Geld & Recht alle pijlers

Ex eist meer alimentatie

16-04-2012 20:46 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
De ex van mijn vriend eist meer kinderalimentatie. Ex zat in de bijstand: toen kregen wij een onderzoek en daar kwam een bedrag uit, gemeente deed dit onderzoek.

Toen is ze even gaan werken en nu zit ze weer in de bijstand maar we hebben niks van de gemeente vernomen. Mijn vriend betaalt trouwens netjes iedere maand de alimentatie plus nog nieuwe jassen, schoenen, zwemles en kinderfeestjes.

Maargoed ex eist nu meer alimentatie. Reden ervoor is dat ze niet rondkomt en wij het wel goed hebben. Volgens haar kunnen wij best een keer niet op vakantie.

Dat soort opmerkingen doen ons niks maar ze zegt dat ze alles gaat uitzoeken en herbereken.

De laatste berekening van de alimentatie is 4 jaar geleden. Deze is uitgevoerd door de gemeente maar er is nooit een gerechte uitspraak geweest.

Wat kan zij nu ondernemen en wat kunnen wij verwachten?
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:35:

@marahbloem: waaruit maak jij op dat ik het bovengeweldig vindt dat kind meegaat op vakantie. Wij zijn blij dat hij meemag op vakantie en genieten hier volop van. Ex had het slechter kunnen treffen in deze. We hoeven wettelijk gezien al deze extra's niet te betalen maar dat doen we wel uit liefde voor het kind en omdat zijn moeder hierin verzuimt.

Maar dat zijn toch hele normale dingen die jullie doen in plaats van te zeggen dat het bovenwettelijk is en ex blij mag zijn. Zijn jullie blij dat zij het kind eten geeft en opvoedt etc?

Het is niet heel vreemd om een herberekening aan te vragen als er een wijziging in de situatie is. Daar zijn regels voor. Misschien wordt ze wel gedwongen door de sociale dienst.

Maar goed, wat jullie kunnen verwachten is een brief van een advocaat met daarin de vraag of jullie de inkomensgegevens en kosten hypotheek, ziekenkostenverzekering e.d. op willen sturen om een herberekening uit te laten voeren. Doe je dit niet, dan volgt er een rechtzaak waarbij je eerst naar een mediator doorverwezen wordt. Dat is zo ongeveer de gangbare zaak. In hoeverre jouw inkomen meegenomen wordt weet ik niet, wel dat er tegenwoordig van uitgegaan wordt dat als de ex wettelijk gezien samenwoont dus met een samenlevingscontract of gehuwd, ervan uit wordt gegaan dat deze de helft van de hypotheek en sommige andere vaste laten draagt. Maar als jullie bijvoorbeeld een kind krijgen, verandert het plaatje weer, omdat zijn draagkracht verandert. Het is dus afhankelijk van een aantal factoren.
Als de sociale dienst een herberekening wil dan voeren ze die zelf uit. Hebben ze de vorige keer ook gedaan.

Het zijn normale dingen die wij hem geven, heb ik dan gezegd dat het niet normaal is.

Wij voldoen aan de wettelijke verplichting en hij krijgt extra dingen, met deze situatie zijn wij erg blij. Wij willen hem graag al die extra dingen kunnen blijven geven.

Ik heb vorige week een nieuwe auto gekocht, ik heb deze gekocht van mijn geld.

Toen is het gaan opspelen in combinatie met ons voorgenomen huwelijk.

Als jullie geld hebben voor een nieuwe auto en een huwelijk dan kun je ook wel meer alimentatie betalen, jullie hebben geld zat en anders stel je de bruiloft maar uit.
Het klinkt als frustratie van haar kant. Maar goed, daar hoef je niet in mee te gaan toch? Eerlijk laten berekenen is prima, maar dan kan zij haar vriend dus ook niet verborgen houden, zo simpel lijkt het mij te zijn.
@dank je marahbloem voor de info: dat vroeg ik me dus af.

Ik moet er nu nog achter zien te komen hoeveel dat bedrag is zodat ze er vanuit gaan dat je 50 procent meebetaald in de kosten ivm de draagkracht.
Ik heb me hier laten inschrijven bij de gemeente omdat ik hier daadwerkelijk woon.

Vriend staat niet ingeschreven op haar adres. Dus hoe kan het dan eerlijk verlopen?

Enkel is ons nadeel, maar het grootste nadeel is voor het kind indien het hoger uitpakt. Dan kunnen wij niet alles meer betalen.
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:46:

Als de sociale dienst een herberekening wil dan voeren ze die zelf uit. Hebben ze de vorige keer ook gedaan.

Het zijn normale dingen die wij hem geven, heb ik dan gezegd dat het niet normaal is.

Wij voldoen aan de wettelijke verplichting en hij krijgt extra dingen, met deze situatie zijn wij erg blij. Wij willen hem graag al die extra dingen kunnen blijven geven.

Ik heb vorige week een nieuwe auto gekocht, ik heb deze gekocht van mijn geld.

Toen is het gaan opspelen in combinatie met ons voorgenomen huwelijk.

Als jullie geld hebben voor een nieuwe auto en een huwelijk dan kun je ook wel meer alimentatie betalen, jullie hebben geld zat en anders stel je de bruiloft maar uit.

Als jullie nog niet aan de maximale norm voldoen die hier voor staat, dan klopt het toch ook dat ze meer gaat vragen?

En inderdaad gaat het kind voor jullie bruiloft. Dat is nu eenmaal zo, dat wist je denk ik ook al voordat jullie een relatie aangingen.
Esmee: die 50% betreft bijdrage in de kosten voor vaste lasten, zoals hypotheek. Volgens mij wordt je inkomen niet verder meegerekend, behalve met die zaken. Er is ergens een alimentatiestartpagina. Daar kun je je vraag ook stellen.
Natuurlijk is ze jaloers, logisch toch. Zij zit in de bijstand en haar ex heeft een nieuwe vriendin, gaat op vakantie, trouwen en heeft het lekker breed. Er staat een kind tussenin, zijn kind. Als jullie haar nog jaloerser maken wordt het kind de dupe.

Gewoon een berekening maken, eventueel meer betalen en niet jammeren. Voor de toekomst hopen dat ze gauw een man aan de haak slaat met een goede baan.
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 21:55:

Ik heb me hier laten inschrijven bij de gemeente omdat ik hier daadwerkelijk woon.

Vriend staat niet ingeschreven op haar adres. Dus hoe kan het dan eerlijk verlopen?

Dus ze wonen niet samen? Ze voeren geen gezamenlijke huishouding (gedeelde rekeningen, verzekeringen, samenlevingscontract, elkaars boodschappen halen of elkaar verzorgen oid) ?

Enkel is ons nadeel, maar het grootste nadeel is voor het kind indien het hoger uitpakt. Dan kunnen wij niet alles meer betalen.
En even heel kort door de bocht: je zegt dat jullie niet alles meer kunnen betalen als de alimentatie hoger uitvalt. Een verhoging van alimentatie zal misschien 30 euro per maand meer zijn? Of je man moet een verdubbeling van zijn inkomen hebben, bij wijze van. Je schrijft dat jullie dan geen kleren meer kunnen kopen, niet meer alles kunnen betalen zoals zwemles etc.

Klinkt als jij pakt ons, wij pakken jou. Want om hoeveel geld zal het concreet gaan? Ik neem aan dat jullie niet meteen droog brood hoeven eten dan.

Maar er zijn dus gewoon regels voor. Zo simpel is het. En die worden gevolgd. En na 4 jaar een herberekening is niet raar. Kinderen worden natuurlijk ook duurder.
Het is logisch dat ze een herberekening aanvraagt als er zaken veranderd zijn.

Als ze in de bijstand zit zal de gemeente het ook willen berekenen.

Ik vind overigens wel dat ze het aan haar kind verplicht is haar stinkende best te gaan doen om werk te krijgen en daarmee ook haar kind meer kan bieden.

Ik vind het ook de plicht van de alimentatiebetaler bij te vullen waar nodig , naar draagkracht. Is de draagkracht verhoogt, dan gewoon meer betalen.

Ik snap overigens niet waarom je zegt dat jullie dan geen extra kleding meer kunnen kopen, je gaat nu ook op vakantie, andere auto, etc . Je zal waarschijnlijk de broekriem aan moeten trekken ook op je eigen luxe uitgaves.
Helemaal eens met Marahbloem en consueladinges.

Dit zijn gewoon de wettelijke gevolgen van keuzes die jullie hebben gemaakt en heeft niets met frustratie van de ex te maken.

Schoenen zouden er niet meer inzitten? Maar van een vakantie kun je heel veel paar schoenen kopen. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat je vriend nu zoveel moet betalen dat een vakantie er niet meer inzit.

Schoenen zitten er dus zeker wel nog in.
Mijn vriend heeft de heeft nu een jaar een nieuwe functie en is er flink op voorruit gegaan; 700 euro bruto.

Dit weet ex niet natuurlijk maar ze is niet achterlijk. Wij willen zeker dat kind hier ook van profiteert en ik vrees dat het bedrag aanzienlijk hoger gaat worden.

Geen probleem maar nogmaals, wij gaan de gemeente betalen.

Ex woont samen met haar vriend, hoe ze de kosten betalen samen dat weet ik niet en hij staat bewust niet ingeschreven want dan heeft ze geen recht op de uitkering en moet haar vriend haar onderhouden.
quote:ray_41 schreef op 16 april 2012 @ 21:56:

Natuurlijk is ze jaloers, logisch toch. Zij zit in de bijstand en haar ex heeft een nieuwe vriendin, gaat op vakantie, trouwen en heeft het lekker breed. Er staat een kind tussenin, zijn kind. Als jullie haar nog jaloerser maken wordt het kind de dupe.

Gewoon een berekening maken, eventueel meer betalen en niet jammeren. Voor de toekomst hopen dat ze gauw een man aan de haak slaat met een goede baan.

Hm. Dan ook maar even de andere kant. Ex zit in de bijstand omdat ze kind en baan niet te combineren vindt. Ze heeft een vriend die ze buiten haar officiele financien houdt. Ze wil meer geld omdat haar ex wel op vakantie kan.

Een bruiloft niet door laten gaan omdat er een ex en kind zijn? Kom op zeg, dat kun je niet menen. Dan zou je nooit een nieuw leven kunnen starten, dat is te gek voor woorden.

TO, als ik jou was had ik allang een rechtsbijstandverzekering gehad, al weet ik niet zeker of dit soort dingen daar ook onder vallen. Die herberekening, tja, dat is in gang gezet. Maar ik denk dat ik mijn spaarrekening leeg zou halen en het geld thuis in een kluis zou leggen. Geen haar op mijn hoofd dat erover zou nadenken om spaargeld aan een exvriendin van mijn partner te geven, ze gaat zelf maar aan het werk.

En als je gaat trouwen, informeer je goed naar huwelijkse voorwaarden en testament.
De alimentatie wordt, tenzij je dit anders hebt afgesproken, jaarlijks aangepast aan de gestegen prijzen; geindexeerd. Tegen het eind van het jaar wordt door de minister van Justitie bepaald met welk percentage de alimentatieafspraken worden verhoogd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Omdat ik wel werk zou ik er financieel op achteruit gaan ten op zichte van iemand die niet werkt en ook haar kind niet financieel kan onderhouden. Het moet niet gekker worden?

Ik heb berekend dat als ik 4 uur minder per week ga werken dat ik dan niet wordt meegerekend in de draagkrachtberekening voor de helft van de kosten. De alimentatie zou dan ongeveer hetzelfde blijven.

Ik pas ervoor om voor een expartner financieel te moeten bijspringen en die keuze om dat niet te doen die is er in dit geval ook.

Plus kan ik minder gaan werken en houden we hetzelfde over.
Een alimentatie om de paar jaar te laten herberekenen is helemaal niet zo normaal. daar heb je de indexering voor.

Krijg het idee dat TO erg aangevallen wordt terwijl zij en haar vriend veel werken, veel voor het kindje doen (logisch) en dat het maar normaal is dat ex op haar kont zit, jaloers is en geld vraagt. Misschien moet zij ook eens gaan werken voor haar centen.
De gemeente wil graag dat jij voldoende alimentatie van je ex krijgt. Je hebt dan immers minder of geen bijstand nodig. Vindt de gemeente dat jouw ex-partner je te weinig betaalt? Je bent dan verplicht ervoor te zorgen dat je wel voldoende alimentatie krijgt. Schakel daarom het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) in.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Rechtsbijstand is afgesloten na de breuk met ex. Rechtsbijstand doet hier niks aan omdat je had kunnen weten dat dit zou gebeuren en daarom vergoeden ze niks.
Ook als de nieuwe vriend niet officieel bij de ex ingeschreven staat kan het gezien worden als 'samenwonen'. Wat iemand al zei, ze kunnen van de gemeente controleren of er spullen aanwezig zijn van een eventuele partner die duiden op samenwonen. Een vriendin van mij heeft dat ook gehad.
Het lbio kan niet worden ingeschakeld omdat er geen gerechtelijke uitspraak is van de alimentatie.

Aan het lbio heb je in deze helemaal niks.
Nou TO, als je het al vervelend vindt dat je draagkracht berekend wordt (ivm het delen in de vaste lasten en in het kader van de kinderalimentatie) ... berg je dan maar voor je huwelijk! Want dan worden, dankzij dit contract met de staat, jullie inkomens bij elkaar opgeteld en ben je bovendien financieel mede-verantwoordelijk voor het kind van je man. Automatisch. Dat wordt pas een interessante herberekening.
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 22:09:

Mijn vriend heeft de heeft nu een jaar een nieuwe functie en is er flink op voorruit gegaan; 700 euro bruto.

Dit weet ex niet natuurlijk maar ze is niet achterlijk. Wij willen zeker dat kind hier ook van profiteert en ik vrees dat het bedrag aanzienlijk hoger gaat worden.

Geen probleem maar nogmaals, wij gaan de gemeente betalen.

Ex woont samen met haar vriend, hoe ze de kosten betalen samen dat weet ik niet en hij staat bewust niet ingeschreven want dan heeft ze geen recht op de uitkering en moet haar vriend haar onderhouden.

Je doet alsof ex inhalig is, maar als we naar de feiten kijken is er nogal het een en ander veranderd waardoor simpelweg de alimentatie ook wijzigt. 700 euro bruto pm is nogal wat. Dus niks inhalig of jullie niks gunnen.

En daarbij: ze ontvangt het geld zelf niet, omdat dit naar de sociale dienst gaat. Dus eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je zo negatief over haar bent. Als de vader van mijn kind 700 euro bruto pm meer zou gaan verdienen, zou ik ook een herberekening aanvragen. Simpelweg, omdat kind van beiden is en kinderen nu eenmaal erg duur zijn en die financiele lasten zoveel mogelijk verdeeld dienen te worden. En er zijn regels voor om een gewone berekening te maken, dus dat heeft niets met inhaligheid te maken.

Dat ze opmerkingen maakt, tja, ik hoor jou net zo goed opmerkingen maken waarbij jij zo ongeveer moreel boven haar verheven bent. In de bijstand zitten lijkt mij iig geen pretje. En als ze niet ziek is, zal ze gewoonweg een baan moeten zoeken, net zoals 1,5 miljoen andere Nederlanders. (of hoeveel zijn het er die werkloos zijn?).
Esmeetje, als ex in de bijstand zit, kan het best eens dat ze die herberekening aanvraagt op verzoek van de gemeente. Die heeft er alle belang bij dat de alimentatie juist berekend wordt, scheelt in het bedrag dat ex aangevuld krijgt.

(En ik vind dat eigenlijk wel terecht)
quote:esmeetje23 schreef op 16 april 2012 @ 22:14:

Omdat ik wel werk zou ik er financieel op achteruit gaan ten op zichte van iemand die niet werkt en ook haar kind niet financieel kan onderhouden. Het moet niet gekker worden?

Ik heb berekend dat als ik 4 uur minder per week ga werken dat ik dan niet wordt meegerekend in de draagkrachtberekening voor de helft van de kosten. De alimentatie zou dan ongeveer hetzelfde blijven.

Ik pas ervoor om voor een expartner financieel te moeten bijspringen en die keuze om dat niet te doen die is er in dit geval ook.

Plus kan ik minder gaan werken en houden we hetzelfde over.

Soms begrijp ik als buitenlandse pas na jaren ineens een gezegde.....

'kind van de rekening' is me nu ook duidelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven