Kinderpaspoort
donderdag 12 april 2012 om 09:26
Naar aanleiding van een bericht op nu.nl over de uitgebleven run op het kinderpaspoort, vroeg ik me n.a.v. de volgende twee alinea's iets af:
Gescheiden
Ook moeten de ouders kunnen aantonen dat ze ouderlijk gezag mogen uitoefenen. Daar kan onduidelijkheid over bestaan, bijvoorbeeld bij gescheiden ouders omdat de achternamen (kunnen) verschillen.
''Wij zijn scherp op alleen reizende ouders met kinderen. We zullen beoordelen of het kind meemag, of de ouder toestemming heeft van de andere ouder en of er sprake is van ouderlijk gezag'', aldus de woordvoerder. ''Het is altijd handig als een vader of moeder een kind mee op reis wil nemen, dat ze aan kunnen tonen middels bijvoorbeeld geboorteakte dat het in orde is.''
Man en ik zijn getrouwd, ik heb mijn eigen naam gehouden. De kinderen hebben de achternaam van man, ze hebben alledrie een eigen id-kaart (geen paspoort). Man en ik hebben ook geen paspoort, ze zijn dus nergens bijgeschreven of zo.
Kan het feit dat ik mijn eigen naam gehouden heb, voor problemen zorgen als ik alleen met de kinderen reis?
Het volledige bericht op nu.nl
Gescheiden
Ook moeten de ouders kunnen aantonen dat ze ouderlijk gezag mogen uitoefenen. Daar kan onduidelijkheid over bestaan, bijvoorbeeld bij gescheiden ouders omdat de achternamen (kunnen) verschillen.
''Wij zijn scherp op alleen reizende ouders met kinderen. We zullen beoordelen of het kind meemag, of de ouder toestemming heeft van de andere ouder en of er sprake is van ouderlijk gezag'', aldus de woordvoerder. ''Het is altijd handig als een vader of moeder een kind mee op reis wil nemen, dat ze aan kunnen tonen middels bijvoorbeeld geboorteakte dat het in orde is.''
Man en ik zijn getrouwd, ik heb mijn eigen naam gehouden. De kinderen hebben de achternaam van man, ze hebben alledrie een eigen id-kaart (geen paspoort). Man en ik hebben ook geen paspoort, ze zijn dus nergens bijgeschreven of zo.
Kan het feit dat ik mijn eigen naam gehouden heb, voor problemen zorgen als ik alleen met de kinderen reis?
Het volledige bericht op nu.nl
donderdag 12 april 2012 om 09:29
Volgens mij moet je dan inderdaad kunnen aantonen dat het jouw kinderen zijn, daar heb ik pasgeleden ook nog iets over gelezen. Eerlijk gezegd vind ik het belachelijk krom dat je op basis van het feit dat je dezelfde achternaam op je paspoort hebt staan wel zonder slag of stoot de kinderen mee kunt nemen, ik bedoel, een of andere vage achterneef van mijn man kan dus zo met mijn kinderen naar het buitenland, maar ik niet omdat ik niet zijn naam in mijn paspoort heb staan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 12 april 2012 om 09:36
Nederland zou dat dan ook moeten mededelen naar het buitenland toe....mijn dochter had geen moeite om van Australië naar hier te reizen met haar kind, maar hier op schiphol kwam er een hele ondervraging toen ze nota bene weer teruggingen naar Pappa!
Ergens wel goed dat ze het nu in de gaten houden....maar het is in het buitenland helemaal niet bekend dat je iets bij je moet hebben (een formulier/brief waar de vader toestemming geeft?)
Dit kind heeft al een eigen paspoort, alleen een andere achternaam als mijn dochter.
Ergens wel goed dat ze het nu in de gaten houden....maar het is in het buitenland helemaal niet bekend dat je iets bij je moet hebben (een formulier/brief waar de vader toestemming geeft?)
Dit kind heeft al een eigen paspoort, alleen een andere achternaam als mijn dochter.
donderdag 12 april 2012 om 09:38
Maar ík ben niet getrouwd en krijg straks wel een kind samen met mijn vriend. We hebben gekozen voor zijn achternaam. Ik kan dus ook geen "echtgenoot van" op laten nemen, want dat ben ik niet.
Los daarvan betekent dit dus dat een vader (met immers dezelfde achternaam) wel de kinderen alleen mee kan nemen en de moeder niet?
Los daarvan betekent dit dus dat een vader (met immers dezelfde achternaam) wel de kinderen alleen mee kan nemen en de moeder niet?
donderdag 12 april 2012 om 09:40
Beste Tieger, daar krijg je problemen mee. Ik heb mijn meisjesnaam behouden (ik kon niet anders ivm mijn nationaliteit) en de naam van mijn man of kinderen is nooit in mijn paspoort vermeld geweest. De kinderen hebben daarom ook altijd een eigen document gehad. Met de Nederlandse paspoort kunnen ze het jou heel lastig maken als je geen geboorte akte bij jou hebt. Ik reis al jaren lang met een kopie van de geboorte akte en een kopie van onze trouwboek. Ik reis nooit buiten Europa en toch heb ik een keer dit moeten laten zien om over de grens te mogen gaan.
donderdag 12 april 2012 om 09:46
Een vriend van ons ging 2 jaar geleden met zijn zoon naar Spanje voor een sportwedstrijd. Zijn zoon stond bijgeschreven op het paspoort van zijn vrouw. Zij ging niet mee. Ze kwamen niet door de douane. Hij had het paspoort van zijn vrouw meegenomen maar evengoed mochten ze niet weg. Toen is zijn vrouw ook maar meegegaan de volgende dag.
donderdag 12 april 2012 om 09:48
quote:MEFS schreef op 12 april 2012 @ 09:42:
[...]
En als je gescheiden bent, of niet getrouwd? En in mijn geval, mag dat dus niet.Goed bekeken is het dus vanaf nu zo, dat een vrouw, als ze de meisjesnaam heeft aangehouden of niet is getrouwd of weer is gescheiden, altijd óók een geboorte-akte mee moet nemen? En hoe zit dat dan bij de man?
[...]
En als je gescheiden bent, of niet getrouwd? En in mijn geval, mag dat dus niet.Goed bekeken is het dus vanaf nu zo, dat een vrouw, als ze de meisjesnaam heeft aangehouden of niet is getrouwd of weer is gescheiden, altijd óók een geboorte-akte mee moet nemen? En hoe zit dat dan bij de man?
donderdag 12 april 2012 om 09:51
quote:SeptemberGirl schreef op 12 april 2012 @ 09:50:
[...]
Ja, dus nogmaals: waarom heb je als volwassene niet gewoon een paspoort? En je partner dito?Waarom zou je als je toch niet buiten de ID-gerechtigde landen komt? En kinderen mogen juist niet meer in de paspoorten bijgeschreven worden vanaf 26 juni.
[...]
Ja, dus nogmaals: waarom heb je als volwassene niet gewoon een paspoort? En je partner dito?Waarom zou je als je toch niet buiten de ID-gerechtigde landen komt? En kinderen mogen juist niet meer in de paspoorten bijgeschreven worden vanaf 26 juni.
donderdag 12 april 2012 om 09:56
donderdag 12 april 2012 om 10:00
quote:jowellie schreef op 12 april 2012 @ 09:56:
Wordt steeds leuker....
Wij zijn niet getrouwd, hebben een dochter die de achternaam van haar vader heeft, maar vader heeft niet het gezag aangevraagd....
Hoe gaan ze dat dan controleren?
Oeh, die is helemaal leuk!
Maar goed bekeken mág jouw vriend dus niet eens alleen op stap met jullie kind, alleen met schriftelijke toestemming van jou.
Wordt steeds leuker....
Wij zijn niet getrouwd, hebben een dochter die de achternaam van haar vader heeft, maar vader heeft niet het gezag aangevraagd....
Hoe gaan ze dat dan controleren?
Oeh, die is helemaal leuk!
Maar goed bekeken mág jouw vriend dus niet eens alleen op stap met jullie kind, alleen met schriftelijke toestemming van jou.
donderdag 12 april 2012 om 10:00
quote:SeptemberGirl schreef op 12 april 2012 @ 09:56:
[...]
Ik vind het gewoon heel raar, ik ken geen een volwassene zonder paspoort.
Nou ja SeptemberGirl, heb je wel eens naar het prijsverschil van een paspoort en ID gekeken? dat is in sommige gemeenten volgens mij wel meer dan 50 euro. Als je met zijn 2-en bent, kun je dus 100 euro besparen. En als je toch alleen maar ieder jaar met de caravan naar Frankrijk gaat, waarom zou je dan in vredesnaam een paspoort nemen?
Daarbij is een ID veel makkelijker in je portemonnee mee te nemen, dus als je bijvoorbeeld geen rijbewijs hebt en niet twéé identiteitsdocumenten wilt kopen, is het toch ook veel logischer om alleen een ID te hebben?
[...]
Ik vind het gewoon heel raar, ik ken geen een volwassene zonder paspoort.
Nou ja SeptemberGirl, heb je wel eens naar het prijsverschil van een paspoort en ID gekeken? dat is in sommige gemeenten volgens mij wel meer dan 50 euro. Als je met zijn 2-en bent, kun je dus 100 euro besparen. En als je toch alleen maar ieder jaar met de caravan naar Frankrijk gaat, waarom zou je dan in vredesnaam een paspoort nemen?
Daarbij is een ID veel makkelijker in je portemonnee mee te nemen, dus als je bijvoorbeeld geen rijbewijs hebt en niet twéé identiteitsdocumenten wilt kopen, is het toch ook veel logischer om alleen een ID te hebben?
donderdag 12 april 2012 om 10:01
Ik vind het heel goed dat ze het controleren en streng ook.
Hoeveel kinderen zijn niet naar het buitenland gesleept door een gezagloze ouder.
Het is een kleine moeite als je wil reizen om van tevoren informatie in te winnen hoe of wat en de goede papieren mee te nemen.
Een zelfde achternaam zegt niks over gezag.
Er staat ook dat ze elke alleenreizende ouder controleren dus niet alleen als de achternaam anders is.
Hoeveel kinderen zijn niet naar het buitenland gesleept door een gezagloze ouder.
Het is een kleine moeite als je wil reizen om van tevoren informatie in te winnen hoe of wat en de goede papieren mee te nemen.
Een zelfde achternaam zegt niks over gezag.
Er staat ook dat ze elke alleenreizende ouder controleren dus niet alleen als de achternaam anders is.