Patatverbod rond scholen Amsterdam

03-05-2012 14:46 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Patatverbod rond scholen Amsterdam AMSTERDAM - De PvdA wil tot twee uur 's middags een patatverbod rond middelbare scholen in Amsterdam. De fractie stelt voor om overeenkomsten te sluiten met ondernemers die vette happen aan leerlingen verkopen

Het idee komt uit de koker van PvdA-raadslid Maarten Poorter, die onlangs stomverbaasd was toen hij, nota bene op de Dag van de Gezonde Schoolkantine, leerlingen van het Comenius Lyceum met broodjes döner kebab en Turkse pizza's in de kantine zag.

"Het was half elf, de kleine pauze. De kantine-uitbater zat met zijn handen in zijn haar, want hij mag geen gefrituurde waren verkopen", zegt Poorter in het Parool. Het raadslid is - om het goede voorbeeld te geven - zelf begonnen met lijnen. Poorter is inmiddels 8,5 kilo afgevallen.

De vette snacks zijn niet alleen slecht voor de gezondheid van kinderen, ook komen schoolkantines in financiële problemen als scholieren kiezen voor de dönerzaak verderop.

Discriminatie

Alleen een patatverbod rond scholen Amsterdam

Laat de scholieren zelf weten wat ze willen eten.

Wat vinden jullie?
Ik vind wel dat je dat soort regels kunt hanteren voor de school zelf, dus geen ongezond eten in de kantine, maar ik vind niet dat je snackbars in de buurt van scholen kunt verbieden om patat te verkopen, dat vind ik echt veel te ver gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
.
Wij hadden trouwens ook een snackbar in de buurt van de school, maar het was helemaal niet zo de gewoonte om daar naartoe te gaan. Wel naar de supermarkt die er tegenover zat of naar de snoepwinkeltjes die ook in de buurt zaten, maar de snackbar was niet echt the place to be.
quote:-susv- schreef op 03 mei 2012 @ 15:28:

[...]

Oh nee, hoe kom je dan aan de pecunia's?Ik kreeg geld om drinken te kopen op school, maar ik dronk net zo makkelijk water en gaf het dan uit aan iets lekkerders Ook verdiende ik toen al geld met werk op de manege dus ook daar genereerde ik geld vandaan voor eten.
quote:-susv- schreef op 03 mei 2012 @ 15:19:

Dit soort maatregelen zijn niet nodig als ouders opletten wat hun kinderen eten. Ik zie ook dat kinderen met een reep chocolade op school komen. Terwijl dit ook een stuk fruit had kunnen zijn.

Maar ja het is zo gemakkelijk, je kind afschepen met ongezond voedsel.Mijn moeder smeerde altijd volkoren boterhammen met gezonde dingen erop. Ook kreeg ik elke dag vers fruit of een fruitsalade mee. Je kunt als ouder wel opletten wat jouw kind eet. Maar als het desbetreffende kind samen met haar klasgenoten naar de snackbar fiets in de pauze dan heb je daar als ouder geen controle op.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:Susan schreef op 03 mei 2012 @ 15:28:

Wij hadden trouwens ook een snackbar in de buurt van de school, maar het was helemaal niet zo de gewoonte om daar naartoe te gaan. Wel naar de supermarkt die er tegenover zat of naar de snoepwinkeltjes die ook in de buurt zaten, maar de snackbar was niet echt the place to be.

Bij ons ook niet. Wel de BP voor snoep.

Van mij hoeft het niet zo dat de politiek zich ook daarmee gaat bemoeien.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Hoe komen al die kinderen aan dat geld? Ik kreeg van mijn moeder dagelijks 35 cent mee voor een pakje melk en 25 cent voor een bekertje thee.....that's it. Ik kreeg wel zakgeld maar dat ging op aan dingen die ik leuk vond, geen snoep ofzo en een zak patat kon ik me gewoonweg niet veroorloven. 10 gulden vond ik in mijn jeugd al heel veel geld.

Ik snap best hoor, dat die kinderen massaal in de schulden zitten. Als je gewoon voor je leeftijd te veel te besteden hebt....
quote:nessemeisje schreef op 03 mei 2012 @ 15:20:

Hoe langer ik er over nadenk hoe belachelijker ik het vind! Wat denkt dat raadslid nou? Hij vind echt van zichzelf dat hij iets goeds heeft gedaan. En 8,5 kg afgevallen. Poehpoeh. Pubers en kinderen horen helemaal niet zo bezig te zijn met hun lichaam

Precies.

Dat raadslid schijnt zelf obesitas te hebben. En nou projecteert ie dat op schoolkinderen.
quote:charlottew88 schreef op 03 mei 2012 @ 15:30:

[...]

Mijn moeder smeerde altijd volkoren boterhammen met gezonde dingen erop. Ook kreeg ik elke dag vers fruit of een fruitsalade mee. Je kunt als ouder wel opletten wat jouw kind eet. Maar als het desbetreffende kind samen met haar klasgenoten naar de snackbar fiets in de pauze dan heb je daar als ouder geen controle op.Behalve dan als je kind domweg het zich niet kan veroorloven en geen geld heeft voor patat en frikandellen.
quote:Twinkle1001 schreef op 03 mei 2012 @ 15:38:

[...]

Precies.

Dat raadslid schijnt zelf obesitas te hebben. En nou projecteert ie dat op schoolkinderen.Belachelijk gewoon!!
quote:xxxlondon schreef op 03 mei 2012 @ 15:36:

Hoe komen al die kinderen aan dat geld? Ik kreeg van mijn moeder dagelijks 35 cent mee voor een pakje melk en 25 cent voor een bekertje thee.....that's it. Ik kreeg wel zakgeld maar dat ging op aan dingen die ik leuk vond, geen snoep ofzo en een zak patat kon ik me gewoonweg niet veroorloven. 10 gulden vond ik in mijn jeugd al heel veel geld.

Ik snap best hoor, dat die kinderen massaal in de schulden zitten. Als je gewoon voor je leeftijd te veel te besteden hebt....Ik kreeg op middelbare schoolleeftijd 10 gulden zakgeld en 10 gulden drinkgeld per week. En met wat ik nog bijverdiende tijdens de weekenden kon ik daar goed mee uit de voeten.
quote:Mylene_Valerie schreef op 03 mei 2012 @ 15:32:

Bij ons ook niet. Wel de BP voor snoep.

Van mij hoeft het niet zo dat de politiek zich ook daarmee gaat bemoeien.

Bij ons zat er ook een benzinepomp, maar die was ook niet zo populair. Die zat wel op de route naar het park, dus als ik in de pauze naar het park ging dan haalde ik daar wel eens iets.

Wij zaten wat dat betreft in een heel luxe buurt, er zaten twee van die kiosken met tijdschriften, snoep en rookwaren waar je dus losse snoepjes kon kopen, er zat een kaashandel waar ze belegde broodjes verkochten, meerdere bakkerswinkels, er zat een Albert Heijn in de buurt, die snackbar dus, gewoon de kantine van de school. In een tussenuur kon je ook nog naar de stad fietsen, de binnenstad van Den Haag. Er was genoeg gelegenheid om aan eten te komen, ook ongezond eten.
.
Blijkt ook weer dat zo'n overheidssufkut die dus zelf ook te zwaar was, helemaal niks van gezonde voeding weet. Turks/Mediterrane 'snacks' als Döner zijn over het algemeen stukken minder vet (beter brood of wrap, gegrild vlees, saus vrijwel altijd op basis van yoghurt, groente erbij) dan veel Hollandse snacks (wit broodje gefrituurde frikandel speciaal met mayo en curry, saucijzebroodjes van vet vlees met bladerdeeg etc. etc.), die wel degelijk gemeengoed zijn in menige (school)kantine.
quote:plofkipje84 schreef op 03 mei 2012 @ 14:55:

Waarom willen mensen/pubers al om half echt 'S OCHTENDS friet??? Brrr... Maar misschien ligt dat aan mij...

Ik at op vakantie weleens om 09:30 's morgens al pasta en patat. En nu is het nog soms mijn "ontbijt", al eet ik voor het eerst rond 12:00/13:00, soms nog later.
quote:-susv- schreef op 03 mei 2012 @ 15:19:

Dit soort maatregelen zijn niet nodig als ouders opletten wat hun kinderen eten. Ik zie ook dat kinderen met een reep chocolade op school komen. Terwijl dit ook een stuk fruit had kunnen zijn.

Maar ja het is zo gemakkelijk, je kind afschepen met ongezond voedsel.

Thuis kreeg ik af en toe een snoepje of een ijsje in de zomer, frisdrank was er eigenlijk nooit en ik groeide op met het idee dat kleine tomaatjes of een plakje ontbijtkoek lekker was. Niet ontzettend geforceerd gezond, maar een goede opvoeding wat voeding betreft. Toch ging ik gedurende alle jaren op de middelbare school helemaal uit mijn dak met chocolade repen, gevulde koeken, ijsjes in de pauze en uit het warme dranken automaat haalde ik alleen de hyperzoete chocolade melk.

Nu vind ik het idee van een patatverbod vrij extreem, maar ik bedoel maar te zeggen dat ik wel zo'n kind was dat zich compleet volstouwde met wat er voor handen was, en wèl een goede begeleiding van mijn ouders had als het om voedsel ging.

Achteraf gezien vind ik het wèl belachelijk dat de school zo veel ongezond eten aanbood. Ik kan me niet herinneren dat ik een andere gezonde keuze had dan een broodje gezond of een kopje soep, terwijl er mars automaten waren, verschillende soorten koeken werden verkocht, frisdranken en andere zooi. Daar kan wel het een en ander aan veranderen als dit nog steeds het geval is. En als het echt vermeden moet worden dat kinderen in de pauzes massaal aan de friet gaan, dan is het een optie om iedereen op het schoolplein te houden tijdens de pauzes.
Ik denk dat dat verbod geen zin heeft. Dan gaan ze hun slechte eten wel ergens anders halen. Die kinderen hebben zelf de verantwoordelijkheid om gezond te eten. Toen ik op de middelbare school zat, nam ik brood mee. Heel soms kocht ik een mueslibol bij de bakker, of bij de supermarkt een appel of rozijntjes, en eens in de paar weken ongeveer onderweg naar huis (moest 17 km fietsen, enkele reis) een Mars bij de benzinepomp waar we langskwamen. Een snackbar zat er ook, maar het kwam niet in me op om daar 's morgens of 's middags al heen te gaan. Er waren ook kinderen die wel elke dag chips en zo kochten, het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Die verleidingen waren er 20 jaar geleden ook al.
Ik woon in een ver buitenland en hier heeft het ministerie van Onderwijs een decreet uitgevaardigd dat het schoolkantines verbied om gefrituurde waar, frisdrank, koek en snoep te verkopen.

Een nobel streven in een land waar 60% van de mannen aan overgewicht lijdt en 70% van de vrouwen...

Jammer alleen dat de vetten en suikers dan clandestien verhandeld worden buiten de poort, door handige ondernemers die op deze grote behoefte inspringen. Ook opvallend is dat heel wat ouders bij school komen klagen over het nieuwe Gezond Eten in de Schoolkantine-beleid; hun kind eet van huis uit altijd patat met cola en snoep tussen de middag, vandaar...
Wat erg, is dat echt zo? Dat ouders komen klagen omdat het eten te gezond is??? Ik forum mobiel, maar zoek eigenlijk iets als een flauwvalsmilie. Daar valt me de bek van open.
Wat ze in veel kantines ook 'gezond' vinden:

-Zoute soep met een shitload aan e-nummers uit pak.

-'Breakers', boordevol suiker

-Witte broodjes met Johma-salades.

etc. etc.
Verbieden helpt echt niet... wat is dat toch? rechtsom wil men bepaalde genotmiddelen verbieden en linksom gaat men nu bepalen wat we niet mogen eten.. <<<zucht>>>
Bij ons in de kantine hadden ze, voor zover ik me kan herinneren, sowieso erg weinig, volgens mij kon je kiezen tussen een saucijzenbroodje, een roze koek en een heleboel soorten candybars en andere snoepjes. Daar hadden ze wel wat meer gezonde voeding kunnen verkopen. Gewoon lekker donkerbruine sandwiches of broodjes met hartig beleg. Ik vind een belegd broodje dat je kant en klaar koopt soms ook zo saai en smakeloos, terwijl het ook zo lekker kan zijn.
quote:Thuis kreeg ik af en toe een snoepje of een ijsje in de zomer, frisdrank was er eigenlijk nooit en ik groeide op met het idee dat kleine tomaatjes of een plakje ontbijtkoek lekker was. Niet ontzettend geforceerd gezond, maar een goede opvoeding wat voeding betreft. Toch ging ik gedurende alle jaren op de middelbare school helemaal uit mijn dak met chocolade repen, gevulde koeken, ijsjes in de pauzeIk denk dat dat ook het probleem is. Als je thuis vooral gezond te eten krijgt en chips/friet is 'n luxe die je maar 1 keer per week mag, dan ga je dus juist los op die zeldzame dingen. Vraag me wel 'ns af als er thuis minder restrictie is wat lekkere dingen betreft, of je dan ook zo de behoefte hebt er op los te gaan...
quote:chyou schreef op 03 mei 2012 @ 15:07:

OT: Ik vind overigens gezonde voeding voor kinderen erg belangrijk en ik denk dat een school daar zelf verantwoordelijkheid voor moet nemen ( door gezonde snacks/voedsel aan te bieden) maar ik denk dat de verantwoordelijkheid ook vooral bij de ouders en deze pubers zelf ligt.

Misschien dat meer voorlichting over gezonde voeding en het belang ervan ( bv tijdens het vak verzorging, waar ook seksuele voorlichting gegeven wordt enzo) effectiever is dan een 'verbod'Die gezonde snacks worden dus niet gekocht, dan kan je aanbieden wat je wil, maar de kinderen gaan allemaal de stad in om wat ranzigs te halen. En ál mijn leerlingen weten wat wel en niet gezond is en wat het belang van gezonde voeding is.
quote:Ik vind een belegd broodje dat je kant en klaar koopt soms ook zo saai en smakeloos, terwijl het ook zo lekker kan zijn.Ik vind juist dat hedendaagse belegde broodjes vaak zo heerlijk zijn. Ruim belegd met kaas, ham, brie, zalm, tonijnsalade en gegarneerd met sla, tomaat, ei, mayo. En dat op knapperige witte pistolets. Jammie!! Als ik zo'n broodje kan krijgen, dan heb ik minder behoefte aan friet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven