Geld & Recht alle pijlers

Studeren en werken... Lastig?

29-04-2012 11:18 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even jullie mening over het volgende:

Mijn moeder heeft een tijdje WW gekregen en gaat vanaf volgende maand de bijstand in. Aangezien mijn studerende zusje nog in huis woont en ze elke maand een studielening 'krijgt' moet zij meebetalen aan mijn moeder zodat ze er samen rond van kunnen komen. Ter info: mijn moeder krijgt nog geen 700 euro pm dus er moet een redelijk bedrag bijgegeven worden door zus. En daar zit het probleem: mijn zusje zegt dat ze van die lening al maandelijks weinig overhoudt (rekeningen e.d.) Dusja dan blijft er nog een optie over en dat is een bijbaantje voor mijn zusje. Ze zegt dat ze dat niet naast haar studie gaat trekken (3 dagen school, 2 dagen stage). Maar is het niet zo dat veel andere scholieren dit toch ook doen? Wat vinden jullie hiervan? Is het werken naast studie echt zo zwaar?
En als je zus het huis gaat krijgt je moeder dan meer uitkering?
quote:ontbijtkoekje schreef op 29 april 2012 @ 13:20:

Warmwaterbadeendje, ik ben het met je eens tot op zekere hoogte. Als je een bepaalde leeftijd bereikt, vind ik wel dat je kostgeld moet betalen. Het uwv vindt dat ook en dat vind ik geheel terecht. Maar waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is dat in de grote steden de bijstandswet wordt oppgeschort waarbij je 1 uitkering per huishouden hebt, terwijl dit in over

ig NL wel wordt gehandhaafd. Dat is toch niet fair?Wat is daar niet fair aan? Dat er een extra prikkel is om elkaar te helpen en evt werk te gaan zoeken om het beter te krijgen? De grote steden doen dit met name omdat er veel schrijnende gevallen zijn van mensen die samenwonen en echt geen uitzicht hebben op verbetering en er nu te hard op achteruit gaan. Voor wat betreft je moeder kan ik dat niet beoordelen, maar voor wat betreft je zus durf ik de stelling wel aan dat het tijd wordt dat ze ook eens haar handen uit de mouwen steekt. En wat ik hierin wel mis: wat doet de vader van je zus aan haar levensonderhoud? Ouders zijn bij mijn weten gezamenlijk verantwoordelijk in de bijdrage aan de kosten in het levensonderhoud en studie, ook na de 21e verjaardag, mocht dat nodig zijn. Hoewel ik betwijfel of die noodzaak tot bijdrage er is, is dat wel een mogelijkheid om de kosten vanlevensonderhoud van je zusje iets gelijkmatiger te verdelen. Maar goed, ik ken die situatie verder niet natuurlijk.
Je zus moet een redelijk bijgeven voor je moeder. Maar ze werkt al 2 dagen en gaat 3 dagen naar school. Krijgt ze ook stagevergoeding? Dus je zus bouwt nu schuld op voor je moeder en die moet ze straks zelf weer af betalen? Ik vind het een typische situatie?
@supersas, meen je dit nou serieus?!! Wat dacht je van het feit dat er een crisis is en dat ouderen praktisch kansloos zijn op de arbeidsmarkt?
Heel apart dat sommigen reageren alsof zus lui zou zijn.

Ze gaat 3 dagen per week naar school met huiswerk kom je dan wel op een volledige werkdag uit. Daarnast loopt ze 2 dagen stage. Zus heeft dus dezelfde belasting als iemand met een full time baan en dan moet ze daarnaast nog maar eens een bijbaan nemen. Dit terwijl heel veel vrouwen maar part time werken.

Zus is bezig met investeren in haar toekomst zodat zij zich in de toekomst goed financieel zelfstandig kan redden. Dat moet dan allemaal maar op de helling doordat ze een bijbaan moet nemen omdat moeders op haar luie krent zit.

Laat moeder maar eens wat actiever gaan solliciteren en zien dat ze een baan krijgt. Wat voor baan dan ook zodat dochter de tijd heeft om naar school te gaan en stage te lopen.
heb altijd gewerkt naast mijn studie, en deed een studie met veel contact uren. Maar in de weekenden werkte ik altijd 1 dag en in vakanties werkte ik bijna fulltime, en bij vakken waar minder lesuren waren werkte ik vaak nog een avond door de week erbij. Dus prima te doen, maar ja, je kan niet alleen maar leuke dingen plannen...

ben blij dat ik het gedaan heb. Wist heel goed wat geld waard was. Veel mensen realiseren zich niet dat een eerste baan ook geen vetpot is, als je dan ook meer uitgaven hebt. Ik vond het in het begin best puzzelen met geld. Wilde graag iets groter wonen dan alleen een kamer, had een auto nodig voor mijn werk etc. Dus heb echt wel even gepuzzeld, en na een paar maanden was ik in evenwicht en kon ik ook sparen voor onvoorziene omstandigheden etc.

Dus terecht om kostgeld te betalen, al is het maar om te realiseren dat eten/drinken/douchen etc ook gewoon geld kosten.
quote:pompsnol schreef op 29 april 2012 @ 13:47:

@supersas, meen je dit nou serieus?!! Wat dacht je van het feit dat er een crisis is en dat ouderen praktisch kansloos zijn op de arbeidsmarkt?

Uhh, ja, ik meen dit serieus. Ik ken niet alle details van de situatie maar moeder zat eerst in de WW, er is dus gewerkt. Ik weet niet wat er nu aan de hand is dat ze niet kan werken?

En ik blijf het typisch vinden dat je als kind een studieschuld op bouwt om je moeder die in nood zit te helpen. Kan iemand het me dan uitleggen hoe het werkt?

En een extra dagje werken wordt niemand minder van, tuurlijk niet. Maar ik snap ook niet dat je als moeder onderhouden wil worden door je dochter? Mijn moeder zou dat van ze lang zal ze leven niet willen. Maar nogmaals, ik ken niet de hele situatie.
Hallo mensen moeder zit de hele week thuis.

Laat moeder maar aan het werk gaan!
Euhm voor wie zegt dat moeders op luie krent zit: mijn moeder is 61, zonder diploma omdat ze 1 van 10 kinderen is. Ze heeft tot voor kort gewerkt, een baan dat gefinancierd werd door de gemeente die dat dus heeft stopgezet. Mijn moeder is absoluut niet lui en wil graag werken. De arbeidsmarkt is niet rooskleurig!
@sugarmiss in de ww heb je een sollicitatieplicht om er van uit te gaan dat ''moeders'' op d'r lui krent zit vind ik nogal kort door de bocht. Bovendien zal de druk op solliciteren alleen maar groter worden voor ''moeders'' in de bijstand. Verder zitten we in een crisis, wat het vinden van een baan voor ''moeders'' alleen maar lastiger maakt aangezien ze al 45+ is.
Ik zeg niet dat je moeder op haar luie krent zit, wel dat ze voor zichzelf verantwoordelijk is.
quote:supersas09 schreef op 29 april 2012 @ 13:55:

[...]

En ik blijf het typisch vinden dat je als kind een studieschuld op bouwt om je moeder die in nood zit te helpen. Kan iemand het me dan uitleggen hoe het werkt?

En een extra dagje werken wordt niemand minder van, tuurlijk niet. Maar ik snap ook niet dat je als moeder onderhouden wil worden door je dochter? Mijn moeder zou dat van ze lang zal ze leven niet willen. Maar nogmaals, ik ken niet de hele situatie.Volgens mij heeft zus er al eerder voor gekozen een studieschuld aan te gaan, zonder dat moeder een beroep op haar deed. En ik vind het niet meer dan normaal dat waar er twee leven, beiden naar rato bijdragen aan het huishouden. En moeder heeft geen vrije keuze meer, haar inkomen wordt gekort omdat ze met iemand samenwoont die inkomsten genereert. Dus er zit dan een vorm van logica in dat diegene ook bijdraagt. Geen volledig onderhoud dus, wel bijdragen naar vermogen. En als ze vindt dat ze dan te weinig overhoudt, tja dan moet ze zoeken naar oplossingen in de vorm van een bijbaan of duale studie o.i.d. Dat moeten heel veel studenten hoor. Weet nog toen ik klaar was met mijn eerste studie en fulltime ging werken, ik me verbaasde over de tijd die ik ineens 'over' had. Het komt je niet altijd aanwaaien in het leven he!
quote:supersas09 schreef op 29 april 2012 @ 14:01:

Ik zeg niet dat je moeder op haar luie krent zit, wel dat ze voor zichzelf verantwoordelijk is.Zo redenerend geldt dat dan toch ook voor haar dochter?
quote:warmwaterbadeendje schreef op 29 april 2012 @ 12:51:

Heb hier een afwijkende mening over. Waarom zou een kind kostgeld moeten betalen ? Vind wanneer het meisje in deze kwestie al haar rekeningen, reiskosten, medische kosten, verzorgingsproducten, schoolkosten etc. zelf betaald ze al aardig op weg is !

De ouders hebben toch voor het kind gekozen ? Je gaat toch ook geen rekening presenteren aan je kind voor de 18 jaren ervoor ?

Vind trouwens wel dat je zusje uit zichzelf wat zou kunnen bijdrage aan het huishouden van je moeder. Toen ik 19 was had ik ook studiefinanciering, een leuk baantje en mijn moeder alleen haar WAO-uitkering. Ik betaalde dan regelmatig extra's (een terrasje, uiteten,weekendboodschappen enz) en zorgde dat in ieder geval mijn broertje niets tekort kwam door bijvoorbeeld de winterschoenen te betalen of zijn rugzak voor de middelbare school. Maar of je dat mag 'eisen' als ouder zijnde ?Helemaal mee eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven