Geld & Recht alle pijlers

Ex eist meer alimentatie

16-04-2012 20:46 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
De ex van mijn vriend eist meer kinderalimentatie. Ex zat in de bijstand: toen kregen wij een onderzoek en daar kwam een bedrag uit, gemeente deed dit onderzoek.

Toen is ze even gaan werken en nu zit ze weer in de bijstand maar we hebben niks van de gemeente vernomen. Mijn vriend betaalt trouwens netjes iedere maand de alimentatie plus nog nieuwe jassen, schoenen, zwemles en kinderfeestjes.

Maargoed ex eist nu meer alimentatie. Reden ervoor is dat ze niet rondkomt en wij het wel goed hebben. Volgens haar kunnen wij best een keer niet op vakantie.

Dat soort opmerkingen doen ons niks maar ze zegt dat ze alles gaat uitzoeken en herbereken.

De laatste berekening van de alimentatie is 4 jaar geleden. Deze is uitgevoerd door de gemeente maar er is nooit een gerechte uitspraak geweest.

Wat kan zij nu ondernemen en wat kunnen wij verwachten?
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:02:

[...]

Ik houd me overal netjes buiten maar de vorige keer, we woonden net samen kon ik mijn loonstrook, bankrekening en spaarrekening saldo inleveren bij de gemeente omdat mijn vriend een ex heeft die een uitkering vergaart, tja dan wil ik dus wel weten wat mijn rechten en plichten zijn?

Ik mag me nergens mee bemoeien en vind dat allemaal ok maar ze vragen wel naar de hoogte van MIJN spaarrekening en MIJN salaris.

Nu kom je best verongelijkt over, terwijl inzage in je spaarrekening en salaris gevolgen zijn van de keuze die je zelf hebt gemaakt; samenwonen met de vader van een kind.

Hieruit vloeien nu eenmaal plichten voort. Rechten dan eigenlijk weer niet.
Ja de discussie is zeker aan hem, wil ik me niet eens in mengen. Dat is het punt niet.

Wil enkel weten wat er kan gebeuren. De ex is een ex vriendin.

Als het omhoog gaat betalen we dat wel maar dan betalen we dus aan de gemeente meer en we betalen het liever aan het kind, de gemeente wordt hier nu beter van, wij armer, kind de dupe.

Als ex dit nu ook begreep maar ze ziet het anders, omdat wij het beter hebben moeten wij meer betalen. Vriend komt er niet echt doorheen en gaat er ook geen discussie meer over aan.

Als zij het zo wil laten bereken dan is ze daar vrij in, indiend ze ooit gaat werken heeft ze hier een voordeel mee maar ze geeft zelf aan dat ze niet en nooit niet zal gaan werken omdat dat als alleenstaande moeder niet is te combineren.
Ik vind het trouwens behoorlijk dom van ex om nu (ze in de bijstand zit) om een alimentatie verhoging te vragen, dat is toch niet in het belang van de kinderen? Uiteindelijk krijgen de kinderen er minder door (zij krijgt niet meer geld, en vader kan minder 'extra' kopen).
Dat zij niet rondkomt van haar uitkering is haar probleem. De alimentatie zal afgetrokken worden van haar uitkering. De extraatjes die jouw vriend nu betaalt zullen dus minder worden wanneer hij meer aan de sociale dienst betaalt, terwijl zij daar niet beter van wordt.

Hij mag haar best duidelijk maken dat hun kind er niet beter van wordt wanneer hij meer alimentatie aan de gemeente gaat betalen (want dat is wat er sec aan de hand is).

EDIT: Of ze is erg haatdragend of ze snapt niet hoe het systeem werkt.
quote:vivadiva85 schreef op 16 april 2012 @ 21:07:

@Esmeetje, ik denk dat jouw gegevens dus nodig waren om zijn deel van de vaste lasten te berekenen (indirect speelt jouw inkomen dus mee ja)

@Intense, het gaat niet alleen om de bijdrage voor de kinderen, maar ook om partneralimentatie (neem aan dat ze nog niet langer dan 12 jaar gescheiden zijn). In Nederland is het zo dat of je nu kinderen hebt of niet, de meer-verdiener alimentatie betaalt. Die alimentatie gaat dus ook omhoog als het inkomen van de ex naar beneden gaat.

Klopt, maar als hij partneralimentatie moet betalen heeft hij toch ooit getekend voor die plicht? In principe maakt het dan niets uit of dit enkel kinderalimentatie of ook wel partneralimentatie is.

Ik had echter begrepen dat hij niet gehuwd is geweest met zijn ex.
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:06:

Ik heb ergens gelezen dat als je boven een bepaald bedrag verdient als zijnde partner van de alimentatiebetaler dat ze er dan vanuit gaan dat je de helft van alle kosten meebetaald zodat de alimentatiebetaler meer draagkracht heeft.

Wie weet de hoogte van dat bedrag.Hoogte weet ik niet weet alleen dat bij een draagkracht berekening verwacht wordt dat jij de helft mee kan betalen aan huur...tenminste dat was hier het geval....en dat je gaat trouwen maakt niks uit je woont al samen....draagkracht veranderd daar niks aan...heb jij kinderen?????
quote:amand1969 schreef op 16 april 2012 @ 21:15:

Of ze is erg dom, of ze is snapt niet hoe het systeem werkt.Dat hoop ik dan maar en dat het dus geen geval is van: 'ik niet, dus jij ook niet'
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:12:

maar ze geeft zelf aan dat ze niet en nooit niet zal gaan werken omdat dat als alleenstaande moeder niet is te combineren.namens alle werkende alleenstaande vaders en moeders van het Viva forum:
Het is natuurlijk wel zo dat je het geld niet alleen betaalt zodat kind naar school kan en fatsoenlijke kleding kan dragen. Je betaalt ook zodat ex een fatsoenlijk huis kan huren (ik neem aan dat er co-ouderschap is en kind dus aanzienlijk deel in haar huis is)
quote:[message=11717603,noline]esmeetje23 schreef op 16 maar ze geeft zelf aan dat ze niet en nooit niet zal gaan werken omdat dat als alleenstaande moeder niet is te combineren.

Serieus ?

Hoeveel dagen is kind dan bij jullie?

Ik neem aan dat dit bij een herberekening wordt meegenomen. Als zij weigert voor een inkomen te zorgen dan heeft ze ook geen recht op extraatjes.
Wij hadden ook mogelijkheid om de benzinekosten van halen en brengen eraf te halen, de kosten dat het kind hier verblijft, hebben we niet gedaan.

De bijdrage is berekend op 2 fulltime salarissen. Onze kosten worden niet 50/50 betaald. Mijn vriend betaald 2/3 en ik de rest omdat ik minder verdien.

Nogmaals ik de discussie ga ik me zeker niet mengen maar ik wil even weten wat zijn ex kan doen, naar een advocaat dus en dan naar de rechter.

Zij procedeert bijna gratis en wij kunnen weer een dure advocaat gaan betalen.
Ik snap dat je je er niet zomaar mee wil bemoeien. Ik zou dit toch proberen aan te kaarten bij je vriend (als je dat niet al deed), en ook beargumenteren waarom je dit zo raar en oneerlijk vindt. En dan misschien eens voorstellen dat jullie samen zouden kunnen uitzoeken hoe het zit qua alimentatie als jullie getrouwd zouden zijn.
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:12:

Ja de discussie is zeker aan hem, wil ik me niet eens in mengen. Dat is het punt niet.

Wil enkel weten wat er kan gebeuren. De ex is een ex vriendin.

Als het omhoog gaat betalen we dat wel maar dan betalen we dus aan de gemeente meer en we betalen het liever aan het kind, de gemeente wordt hier nu beter van, wij armer, kind de dupe.

Dus nu betalen alle premieplichtigen in Nederland (de gemeente) meer, omdat jullie liever spullen kopen? Dat klopt ook niet natuurlijk. De ouders zijn verantwoordelijk voor de kosten, in zoverre zij die kunnen dragen, oa door alimentatie

Als ex dit nu ook begreep maar ze ziet het anders, omdat wij het beter hebben moeten wij meer betalen. Vriend komt er niet echt doorheen en gaat er ook geen discussie meer over aan.

Misschien voelt ex zich ook niet prettig bij de bijstand, is ze hard aan het werk om een baan te vinden en ziet ze ouders als verantwoordelijken. Niet alle exen zijn vervelend natuurlijk. Als hij zijn plicht nakomt, hoeft zij minder haar hand op te houden. Voor hun kind. Zo zou het ook kunnen zijn.

Als zij het zo wil laten bereken dan is ze daar vrij in, indiend ze ooit gaat werken heeft ze hier een voordeel mee maar ze geeft zelf aan dat ze niet en nooit niet zal gaan werken omdat dat als alleenstaande moeder niet is te combineren.Het is wel te combineren en dat zal ze ook gaan ontdekken. De gemeente zal haar ook zeker die kant op manoeuvreren. Laat de rancune los en zie het zo objectief mogelijk. Dat zal helpen.
Zolang de berekening eerlijk gemaakt wordt zou ik me geen zorgen maken. Dan betaalt je vriend straks inderdaad het bedrag dat hij zou moeten betalen.
Ter info, ik heb geen kinderen.

Vriend was niet getrouwd.

Klapper op de vuurpijl wat er niet toe doet eigenlijk: ex woont samen met nieuwe partner die werkt en heeft dat niet gemeld. Moet ze zelf weten.

Wij kunnen nu wel dreigen dat ze fraude pleegt maar wat winnen wij daarmee? Alleen ellende en kind is daar weer de dupe van!
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:21:

Wij hadden ook mogelijkheid om de benzinekosten van halen en brengen eraf te halen, de kosten dat het kind hier verblijft, hebben we niet gedaan.

De bijdrage is berekend op 2 fulltime salarissen. Onze kosten worden niet 50/50 betaald. Mijn vriend betaald 2/3 en ik de rest omdat ik minder verdien.

Nogmaals ik de discussie ga ik me zeker niet mengen maar ik wil even weten wat zijn ex kan doen, naar een advocaat dus en dan naar de rechter.

Zij procedeert bijna gratis en wij kunnen weer een dure advocaat gaan betalen.

Pro-deo moet je in ieder geval in België ook aanvragen, gaat toch een kleine twee weken overheen. Gebeurt hier op basis van het inkomen van de laatste maanden (of jaar). Het hoeft natuurlijk niet zo ver te komen, de situatie die ik ken is dan ook vrij complex en absurd (bonnetjes bewaren van alles wat betreffende kind at, kost aan kledij en schoolgerief, bijhouden wanneer kind bij wie is en dus meer geld eisen daar het kind vaker dan in het laatst overeengekomen rechtsdossier bij de ene ouder is...). Ik denk niet dat dat zo ver kan komen hoor, maar toch.

Ow, nog eentje. Woont zij in een eigen huis, bijv. in het huis dat van jou vriend en haar was? Een van de ouders kaartte dit ook nog aan, dat de ander best dat huis kan verkopen en in een kleiner pand kan wonen. Van de overwaarde (die hebben ze in België wel nog) kan dan ook in dit geval meer alimentatie worden betaald, want dat is natuurlijk vermogen.

Nogmaals, dit zijn de echt vuile spelletjes, ik ga er niet van uit dat dit zo plots zal gebeuren hoor.
quote:intense schreef op 16 april 2012 @ 21:12:

[...]

Nu kom je best verongelijkt over, terwijl inzage in je spaarrekening en salaris gevolgen zijn van de keuze die je zelf hebt gemaakt; samenwonen met de vader van een kind.

Hieruit vloeien nu eenmaal plichten voort. Rechten dan eigenlijk weer niet.

Ja, ik zit deze discussie ook vol verbazing te lezen.

Kind wordt 'zelfs' mee met vakantie genomen. Wow, applaus. En mbt de kleren en schoenen, op zich is het natuurlijk normaal dat beide ouders wel eens iets voor hun kinderen kopen. TO doet alsof dat bovengeweldig is. Net zoals het normaal is om eens in de zoveel jaar een herberekening uit te laten voeren voor de alimentatie. Ik begrijp dat ze in de bijstand zit. Grote kans dat de sociale dienst dit zelfs van haar eist. Haar kosten mbt de kinderen worden natuurlijk ook niet lager.

TO: rot dat jouw gegevens gevraagd worden, maar dat had je kunnen weten. Hier zijn gewoonweg regels en wetten voor. Kun jij niks aandoen, net zomin als de moeder van jouw vriends kind.
Kind is 3 dagen per week hier.
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:27:

Klapper op de vuurpijl wat er niet toe doet eigenlijk: ex woont samen met nieuwe partner die werkt en heeft dat niet gemeld. Moet ze zelf weten.

Wij kunnen nu wel dreigen dat ze fraude pleegt maar wat winnen wij daarmee? Alleen ellende en kind is daar weer de dupe van!

Die fraude maakt het anders. Dreigen heeft totaal geen nut, het verlaagt het niveau van de eventuele discussie alleen maar.

Wel kan dit worden meegenomen in het bezwaar dat jullie eventueel aantekenen na de berekening.
Als zij de boel wil laten herberekenen dan zal de behoefte niet anders zijn dan de vorige keer. Zover ik weet gaan ze bij de behoefteberekening uit van de situatie voor de scheiding. Daarna wordt er gekeken naar de draagkracht. Als jullie de vorige keer allebei al fulltime werkten, samenwoonden en zij een uitkering had, is de kans aanwezig dat jullie de hele behoefte betalen (jullie dus 100% en zij niets). Dit kan dan niet meer worden.

Waarom denkt zij het wel te redden wanneer jullie meer gaan betalen, dan krijgt ze toch gewoon minder van de gemeente?
quote:amand1969 schreef op 16 april 2012 @ 21:15:

Dat zij niet rondkomt van haar uitkering is haar probleem. De alimentatie zal afgetrokken worden van haar uitkering. De extraatjes die jouw vriend nu betaalt zullen dus minder worden wanneer hij meer aan de sociale dienst betaalt, terwijl zij daar niet beter van wordt.

Hij mag haar best duidelijk maken dat hun kind er niet beter van wordt wanneer hij meer alimentatie aan de gemeente gaat betalen (want dat is wat er sec aan de hand is).

EDIT: Of ze is erg haatdragend of ze snapt niet hoe het systeem werkt.Of de sociale dienst eist het gewoonweg van haar...
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:27:

Wij kunnen nu wel dreigen dat ze fraude pleegt maar wat winnen wij daarmee? Alleen ellende en kind is daar weer de dupe van!Ze zal idd moeten uit kijken met haar nieuwe partner...als ze er idd achter komen kan ze alles wat ze van de bijstand heeft ontvangen in de periode dat haar nieuwe partner bij haar woonde...terug betalen....
@marahbloem: waaruit maak jij op dat ik het bovengeweldig vindt dat kind meegaat op vakantie. Wij zijn blij dat hij meemag op vakantie en genieten hier volop van. Ex had het slechter kunnen treffen in deze. We hoeven wettelijk gezien al deze extra's niet te betalen maar dat doen we wel uit liefde voor het kind en omdat zijn moeder hierin verzuimt.
Tandenborstel-onderzoekje door de gemeente laten doen.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou helemaal niet gaan dreigen hoor, als alles opnieuw berekent wordt, en daar ook jouw gegevens voor nodig zijn, wordt ook ALLES opnieuw berekend en dus ook de gegevens van haar nieuwe vriend. Dan wordt de situatie wellicht opeens anders. Dat het opnieuw bekeken wordt, is niet slecht, zo werkt het nu eenmaal, hoe vervelend ook soms. En dat jouw salaris meebekeken wordt, zou ik ook heel zuur van worden moet ik eerlijk zeggen, maar goed, zo is het nu eenmaal.

Als zij het zo speelt (klinkt een beetje manipulatief) dan zou ik zeker over haar vriend beginnen. Eerlijk is eerlijk, dan dus alles boven tafel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven