Jarige juf!

12-04-2012 10:52 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
De juf van mijn zoontje is bijna jarig en omdat ik klassenmoeder ben is het mijn taak om iets leuks voor haar te organiseren.

Ik dacht zelf aan een leuke knutsel die ieder kind uit de klas zelf thuis mag maken en dat ik dat dan samenvoeg tot één geheel en aan de juf overhandig. Of misschien iets met foto's doen?

Het is een jonge juf, ze heeft nog geen kinderen en haar hobbies zijn fotografie en reizen. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen met wat ideetjes!

Ik vergeet nog te vermelden dat het gaat om een kleuterklas. Dus groep 1 en 2.
quote:Bluebirds schreef op 12 april 2012 @ 11:18:

[...]

Ik snap je niet. Ik ben dol op mijn leerlingen, neem alle knutsels met heel veel complimentjes aan, stop het braaf in mijn tas en thuis gaat het weg. Dat mag dan eigenlijk niet, ik moet daar thuis van blijven genieten omdat ik kleuterjuf ben?

Of jij er thuis van geniet of niet, het hoort wel bij je vak dat kinderen dingen voor je knutselen. Dat bedoelde ik met mijn opmerking.

Zelf gooi ik ook weleens iets van mijn zoontje weg, omdat hij iedere week massa's tekeningen en knutsels produceert, dus ik snap heel goed wat je bedoelt. Dan zorg ik wel dat ie het niet merkt natuurlijk...

Maar ik denk dat als je kleuterjuf bent en je krijgt iets voor je verjaardag waar de hele klas met zorg aan heeft gewerkt, dat je daar echt wel van geniet. En of je het dan mee naar huis neemt en na een tijdje toch weggooit, of in de klas laat staan... dat moet je dan zelf weten. Het gaat om het gebaar, om de moeite en ik weet zeker dat iedere juf dat zal respecteren.

Overigens vind ik je idee van een receptenboekje ontzettend leuk! Die ga ik eens bespreken met mijn collega-klassenmoeder!
bij ons op school doen ze het trouwens zo: Alle juffen en meesters vieren tegelijk hun verjaardag in de vorm van een leuke dag met spelletjes. Ze willen ook geen cadeaus maar graag een bijdrage voor het spaarvarken (met die opbrengt worden bv boeken gekocht of speelmateriaal). Iedereen blij en geen onnodige knutsels.
Waarom laten de juffen dat niet gewoon weten aan de ouders dat ze liever geen knutseldingen willen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Tinus1977 schreef op 12 april 2012 @ 11:25:

[...]

Of jij er thuis van geniet of niet, het hoort wel bij je vak dat kinderen dingen voor je knutselen. Dat bedoelde ik met mijn opmerking.

Zelf gooi ik ook weleens iets van mijn zoontje weg, omdat hij iedere week massa's tekeningen en knutsels produceert, dus ik snap heel goed wat je bedoelt. Dan zorg ik wel dat ie het niet merkt natuurlijk...

Maar ik denk dat als je kleuterjuf bent en je krijgt iets voor je verjaardag waar de hele klas met zorg aan heeft gewerkt, dat je daar echt wel van geniet. En of je het dan mee naar huis neemt en na een tijdje toch weggooit, of in de klas laat staan... dat moet je dan zelf weten. Het gaat om het gebaar, om de moeite en ik weet zeker dat iedere juf dat zal respecteren.

Overigens vind ik je idee van een receptenboekje ontzettend leuk! Die ga ik eens bespreken met mijn collega-klassenmoeder!

Maar tuurlijk, daar heb je gelijk in. Maar goed, ik zag je vraag en aangezien jij nog ging beslissen wat je zou doen, dacht ik: laat ik even mijn licht schijnen. De knutsels kosten vaak veel werk, en er zijn dingen te bedenken die langer meegaan. Ik ben praktisch ingesteld.

Het receptenboekje was echt leuk! Ieder kind had zijn of haar lievelingsrecept opgeschreven en zijn foto erbij. Ik zeg nu nog wel eens tegen een leerling: ik heb gisteren jouw pasta gegeten, was weer heerlijk!
quote:nouschi schreef op 12 april 2012 @ 11:26:

Waarom laten de juffen dat niet gewoon weten aan de ouders dat ze liever geen knutseldingen willen?Ik doe dat niet, omdat ik het gevoel heb daarmee eigenlijk aan te geven dat ik iets van waarde wil. En dat is het dus echt niet! En sommige dingen zijn wel echt leuk gedaan, vooral als het meer is dan iets puur decoratiefs.
Wat een vreemde reacties hier op knutsels....... Ik dacht dat elke ouder wel door had dat de juf of meester een knutsel heel lief en attent vindt, maar deze uiteindelijk toch in de prullenbak gooit!! En dat er van juffen ( en meesters?) verwacht wordt dat ze het thuis neer gaan zetten omdat dat bij je werk hoort....... dat vind ik wel een beetje vreemd. Of ga ik nu iets heel vreemds verklappen.........de juf woont niet op school! ( dat denken veel kinderen...)

Zou ik dan ook boodschappen kunnen doen bij de buurvrouw als zij bij de ah werkt?

Even OT: boek met recepten, erg leuk! Even informeren waar de juf van houdt en dan wat geld inzamelen.

Een toneelstukje/ liedje instuderen? Dat kwartetidee vond ik ook erg leuk!!
quote:Bluebirds schreef op 12 april 2012 @ 11:18:

[...]

Ik snap je niet. Ik ben dol op mijn leerlingen, neem alle knutsels met heel veel complimentjes aan, stop het braaf in mijn tas en thuis gaat het weg. Dat mag dan eigenlijk niet, ik moet daar thuis van blijven genieten omdat ik kleuterjuf ben?

JA! En boven je bed hangen die zooi, denk erom! Tsk.

quote:Bluebirds schreef op 12 april 2012 @ 11:33:

[...]

Ik doe dat niet, omdat ik het gevoel heb daarmee eigenlijk aan te geven dat ik iets van waarde wil. En dat is het dus echt niet! En sommige dingen zijn wel echt leuk gedaan, vooral als het meer is dan iets puur decoratiefs.ja precies. ik nam het altijd dankbaar aan en was er ook echt blij mee (een kind heeft er toch tijd aan besteed om speciaal iets voor mij - die lieve hulpjuf- iets te maken.) En dan ligt het thuis een tijdje, maar met de grote schoonmaak gaat het onherroepelijk weg.
hahaha, ik moet erg lachen om de opmerking dat veel kinderen denken dat de juf op school woont.

Bij mijn dochters kleuterklas is wel eens aan de juf gevraagd of zij nooit hoeft te werken (want ze is altijd op school) hahaha, vond ik ook een hele leuke.

Nog een cadeau idee:

een djenga (?) spel kopen (= een stapel met houten blokjes waar je dan om de beurt eentje moet uitpakken zonder dat de stapel omvalt) en ieder kind 1 blokje te laten verven/kleuren/beplakken/beschrijven etc.
Waarom je kind het plezier en de trots ontnemen van iets moois maken voor de juf? Als ouder weet je toch wel dat de juf die tekening echt niet boven de open haard gaat hangen, maar so what? Waarom zou de juf moeten rondbazuinen aan ouders en kinderen dat ze die dingen weggooit, als kinderen het leuk vinden om te maken?

Als je wilt dat de juf het niet meteen weggooit, laat je kind dan een tissuedoos versieren of zo. Doos leeg = weg, en tot die tijd is het nuttig.
quote:Tinus1977 schreef op 12 april 2012 @ 11:07:

Ben ik niet met je eens, Bluebird. Dat geldt waarschijnlijk wel voor veel mensen, maar toch zeker niet voor een kleuterjuf!

Egwel

Wij krijgen meestal zo'n plastic sheet met een A-viertje mee van de klassenouder, met het verzoek om daar iets op te schrijven, tekenen, plakken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:pixiemorgan schreef op 12 april 2012 @ 11:17:

@tinus

De kleuterjuf is ieder jaar jarig, dus die zal dan na een tijdje met een onstellende hoeveelheid van dit soort cadeautjes in huis zitten, als ze die niet weggooit...

Vriendin van me is overigens kleuterjuf - ze is dol op haar kleuters en op haar werk, maar dat betekent niet dat ze haar hele huis vol wil hebben staan met de creatieve uitspattingen van haar klas.

En meestal hebben ze twee klassen, dus dat betekent 50 gekleide asbakjes o.i.d.

Gewoon fotootjes van de kinderen laten mailen door de ouders en zo'n internetfotoboek doen. En alle ouders een eurootje erbij voor het bestellen en een bos bloemen van het geld dat over is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Tinus1977 schreef op 12 april 2012 @ 11:07:

Ben ik niet met je eens, Bluebird. Dat geldt waarschijnlijk wel voor veel mensen, maar toch zeker niet voor een kleuterjuf!

haha kleuterjuffen zijn ook mensen... vooral een jonge meid wil misschien thuis wel eens uit de frutsels

Is het te simpel gedacht om haar gewoon een mooi boek te geven? Gewoon echt een volwassen leesboek? En een knutselwerkje wat je makkelijk weg kan stoppen in een klein 1 persoons flatje? Als ze elk jaar een gigantisch boek krijgt bij haar verjaadag, en het einde van het jaar, kan dat arme mens na 5 jaar dienst bijna een apparte kast gaan inrichten
quote:pyridine schreef op 12 april 2012 @ 11:56:

Waarom je kind het plezier en de trots ontnemen van iets moois maken voor de juf? Als ouder weet je toch wel dat de juf die tekening echt niet boven de open haard gaat hangen, maar so what? Waarom zou de juf moeten rondbazuinen aan ouders en kinderen dat ze die dingen weggooit, als kinderen het leuk vinden om te maken?

Helemaal eens.
Ik heb ooit eens een topic geopend over de juffendag op het kinderdagverblijf van mijn dochter. En toen volgden er ook alleen maar negatieve berichten over al die zooi die peuters en ouders zouden geven aan de juffen. Kom op zeg, het is allemaal goed bedoeld. Als je het niet leuk vind gooi je het toch lekker weg thuis, als je maar niet laat merken aan die trotse snoetjes dat je het helemaal niks vind wat ze hebben gepapiermacheed, gekleid, geplakt... etc.

Ik ben eruit: we maken een receptenboek voor de juf, à la Bluebirds idee.

Verder zamelen we een klein bedrag in voor een cadeau. Wat dat wordt moeten we nog even bedenken.

Bedankt voor de ideeën!
Maar niemand zegt toch dat die knutsels met een chagerijnige kop in ontvangst genomen worden? Alleen dat die dingen thuis weg gemieterd worden. (En daar was jij het niet mee eens, want je bent toch kleuterjuf?)

Ik weet nu weer waarom ik geen kleuterjuf ben. Die pubers van mij komen, áls ze met cadeautjes komen, met prosecco of chocola. Dáar wordt door mij heel erg van genoten thuis.;)
Nee hoor, ik ben zelf geen kleuterjuf.

Dingen worden uit zijn verband getrokken. Ik was het niet eens met de stelling dat iedere juf dat zou weggooien.
Als je een bos bloemen geeft,is het ook een leuk idee om met glasverf alle kinderen hun naam (of klein tekeningetje) op de vaas te laten zetten.
quote:Tinus1977 schreef op 12 april 2012 @ 12:22:

En toen volgden er ook alleen maar negatieve berichten over al die zooi die peuters en ouders zouden geven aan de juffen.

Volgens mij is niemand negatief, alleen reageren mensen op berichten dat 'zeker een kleuterjuf dit toch allemaal leuk moet vinden' en 'dat het een risico van het vak is'.

Ja; juffen vinden het leuk, maar om ze een echt aandenken te geven aan de klas zijn de grotere en 'decoratieve' knutselwerken niet zo handig.. Das het enige,

ik vind een kookboek wel heel leuk trouwens!
quote:Tinus1977 schreef op 12 april 2012 @ 12:22:

En toen volgden er ook alleen maar negatieve berichten over al die zooi die peuters en ouders zouden geven aan de juffen.

Ok, misschien klink ik een pietsie verbitterd. Ik ben verdorie keihard in de realiteit gevallen... Altijd gedacht dat alle juffen een huis vol knutsels hadden!!

Potverdorie zwaar teleurgesteld hier...

Ik heb van een kleuterjuf een zeer romantisch beeld, blijkbaar. Zo'n juf Engel van Mathilda, weet je wel... zo eentje in een zomerjurk met bloemetjes en een zachte stem...
TO je zegt dat de juf van reizen houd,ik zou dat dan meenemen ik het kookboek,bijv. recepten van over de hele wereld.

En dan bijv. bij elk recept een foto van een leerling die iets vast heeft(verkleed is) wat met het land waar het recept vandaan kom te maken heeft.

Of klinkt dit super lame ?
quote:Tinus1977 schreef op 12 april 2012 @ 12:49:

[...]

Ok, misschien klink ik een pietsie verbitterd. Ik ben verdorie keihard in de realiteit gevallen... Altijd gedacht dat alle juffen een huis vol knutsels hadden!!

Ik heb van een kleuterjuf een zeer romantisch beeld, blijkbaar. Zo'n juf Engel van Mathilda, weet je wel... zo eentje in een zomerjurk met bloemetjes en een zachte stem...

Helaas .

Goed idee: een jurk, en dan elk kind er een bloemetje op laten borduren...

ik heb overigens wel knutsels, want mijn eigen twee kinderen komen ook met van alles thuis natuurlijk. Maar ook die dingen wil ik niet allemaal neerleggen! ik heb een deur vol, er staat af en toe een ruimetelijk kunstwerk, maar uiteindelijk gaat alles weg. 'Zeg schat, kan dit weg of gaat het naar je eigen kamer?'

Overigens heeft mijn eigen moeder nog echt achterlijk veel knutsels van vroeger. Elk beeldje van klei staat er nog. Moet daar zelf echt niet aan denken!
quote:littleme2 schreef op 12 april 2012 @ 12:52:

TO je zegt dat de juf van reizen houd,ik zou dat dan meenemen ik het kookboek,bijv. recepten van over de hele wereld.

En dan bijv. bij elk recept een foto van een leerling die iets vast heeft(verkleed is) wat met het land waar het recept vandaan kom te maken heeft.

Of klinkt dit super lame ?Niet lame, heel leuk bedacht! Zeker als je ook een klas hebt met meerdere nationaliteiten! In mijn kookboek zaten ook foto's van sommige kinderen die dat specifieke gerecht aan het maken waren, echt leuk!
quote:Tinus1977 schreef op 12 april 2012 @ 12:49:

[...]

Haha, en dan s ochtends in haar kleren wordt gehezen door een zwerm lieve blauwe vogeltjes

De gemiddelde jonge kleuterjuf die ik ken gaat regelmatig een weekend behoorlijk stevig stappen... niks geen bloemetjesjurken :)volgens mij is het cadeau dilemma twee jaar geleden nog in het nieuws geweest.. ook vooral wat betreft het eindejaarscadeau; suggestie die toen werd gegeven is leg het geld van de hele klas bij elkaar en koop een serieus cadeau en geef daarbij een klein persoonlijk aandenken zodat de juf de klas kan herrineren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven