Broodbeleg

07-05-2012 10:08 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een luchtig vraagje over broodbeleg. Ik heb van huis uit mee gekregen dat je 's ochtends zoet op je boterham mocht en 's middags moest het kaas/vlees zijn. Dat heb ik bij mijn kinderen ook ingevoerd.

Nou heeft mijn oudste daar moeite mee. Hij moppert altijd als het tussen de middag is, en eet dan ook niet veel. Soms eet hij 's ochtends expres drie of vier boterhammen, zodat hij 's middags dgeen honger heeft en dus ook niet eet.

Ik vind het belangrijk dat hij naar zijn lichaam leert luisteren en zich niet volpropt. Ik heb daarom de regel uit mijn jeugd laten varen en laat hem nu dus zelf kiezen wat hij wil. Hij is er uiteraard erg blij mee

Ik heb van een leidster op het KDV ook al eens gehoord dat wat caloriën betreft kaas veel ongezonder is dan zoet op de boterham. Ik vind alleen zelf dat af en toe hartig op de boterham ook goed is. Ik hoop nu dat hij (door de keuzevrijheid die hij krijgt) wat afwisselender gaat kiezen.

Ik vraag me nu dus af hoe het bij jullie thuis is. Wel/niet strikte scheiding tussen zoet en hartig, 1 verplicht met hartig en de rest met zoet? Ik hoor het graag.
Home is where your wifi connects automatically.
quote:sugarmiss schreef op 07 mei 2012 @ 15:50:

[...]

Eigenlijk van de zotte dat kdv, creches en scholen vaak allerlei regels hebben op het gebied van eten en drinken wat wel en wat niet mag. Dit terwijl ze vaak onzinnige regels hanteren.

Ik zou een voorstander zijn van verplicht overleggen met een dietiste om te controleren of de regels die ze willen invoeren echt wel zo gezond zijn. Zonder overleg zou een regel dan niet ingevoerd mogen worden.

Hadden we pas ook een heel topic over. Leuke discussie werd dat!

Voor wie het nog interesseert:

Wat doe jij in de broodtrommels van je kinderen?
Hier mogen ze zelf kiezen wat ze willen en 9 van de 10 is dat hageslag of pasta of vruchtehagel. Om de paar dagen mogen ze niet kiezen en dan smeer ik het met worst. Bij ons eten de dames alleen oude kaas dus dat is ook nog eens volvet, maar ze vinden het heerlijk.
Hier was het ook altijd een soort van regel hoor: 's ochtends zoet en 's middags hartig. Er kwam en komt nog steeds geen zoet beleg bij ons op tafel 's middags. Omdat ik dat zo gewend ben heb ik ook helemaal geen behoefte aan chocopasta 's middags. Eigenlijk nooit over nagedacht dat zoet beleg gezonder kan zijn. Mij lijken chocopasta en vlokken gewoon niet zo gezond. Ik wil dochter dat dus ook niet telkens voorzetten ( is nu 14 mnd).

Favoriet bij haar is nu appelstroop en pindakaas.

Dat is wel gezond begreep ik. Als ze eens een boterham met pasta eet dan vindt ze dat heerlijk maar wil het toch niet al te vaak geven. Zeker als ze andere dingen ook lust.
ik heb toch liever dat ze brood eten met zoet of hartig maak ik niet zo probleem van dan dat ze helemaal niet eten

of zo als to smorgens meer proppen zodat er middag niet gegeten hoef te worden lijkt mij ook niet gezond
Bij ons was vroeger ook de regel van 's morgens zoet en 's middags hartig en ik heb deze overgenomen. Niet eens omdat zoet per definitie ongezond zou zijn en hartig gezond, maar meer omdat ik wil dat ze de verschillende smaken leren kennen en op die manier variatie aanbrengen. Het is niet strikt ofzo, wanneer er iemand 's morgens kaas op brood wil, vind ik dat prima maar er wordt nooit naar gevraagd, net zo min als 's middags om vlokken. Voor ons werkt dit prima en ik vind dit persoonlijk beter dan de regel van 1 boterham hartig en daarna pas zoet. Volgens gaat een kind daar meer door eten, zonder te luisteren naar het eigen hongergevoel en wordt het zoetbeleg dan een traktatie.
Van huis uit aten we voornamelijk hartig, nl. kaas, ham , gebakken ei of sandwichspread met tomaten. Zoet broodbeleg hadden we nauwelijks, behalve zelfgemaakte jam. Heel soms muisjes of hagelslag . En stroop deden we alleen op de pannenkoek. Mijn moeder vond nl. dat zoete beleg niet goed voor onze tanden. Als we dan bij mijn oma waren aten we ons helemaal vol met witte broodjes met hagelslag.

Wel hadden we elke dag vers brood van de bakker en mochten we zoveel eten als we wilden. Dus als je s middags van school kwam dan was er altijd vers tarwebrood -altijd ongesneden- en dat was heerlijk met alleen roomboter. Veel kids die ik kende kregen alleen 1 koekje of 1 snoepje (hadden we al helemaal niet in huis), maar mochten geen brood pakken ,waarom weet ik eigenlijk niet.

Mijn kids mogen eten wat ze willen op brood, meestal is dat hartig. Het wisselt, het is jarenlang salami plakjes (vd AH) geweest, dan volgt een half jaar Duo Penotti voor dochter en chocopasta voor zoon. Het afgelopen jaar is het vnl. gegrilde worst, die van de AH. En nu sinds kort dus weer die choc. pasta's. tot ze dat weer een jaar zat zijn. Soms neemt dochter ook wel vlokken of hagelslag. En gebakken ei op brood (evt. met gebakken spekjes ) voor zoon. Dochter eet gebakken ei alleen zo op.

Ik koop altijd het heerlijkste brood bij de bakker ,maar de kids hebben het liefst bruin tijgerbrood van de AH of Lidl, dus dat geef ik ze dan maar. Maar witte broodjes vinden ze ook lekker. Dit eten ze vaak zonder beleg. Boter op brood eten ze geen van beiden.
Ik ben eigenlijk wel heel erg voor boter op brood, gewoon plantaardige margarine, omdat vetten ook goed zijn. Bij de oudste ben ik opgehouden met het soort van "verplichten" omdat haar vader het prima vindt maar ik vind het eigenlijk gezeur. Ze heeft het jarenlang gegeten en toen ineens niet meer.
Mijn kinderen eten altijd volkoren brood en het maakt me echt niks uit wat ze er op doen. Vaak kiezen ze pindakaas, roomboter, chocopasta, een eitje..

ik weet het eigenlijk niet precies, want ze maken zelf hun brood (zijn 7 en 10)

Ze zijn erg gezond
Hier mag 1 keer per dag zoet beleg, maakt niet uit of dat 's ochtends of tussen de middag is. Gaat mij niet zozeer om of hartig beleg gezonder is, maar gewoon omdat ik niet wil dat mijn zoon alleen maar zoetigheid zit te eten de hele dag.
Am Yisrael Chai!
Zoonlief ( 3 jaar) mag zelf kiezen tussen kaas, appelstroop of perenstroop. Verder krijgt hij bij oma op zondag altijd een boterham met vruchthagelslag dat is de enige keer per week dat hij dat krijgt. Ik zelf koop dat soort beleg niet maar bij oma mag het wel.
quote:fashionvictim schreef op 08 mei 2012 @ 08:49:

Gaat mij niet zozeer om of hartig beleg gezonder is, maar gewoon omdat ik niet wil dat mijn zoon alleen maar zoetigheid zit te eten de hele dag.

Nogmaals hartig beleg is niet gezonder! Waarom wil je niet dat je kind alleen maar zoetigheid eet als het toch niet ongezonder is?

Ik snap wel dat je wil dat je kind meerdere smaken leert kennen.

Mijn kind is nog klein en ik verwacht eigenlijk dat hij uit zich zelf gaat kiezen voor dan eens hartig en dan eens zoet. Zou hij dat niet doen dan zal ik misschien ook een beetje gaan sturen op afwisseling Maar wil hij dan alsnog alleen maar zoet of hartig dan vind ik dat prima. .
quote:Miffy schreef op 07 mei 2012 @ 16:07:

Bij ons kdv vind ik het wel jammer dat het gebracht wordt als "je móet eerst hartig en daarna mág je zoet", omdat het suggereert dat zoet lekkerder moet zijn dan hartig.Mee eens, rare regel vind ik het ook. Veel zoet beleg zou ik ook niet goed vinden, maar dan vooral voor de tanden. Op het kdv waar ik heb gewerk konden de kinderen kiezen uit smeerkaas, smeerleverworst, soms plakjes kaas of boterhamworst, pindakaas en appelstroop. Geen mierzoete hagelslag, muisjes of chocoladepasta.
Ik vind eerst hartig en dan pas zoet een achterhaalde gedachte, alsof die boterham met zoet een beloning is voor het eten van een boterham met hartig. Mijn kleinkinderen krijgen 's ochtends, als ze geen zoetigheid willen, soms vegetarische smeerworst omdat daar minder zout en vet inzit, als zoet beleg kun je ook fruit nemen, aardbeien, plakjes kiwi of banaan. Dat compenseert het minder gezonde beleg (smeerkaas en smeerworst bevatten ontzettend veel zout en vet) dat ze bij de opvang krijgen enigszins.
verba volant, scripta manent.
quote:sugarmiss schreef op 08 mei 2012 @ 11:11:

[...]

Nogmaals hartig beleg is niet gezonder! Waarom wil je niet dat je kind alleen maar zoetigheid eet als het toch niet ongezonder is?

Ik snap wel dat je wil dat je kind meerdere smaken leert kennen.

Mijn kind is nog klein en ik verwacht eigenlijk dat hij uit zich zelf gaat kiezen voor dan eens hartig en dan eens zoet. Zou hij dat niet doen dan zal ik misschien ook een beetje gaan sturen op afwisseling Maar wil hij dan alsnog alleen maar zoet of hartig dan vind ik dat prima. .Omdat het leven niet alleen maar uit zoetigheid bestaat en ik mijn kind aan wil leren dat zoet niet gelijk is aan lekker. Zoals ik al zei, zucht, gezond is voor mij helemaal geen criterium. Een frikadel speciaal, een bak moddervette kibbeling of een schaal vol toastjes met allerlei vette bende is ook niet gezond, maar toch heb ik op een feestje liever dat mijn zoon dat eet, dan de tachtigste graai in de schaal snoep doet. Gewoon omdat ik hem wilde aanleren dat dingen die niet direct appelleren aan de zoet-behoefte, ook lekker zijn. En gelukkig is dat redelijk gelukt.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 08 mei 2012 @ 12:19:

[...]

Omdat het leven niet alleen maar uit zoetigheid bestaat en ik mijn kind aan wil leren dat zoet niet gelijk is aan lekker. Zoals ik al zei, zucht, gezond is voor mij helemaal geen criterium. Een frikadel speciaal, een bak moddervette kibbeling of een schaal vol toastjes met allerlei vette bende is ook niet gezond, maar toch heb ik op een feestje liever dat mijn zoon dat eet, dan de tachtigste graai in de schaal snoep doet. Gewoon omdat ik hem wilde aanleren dat dingen die niet direct appelleren aan de zoet-behoefte, ook lekker zijn. En gelukkig is dat redelijk gelukt.Helemaal mee eens. Het gaat niet altijd om 'gezond of niet gezond ' het gaat ook om gewenning. Suiker is vaak ook gewenning. Hoe 'gezond' appelstroop ook is, het is wel suiker en dus niet altijd de beste optie (af en toe maakt het natuurlijk niet uit). Ik heb zelf heel lang een soort van suikerverslaving gehad (en ben heel dun, dus zag geen reden om af te kicken) maar merk dat nu ik bijna suikervrij eet, ik mij veel beter en energieker voel. Kinderen mogen hier best af en toe zoet, maar let er wel op dat het geen gewoonte wordt...
Ik doe hier thuis niet moeilijk, kinderen kiezen uit zichzelf afwisselend tussen zoetigheid en worst. Kaas lusten ze niet, behalve als tosti. De enige regesl die ik heb, is dat ze moeten opeten wat ze zelf gekozen hebben en dat er geen 2 dingen tegelijk op 1 boterham mogen. Van die mengsels als pindakaas met hagelslag vind ik echt onzin.
..
Ik moet zeggen dat ik pas sinds dit topic er bij stil sta dat zoet beleg dus gezonder zou zijn dan hartig beleg. In mijn ogen was dat altijd andersom. Maar ja, wat houdt dat gezonder in dan? Want het lijkt me toch een feit dat chocopasta en hagelslag en vruchtenhagel enzo echt mierzoet zijn en dus niet goed voor tanden enzo? Ook al zou het gezonder of net zo (on)gezond zijn, ik wil toch niet dat mijn kind alleen maar dat soort dingen eet. Zal wellicht tussen mijn oren zitten hoor, omdat ik gewend ben veel hartig te eten en mijn man ook. Maar ik bedoel, kaas is dan toch op een andere manier ongezond misschien? En ham idem. Misschien dat er meer calorieen inzitten? Maar zoet is het in ieder geval niet. Ik vind het ook goed dat ze dat soort dingen eten.
Denkt niemand ooit aan een gekookt of gebakken eitje? Dat laatste kan ook zonder bacon, sausages, kippers en witte bonen in tomatensaus.
verba volant, scripta manent.
overigens lees ik nu op een bepaalde site dat chocopasta 85 calorieen bevat en rauwe ham 23. (afgemeten aan de hoeveel die je op je boterham doet dus). Kipfilet 30, hagelslag 68. Vruchtenhagel 59.

Dus wat dat betreft is hartig dan toch beter?
Gewoon waar ik zin in heb, vroeger en nu en de kinderen ook.
Tja, dat is misschien ook gewoon het beste hoor. Als ik naar mezelf kijk, of naar mijn man of mijn ouders bijvoorbeeld, wij houden gewoon veel meer van hartig. Zeker als ik brood meeneem naar het werk, dan zou ik echt geen hagelslag mee willen nemen. Dat wordt zo klef en plakkerig.
quote:tulpje21 schreef op 08 mei 2012 @ 12:54:

overigens lees ik nu op een bepaalde site dat chocopasta 85 calorieen bevat en rauwe ham 23. (afgemeten aan de hoeveel die je op je boterham doet dus). Kipfilet 30, hagelslag 68. Vruchtenhagel 59.

Dus wat dat betreft is hartig dan toch beter?De hoeveelheid calorieen is niet het enige dat bepaalt of een voedingsmiddel gezond of niet is.
nee snap ik. Maar daarom vroeg ik me gewoon af wat dan wel bepalend is voor wat gezond is. Wat constant die zoete dingen naar binnen werken is ook niet goed toch? Chocopasta en jam enzo? Straks raak je nog verslaafd aan suiker en zoetigheden. En steeds naar de tandarts omdat je weer een gaatje hebt.

Is de conclusie nu eigenlijk dat er maar heel weinig broodbeleg echt gezond is? Want het lijkt nu dat je moet kiezen tussen 'twee kwaden'. Ik vind het voor mezelf niet gezond om altijd maar zoete dingen op brood te eten, maar dan eet ik dus wel ham of worst enzo. Maar dat is dus ook niet gezond.

Haha nou ja, ik moet er maar niet teveel over nadenken, want dan geniet ik niet meer van mijn boterhammen.
quote:tulpje21 schreef op 08 mei 2012 @ 13:07:

nee snap ik. Maar daarom vroeg ik me gewoon af wat dan wel bepalend is voor wat gezond is. Wat constant die zoete dingen naar binnen werken is ook niet goed toch? Chocopasta en jam enzo? Straks raak je nog verslaafd aan suiker en zoetigheden. En steeds naar de tandarts omdat je weer een gaatje hebt.

Is de conclusie nu eigenlijk dat er maar heel weinig broodbeleg echt gezond is? Want het lijkt nu dat je moet kiezen tussen 'twee kwaden'. Ik vind het voor mezelf niet gezond om altijd maar zoete dingen op brood te eten, maar dan eet ik dus wel ham of worst enzo. Maar dat is dus ook niet gezond.

Haha nou ja, ik moet er maar niet teveel over nadenken, want dan geniet ik niet meer van mijn boterhammen.

In (appel)stroop zit heel veel ijzer en is daarmee gezond broodbeleg.

Pindakaas bevat weliswaar flink wat calorieén maar ook de goede onverzadigde vetten.

Net als makreel, zalm, tonijn.

Gewoon alles met mate lijkt mij geen slecht advies.

En geniet van wat je eet, denk niet bij iedere hap of het wel verantwoord is.
quote:amarna schreef op 08 mei 2012 @ 13:11:

[...]

In (appel)stroop zit heel veel ijzer en is daarmee gezond broodbeleg.

Pindakaas bevat weliswaar flink wat calorieén maar ook de goede onverzadigde vetten.

Net als makreel, zalm, tonijn.

Gewoon alles met mate lijkt mij geen slecht advies.

En geniet van wat je eet, denk niet bij iedere hap of het wel verantwoord is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven