Aanspreken hoogleraar. Etiquette?

13-04-2012 21:50 79 berichten
Nog 1 vraag.. Hoe sluit ik af?!

Met vriendelijke groet,

Eleine (+achternaam?)

of

Groeten,

Eleine (+achternaam?)

Hola ,

Ik heb een vraagje voor jullie.

Ik heb vandaag een hoogleraar gemaild om te vragen of ik mee kan werken aan onderzoek. Ik ben mijn email begonnen met "Geachte" en heb uiteraard zijn volledige titel etc. gebruikt. Ik heb afgesloten met "met vriendelijke groet".

Nu heeft hij terug gemaild met "Beste Eleine , je bent van harte welkom" ( scoreeee !!! ). Hij sluit af met "gr, Jan Doedel" .

Ik wil nu graag onze afspraak bevestigen maar weet niet zo goed hoe ik hem nu moet aanspreken. Ik heb hem al eens ontmoet en het is een ontzettend aardige man. Vrij los in omgang.

Ik dacht aan Beste Prof. dr. Doedel. Wat vinden jullie ?
Als hij zo informeel doet, zou ik beginnen met 'geachte heer Doedel'. Aan zijn reactie merk je dan wel of je de volgende keer moet beginnen met 'Hoi Jan' of 'Weledelgeleerde Prof. Dr. J. Doedel'. Maar ik denk dat je het vrij relaxed kan aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga voor "dag jan" maar das mijn persoonlijke voorkeur, of "beste jan doedel" als je officieler wilt

Ik vind het vaak ook lastig, maar met de meeste hoogleraren ben je snel op first name basis. Behalve als je zelf 18 bent natuurlijk, dan zou ik gaan voor geachte heer doedel.
Oh en weledelgeleerde heb ik -behalve tijdens een promotie- nooooooit meegemaakt. Ik zou daar maar niet aan beginnen
Wanneer hij prijs zou stellen op een formele manier van aanspreken had hij volgens mij wel met zijn hele titel afgesloten.
Ik ben 22 .. Ik vind het zo gek "voelen" om ineens die titel te laten vallen .
"Beste Prof. dr. Doedel"

Dat vind ik echt geen porum, hoewel het beter is dan 'dag Jan'.

Zelf gebruik ik in mailtjes gewoon 'Beste meneer/mevrouw', want zo spreek ik ze irl ook aan.
Liever elitair dan een pauper!
De meeste hoogleraren die ik ken gebruiken hun titel nooit... Het is gewoon niet echt nederlands om je daarmee aan te late spreken

Hij is er nu van op de hoogte dat jeijweet dat hij een prof is, moettiemaar tevreden mee zijn ;)
Haha ja en ik zou de hoogleraar wrs aanspreken met "dag jan"... Misschien is dat wel een mooie indicatie, gebruik gewoon de aanhef waar je je fijn bij voelt (en vergeet de profdr)
Ik snap wat je bedoelt Kalliope, maar een arts aanspreken met meneer vind ik dan weer geen porum . Moeilijk dit .
Professor hoef je echt niet te doen. Sowieso niet en al helemaal niet na zijn reactie. Ik zou gaan voor beste meneer Doedel.
quote:eleine schreef op 13 april 2012 @ 22:01:

Ik snap wat je bedoelt Kalliope, maar een arts aanspreken met meneer vind ik dan weer geen porum . Hangt er van af. Als de arts in kwestie een vrouw is is het wel een beetje raar ja.
Tja, dan kan je denk ik het beste hetzelfde doen als in je eerste mail, wat was blijkbaar goed. Dat zou ik dan aanhouden totdat hij zelf zegt: 'Joh, je mag ook wel X zeggen.'

Dat of gewoon 'Beste meneer X'. Maar niet zelf iets gaan verzinnen als beste professor, want dat staat raar.
Liever elitair dan een pauper!
Geachte heer -achternaam- of Beste heer -achternaam-

Je hoeft niet steeds alle titels te gaan vermelden, alhoewel dat wel reuze schattig van je is
quote:groentsoep2 schreef op 13 april 2012 @ 22:05:

[...]

Hangt er van af. Als de arts in kwestie een vrouw is is het wel een beetje raar ja.Hey waar is je leuke ava gebleven? Okay, meneer kan dus gewoon volgens jullie?
quote:Kalliope schreef op 13 april 2012 @ 22:06:

Tja, dan kan je denk ik het beste hetzelfde doen als in je eerste mail, wat was blijkbaar goed. Dat zou ik dan aanhouden totdat hij zelf zegt: 'Joh, je mag ook wel X zeggen.'

Dat of gewoon 'Beste meneer X'. Maar niet zelf iets gaan verzinnen als beste professor, want dat staat raar. Ik denk dat ik ga voor meneer . Want op dit moment lijkt alles in eens raar haha.
quote:eleine schreef op 13 april 2012 @ 22:08:

[...]

Hey waar is je leuke ava gebleven? Okay, meneer kan dus gewoon volgens jullie? Welke van de 28 ava's ?

Ja hoor, meneer lijkt me prima. Zeker omdat hij zelf ook gewoon met Jan Doedel ondertekende. Mocht ie het nog informeler wensen (Janneman of zo) merk je dat gaandeweg het onderzoek vanzelf wel.

Veel plezier met je onderzoek!
En volgens mij ben je dan nog netjes!!

Ben je student of extern?

Als je als externe meewerkt aan onderzoek (en dus vrijwillig data voor zijn onderzoek aanlevert) ga dan maar direct voor "ha die jan" ofzo...

In het geval dat je een student bent, en betaald wilt worden voor je tijdinvestering, is "beste (professor/jan) doedel" mijn definitieve keuze
Ik heb jaren voor een professor gewerkt.

Ik zou kiezen voor "Beste heer Doedel" of "Beste professor Doedel". Deze aanhef heb ik het meest gezien bij studenten. Als je wat langer met hem werkt wordt dat vanzelf wel Jan. Ik zou dat bij een tweede mail nog niet doen.

In ieder geval niet "meneer", dat is echt spreektaal.
quote:eleine schreef op 13 april 2012 @ 21:50:

Hola ,

Ik heb een vraagje voor jullie.

Ik heb vandaag een hoogleraar gemaild om te vragen of ik mee kan werken aan onderzoek. Ik ben mijn email begonnen met "Geachte" en heb uiteraard zijn volledige titel etc. gebruikt. Ik heb afgesloten met "met vriendelijke groet".

Nu heeft hij terug gemaild met "Beste Eleine , je bent van harte welkom" ( scoreeee !!! ). Hij sluit af met "gr, Jan Doedel" .

Ik wil nu graag onze afspraak bevestigen maar weet niet zo goed hoe ik hem nu moet aanspreken. Ik heb hem al eens ontmoet en het is een ontzettend aardige man. Vrij los in omgang.

Ik dacht aan Beste Prof. dr. Doedel. Wat vinden jullie (het is overigens een arts)?

Ik ben van de oude stempel

en zou niet zo snel iemand die ouder is, ik niet heel goed (prive) ken, foger staat etc aanspreken met voornaam. en dus zou ik het houden op achternaam

Ken je iemand echt prive dan kan het wel IMHO

Spreek je iemand prive die aangeeft zijn/haar voornaam te gebruiken dan is het wat anders.

Vind ik hoor
Je bent zelf een theepot
Je kunt het gewoon zo doen:

Hoogleraar, Dank u voor uw uitnodiging.

Of:

Professor, dank u voor ... (etc)
quote:groentsoep2 schreef op 13 april 2012 @ 22:11:

[...]

Welke van de 28 ava's ?

Ja hoor, meneer lijkt me prima. Zeker omdat hij zelf ook gewoon met Jan Doedel ondertekende. Mocht ie het nog informeler wensen (Janneman of zo) merk je dat gaandeweg het onderzoek vanzelf wel.

Veel plezier met je onderzoek!

Ja gewoon de vorige .

Bedankt!
quote:nettel schreef op 13 april 2012 @ 22:11:

En volgens mij ben je dan nog netjes!!

Ben je student of extern?Studente
Proffen die ik niet ken spreek/schrijf ik aan met "Beste Professor X",

proffen die ik wel ken spreek ik aan met "Hey Jos" :-)

hangt dus heel hard af van de prof waar je het tegen hebt, van welke stempel die zijn, en wat ze duidelijk zelf aangeven...
quote:eleine schreef op 13 april 2012 @ 22:09:

[...]

Ik denk dat ik ga voor meneer . Want op dit moment lijkt alles in eens raar haha.Meneer? Het is in brief aanhef altijd 'heer'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven