Geld & Recht alle pijlers

Goedkoper boodschappen doen - hoe?

01-05-2012 14:20 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom steeds vaker personen tegen (vrienden, hier op het forum) die voor weinig geld per maand boodschappen doen. Ik vraag me elke keer af hoe zij dat doen, want ons lukt het niet!

Mijn man en ik wonen met 2 katten en geven per maand ca. ¤ 300,- uit aan boodschappen.

Vrienden van ons met een kindje van 7 maanden geven maar ¤ 150,- per maand uit. Ik heb hen nog niet (durven) gevraagd hoe zij dit doen....

Wij doen vaak boodschappen bij de AH, maar kopen vaak het AH of Euro merk. Daarnaast gaan we naar de Hoogvliet. Af en toe ook de Digros.

Wat geven jullie per maand uit met 2 personen (en huisdieren) en hoe kunnen wij de lasten verminderen?
quote:KatVonDee schreef op 02 mei 2012 @ 13:59:

Mja. Ik google nu even wat en warm water schijnt de kwaliteit van het vlees niet ten goede te komen. Koud water is het beste en schijnt ook sneller te gaan.

Zal ik dat ook eens proberen!In de restaurants waar ik vroeger werkte deden ze dat allemaal met koud water (als ze vergeten waren vis of vlees uit de vriezer te halen) maar lieten ze de kraan vaak wel zachtjes doorstromen zodat het water steeds doorliep.
quote:KatVonDee schreef op 02 mei 2012 @ 12:22:

rozehanddoek Waarvan precies? Invriezen, ontdooien of van ontdooien in de gootsteen?

Ik koop altijd kiloknallers, dus over kwaliteit kan ik misschien beter m`n mond houden, haha.

Nee zonder gekheid. Ik heb geen idee. Ik ontdooi altijd zo, want ik laat kipfilet niet ontdooit in de koelkast liggen. Heb eerder 2 weken in het ziekenhuis gelegen door kipfilet, liever niet weer.

Vlees kan je het beste de avond van te voren uit de vriezer pakken en in de koelkast laten ontdooien, als je dat vergeten bent idd koud water er over heen laten lopen, en altijd echt altijd de zelfde dag/avond dat het ontdooid is bakken, dat voorkomt bederf en de volgende dag kan je het dan ook nog eten.

(als je het maar wel in de koelkast bewaard)
Dat is dan ook nog op alle fronten goedkoper; én je bespaard zo veel water, én het vlees ontdooien in de koelkast bespaard stroom.
Weet iemand of de Coop een fijne (en goedkope) supermarkt is? De C1000 wordt hier namelijk binnen een paar jaar vervangen door een Coop.
quote:tess97 schreef op 02 mei 2012 @ 17:28:

Dat is dan ook nog op alle fronten goedkoper; én je bespaard zo veel water, én het vlees ontdooien in de koelkast bespaard stroom.

Dat geloof ik graag, maar vlees weggooien omdat je toch niet thuis eet, is nog altijd duurder.

Better safe, than sorry.
quote:KatVonDee schreef op 02 mei 2012 @ 19:09:

[...]

Dat geloof ik graag, maar vlees weggooien omdat je toch niet thuis eet, is nog altijd duurder.

Better safe, than sorry.

Je gaat toch geen vlees in koud water ontdooien als je ergens anders gaat eten?

Of wil je zeggen dat je het ontdooide vlees in koud water bewaard?, als dat zo is dan begrijp ik ook waarom je na die kipfilet in het ziekenhuis bent beland, ontdooid vlees moet je dezelfde avond nog garen anders bederfd het, en dat bewaar je in de koelkast.
ik vind 300 euro ook echt niet veel, ik zit minstens op het dubbele...maar we eten dan vanvond ook asperges met gerookte zalm en de asperges kosten al 9 euro ofzo.Ik koop ook veel biologisch( groente, vlees, vis, amandelmelk enz).is vaak ook duurder.

Wij zitten meestal rond 600 en dan reken ik het voer voor de honden niet eens mee. ( 2 personen en 3 hondjes)

Ik merk wel dat als ik groente/fruit bij Lidl haal, of op de markt dat zomaar een verschil maakt van 100 euro per maand.Wij snoepen eigenlijk niet, maar ik eet dan weer wel veel vers fruit, noten enz.
Nee ronniemitchel. Je geeft zelf aan dat je vlees het beste de avond van te voren in de koelkast kan gooien en zo te laten ontdooien.

Dat kan ik dus bijna nooit doen om die reden die ik net noem.
quote:poekie77 schreef op 02 mei 2012 @ 18:43:

Weet iemand of de Coop een fijne (en goedkope) supermarkt is? De C1000 wordt hier namelijk binnen een paar jaar vervangen door een Coop.Ik heb zowel een Coop als een C1000 in de buurt zitten. Bij de C1000 ben ik stukken goedkoper uit. Ik haal alleen maar melk, yoghidrink en margarine (B-merken) van de Coop omdat die dingen daar het goedkoopste zijn. Das niet veel dus.......
.
quote:Jetty1969 schreef op 02 mei 2012 @ 19:17:

ik vind 300 euro ook echt niet veel, ik zit minstens op het dubbele...maar we eten dan vanvond ook asperges met gerookte zalm en de asperges kosten al 9 euro ofzo.Ik koop ook veel biologisch( groente, vlees, vis, amandelmelk enz).is vaak ook duurder.

Wij zitten meestal rond 600 en dan reken ik het voer voor de honden niet eens mee. ( 2 personen en 3 hondjes)

Ik merk wel dat als ik groente/fruit bij Lidl haal, of op de markt dat zomaar een verschil maakt van 100 euro per maand.Wij snoepen eigenlijk niet, maar ik eet dan weer wel veel vers fruit, noten enz.

Als het kán, waarom niet?

Even offtopic, heb je je haar donkerder? Mooie kleur hoor.
quote:rozehanddoek schreef op 02 mei 2012 @ 19:47:

ronniemitchel, KatVonDee en ik hebben allebei het probleem dat we plannen om bijvoorbeeld morgen kip te eten, maar de plannen veranderen dan op de dag. Ik leg het vlees de dag van tevoren uit de koelkast, en kan door de veranderde plannen mijn vlees weggooien. Kat zegt dat zij het vlees pas op de dag zelf ontdooit. Als Kat en ik dus vanavond allebei besluiten om morgen kip te gaan eten, maar iets verandert in de planning, dan ligt haar kip nog in de vriezer, maar die van mij is ontdooid en kan de prullemand in.Je kan de kip dan toch bakken en dan de volgende dag eten?
.
quote:tess97 schreef op 02 mei 2012 @ 19:35:

[...]

Ik heb zowel een Coop als een C1000 in de buurt zitten. Bij de C1000 ben ik stukken goedkoper uit. Ik haal alleen maar melk, yoghidrink en margarine (B-merken) van de Coop omdat die dingen daar het goedkoopste zijn. Das niet veel dus.......O balen zeg! C1000 is hier nu op loopafstand. Gelukkig duurt het nog even voordat hij vervangen wordt (uiterlijk ergens 2015). Dan maar uitwijken naar een andere supermarkt.
Ik vind het ook errug jammer Poekie, dat de C1000 gaat verdwijnen. Die hebben juist altijd de mooiste aanbiedingen vind ik, ik hou van die Euroknallers! Lekker veel inslaan en als mijn voorraad weer op is dan komen altijd net de nieuwe Euroknallers zich weer aandienen.
Met 1 persoon met kat geef ik zo'n 45 euro per week uit, dus zo'n 200 per maand. Volgens het Nibud volkomen normaal, als ik het Viva forum moet geloven belachelijk veel :P

6.5 euro per dag dus.

Ik eet geen snoep of chips (alleen echt enorme uitzondering) en drink nooit frisdrank, maar drink wel alcohol (das dus al 1/6e van het budget met bijv. 2 flesjes wijn) . En verder eet ik alleen Bio vlees, maar niet elke dag, en veel dure dingen als verse potten basilicum e.d. Das toch ook zo 2 euro per week en dan heb je nog niets te eten, alleen een smaakmaker ;)

Tot enkele maanden geleden gaf ik ongeveer 300 euro per maand uit. Toen ging ik elke dag even naar de supermarkt en op een of andere manier moet je dan echt constant wel een tientje afrekenen. Ik gooide toen vooral veel weg en kocht gewoon elke dag waar ik die dag zin in had.

Dus al 1/3e bespaard door 2x in de week te gaan. Nu ja eigenlijk wekelijks en dan altijd wel nog een keer, omdat ik iets vergeten ben of er ineens iets op is :P En verder besparen hoeft van mij niet, ben hier heel happy mee.
quote:luni schreef op 02 mei 2012 @ 19:47:

[...]

Als het kán, waarom niet?

Even offtopic, heb je je haar donkerder? Mooie kleur hoor.

Ik denk altijd maar, ik snoep niet, dus dan wil ik gewoon alles eten wat ik lekker vind en idd als het kan..

Mijn haar is idd donkerder en ik heb een pony laten knippen, even heel wat anders..dankjewel voor het compliment
nou ik ben gisteren naar de Digros geweest voor weekboodschappen en incl. 10 pakken fris (aanbieding en volgende week jarig) waren we maar ¤ 29,- kwijt!!! Thuis gelijk de voorraadkast uitgeruimd en daar ook nog artikelen uit getrokken voor het eten. Als we dat elke week zo kunnen doen ben ik heel blij
Uitgaven en bespaartips volgens het Nibud:

http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html

In het voorbeeld wat erbij staat geeft een gezin van 4 personen per dag 14 euro aan voeding uit. Daarbij nog je kosten voor schoonmaakmiddelen, toiletartikelen, evt. kosten voor je huisdieren etc. Dan kom je toch al snel op 100/150 euro per week? Lijkt mij een iets reeeler bedrag dan 29 euro voor een hele week.
Ik doe blijkbaar iets fout denk ik als ik sommige bedragen van mensen zie.

Wij geven met 2 personen zo'n 500 euro per maand uit denk ik. (Tenminste dat is het begrote budget wat op een aparte rekening gezet wordt iedere maand)

Hier zit in: het eten en drinken, wasmiddelen/schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten (zoals schampoo, dagcreme enzo)

We kopen wel redelijk vaak biologische producten.

Grote hoeveelheden van grote producten kopen vind ik wat lastig want dan zou ik voor ieder product apart bijna dus heen en weer moeten lopen of fietsen. (wel gezond misschien)
Een gezin van 4 personen eet/verbruikt wel iets meer dan een stel, of iemand alleen ;)

Franciska is met haar man en katten, dat is iets heel anders dan een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen die met de pot mee eten.
quote:KatVonDee schreef op 03 mei 2012 @ 12:45:

Een gezin van 4 personen eet/verbruikt wel iets meer dan een stel, of iemand alleen ;)

Franciska is met haar man en katten, dat is iets heel anders dan een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen die met de pot mee eten.

Nou, zoveel scheelt dat niet. Dat is niet iets heel anders. 2 volwassenen met 2 kinderen zijn 14 euro per dag kwijt en 2 volwassenen zijn 11,50 kwijt. En daar moeten dan die katten nog bij.

Een gezin van 4 personen is p.p. relatief 26% goedkoper uit dan een 2-persoonshuishouden

En het Nibud heeft het alleen over voeding en hier heeft iedereen het ook over persoonlijke verzorging, wasmiddelen, huisdieren etc. etc.

Volgens Nibud:

man 14-65 jaar in 2-persoonshuishouden (gaat nl. al met 1.50 euro achteruit in een 4-persoonhuishouden)

6,03

vrouw 14-65 jaar

5,53

is 11.50 euro per dag samen (345 euro per maand) zónder katten en zonder non-food.

Dus de TO doet echt helemaal niets raars. Alleen reageren op dit soort topics met name mensen die het heel goedkoop willen/kunnen/doen/moeten, waardoor imo een vrij vertekend beeld ontstaat. En er zijn veel mensen die maar iets meer uitgeven maar bijv. met 4 of 5 personen zijn. En dat kan dus kloppen dat je dan maar iets meer uitgeeft.

Edit: Allemaal dus van die bron die al gegeven werd voor de duidelijkheid;

http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html
o wat erg zeg... ik doe echt iets niet goed haha.

ik doe (2 volw. en 2 kleine kinderen) voor zeker ¤150,00 per week boodschappen. Ik koop wel veel biologisch dat moet ik er wel bijzeggen maar ik let wel op wat ik koop. dus alles wel in de supermarkt niet bij een reformwinkel. Onze jongste dochter heeft zware allergieen (soja, melk, tarwe, pinda, ei enz) dus ik moet wel aparte voeding kopen.

bij dit bedrag zit wel alles, dus ook wasmiddel, luiers, shampoo, een keer een frietje halen enz. Wij dinken geen fris, geen alchol en weinig snoep en chips. Wij hebben wel een volle fruitmand en eten iedere dag 2 soorten groenten.
Volgens het Nibud zijn ze dat kwijt, dat wil niet zeggen dat het in de praktijk ook zo is. Ik vind die site van het Nibud altijd een beetje vreemd wat dat betreft. Ik ben per maand echt geen ¤345 per maand kwijt aan 2 volwassenen aan alleen voedsel. Als dat wel zo zou zijn, dan zou ik mezelf heel hard aan m`n hoofd gaan krabben wat ik verkeerd doe.

Met een gezin worden bepaalde dingen goedkoper, omdat je over kunt op groot verpakking, maar ik ben zelf van mening dat het nog altijd duurder is dan met z`n 2en.

Sinds mijn ouders geen gezin meer zijn, maar nu samen, besparen zij echt enorm op voedsel/boodschappen.
dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven