Gezondheid alle pijlers

Spastische darm

15-01-2010 10:00 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik het hier goed post

Hoi dames,

Een tijdje geleden is bij de dokter ontdekt dat ik een spastische darm heb.

Ik heb tips meegekregen wat ik beter niet kan eten, hoe ik dus buik klachten kan voorkomen. Ik hou me hier sterk aan, maar ieder lichaam reageert natuurlijk anders op eten etc en op verschillende momenten voel ik mijn buik nog steeds 'zitten' en dat is erg vervelend!

Ik heb soms dagen dat ik 's ochtends mijn bed niet uit kan komen, omdat ik zo misselijk ben en dan is mijn buik helemaal opgezet.

Op advies van iemand ben ik pas begonnen met een dagboek, om bij te houden wat ik op een dag heb gegeten en wannéér ik last krijg van mijn buik, zodat ik dan dingen kan uitsluiten.

Als ik er na een tijdje nog steeds veel last van heb (het beperkt me soms in mijn werk door de klachten) ga ik misschien naar een diëtiste, of een homeopaat.

Zijn hier ook mensen die last hebben van een spastische darm? Hoe ga je ermee om? Wanneer merk jij dat je last heb?

Nog enkele tips of ervaringen?

Alvast bedankt!
Imodium legt eigen gewoon de darmbewegingen stil. Het is nogal een paardenmiddel en eigenlijk dus niet zo goed voor je darmen. Bovendien kun je behoorlijke krampen krijgen als je darmen weer gaan werken. Wel handig als je in Mexico zit met enorme diarree en je moet 16 uur in een bus, of als je uit dreigt te drogen, maar niet voor dagelijkse diarree. In elk geval niet doen zonder eerst met je arts te overleggen!
Maja, ik ben jaren geleden regelmatig bij de HA geweest, bij een internist en verschillende alternatieve genezers.

Heb me er maar gewoon bij neergelegd dat het een prikkelbare darm is. Klachten zijn gelukkig al veel minder dan in het begin.

Rennie deflatine heb ik al eens gebruikt, helpt niet echt. De gasvorming is niet zo erg meer hoor. Ik bedoel meer: het lijkt me zo vervelend als je er last van hebt en je kunt het niet kwijt. Soms voel ik dat het 'er even uit' moet en dan ben ik opgelucht na een wind of toiletbezoek.

Nausicaa, als je het zo zegt dan begin ik er niet aan. Het lijkt nu al iets beter te gaan.

Thanks, dat wilde ik even weten
Oh het is toch nog niet over

Misschien de dokter maar om metamucil vragen, voor een tijdje. Dat heb ik wel vaker gebruikt.
heb er ook last van. helaas is er bij mij qua eten geen pijl op te trekken maar bij de minste stress is het sowieso prijs

sterkte ermee
Same here. Vaak zeggen mensen: dan let je toch een tijdje op wat je eet? Maar er is geen pijl op te trekken.

En waar moet je dan op letten? Vriendin van mij bleek uitslag te krijgen van kraanwater (iets wat erin zit) - daar denk je toch niet aan?

Het is nu soms even 'rennen' en dat is gewoon vervelend. Sinds mijn klachten niet meer zo heel erg zijn (laatste jaren) weet ik niet meer alle openbare toiletten uit mijn hoofd bijvoorbeeld.
Ik lees elders over probiotica. Stom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb.

Weer er best veel van inmiddels maar zoiets simpels had ik nog niet bedacht.

Ik slaap ook nogal slecht maar misschien heeft het te maken met dat mijn buik zo van slag is, dat ik daardoor vroeg wakker word.
Ik heb net jullie verhalen gelezen en moest denken aan het volgende:

Zijn jullie ook getest op schildklierfunctie? Eenvoudig bloedonderzoek naar TSH en FT4. Een traag of snelwerkende schildklier heeft best veel gevolgen voor veel lichaamsfuncties, waaronder ook de darmen!

Ik heb altijd al obstipatie gehad waarvoor ik als kind al klysma's kreeg. Heel veel buikpijn. Dikke buiken en overloop diarree.

Ik ben zo'n zes jaar geleden overgegaan naar een andere huisarts die direct een uitgebreid bloedonderzoek liet doen waaruit bleek dat ik een traagwerkende schildklier heb (hypothyreoïdie) met als gevolg ook een trage stofwisseling, vermoeidheid, kouwelijkheid enz. enz. Nu gebruik ik Thyrax en mijn schildklier werkt prima. Veel klachten zijn weg, mijn darmklachten niet geheel. Maar ik gebruik vanwege mijn chronische obstipatie Movicolon (al vier jaar) en kan niet zonder. Nu kan ik elke dag, heb een paar keer per maand nog een terugval met verstopping. Maar dan neem ik meer zakjes Movicolon waarmee het meestal weer goed gaat.

Ik wilde jullie alleen maar adviseren dat een niet goed werkende schildklier ook kan bijdragen aan darmklachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven