor de dag allerlei verantwoorde hapjes bij me (dadels, komkommer, speltcrackers enz, maar het was koud en dan wil je wel eens iets warms.
maandag 9 april 2012 om 20:11
Mmm dadels, heerlijk inderdaad. En bij de biowinkel hier hebben ze echt goddelijke speltcrackers ja, heerlijk. Met de jam van daar, mmm! Sowieso is die winkel fantastisch Ik liep er echt kwijlend rond ), zo jammer alleen dat het zoveel duurder is.
Slikken jullie ook de vitamines die Amber aanraadt (chroom, zink, calcium etc.)?
Slikken jullie ook de vitamines die Amber aanraadt (chroom, zink, calcium etc.)?
maandag 9 april 2012 om 21:15
Leuk al jullie berichten. Ik probeer ook al ongeveer 2 jaar Amber proef te eten en heb na het lezen van jullie topic het boek van Julia gekocht. Toch wel moeilijk om alles te volgen. Ik slik niet die vitamines, probeer veel biologisch te kopen maar heb ook heeeel veel niet biologisch, heb een plastic waterkoker en borden. Gebruik de magnetron regelmatig, eet noten, zaden, groente en fruit, drink wel regelmatig wijn. Nou ja jullie lezen het ik ben me wel bewust van alles maar moet mijn draai ook na 2 jaar nog vinden of soms weer oppakken. Ik voel me wel beter als ik het goed doe. Heel herkenbaar ook dat je bij andere niet meer graag wilt eten. Daar heb ik wel moeite mee. Wil soms ook daar genieten maar dat is steeds lastiger merk ik.
maandag 9 april 2012 om 21:44
@Maria555, irritant is dat he, dat je ergens wat eet en de pure smaak door allemaal toevoegingen wordt verpest? Ik ben tegenwoordig daar wat alerter op en vraag in een restaurant bijvoorbeeld vaak of de dressing apart kan enzo. Vroeger durfde ik dat nooit (bang om een zeur te zijn), maar nu ik ouder wordt kan me dat allemaal iets minder schelen, haha!
Ik gebruik trouwens wel een multivitamine (van de Tuinen, kon er niet echt troep in ontdekken). Merk dat het vooral veel goeds doet voor mijn huid. Verder lastig om nou te zeggen of het iets doet vind ik.
Ik heb vanmiddag me uitgesloofd en koekjes, cake en hartige muffings gemaakt. Deel in de vriezen en ik kan weer een tijdje vooruit
Ik gebruik trouwens wel een multivitamine (van de Tuinen, kon er niet echt troep in ontdekken). Merk dat het vooral veel goeds doet voor mijn huid. Verder lastig om nou te zeggen of het iets doet vind ik.
Ik heb vanmiddag me uitgesloofd en koekjes, cake en hartige muffings gemaakt. Deel in de vriezen en ik kan weer een tijdje vooruit
maandag 9 april 2012 om 22:52
Ik slik 's morgens een multivitamine/mineraal, echinaforce, D3 en 's avonds 1000 mg vitamine C en zink. En ook nog twee keer per dag glucosamine. Meest bast heb ik bij die vitamine C, heb ik het idee. Zink is tegen ontstekingen en ik ben al een jaar niet ziek. Ik stop met echinaforce als de r uit de maand is.
Heb vandaag chocola op die gezoet was met stevia. Erg vies. Ik eet dan liever miets of gewoon een stukje puur 70 of 80 %.
Heb vandaag chocola op die gezoet was met stevia. Erg vies. Ik eet dan liever miets of gewoon een stukje puur 70 of 80 %.
dinsdag 10 april 2012 om 08:54
Leuk! Ik ben zelf julia proof op dit moment, maar wil het boek van Amer ook gaan lezen. Ik ben zelf ook het meest te vinden in de bio-winkels en zo niet, lees ik alle etiketten goed door en koop ik in de supermarkt alleen de biologische en het meeste wat plain is. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik mij gewoon echt beter voel.
dinsdag 10 april 2012 om 21:22
Ik las net dat op 23 april het nieuwe boek van Amber uitkomt; Amber beantwoordt. Is blijkbaar een soort gids waarin Amber antwoord geeft op 50 lezersvragen die haar de afgelopen tijd zijn gesteld. Kost 12.50, dus niet zo duur (maar zo te zien ook niet zo utgebreid) als haar eerdere boeken. Maar zal 'm vast wel weer kopen, haha
Hebben jullie het trouwens ook in jullie omgeving; dat er veel meer mensen aan het amberen zijn geslagen? Mijn neefje, moeder en vriendinnetje zijn inmiddels ook enthousiast aan de sapjes en salades!
Hebben jullie het trouwens ook in jullie omgeving; dat er veel meer mensen aan het amberen zijn geslagen? Mijn neefje, moeder en vriendinnetje zijn inmiddels ook enthousiast aan de sapjes en salades!
woensdag 11 april 2012 om 08:43
Ik zag ook dat het boek er bijna aan komt. Ik hoop wel dat er veel nieuwe dingen instaan en dat het niet een herhaling wordt van de informatie uit de andere boeken.
Ik vind het wel heel jammer dat Amber niet zo actief is op Internet. Haar site is helemaal niet uptodate. Je moet toch reclame maken voor je nieuwe boek? En op Facebook reageert ze ook weinig.
Ik vind het wel heel jammer dat Amber niet zo actief is op Internet. Haar site is helemaal niet uptodate. Je moet toch reclame maken voor je nieuwe boek? En op Facebook reageert ze ook weinig.
woensdag 11 april 2012 om 09:09
Ik heb mijn beste vriend aangestoken, en geloof mij, hij is zo'n pummel die overal suiker in doet, bakken koffie verslind, witbrood, frituur en roken! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar hij is gestopt met roken, suiker en eet nu speltboterhammen van de natuurwinkel Toch leuk, en we delen samen de kosten van de biologische producten. Amber ken ik niet, maar wil die boeken graag lezen, maar heb nu even geen centen om ze aan te schaffen, dus dat moet ff wachten.
woensdag 11 april 2012 om 10:21
Wat een goede invloed heb jij op je vriend! Super!
Hier lukt het niet om mijn man van de suiker af te krijgen. Ik had een paar dagen in plaats van een schepje suiker een half schepje suiker en een druppel stevia in de koffie gedaan. Stiekem. Daarna een kwart lepeltje suiker en twee druppels stevia.
Na een paar dagen vroeg hij of we andere koffie hadden. Die was echt niet lekker. Ik heb niets gezegd van de stevia, maar gezegd dat het inderdaad een ander merk was. Ik zou het oude merk weer nemen. Ik ben gestopt met die stevia.
Hier lukt het niet om mijn man van de suiker af te krijgen. Ik had een paar dagen in plaats van een schepje suiker een half schepje suiker en een druppel stevia in de koffie gedaan. Stiekem. Daarna een kwart lepeltje suiker en twee druppels stevia.
Na een paar dagen vroeg hij of we andere koffie hadden. Die was echt niet lekker. Ik heb niets gezegd van de stevia, maar gezegd dat het inderdaad een ander merk was. Ik zou het oude merk weer nemen. Ik ben gestopt met die stevia.
woensdag 11 april 2012 om 16:56
Dank je Maria, het is mijn beste vriend, dus ben zuinig op hem.
Stevia is niet lekke idd! Bij de reform, athans bij de eko-plaza verkopen ze ongeraffineerde suiker, het is heel fijne suiker en qua smaak vergelijkbaar met rietsuiker, al is rietsuiker eigenlijk ook bewerkte suiker. Het heet dus Oersuiker.
Mischien hem het boek laten lezen ? ik heb die vriend mijn boek uitgeleend, nu belt hij zelfs voor vragen, haha.
Succes !
Stevia is niet lekke idd! Bij de reform, athans bij de eko-plaza verkopen ze ongeraffineerde suiker, het is heel fijne suiker en qua smaak vergelijkbaar met rietsuiker, al is rietsuiker eigenlijk ook bewerkte suiker. Het heet dus Oersuiker.
Mischien hem het boek laten lezen ? ik heb die vriend mijn boek uitgeleend, nu belt hij zelfs voor vragen, haha.
Succes !
woensdag 11 april 2012 om 20:49
woensdag 11 april 2012 om 21:31
Maar de maaltijden maak ik doorgaans. Dus die zijn goed. En er is alleen maar biologisch vlees in huis, hoewel hij bij het boodschappen doen afgelopen week ook een keer niet-biologische rauwe ham in het karretje deed. Die vindt hij lekker. Hij is dan de enige die ervan eet.
Leuk dat jullie vrienden zo om zijn.
Ik ga mijn best hier doen.
Leuk dat jullie vrienden zo om zijn.
Ik ga mijn best hier doen.
woensdag 11 april 2012 om 21:51
De mijne doet het ook niet hoor Maria. Hij moet het zelf willen en anders maar niet
En hij heet brinta, wil alleen maar witte paste (volkoren wil hij niet en speltpasta vindt hij te groot, die hebben ze niet in minielleboogjes). Nou, dan kook ik voor hem apart een beetje. De saus e.d. is hetzelfde en gezond. Aardappelen groente en biologisch vlees gaat ook prima.
En hij heet brinta, wil alleen maar witte paste (volkoren wil hij niet en speltpasta vindt hij te groot, die hebben ze niet in minielleboogjes). Nou, dan kook ik voor hem apart een beetje. De saus e.d. is hetzelfde en gezond. Aardappelen groente en biologisch vlees gaat ook prima.
donderdag 12 april 2012 om 09:50
Wij eten ook vaak aardappels, groente, vlees. Alles biologisch. Hij neemt wel vaak chilisaus erbij, die is niet-biologisch. Ik heb al wel een biologische variant.
Ik eet nu regelmatig Brabants roggebrood. Erg lekker. Wel met conserveringsmiddelen. Dat grove lust ik nog niet. Daar zijn betere versies (zonder E-nummers) van te koop, maar ik vind dat te grof. Ik eet het overigens met kaas (bio) of ei.
Ik eet nu regelmatig Brabants roggebrood. Erg lekker. Wel met conserveringsmiddelen. Dat grove lust ik nog niet. Daar zijn betere versies (zonder E-nummers) van te koop, maar ik vind dat te grof. Ik eet het overigens met kaas (bio) of ei.
donderdag 12 april 2012 om 15:38
Hahaha, grappig dat koffie verhaal! Ik moet eerlijk bekennen, ik smokkel ook wel hoor, laat ik het zo zeggen, ik geef een eigen touch eraan, ik mijd de echte shit om het even grof te zeggen, maar ik wil ook leven, dus ik eet buiten de deur rustig in een restaurant en ik heb vanmorgen gewoon een heerlijke vol additive tompouche gegeten, ik kan het niet allemaal laten, maar ik heb dan ook geen gewichtsprobleem, zoals wat zij wel had in het boek. Stevia is ook echt niet lekker, dan liever suiker of zelfs zoetstof! Ik kies zelf voor de suiker wel ongeraffineerde. Tis gewoon zo doe waar je je goed bij voeld, ik ben geen Amber noch Julia ik ben Girl en ik neem graag tips ten raade, maar ik volg ook mijn eigen instinkt.
vrijdag 13 april 2012 om 23:10
Ik denk er zo ook over, girlxxx. Ik doe mijn best, maar ben wel realistisch.
Gisteren in een soort snackbar gegeten. Een vegetarische kroket, pindasaus, sla en patatjes. Ik zat mudjevol en had 's avonds best last ervan. Ik bestelde een grote versgeperste jus d' orange. Deden ze die in zo'n weggooibeker! Jammer. Weer bpa, dacht ik.
Het lekkerst eet je toch thuis!
Gisteren in een soort snackbar gegeten. Een vegetarische kroket, pindasaus, sla en patatjes. Ik zat mudjevol en had 's avonds best last ervan. Ik bestelde een grote versgeperste jus d' orange. Deden ze die in zo'n weggooibeker! Jammer. Weer bpa, dacht ik.
Het lekkerst eet je toch thuis!
maandag 16 april 2012 om 07:47
Qua eten gaat het niet eens heel sslecht hier. Ik ben aan het klussen. Ontbijt gaat goed en avondeten ook. Alleen lunch niet.
Gister:
Zuurdesembroodet humus
Banaan
Tosti met biokaas
Handje chips
Vis met worteltjes
Bioyoghurt met honing rozijnen en banaan
Klinkt wel oké voor iemand die er niet steeds mee bezig is?
Gister:
Zuurdesembroodet humus
Banaan
Tosti met biokaas
Handje chips
Vis met worteltjes
Bioyoghurt met honing rozijnen en banaan
Klinkt wel oké voor iemand die er niet steeds mee bezig is?