Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:20:

[...]

Ach joh, we gaan voortaan gezellig een herdenkingsmis voor Saddam Hussein houden tijdens Independence day in Irak.

En weet je wat, als we toch bezig zijn, misschien voortaan ook een krans voor Adolf zelf leggen op de Dam, die arme man was ook maar slachtoffer van zijn eigen gekte tenslotte.Welkom in de omgekeerde wereld FV. Daar hebben we afgelopen dagen meer over gelezen.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:21:

[...]

Nee, die mag je van mij een monster noemen. Ik denk dat het gedicht vragen oproept over hoe alles heeft kunnen gebeuren. Hoe kan het dat ome Dirk deze keuze heeft gemaakt terwijl hij 4 broeres had die wel de juiste keuze maakten. Perfect voor de dodenherdenking lijkt mij.Perfect voor denkvoer. Niet voor doden herdenking.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:15:

[...]

Dus wat is jouw conclusie? Ome Dirk was een monster? Zou het niet zo kunnen zijn dat goed en fout nu 70 jaar na dato een stuk helderder is dan toen? Kan het niet zo zijn dat mensen geindoctrineerd werden en dat er sommige gewoon foute keuzes hebben gemaakt, zonder dat het nu gelijk monsters waren? Nogmaals, een beetje nuance 70 jaar na dato lijkt me op zijn plaatsDit dus ook...
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 15:22:

[...]

Welkom in de omgekeerde wereld FV. Daar hebben we afgelopen dagen meer over gelezen.Nee hoor, FV 'nuanceert', net zoals jij!
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 15:18:

[...]

Adolf Hitler was er ook van overtuigd het juiste te doen, laten we dat vooral niet vergeten. Laten we Adolf Hitler eigenlijk ook maar even nuanceren.

Wat is je probleem????

Je kunt een "soldaat" e.d. niet vergelijken met Hitler?
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 15:25:

[...]

Wat is je probleem????

Je kunt een "soldaat" e.d. niet vergelijken met Hitler?Soldaat? Ome Dirk heeft zijn land niet gediend volgens mij.
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 15:25:

[...]

Wat is je probleem????

Je kunt een "soldaat" e.d. niet vergelijken met Hitler?Het was niet Hitler zelf die al die mensen afslachtte, hoor, dat deden fijne jongens als Ome Dirk.
Am Yisrael Chai!
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 15:25:

[...]

Soldaat? Ome Dirk heeft zijn land niet gediend volgens mij.Een landverrader en een oorlogsmisdadiger, dat was ie. En hopelijk is ie fijn gefusilleerd na afloop.
Am Yisrael Chai!
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 15:25:

[...]

Soldaat? Ome Dirk heeft zijn land niet gediend volgens mij.Daarom staat soldaat ook tussen aanhalingstekens...
Ome Dirk is omgekomen aan het Oostfront. Opgeruimd staat netjes.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:25:

[...]

Het was niet Hitler zelf die al die mensen afslachtte, hoor, dat deden fijne jongens als Ome Dirk.En gezien de grote hoeveelheden (niet alleen joden) is daar behoorlijk legertje voor nodig geweest. Logistiek is dat best lastig. Zelfs met hulp van IBM.
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 14:45:

[...]

Er zijn niet alleen Joden omgekomen in deze oorlog hoor.

Er zijn ook Nederlanders, Duitsers, Russen, Fransen, Amerikanen, Canadezen, Britten, Italianen etc. etc. omgekomen in de oorlog.

Aan de goede kant (onze kant) en aan de slechte kant (de Duitsers enz.).

Aan onze kant zijn foute en goede mensen, oude en jonge mensen, rijke en arme mensen, verzetsstrijders, onderduikers, en mensen die moeite deden om maar uit het zicht te blijven en gewoon maar te overleven, omgekomen.

Aan de andere kant zijn foute en goede mensen, oude en jonge mensen, rijke en arme mensen, verzetsstrijders, onderduikers, en mensen die moeite deden om maar uit het zicht te blijven en gewoon maar te overleven, omgekomen.

Het is gewoon niet zo zwart-wit als je het beschrijft. We waren er zelf niet bij, toch?

Helemaal eens met elk woord.

Er zijn nooit echt alleen maar slechte soldaten in een oorlog.

Het is nooit zo zwart wit als : goed vs slecht.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:25:

[...]

Het was niet Hitler zelf die al die mensen afslachtte, hoor, dat deden fijne jongens als Ome Dirk.Nee... okee... maar hij was wel het brein.
Yraatje.

Verdiep je eens in de ideologie van de Nazi's, dan praten we verder.

Iedere soldaat/aanhanger wist dit...

Of is het een kwestie van Ich habe es gewüsst?

Nogmaals, op een herdenking van slachtoffers is dit gedicht niet kies.
Er is nogal een onderscheid tussen de WEHRMACHT en de SS naar mijn mening.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:26:

[...]

Een landverrader en een oorlogsmisdadiger, dat was ie. En hopelijk is ie fijn gefusilleerd na afloop.Je klinkt als een gefrustreerde Jood, kan dat kloppen?
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:26:

[...]

Een landverrader en een oorlogsmisdadiger, dat was ie. En hopelijk is ie fijn gefusilleerd na afloop.Ja, en ik hoop dat zijn nageslacht die zo'n verderfelijk gedicht heeft geschreven op het podium gestenigd wordt, als nazaat van zo'n monster! *zucht*
Moeten we, als we toch bezig zijn, met terugwerkende kracht de Dutchbatters niet ook een medaille gaan geven voor Srebrenica? Die zullen zich ook wel in hun zak gescheten voelen als SS-ers ook al geëerd worden. Het moet niet gekker worden in dit achterlijke land.
Am Yisrael Chai!
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 15:29:

[...]

Ja, en ik hoop dat zijn nageslacht die zo'n verderfelijk gedicht heeft geschreven op het podium gestenigd wordt, als nazaat van zo'n monster! *zucht*Dat is een andere uiterste. Dat ventje kan niets doen aan de beslissingen van zijn oud-oom.
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 15:28:

[...]

Nee... okee... maar hij was wel het brein.Hij was het brein, maar ook hij kan verkeerde keuzes maken toch? Waar is dan de grens?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Zelfs als ome Dirk een slachtoffer is van de oorlog, is er in mijn ogen altijd nog een heel groot verschil tussen zijn slachtofferschap en dat van de mensen die stelselmatig zijn uitgeroeid door de nazi's. Ome Dirk had schoenen aan zijn voeten, hij kreeg eten en het allerbelangrijkste: hij was nog steeds een mens, ook al vroor hij dan dood in Rusland. Hij werd niet gereduceerd tot een getatoeëerd nummer, hij stond niet op een lijst met alle ome Dirken die vergast moesten worden, omdat dat zo'n efficiënte manier van moorden was.

Dàt is het verschil en als je dat ongenuanceerd vindt, moet je misschien maar eens de boeken van Primo Levi lezen.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:28:

[...]

Je klinkt als een gefrustreerde Jood, kan dat kloppen?What is wrong with you?
Ik sta echt verbaasd over de haat die ook nu nog tentoongespreid wordt voor de mensen die in de oorlog (al dan niet bewust) een foute keuze hebben gemaakt.
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 15:31:

[...]

What is wrong with you?Oprechte vraag
quote:2Italy2 schreef op 26 april 2012 @ 15:28:

Yraatje.

Verdiep je eens in de ideologie van de Nazi's, dan praten we verder.

Iedere soldaat/aanhanger wist dit...

Of is het een kwestie van Ich habe es gewüsst?

Nogmaals, op een herdenking van slachtoffers is dit gedicht niet kies.

Ik zeg het nog maar een keer;

The Origins of Totalitarianism van Hannah Arendt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven