
Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking
donderdag 26 april 2012 om 13:33
Wat vinden jullie:
Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking
AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.
Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.
De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''
Schofferen
Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''
Het gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking
AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.
Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.
De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''
Schofferen
Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''
Het gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden

donderdag 26 april 2012 om 16:01
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 15:54:
[...]
Ik heb het niet per se over die meneer uit het gedicht. Ik heb het nu gewoon over een jonge vent die een verkeerde keuze maakt en dat ik dat gewoon wel een slachtoffer vind.Jammer dat je hier verder geen argumenten bij geeft. Een slachtoffer is naar mijn idee per definitie ook zonder keuze. Je zegt niet voor niets 'een willoos slachtoffer'.
[...]
Ik heb het niet per se over die meneer uit het gedicht. Ik heb het nu gewoon over een jonge vent die een verkeerde keuze maakt en dat ik dat gewoon wel een slachtoffer vind.Jammer dat je hier verder geen argumenten bij geeft. Een slachtoffer is naar mijn idee per definitie ook zonder keuze. Je zegt niet voor niets 'een willoos slachtoffer'.
donderdag 26 april 2012 om 16:02
quote:penelopeia schreef op 26 april 2012 @ 15:57:
[...]
Maar je ziet toch wel in dat de Joden geen keuze hadden? En deze Dirk Siebe wel? Of wil je zeggen dat hij door zijn omstandigheden is gedwongen om SS-er te worden? Dat vind ik wel apart dan, omdat je helemaal niet weet wat die omstandigheden waren. In feite kunnen wij hier niks weten over de mate van keuzevrijheid die Dirk Siebe had. Wat we wel kunnen zeggen, is dat het begrijpelijk is dat een herdenking van daders, op wat oorspronkelijk een herdenking van slachtoffers is, bij veel mensen weerstand zal oproepen. En dat dan op zich al reden genoeg mag zijn om dit gedicht niet voor te dragen.
Ik zie dat de Joden geen keuze hadden (en met hen heel veel andere onschuldige mensen).
Ik vind het niet begrijpelijk dat dit, 70 jaar na dato, nog zoveel weerstand oproept.
Dat vind ik van hetzelfde kaliber als dat de zoon van Rost van Tonningen, die openlijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, geen lezing zou mogen houden in een synagoge.
Die lezing is uiteindelijk wel doorgegaan.... maar ik vind het raar dat iemand daarop wordt aangekeken.
[...]
Maar je ziet toch wel in dat de Joden geen keuze hadden? En deze Dirk Siebe wel? Of wil je zeggen dat hij door zijn omstandigheden is gedwongen om SS-er te worden? Dat vind ik wel apart dan, omdat je helemaal niet weet wat die omstandigheden waren. In feite kunnen wij hier niks weten over de mate van keuzevrijheid die Dirk Siebe had. Wat we wel kunnen zeggen, is dat het begrijpelijk is dat een herdenking van daders, op wat oorspronkelijk een herdenking van slachtoffers is, bij veel mensen weerstand zal oproepen. En dat dan op zich al reden genoeg mag zijn om dit gedicht niet voor te dragen.
Ik zie dat de Joden geen keuze hadden (en met hen heel veel andere onschuldige mensen).
Ik vind het niet begrijpelijk dat dit, 70 jaar na dato, nog zoveel weerstand oproept.
Dat vind ik van hetzelfde kaliber als dat de zoon van Rost van Tonningen, die openlijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, geen lezing zou mogen houden in een synagoge.
Die lezing is uiteindelijk wel doorgegaan.... maar ik vind het raar dat iemand daarop wordt aangekeken.
donderdag 26 april 2012 om 16:03
donderdag 26 april 2012 om 16:04


donderdag 26 april 2012 om 16:04
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 16:02:
[...]
Ik zie dat de Joden geen keuze hadden (en met hen heel veel andere onschuldige mensen).
Ik vind het niet begrijpelijk dat dit, 70 jaar na dato, nog zoveel weerstand oproept.
Dat vind ik van hetzelfde kaliber als dat de zoon van Rost van Tonningen, die openlijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, geen lezing zou mogen houden in een synagoge.
Die lezing is uiteindelijk wel doorgegaan.... maar ik vind het raar dat iemand daarop wordt aangekeken.Zonder het iemand als persoon na te dragen (zoals dit kind of de zoon van Rost v T) kan je toch nog wel besluiten dat je iets ongepast vindt en je er niet prettig bij voelen!
[...]
Ik zie dat de Joden geen keuze hadden (en met hen heel veel andere onschuldige mensen).
Ik vind het niet begrijpelijk dat dit, 70 jaar na dato, nog zoveel weerstand oproept.
Dat vind ik van hetzelfde kaliber als dat de zoon van Rost van Tonningen, die openlijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, geen lezing zou mogen houden in een synagoge.
Die lezing is uiteindelijk wel doorgegaan.... maar ik vind het raar dat iemand daarop wordt aangekeken.Zonder het iemand als persoon na te dragen (zoals dit kind of de zoon van Rost v T) kan je toch nog wel besluiten dat je iets ongepast vindt en je er niet prettig bij voelen!

donderdag 26 april 2012 om 16:05
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 16:02:
[...]
Ik vind het niet begrijpelijk dat dit, 70 jaar na dato, nog zoveel weerstand oproept.
Dat vind ik van hetzelfde kaliber als dat de zoon van Rost van Tonningen, die openlijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, geen lezing zou mogen houden in een synagoge.
Die lezing is uiteindelijk wel doorgegaan.... maar ik vind het raar dat iemand daarop wordt aangekeken.Die lezing ging vast niet over het slachtofferschap van zijn ouders.
[...]
Ik vind het niet begrijpelijk dat dit, 70 jaar na dato, nog zoveel weerstand oproept.
Dat vind ik van hetzelfde kaliber als dat de zoon van Rost van Tonningen, die openlijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, geen lezing zou mogen houden in een synagoge.
Die lezing is uiteindelijk wel doorgegaan.... maar ik vind het raar dat iemand daarop wordt aangekeken.Die lezing ging vast niet over het slachtofferschap van zijn ouders.
donderdag 26 april 2012 om 16:05
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:58:
[...]
Ik heb het woord "leed" "joden" "aangedaan" niet in de mond genomen, hoor.
Ik vind het in de eerste plaats echt van stuitende domheid getuigen dat je uberhaupt op het idee komt een gedicht voor een SS-er te gaan voordragen op Dodenherdenking.
In de tweede plaats vind ik het van absolute respectloosheid en ondankbaarheid getuigen naar degenen die dit land bevrijd hebben.
In de derde plaats vind ik het getuigen van een lachwekkend gebrek aan historisch besef en begrip van wat de holocaust ook weer was.
In de vierde plaats vind ik het tekenend voor het morele verval en de domheid van deze maatschappij dat dit belachelijke idee niet alleen bedacht is, maar dat er ook nog mensen zijn die dat toejuichen.
Als ik iemand zie schrijven dat ze een SS-er en die plusminus 10 miljoen onschuldigen die vergast zijn, waar experimenten op uit zijn gevoerd, die gemarteld zijn, en ga zo maar door, even grote slachtoffers vindt, dan kan ik alleen maar hoofdschuddend bedenken "why God, why? Why am I surrounded by such utter, utter stupidity?"Stuitende domheid, utter, utter stupidity, moreel verval, lachwekkend gebrek aan etc etc. Je voelt je echt hoog verheven boven de rest is het niet? Waar doet me dat aan denken?
[...]
Ik heb het woord "leed" "joden" "aangedaan" niet in de mond genomen, hoor.
Ik vind het in de eerste plaats echt van stuitende domheid getuigen dat je uberhaupt op het idee komt een gedicht voor een SS-er te gaan voordragen op Dodenherdenking.
In de tweede plaats vind ik het van absolute respectloosheid en ondankbaarheid getuigen naar degenen die dit land bevrijd hebben.
In de derde plaats vind ik het getuigen van een lachwekkend gebrek aan historisch besef en begrip van wat de holocaust ook weer was.
In de vierde plaats vind ik het tekenend voor het morele verval en de domheid van deze maatschappij dat dit belachelijke idee niet alleen bedacht is, maar dat er ook nog mensen zijn die dat toejuichen.
Als ik iemand zie schrijven dat ze een SS-er en die plusminus 10 miljoen onschuldigen die vergast zijn, waar experimenten op uit zijn gevoerd, die gemarteld zijn, en ga zo maar door, even grote slachtoffers vindt, dan kan ik alleen maar hoofdschuddend bedenken "why God, why? Why am I surrounded by such utter, utter stupidity?"Stuitende domheid, utter, utter stupidity, moreel verval, lachwekkend gebrek aan etc etc. Je voelt je echt hoog verheven boven de rest is het niet? Waar doet me dat aan denken?
donderdag 26 april 2012 om 16:06
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:58:
[...]
Ik heb het woord "leed" "joden" "aangedaan" niet in de mond genomen, hoor.
Ik vind het in de eerste plaats echt van stuitende domheid getuigen dat je uberhaupt op het idee komt een gedicht voor een SS-er te gaan voordragen op Dodenherdenking.
In de tweede plaats vind ik het van absolute respectloosheid en ondankbaarheid getuigen naar degenen die dit land bevrijd hebben.
In de derde plaats vind ik het getuigen van een lachwekkend gebrek aan historisch besef en begrip van wat de holocaust ook weer was.
In de vierde plaats vind ik het tekenend voor het morele verval en de domheid van deze maatschappij dat dit belachelijke idee niet alleen bedacht is, maar dat er ook nog mensen zijn die dat toejuichen.
Als ik iemand zie schrijven dat ze een SS-er en die plusminus 10 miljoen onschuldigen die vergast zijn, waar experimenten op uit zijn gevoerd, die gemarteld zijn, en ga zo maar door, even grote slachtoffers vindt, dan kan ik alleen maar hoofdschuddend bedenken "why God, why? Why am I surrounded by such utter, utter stupidity?"Fijn dat je je zo verheven voelt.
[...]
Ik heb het woord "leed" "joden" "aangedaan" niet in de mond genomen, hoor.
Ik vind het in de eerste plaats echt van stuitende domheid getuigen dat je uberhaupt op het idee komt een gedicht voor een SS-er te gaan voordragen op Dodenherdenking.
In de tweede plaats vind ik het van absolute respectloosheid en ondankbaarheid getuigen naar degenen die dit land bevrijd hebben.
In de derde plaats vind ik het getuigen van een lachwekkend gebrek aan historisch besef en begrip van wat de holocaust ook weer was.
In de vierde plaats vind ik het tekenend voor het morele verval en de domheid van deze maatschappij dat dit belachelijke idee niet alleen bedacht is, maar dat er ook nog mensen zijn die dat toejuichen.
Als ik iemand zie schrijven dat ze een SS-er en die plusminus 10 miljoen onschuldigen die vergast zijn, waar experimenten op uit zijn gevoerd, die gemarteld zijn, en ga zo maar door, even grote slachtoffers vindt, dan kan ik alleen maar hoofdschuddend bedenken "why God, why? Why am I surrounded by such utter, utter stupidity?"Fijn dat je je zo verheven voelt.

donderdag 26 april 2012 om 16:06
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 16:02:
[...]
Ik zie dat de Joden geen keuze hadden (en met hen heel veel andere onschuldige mensen).
Ik vind het niet begrijpelijk dat dit, 70 jaar na dato, nog zoveel weerstand oproept.
Dat vind ik van hetzelfde kaliber als dat de zoon van Rost van Tonningen, die openlijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, geen lezing zou mogen houden in een synagoge.
Die lezing is uiteindelijk wel doorgegaan.... maar ik vind het raar dat iemand daarop wordt aangekeken.
Dat geval van de zoon van Rost van Tonningen heeft er natuurlijk niks mee te maken. Deze man heeft natuurlijk ook niks misdaan en moet volgens sommige mensen de last van de schuld van zijn ouders op zijn schouders dragen. Hij is een heel ander geval dan iemand die willens en wetens voor de verkeerde partij heeft gekozen.
En dat je het onbegrijpelijk vindt dat het weerstand oproept, vind ik apart. Maar los daarvan: Je kunt niet negeren dát het weerstand oproept, en dat het misschien daarom niet zo'n puik plan is om dit gedicht op een dodenherdenking voor te dragen. Ook al deel je de verontwaardiging niet: je kunt respect hebben voor de mensen die wél een probleem hebben met het herdenken van SS-ers bij de dodenherdenking. Zeventig jaar is niet zo'n lange tijd: er zijn nog zat mensen die de oorlog, of de directe gevolgen van de oorlog zelf hebben meegemaakt.
[...]
Ik zie dat de Joden geen keuze hadden (en met hen heel veel andere onschuldige mensen).
Ik vind het niet begrijpelijk dat dit, 70 jaar na dato, nog zoveel weerstand oproept.
Dat vind ik van hetzelfde kaliber als dat de zoon van Rost van Tonningen, die openlijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, geen lezing zou mogen houden in een synagoge.
Die lezing is uiteindelijk wel doorgegaan.... maar ik vind het raar dat iemand daarop wordt aangekeken.
Dat geval van de zoon van Rost van Tonningen heeft er natuurlijk niks mee te maken. Deze man heeft natuurlijk ook niks misdaan en moet volgens sommige mensen de last van de schuld van zijn ouders op zijn schouders dragen. Hij is een heel ander geval dan iemand die willens en wetens voor de verkeerde partij heeft gekozen.
En dat je het onbegrijpelijk vindt dat het weerstand oproept, vind ik apart. Maar los daarvan: Je kunt niet negeren dát het weerstand oproept, en dat het misschien daarom niet zo'n puik plan is om dit gedicht op een dodenherdenking voor te dragen. Ook al deel je de verontwaardiging niet: je kunt respect hebben voor de mensen die wél een probleem hebben met het herdenken van SS-ers bij de dodenherdenking. Zeventig jaar is niet zo'n lange tijd: er zijn nog zat mensen die de oorlog, of de directe gevolgen van de oorlog zelf hebben meegemaakt.
donderdag 26 april 2012 om 16:06
Waarom zijn er zoveel mensen in Nederland die de kant van ome Dirk per se willen belichten? Heeft iemand daar ideeën over? Zijn we zo stuitend anti-autoritair geworden, dat er overal een maar bij geplaatst moet worden? Is het omdat het leuk of lekker is om tegendraads te zijn? Wat is het? En vooral, waarom zetten we dat voorop, nog voor mededogen en historisch besef?

donderdag 26 april 2012 om 16:07
Het gaat niet zozeer om die SS'ers zelf, maar om hun nageslacht en hun familie. De jongen die dit gedicht schreef worstelt daar duidelijk mee. En mensen als hij worden dus beoordeeld op iets waar ze zelf niks aan kunnen doen. In die zin zijn ze slachtoffers.
Mijn vader heeft eens verteld dat hij in zijn jeugd niet micht speken met kinderen wiens ouders verkeerd waren in de oorlog. Ik denk dat veel kinderen daaronder geleden hebben en ik vind dat ook zij recht hebben op erkenning van hun verdriet.
Mijn vader heeft eens verteld dat hij in zijn jeugd niet micht speken met kinderen wiens ouders verkeerd waren in de oorlog. Ik denk dat veel kinderen daaronder geleden hebben en ik vind dat ook zij recht hebben op erkenning van hun verdriet.
donderdag 26 april 2012 om 16:07
quote:bibliotheek schreef op 26 april 2012 @ 15:58:
[...]
Echt niet? Dat vind ik oprecht verbijsterend...
Jongen: wil avontuur, kiest voor de ss. Hij moet mensen doodschieten en omdat hij dat niet goed genoeg doet, wordt hij voor straf naar het oostfront gestuurd, waar hij doodvriest.
Jongen: is joods, is gedurende de jaren dertig door Europa gevlucht, omdat hij niet meer welkom was in zijn eigen land, Polen. Wordt daarna opgehokt in een ghetto. Dan komen de nazi's en zetten hem op een trein naar god weet waar. Daar aangekomen wordt hij gekeurd, of hij nog werk kan doen. Dan wordt hij genummerd en moet hij elke dag zinloze arbeid uitvoeren tot hij crepeert, in de wetenschap dat al zijn geliefden dood zijn of dood zullen gaan. Hij wordt vakkundig ontdaan van zijn waardigheid en dan wordt hij vergast en op een berg gegooid.
Nog steeds niet?
Nee, het ene geval is wel veel schrijnender dan het andere geval. Dat ben ik met je eens.
Maar ik vind ze nog steeds even grote slachtoffers...
[...]
Echt niet? Dat vind ik oprecht verbijsterend...
Jongen: wil avontuur, kiest voor de ss. Hij moet mensen doodschieten en omdat hij dat niet goed genoeg doet, wordt hij voor straf naar het oostfront gestuurd, waar hij doodvriest.
Jongen: is joods, is gedurende de jaren dertig door Europa gevlucht, omdat hij niet meer welkom was in zijn eigen land, Polen. Wordt daarna opgehokt in een ghetto. Dan komen de nazi's en zetten hem op een trein naar god weet waar. Daar aangekomen wordt hij gekeurd, of hij nog werk kan doen. Dan wordt hij genummerd en moet hij elke dag zinloze arbeid uitvoeren tot hij crepeert, in de wetenschap dat al zijn geliefden dood zijn of dood zullen gaan. Hij wordt vakkundig ontdaan van zijn waardigheid en dan wordt hij vergast en op een berg gegooid.
Nog steeds niet?
Nee, het ene geval is wel veel schrijnender dan het andere geval. Dat ben ik met je eens.
Maar ik vind ze nog steeds even grote slachtoffers...
donderdag 26 april 2012 om 16:07
donderdag 26 april 2012 om 16:08


donderdag 26 april 2012 om 16:09
Tzippa
Volgens mij heb ik hierover ooit een documentaire gezien op een Duitse zender.
Wat op de wiki in een korte samenvatting staat kan ik mij herinneren. Vooral dit:
De Holocaust kon plaatsvinden omdat de nazi's het hele proces in stukjes hadden gebureaucratiseerd, waarbij niemand, behalve Hitler, verantwoordelijk was voor het geheel en ieder slechts voor een enkel klein onderdeel. Het kwaad (de jodenmoord) krijgt dan een banaal karakter; duizenden ijverige ambtenaren die op hun deelterrein hun taak al dan niet gewillig uitvoeren.
Nederland heeft daar ook ze lekker aan meegeholpen en niets van geleerd. Flink alles vastleggen van je bevolking, tot aan je dna toe!
Volgens mij heb ik hierover ooit een documentaire gezien op een Duitse zender.
Wat op de wiki in een korte samenvatting staat kan ik mij herinneren. Vooral dit:
De Holocaust kon plaatsvinden omdat de nazi's het hele proces in stukjes hadden gebureaucratiseerd, waarbij niemand, behalve Hitler, verantwoordelijk was voor het geheel en ieder slechts voor een enkel klein onderdeel. Het kwaad (de jodenmoord) krijgt dan een banaal karakter; duizenden ijverige ambtenaren die op hun deelterrein hun taak al dan niet gewillig uitvoeren.
Nederland heeft daar ook ze lekker aan meegeholpen en niets van geleerd. Flink alles vastleggen van je bevolking, tot aan je dna toe!
donderdag 26 april 2012 om 16:09
quote:bloemetje77 schreef op 26 april 2012 @ 16:04:
[...]
Zonder het iemand als persoon na te dragen (zoals dit kind of de zoon van Rost v T) kan je toch nog wel besluiten dat je iets ongepast vindt en je er niet prettig bij voelen!Dat kan ik begrijpen als dat 10 jaar na dato is... maar de oorlog is 70 jaar terug....
[...]
Zonder het iemand als persoon na te dragen (zoals dit kind of de zoon van Rost v T) kan je toch nog wel besluiten dat je iets ongepast vindt en je er niet prettig bij voelen!Dat kan ik begrijpen als dat 10 jaar na dato is... maar de oorlog is 70 jaar terug....

donderdag 26 april 2012 om 16:10
quote:liv_1 schreef op 26 april 2012 @ 16:04:
Mocht ik ooit zo'n domme keuze maken dan zou ik nooit willen dat mijn nabestaanden mij op deze manier herdenken. Ik zou me helemaal kapot schamen en het liefst vergeten willen worden.
Mocht oom Dirk daar anders over denken dan is dat des te meer reden om hem dus níet te herdenken.
Fijn dat bij sommige mensen het morele kompas nog wel werkt
Ik verbaas me ook over het Nationaal Comité en sommige reacties hier. Hoewel... sinds Wilders salonfähig is geworden verbaas ik me eigenlijk nergens meer over...
Mocht ik ooit zo'n domme keuze maken dan zou ik nooit willen dat mijn nabestaanden mij op deze manier herdenken. Ik zou me helemaal kapot schamen en het liefst vergeten willen worden.
Mocht oom Dirk daar anders over denken dan is dat des te meer reden om hem dus níet te herdenken.
Fijn dat bij sommige mensen het morele kompas nog wel werkt
Ik verbaas me ook over het Nationaal Comité en sommige reacties hier. Hoewel... sinds Wilders salonfähig is geworden verbaas ik me eigenlijk nergens meer over...

donderdag 26 april 2012 om 16:10
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 16:07:
[...]
Nee, het ene geval is wel veel schrijnender dan het andere geval. Dat ben ik met je eens.
Maar ik vind ze nog steeds even grote slachtoffers...
Dus een jongen van 16 die zich in alle onschuld aansluit bij een jeugdbende en moorden begaat is net zoveel slachtoffer als de mensen die een kogel door hun kop kregen?
Hij wist het immers niet.
[...]
Nee, het ene geval is wel veel schrijnender dan het andere geval. Dat ben ik met je eens.
Maar ik vind ze nog steeds even grote slachtoffers...
Dus een jongen van 16 die zich in alle onschuld aansluit bij een jeugdbende en moorden begaat is net zoveel slachtoffer als de mensen die een kogel door hun kop kregen?
Hij wist het immers niet.
donderdag 26 april 2012 om 16:10
quote:bibliotheek schreef op 26 april 2012 @ 16:06:
Waarom zijn er zoveel mensen in Nederland die de kant van ome Dirk per se willen belichten? Heeft iemand daar ideeën over? Zijn we zo stuitend anti-autoritair geworden, dat er overal een maar bij geplaatst moet worden? Is het omdat het leuk of lekker is om tegendraads te zijn? Wat is het? En vooral, waarom zetten we dat voorop, nog voor mededogen en historisch besef?Gezien de boosheid die met name uit opmerkingen als "het mag alleen maar over die joden gaan, zeker" spreekt, vermoed ik dat ook jodenhaat, en misschien ook anti-Amerikanisme, een rol spelen. Naast de oorzaken die jij ook noemt.
Waarom zijn er zoveel mensen in Nederland die de kant van ome Dirk per se willen belichten? Heeft iemand daar ideeën over? Zijn we zo stuitend anti-autoritair geworden, dat er overal een maar bij geplaatst moet worden? Is het omdat het leuk of lekker is om tegendraads te zijn? Wat is het? En vooral, waarom zetten we dat voorop, nog voor mededogen en historisch besef?Gezien de boosheid die met name uit opmerkingen als "het mag alleen maar over die joden gaan, zeker" spreekt, vermoed ik dat ook jodenhaat, en misschien ook anti-Amerikanisme, een rol spelen. Naast de oorzaken die jij ook noemt.
Am Yisrael Chai!
donderdag 26 april 2012 om 16:11
quote:helene31 schreef op 26 april 2012 @ 16:05:
[...]
Die lezing ging vast niet over het slachtofferschap van zijn ouders.
Geen idee waar die lezing over ging.
Het feit blijft dat het raar is dat mensen hierover gingen steigeren, terwijl de man openlijk afstand heeft gedaan van die standpunten.
Hoeveel meer had hij moeten doen?
[...]
Die lezing ging vast niet over het slachtofferschap van zijn ouders.
Geen idee waar die lezing over ging.
Het feit blijft dat het raar is dat mensen hierover gingen steigeren, terwijl de man openlijk afstand heeft gedaan van die standpunten.
Hoeveel meer had hij moeten doen?

donderdag 26 april 2012 om 16:11
quote:_lupine_ schreef op 26 april 2012 @ 16:07:
Het gaat niet zozeer om die SS'ers zelf, maar om hun nageslacht en hun familie. De jongen die dit gedicht schreef worstelt daar duidelijk mee. En mensen als hij worden dus beoordeeld op iets waar ze zelf niks aan kunnen doen. In die zin zijn ze slachtoffers.
Mijn vader heeft eens verteld dat hij in zijn jeugd niet micht speken met kinderen wiens ouders verkeerd waren in de oorlog. Ik denk dat veel kinderen daaronder geleden hebben en ik vind dat ook zij recht hebben op erkenning van hun verdriet.Ik denk dat jij een heel ander gedicht hebt gelezen dan ik. Ik zie toch zeker duidelijk staan dat 'ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden'. Daar gaat het gedicht over. Er staat niet dat 'ook de nabestaanden van foute mensen in de oorlog in zekere zin slachtoffers zijn.'
Het gaat niet zozeer om die SS'ers zelf, maar om hun nageslacht en hun familie. De jongen die dit gedicht schreef worstelt daar duidelijk mee. En mensen als hij worden dus beoordeeld op iets waar ze zelf niks aan kunnen doen. In die zin zijn ze slachtoffers.
Mijn vader heeft eens verteld dat hij in zijn jeugd niet micht speken met kinderen wiens ouders verkeerd waren in de oorlog. Ik denk dat veel kinderen daaronder geleden hebben en ik vind dat ook zij recht hebben op erkenning van hun verdriet.Ik denk dat jij een heel ander gedicht hebt gelezen dan ik. Ik zie toch zeker duidelijk staan dat 'ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden'. Daar gaat het gedicht over. Er staat niet dat 'ook de nabestaanden van foute mensen in de oorlog in zekere zin slachtoffers zijn.'