2 minuten stilte

04-05-2012 20:06 499 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zojuist voor de tv en het viel mij op dat sommige mensen niet het respect hebben om even 2 minuten stil te zijn. Het gaat dan op mensen op straat die gewoon doorpraten.
Ik vind die 2 minuten stilte per jaar altijd een goed moment. Het is goed om stil te staan bij onze vrijheid! We hangen de vlag half stok en zijn 2 minuten stil.

Vroeger als puber vond ik de aanloop naar 4 mei een drama. Al die verhalen van opa, de films, de herinneringen, de buien van opa. Vreselijk. Heb één keer de radio keihard aangezet om 20.00 uur. Mijn ouders waren bijzonder boos en heb het ook nooit weer gepresteerd dat kan ik je wel vertellen. Maar gaandeweg de jaren en de goede gesprekken met opa weet ik waar ik stil voor ben.

En wat is 2 minuten stilte...
Ik ben het niet eens met degene die zeggen dat ze er niets mee hebben etc. Daar gaat het niet om. Het gaat om respect tonen voor mensen. 2 minuten per jaar. Ik vind het verschrikkelijk dat er kinderen in onze achtertuin keihard ruzie aan het maken waren 8 uur. Op de bank zat mijn 95 jarige opa stilletjes te herdenken met tranen over zijn wangen van zijn ervaringen over het kamp en de ouders van die kinderen achter ons(die overigens in de woonkamer zaten achter de TV) namen niet even de moeite om hun kinderen even 2 minuten stilte te gebieden. Het gaat niet om ikke ikke ikke, gewoon even rust uit respect, en dan hoef je als je dat niet wil niet te gedenken, maar gun anderen de waarde van het 2 minuten zwijgen.
Vanwege het respect voor de mensen die herdenken, het herdinkingmonument is dichtbij waar ik zumba heb, heb ik gevraagd of de deur dicht mocht vanwege de muziek. Dat vonden ze raar. Deur ging wel dicht trouwens.
Ik ga ook niet expres lawaai lopen maken maar mensen die in stilte willen herdenken moeten dat ook niet doen op publieke plaatsen die voor vermaak zijn bedoeld (resto, sportschool e.d.)

Als ze die herdenking zo belangrijk vinden kunnen ze thuis blijven of naar zo'n herdenkingsbijeenkomst gaan.
Vanaf welke leeftijd valt er van kinderen eigenlijk twee minuten stilte te verwachten?

Het viel mij tegen bij mn dochter van vijf. Maar misschien heb ik te hoge verwachtingen.

Het stoort mij namelijk niet zo wat andere mensen doen maar ik vind t wel vervelend als de 'overlast' bij mij vandaan komt. Ik heb haar uitgelegd dat we denken aan mensen die dood gegaan zijn in een oorlog. Ze vond dat ik over overledenen moest spreken ipv o v er doden, maar verder is er (gelukkig) nog geen begrip voor wat een oorlog precies inhoudt.

Had er dit jaar mischien nog maar beter een spelletje wie het langst zn mond kan houden van kunnen maken oid of het raam dicht moeten doen.

Wat sneu Irisje voor je opa.
Het Viva forum is papaja.
quote:irisje113 schreef op 04 mei 2012 @ 22:46:

Ik ben het niet eens met degene die zeggen dat ze er niets mee hebben etc. Daar gaat het niet om.

Knip

Het gaat niet om ikke ikke ikke, gewoon even rust uit respect, en dan hoef je als je dat niet wil niet te gedenken, maar gun anderen de waarde van het 2 minuten zwijgen.

Zoals ik eerder al schreef, ik heb zelf niets met de herdenkingen zoals ze nu vormgegeven worden, en ik besteed er ook geen extra aandacht aan bij ons thuis. Mijn zoon zit dus rustig boven zijn dingen te doen, en wij zitten hier beneden.

Waar ik moeite mee heb in bovenstaande posting, is jouw aanname dat als je er "niets" mee hebt, dat het dan om "ikke Ikke Ikke" gaat.

Mijn partner is actief dienend militair, en hij valt onder de veteranen die er in de laatste decennia bijgekomen zijn.

Elke keer al ik hem uitzwaai ben ik mij bewust van wat het betekend om daadwerkelijk je vaderland te dienen, en weet mijn gezin ook heel goed wat dat betekend.

Wij hoeven niet te herdenken op 4 mei om 8 uur precies, wij hoeven niet aan te schuiven bij een grote massa mensen die precies weten hoe het hoort, en wat je wel of niet moet voelen of gedenken.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Van mij mag er 2 dagen stilte gehouden worden. Was is de wereld mooi en rustig als het bijna helemaal stil is.

Tijdens de herdenking gisteravond stond een kennis van me met een bos bloemen. Voor zijn mannen, zei hij. Hij heeft de afgelopen 10 jaar gediend in het leger en is in Afghanistan en Irak geweest. Dan sta je daar toch net even anders. Het deed me veel hem zo te zien staan. Ook komen er elk jaar 3 vliegtuigen over, net na de 2 minuten stilte. Het geronk in de verte is goed te horen. Heel ontroerend. En verder ben ik met manlief gisteravond naar Wageningen gereden. We hebben de 2000 lopers uitgezwaaid.

Het voelt goed om er mee bezig te zijn, zodat wij nooit vergeten wie er voor onze vrijheid zijn/haar leven heeft gegeven.
Wij leven in vrijheid, mogen zélf bepalen wat we met ons leven doen. Als we twee minuten stil willen zijn, doen we dat. Als we dat niet willen, doen we het niet.

En júist omdat ik die keuze heb, doe ik het wel.

Het is helemaal niet verkeerd om even stil te staan bij de rijkdom die vrijheid eigenlijk is.
quote:bankje schreef op 04 mei 2012 @ 20:33:

Ik kijk altijd naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte. De verslaggever vertelde dat het de herdenking van het volk werd genoemd. Juist door de eenvoud raakt het me. De klok, de houten kruizen.Ik heb daar ook naar toe gezapt. Ik had even naar de Dam gekeken maar er werd op moment dat ik keek steeds personen in het publiek ingezoemd, terwijl ik wilde kijken naar het plaatsen van de kransen en het monument.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:elninjoo schreef op 04 mei 2012 @ 22:56:

Ik ga ook niet expres lawaai lopen maken maar mensen die in stilte willen herdenken moeten dat ook niet doen op publieke plaatsen die voor vermaak zijn bedoeld (resto, sportschool e.d.)

Als ze die herdenking zo belangrijk vinden kunnen ze thuis blijven of naar zo'n herdenkingsbijeenkomst gaan.Ik vind dat ook de medewerkers in restaurants en sportscholen de mogelijkheid moeten hebben om te herdenken. Dus ja, ik vind het logisch als ook daar 2 minuten stilte in acht wordt genomen.
quote:Lotte35 schreef op 05 mei 2012 @ 10:40:

Wij leven in vrijheid, mogen zélf bepalen wat we met ons leven doen. Als we twee minuten stil willen zijn, doen we dat. Als we dat niet willen, doen we het niet.

En júist omdat ik die keuze heb, doe ik het wel.

Het is helemaal niet verkeerd om even stil te staan bij de rijkdom die vrijheid eigenlijk is.

Het klopt dat iedereen zelf mag kiezen om stil te zijn of niet. Maar sommige dingen vind ik zo vanzelfsprekend dat ik er niet eens aan denk om het niet te doen.

Op een begrafenis bijvoorbeeld moet je ook zelf weten of je lawaai gaat maken en in een kort rokje komt. Maar daar hou je ook rekening met de nabestaanden.

Waarom dan niet twee minuten bewust stilstaan bij dodenherdenking? Is het nou echt zo veel gevraad?
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 10:55:

Het klopt dat iedereen zelf mag kiezen om stil te zijn of niet. Maar sommige dingen vind ik zo vanzelfsprekend dat ik er niet eens aan denk om het niet te doen.

Wat ik met mijn post bedoel, is JUIST omdat wij vrij zijn zelf te beslissen wat we doen, het goed is daar eens over na te denken.

Het is voor ons zó vanzelfsprekend dat we kunnen doen en laten wat we zelf willen, dat het goed is daar eens bij stil te staan. Vrijheid is zoiets groots, daar mogen we dankbaar voor zijn.

Met jouw laatste twee zinnen ben ik het dus helemaal eens!
quote:elninjoo schreef op 04 mei 2012 @ 22:36:

[...]

Daar is de sportschool ook voor: trainen met harde muziek. Als mensen stil willen zijn doen ze dat maar op 'n stille plek, niet op plaatsen waar actie is. Als je uit eten bent, wil je toch ook niet dat het opeens stilvalt in 't restaurant? Mensen die er zoveel belang aan hechten in stilte te zitten om 20 uur moeten maar niet uit eten gaan op 4 mei.

Wj zaten gisteren in een restaurant. Geen luxe ding, maar een groot eetcafe achtig loungeding. Ineens hoorde je niet meer de muziek maar de welbekende herdenkingstrompet door de speakers. Het personeel ging op een rij staan voor de bar en de hele tent was stil. En het was een heel grote zaak. Sommige mensen gingen erbij staan. Je kon een speld horen vallen. Tot er twee enorm boerentrutten van in de 20 lachend/hard pratend en lallend binnen kwamen, niet gehinderd door ook maar enig fatsoensnorm of kennis. Zegt die ene 'jeeeesses wat een dooie boel hiero!' tot haar vriendin zegt, ook hard, 'nee joh, ze herdenkuh de dooie!' en gewoon voor buiten voor de deur hard pratend gingen staan roken tot het 'voorbij was'. Toen dat zo was en ze weer naar binnen kwamen, waren de twee overgebleven tafeltjes ineens 'gereserveerd' en terecht. ik vond het gisteren erg indrukwekkend in dat restaurant.

Hoe klein mijn kinders ook waren,Jaren geleden, ze moesten stil zijn die twee minuten. Ook dat kun je kinderen aanleren.

Mensen die weigeren te herdenken, en het niet kunnen opbrengen om anders even twee minuten hun muil te houden en respect te hebben voor diegenen die dat wel willen, snap ik simpelweg niet. Niemand op de wereld is zo belangrijk dat die tweeminuten praatwaterval belangrijk genoeg is. En gelukkig hoef ik van mezelf die mensen niet zo te begrijpen.
Oh Oriane, wat tenenkrommend!!

Waarschijnlijk hebben die grieten het van huis uit niet meegekregen, maar dan nog is het irritant.
quote:Lotte35 schreef op 05 mei 2012 @ 11:02:

[...]

Wat ik met mijn post bedoel, is JUIST omdat wij vrij zijn zelf te beslissen wat we doen, het goed is daar eens over na te denken.

Het is voor ons zó vanzelfsprekend dat we kunnen doen en laten wat we zelf willen, dat het goed is daar eens bij stil te staan. Vrijheid is zoiets groots, daar mogen we dankbaar voor zijn.

Met jouw laatste twee zinnen ben ik het dus helemaal eens!

Ja oke.

Ik vind het gewoon heel asociaal om te denken 'Ik mag lekker zelf weten of ik stil ben en als ik wil boren of grasmaaien om 20.00 uur doe ik dat lekker. Ik ben toch zelf vrij om te bepalen wat ik doe'.

Ik zeg niet dat jij dat zegt, maar ik heb hier reacties gelezen die ik zo asociaal vind dat ik niet eens weet wat ik er op moet zeggen.
Weer met je eens, geheimtaal.
quote:Lotte35 schreef op 05 mei 2012 @ 11:05:

Oh Oriane, wat tenenkrommend!!

Waarschijnlijk hebben die grieten het van huis uit niet meegekregen, maar dan nog is het irritant.Come on, ze zijn in de twintig. Dan waren ze wel heel wereldvreemd. En gewoon asociaal.
Die stilte gisteren in dat eetcafe met meer dan 150 man, want vrijmibo, die stilte was zo hard, dat hij werkelijk door merg en been ging. Zo mooi.

Het personeel deed dat ook zo goed! De eigenaar ging na de herdenking rond met drankjes op kosten van de zaak om het glas te heffen op hen die hun leven hadden gegeven of verloren voor onze vrijheid. Ik krijg er nu nog steeds een brok van in mijn strot.
quote:Oriane schreef op 05 mei 2012 @ 11:10:

Come on, ze zijn in de twintig. Dan waren ze wel heel wereldvreemd. En gewoon asociaal.Dat lijkt me een puike analyse.
quote:Oriane schreef op 05 mei 2012 @ 11:11:

Die stilte gisteren in dat eetcafe met meer dan 150 man, want vrijmibo, die stilte was zo hard, dat hij werkelijk door merg en been ging. Zo mooi.

Het personeel deed dat ook zo goed!Heel goed dat ze dat zo goed. Goed doorgesproken, goed uitgevoerd, en op zo'n manier dat het vanzelfsprekend was voor hen en voor iedereen die aanwezig was. Kippenvel hier, zo hoort het!
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 11:06:

[...]

Ja oke.

Ik vind het gewoon heel asociaal om te denken 'Ik mag lekker zelf weten of ik stil ben en als ik wil boren of grasmaaien om 20.00 uur doe ik dat lekker. Ik ben toch zelf vrij om te bepalen wat ik doe'.

Ik zeg niet dat jij dat zegt, maar ik heb hier reacties gelezen die ik zo asociaal vind dat ik niet eens weet wat ik er op moet zeggen.

Ik ook.

Het verbaast me niks maar geen idee wat ik er op zou moeten zeggen inderdaad.
quote:Oriane schreef op 05 mei 2012 @ 11:11:

Het personeel deed dat ook zo goed! De eigenaar ging na de herdenking rond met drankjes op kosten van de zaak om het glas te heffen op hen die hun leven hadden gegeven of verloren voor onze vrijheid. Ik krijg er nu nog steeds een brok van in mijn strot.Krijg al kippenvel bij het lezen. Zo kan het dus ook. Wat respectvol dat ze het zo hebben gedaan. Als ik jou was zou ik er volgend jaar weer heen gaan en de eigenaar een tip geven om de deur even op slot te doen om 8 uur of gaat dat te ver? Vervelend dat sommige dus wel weten van de herdenking maar geen respect hebben voor andere die wel willen herdenken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 04 mei 2012 @ 20:59:

Ik vond het in NL zo jammer dat de scholen zo weinig zijn betrokken bij de herdenking. Tenminste waar wij hebben gewoond vroeger. Misschien is het nu en/of elders wel anders?

'Hier' zijn de scholen juist heel erg betrokken. Alle groepen 7 (volgens mij?) hebben bezoek gehad van iemand die de oorlog nog heeft mee gemaakt of er iets over kon vertellen en zijn gisteravond naar de officiele herdenking bij het monument in ons dorp geweest. Volgens mij van de middelbare school ook alle 2e klassen. Vind ik echt super!
Hier in huis had iemand keihard muziek aan. Jammer, maar ik heb besloten me er geen seconde aan te ergeren. Daar is de herdenking niet voor bedoeld.
Liever elitair dan een pauper!
de zwijgende minuten

waren uren voor een kind

niet uitgesproken woorden

bundelden saamhorigheid

in menig vaderlands gezin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven