Broodbeleg

07-05-2012 10:08 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een luchtig vraagje over broodbeleg. Ik heb van huis uit mee gekregen dat je 's ochtends zoet op je boterham mocht en 's middags moest het kaas/vlees zijn. Dat heb ik bij mijn kinderen ook ingevoerd.

Nou heeft mijn oudste daar moeite mee. Hij moppert altijd als het tussen de middag is, en eet dan ook niet veel. Soms eet hij 's ochtends expres drie of vier boterhammen, zodat hij 's middags dgeen honger heeft en dus ook niet eet.

Ik vind het belangrijk dat hij naar zijn lichaam leert luisteren en zich niet volpropt. Ik heb daarom de regel uit mijn jeugd laten varen en laat hem nu dus zelf kiezen wat hij wil. Hij is er uiteraard erg blij mee

Ik heb van een leidster op het KDV ook al eens gehoord dat wat caloriën betreft kaas veel ongezonder is dan zoet op de boterham. Ik vind alleen zelf dat af en toe hartig op de boterham ook goed is. Ik hoop nu dat hij (door de keuzevrijheid die hij krijgt) wat afwisselender gaat kiezen.

Ik vraag me nu dus af hoe het bij jullie thuis is. Wel/niet strikte scheiding tussen zoet en hartig, 1 verplicht met hartig en de rest met zoet? Ik hoor het graag.
Home is where your wifi connects automatically.
Bedankt voor alle reacties. Iemand vroeg of het smaal of eigenwijzigheid was. Hij eet gewoon liever hagelslag dan kaas of worst. Hij lust het beide, maar eet het ene liever.

Verder heb ik inderdaad de regel uit mijn jeugd losgelaten omdat het een regel uit mijn jeugd is. Bij mijn man thuis was het anders, en we hanteerden 'mijn' regel. Ik geloof dat ik door die los te laten wel laat zien dat ik geloof in voortschrijdend inzicht. Ik hoop alleen dat mijn zoon wat meer variatie gaat toepassen. Mocht dat na verloop van tijd toch niet gebeuren, overweeg ik om variatie te 'verplichten' door datgene wat hij alleen maar eet, even niet op tafel te zetten, maar wel andere zoete en hartige opties. Zo leert hij dan alsnog om iets anders te eten. Maar hopelijk is het gewoon een fase, en raakt hij de hagelslag wel een keer beu.
Home is where your wifi connects automatically.
Mijn meiden mogen zelf kiezen. En ze wisselen vanzelf af. Verder promoot ik pindakaas, ze hebben alledrie wel wat vet nodig.
@ miffy (kan niet quoten op mobiel)

Bedoelde niet alleen maar hagelslag maar meer dat ze het zelden krijgt want 'ongezond' idem voor jam ed.

onze dochter is vrij zwaar, zit op de +2 lijn in de curve, ik probeer daardoor 'verstandige keuzes' te maken maar besef me dat ik er te weinig vanaf weet om ook echt verstandige keuzes te maken, maar vooral denk in hartig is per definitie gezonder.

Ik ga straks eens op zoek naar een goed boek

hierover!
In (appel)stroop zit veel ijzer. Gezond broodbeleg dus.

Geldt ook voor pindakaas dat de goede vetten bevat.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle hartig broodbeleg ongezond is.

Maar er is niets zo overgewaardeerd als het beroemde "broodje gezond". Boter of mayo, kaas, ham en/of salami allemaal op 1 wit broodje.
Mijn dochter krijgt 's ochtends zoet en 's middags eerst een boterham met hartig. Uit gewoonte Mocht ze het zelf anders willen, dan vind ik het ook goed, maar ze praat nog niet
Nutella voor het bakken? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ik stel me nu voor dat je een klodder nutella in de koekenpan gooit en daar dan aardappeltjes in bakt .
In appelstroop zit behoorlijk wat ijzer (uit de suikerbieten die er ook in verwerkt zijn, niet uit de appels), maar wel in een vorm die je lichaam niet erg goed opneemt. Voor het ijzer kun je beter biefstuk eten ..,

Pyridine, ik gok dat die nutella in taarten en cakes gaat
Mijn oudste eet 's ochtends altijd een bolletje met nutella. De laatste tijd twee, zit in een groeispurt denk ik.

's middags wil hij standaard een tosti. Of vier

Daarvan heb ik nu gezegd dat geroosterd brood minder snel vult, en hij dus even een kwartiertje moet wachten na de tweede tosti. Als hij daarna nog wat wil dan mag dat, maar niet standaard vier tosti's achter elkaar.

De jongste is van de hartig, en wil eigenlijk altijd een broodje plakkerige kaas. (Kaas gesmolten in de magnetron dus) of pindakaas.
Ik wil mijn kinderen niet te veel suiker geven. Dat is de reden dat wij alleen 's ochtends hagelslag enz. op de boterham doen. Dit heb ik ze ook uitgelegd en ze vinden het prima. Jongste eet zelfs liever hartig nu.

Ik geloof trouwens ook niet dat het meeste voorverpakte vleeswaren voor op brood zo gezond is vanwege alle E nrs en toevoegingen die erin zitten.
die van mij kiezen zelf, en dat zorgt tot nu toe voor voldoende afwisseling. Wel periodes veel van hetzelfde, maar dat wordt altijd wel weer gevolgd dor een periode van heel ander beleg.
quote:pyridine schreef op 07 mei 2012 @ 12:19:

Nutella voor het bakken? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ik stel me nu voor dat je een klodder nutella in de koekenpan gooit en daar dan aardappeltjes in bakt .

Nutella is erg lekker op een pannenkoek....

Hier hebben we geen regels. Soms heb ik zin om de hagelslag op tafel te zetten, dan kunnen ze dus hagelslag kiezen. Een andere keer niet, en dan komt het ook niet alsnog op tafel. Er kan gekozen worden uit wat er op tafel staat.

Wél heb ik een 'regel' dat er geen hagelslag mee naar school gaat (geeft zo'n zooi in de broodtrommel en in de klas), en er gaat geen pindakaas mee naar school op verzoek van de ouders van een kind met pinda-allergie. Dus pindakaas komt door de week niet op tafel, alleen in het weekend. Maar daar heb ik ze alleen in het begin even over gehoord, dat ze er naar vroegen, maar nu ook niet meer.
Dochter (bijna 3) mag zelf kiezen. Ze houdt van hartig én zoet, dus ze zorgt zelf voor voldoende afwisseling. Het enige dat ik in de gaten hou, is dat ze max 1 boterham per dag met chocoladepasta/hagelslag eet. Als ze teveel toegevoegde suikers binnenkrijgt wordt ze erg druk.

Ik wissel een beetje af met het beleg dat ik op tafel zet. Ze mag dan zelf kiezen uit dit beleg. Heeft ze 's ochtends al pasta of hagelslag gegeten, dan komt dit 's middags gewoon niet meer op tafel.
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien mosterd...maar zo lijkt zoet wel een traktatie...

Ik heb drie kinderen. Oudste eet alleen witbrood en zoet beleg, middelste vindt het brood niet zo belangrijk als er maar lekker vlees opzit (hij eet geen warm eten) en jongste is viereneenhalf en heeft sinds zijn geboorte sondevoeding.

Maak je niet zo druk om zoet/hartig (tenzij gewicht een rol mee gaat spelen natuurlijk)!
quote:Welpie schreef op 07 mei 2012 @ 11:54:

Bedankt voor alle reacties. Iemand vroeg of het smaal of eigenwijzigheid was. Hij eet gewoon liever hagelslag dan kaas of worst. Hij lust het beide, maar eet het ene liever.

Verder heb ik inderdaad de regel uit mijn jeugd losgelaten omdat het een regel uit mijn jeugd is. Bij mijn man thuis was het anders, en we hanteerden 'mijn' regel. Ik geloof dat ik door die los te laten wel laat zien dat ik geloof in voortschrijdend inzicht. Ik hoop alleen dat mijn zoon wat meer variatie gaat toepassen. Mocht dat na verloop van tijd toch niet gebeuren, overweeg ik om variatie te 'verplichten' door datgene wat hij alleen maar eet, even niet op tafel te zetten, maar wel andere zoete en hartige opties. Zo leert hij dan alsnog om iets anders te eten. Maar hopelijk is het gewoon een fase, en raakt hij de hagelslag wel een keer beu.Hoe oud is je zoon? Ik merkte hier dat het verplichten van variatie het best ging door de keuze te beperken. Toen ze echt nog klein waren, keus uit twee. Hagelslag of jam, vlees of kaas. En dan de volgende dag weer andere keuzes. Ze eten hier dan ook echt bijna alles behalve jam. Geen idee hoe dat zo gekomen is! Maar ach, zolang ze de rest wel eten vind ik het niet erg.
Hier altijd eerst een boterham met hartig en dan zoet. Mijn kinderen eten vrij veel brood (8-10 boterhammen per dag) en als de keuze bij hen zou liggen, zouden ze alleen chocopasta of hagelslag op hun brood eten. Dat vind ik wat eenzijdig en dus deze regel. Hartig is meestal rookvlees (favoriet), boterhamworst, smeerleverworst, (smeer)kaas of ei. Zoet is jam, hagelslag, muisjes, vruchtenhagel. En ze mogen per keer max. 2 boterhammen met hagelslag, anders zou ik me echt arm kopen aan de hagelslag (ik sta nu al soms versteld van de hoeveelheden die er in een week doorheen gaan).
quote:anky schreef op 07 mei 2012 @ 13:28:

Hier altijd eerst een boterham met hartig en dan zoet. Mijn kinderen eten vrij veel brood (8-10 boterhammen per dag) en als de keuze bij hen zou liggen, zouden ze alleen chocopasta of hagelslag op hun brood eten. Dat vind ik wat eenzijdig en dus deze regel. Hartig is meestal rookvlees (favoriet), boterhamworst, smeerleverworst, (smeer)kaas of ei. Zoet is jam, hagelslag, muisjes, vruchtenhagel. En ze mogen per keer max. 2 boterhammen met hagelslag, anders zou ik me echt arm kopen aan de hagelslag (ik sta nu al soms versteld van de hoeveelheden die er in een week doorheen gaan).Of boterhamworst en smeerleverworst nou werkelijk gezonde alternatieven zijn vraag ik me af. Het voedingscentrum adviseert om jonge kinderen niet meer dan 2-3 boterhammen met smeerleverworst per week te geven, dus zo supergezond is het niet.
Dochter van net 2 mag altijd zelf kiezen. Ik neem immers ook niet eerst een boterham met hartig en dan met zoet. Wat een onzinregel vind ik dat ook trouwens.

Soms heb je toch gewoon zin in hagelslag en de andere dag in worst of kaas?

Op de creche hebben ze trouwens wel die regel. Dochter zit sinds ze 2 is bij de peutergroep en de leidster meldde mij laatste dat ze weigert eerst hartig te nemen en dan zoet.

Ik was oprecht verbaasd dat ze die achterhaalde regel daar hanteren en heb ook aangegeven dat ik dat logisch vond omdat ze dat thuis ook niet hoeft.

Inmiddels snapt dochter wel dat het daar anders gaat, maar toch....een creche die zo'n ouderwetse regel hanteert is dat normaal?
Suy, volgens mij hebben veel kdv en creche's die regel nog. (1e boterham met hartig)
Is dat zo? Waarom niet gewoon de hele zooi op tafel en dan kiezen? Maar ja, volgens mij ben ik altijd vrij makkelijk in dit soort dingen;-)
quote:gizz schreef op 07 mei 2012 @ 14:22:

[...]

Of boterhamworst en smeerleverworst nou werkelijk gezonde alternatieven zijn vraag ik me af. Het voedingscentrum adviseert om jonge kinderen niet meer dan 2-3 boterhammen met smeerleverworst per week te geven, dus zo supergezond is het niet.Ik zeg ook nergens dat het gezond is . Wel vind ik dat enige variatie goed/gezond is en dat is een manier die goed werkt om mijn kinderen meerdere belegsoorten te laten eten.
quote:xJanna schreef op 07 mei 2012 @ 15:19:

Suy, volgens mij hebben veel kdv en creche's die regel nog. (1e boterham met hartig)

Eigenlijk van de zotte dat kdv, creches en scholen vaak allerlei regels hebben op het gebied van eten en drinken wat wel en wat niet mag. Dit terwijl ze vaak onzinnige regels hanteren.

Ik zou een voorstander zijn van verplicht overleggen met een dietiste om te controleren of de regels die ze willen invoeren echt wel zo gezond zijn. Zonder overleg zou een regel dan niet ingevoerd mogen worden.
Met die regels op een kdv of school heb ik dan weer weinig moeite. Voor kinderen is het doodnormaal om te leren dat buitenshuis soms andere regels gelden (ook al zijn ze stom ;) ) en dat ze zich daar dan aan het houden hebben.

Daar kan ik me niet echt druk om maken (sterker nog, ik heb totaal geen idee hoe deze regels bij ons op het kdv waren).
Bij ons kdv vind ik het wel jammer dat het gebracht wordt als "je móet eerst hartig en daarna mág je zoet", omdat het suggereert dat zoet lekkerder moet zijn dan hartig.

Mijn man is een ongelooflijke zoetekauw, en voor hem geldt er ook zo'n automatische koppeling zoet=lekker. Bij onze oudste werkte dat jarenlang niet echt (die wisselde zoet en hartig geheel uit vrije wil af), maar dat lijkt nu helaas langzaam wat te veranderen.
Ja Miffy, maar ik vind het wel logisch dat ze op een kdv enige regels hanteren. Ik vermoed dat 80% van de kinderen anders redelijk eenzijdig zou eten en dit is een vrij duidelijke (lees: makkelijk toe te passen) regel.
quote:Suy schreef op maandag 07 mei 2012 15:25 Is dat zo? Waarom niet gewoon de hele zooi op tafel en dan kiezen? Maar ja, volgens mij ben ik altijd vrij makkelijk in dit soort dingen;-)Dit dus, bij mijn eerste kind hanteerde ik de regel eerst worst en dan zoetigheid wel. Maar ik zag in dat het eigenlijk onzin was, dus ze bepalen alle 3 zelf eigenlijk wat ze eten. Alleen de jongste van 3 krijgt soms 's ochtends een boterham met slanki of worst. Ik weet eigenlijk niet waarom haha. Ik ben vrij makkelijk met eten, omdat er vroeger bij mij altijd zo'n druk opgelegd werd, ben ik er zelf vrij makkelijk in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven