parijs

15-05-2012 16:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je op een zaterdag naar parijs gaat en zondag terug komt, kun je dan optimaal gebruik maken van je tijd daar? Hoe zit het bijvoorbeeld met winkels maar ook met bezoeken naar het paleis van versailles of andere bezienswaardigheden op zondagen?

En heeft er nog iemand andere tips behalve de ijffeltoren en de notre dame om te bezoeken? En leuke niet al te dure plekjes om te bezoeken? Ben zelf 2x eerder in parijs geweest met vriendinnen maar dat was ook alweer een tijdje terug. Voor mijn tante en moeder (we gaan met zn 3en) wordt het echter de eerste keer.
Dat ligt er natuurlijk nogal aan wat je van plan bent daar te gaan doen, waar je logeert en wat je reistijd is en wat je aankomst- en vertrektijden zijn.

Ik denk dat je Versailles beter kunt overslaan als je maar weinig tijd hebt. Eifeltoren misschien ook wel, aangezien die niet in het centrum staat.

Als het niet duur moet zijn, dan zou ik me vooral verre houden van terrasjes.
Wat bedoel je met: Hoe zit het bijvoorbeeld met winkels maar ook met bezoeken naar het paleis van versailles of andere bezienswaardigheden?

Wil je weten of je kunt winkelen op zondag of versailles kunt bezoeken? Ja, het is een wereldstad, dus dat kan.

Ik zou niet gaan winkelen met zo weinig tijd en een beperkt budget, maar dat moet je zelf weten.
Je kunt in een open bus jezelf laten rond rijden. Dan heb je in relatief korte tijd het Parijse gevoel, doordat je alle highlights ziet. Je koopt een hop-on-hop-off ticket zodat je ergens kunt gaan rondwandelen en later die bustour hervatten.

Ga naar (het hooggelegen) Montmartre en dan niet alleen het pleintje met de restaurants en de schilders. Dwaal juist af door de kleine straatjes daar, met steeds weer een verrassend uitzicht over de stad.

Goedkoper eten doe je natuurlijk in Quartier Latin. Vooral eenvoudige restaurantjes.
Is wel erg kort hoor. Maar ik zou gaan eten in Montmartre en dan meteen de Sacre Coeur bekijken. Zaterdagmiddag misschien naar het Louvre als je dat leuk vindt. Wel van tevoren een beetje bedenken wat je wilt zien, want het is immens groot. Zondag misschien een mooi park opzoeken? Parc des Buttes Chaumont is erg mooi.

Nogmaals, het is erg kort, dus ik zou Versailles een keer doen als je meer tijd hebt. Dat kost veel reistijd en dat is heel groot, dus je bent niet in een uurtje klaar.
Op zaterdag, de sjabbes, in de joodse wijk Marais falaffel eten, in Rue de Rosiers (metrohalte st paul). Het is dan heel levendig daar. Leuk om al die auto´s te zien met lui die aan het socializen zijn.

Is niet te duur en goede kwaliteit.

Zorg dat je de metro pakken kunt, kun je veel zien op een dag. Ik houd zelf van kunst en ben in het Centre Pompidou geweest (moderne kunst) en in Musee d´Orsay. Vond ik erg mooi. Als je kort in Parijs bent zou ik je Musee Rodin aanraden. Hoef je geen uren door te brengen, maar je ´pakt´ wel mooie kunst mee.
Oh en budgettip op de 1e zondag van de maand zijn een groot aantal musea gratis, wel populair, dus rijen.
Het paleis is op dinsdag gesloten, maar dat neem wel veel tijd in beslag.
Metro is inderdaad een goeie, koop een dagkaart en je komt overal heel snel.
We gaan met de auto dus vertrekken zaterdagmorgen vroeg uit Nederland en om daar nog te kunnen lunchen en zullen zondag zo net na het avondeten waarschijnlijk wel weer vertrekken.

Het Paleis willen zowel mijn moeder als mijn tante ontzettend graag zien dus daar ga ik niet onderuit komen denk ik :p

Heeft er trouwens iemand nog een tip voor een hotel? Het is maar voor 1 nacht en puur om er te slapen en de auto kwijt te kunnen dus het hoeft echt niet duur. Overigens is ons budget voor parijs zelf niet zo krap hoor, maar aangezien ik alles voor ons 3en betaal wil ik de kosten wel een beetje in bedwang houden.
Is vrijdagavond weggaan echt niet haalbaar? Dan heb je tenminste nog de hele zaterdag.
Het is mogelijk om een dagticket te halen voor het OV, voor een of meerdere dagen. Volgens mij zijn die dagtickets geldig in de bus, tram en metro. Er zijn twee soorten tickets, een voor binnen Parijs en eentje die je ook meeneemt naar de buitenwijken (die heb je nodig voor Versailles).

Zelf vond ik Versailles en Louvre aanraders qua bezienswaardigheden. Champs-Élysées is natuurlijk de ideale straat om op shopping spree te gaan. Hier en daar hebben ze leuke koopjes, zelf heb ik een overhemd gescoord dat er erg mooi uitziet, lekker zit en maar tien euro kostte! Pub Renault is daar een ideale eet- en drinkgelegenheid, voor een snelle hap, maar ook voor diner.

Hebben jullie al onderdak geregeld? Oops (hostel) is een gigantische afrader. Smerig, superslechte bediening en geen kasten op de kamers (kleding mag je dus op de vieze vloer neergooien). Hotel Luxembourg (op rue de Vaugirard) is een goede en als je het treft niet al te duur.

De Eiffeltoren is natuurlijk een must; je kan naar boven door middel van een trap of een lift. Er staat meestal wel een gigantische rij voor de lift (van uren!), dus wellicht is de trap een betere optie.

Last but not least, er is ook een science museum, die wel mooi schijnt te zijn. Wij zouden daar naar toe gaan, maar bij het uitstappen van de metro hebben we rechtsomkeert gemaakt; het ligt in een achterbuurt waar je als tourist niet wilt komen.
In een ander topic las ik dat er werkzaamheden zijn aan de lift van de Eiffeltoren en dat de rijen daardoor extra lang zijn.

Ik zou Versailles overslaan, daar ben je zo een hele dag aan kwijt. En het Louvre ook. Zonde van je weekend om lang in de rij te gaan staan en binnen in een museum rond te gaan lopen. Het Louvre is enorm groot, alleen erin en eruit kost al heel veel tijd. Die ik persoonlijk liever op straat doorbreng. Als je wel naar een museum wil, zou ik eerder naar Pompidou gaan, daar heb je ook nog mooi uitzicht over Parijs en de directe omgeving is veel levendiger.
.
quote:oogappeltje schreef op 15 mei 2012 @ 16:28:

Heeft er trouwens iemand nog een tip voor een hotel? Het is maar voor 1 nacht en puur om er te slapen en de auto kwijt te kunnen dus het hoeft echt niet duur. Overigens is ons budget voor parijs zelf niet zo krap hoor, maar aangezien ik alles voor ons 3en betaal wil ik de kosten wel een beetje in bedwang houden.Gewoon buiten Parijs een Campanile/Kyriad/Etap oid zoeken. Desnoods auto daar laten staan en met openbaar vervoer naar de stad. Parkeren in Parijs is ook goed te doen qua prijs. Gewoon onder de Champs Elysees een parkeergarage pakken en vanuit daar lopen/metro.
Met krap budget echt Parijs eten:

Chez Chartier. Vroeg komen anders sta je in de rij.

.
Is dat waar je je bestelling op het tafellaken schrijft?
quote:Star schreef op 15 mei 2012 @ 17:12:

Is dat waar je je bestelling op het tafellaken schrijft?Yep. Althans, de ober doet dat. Hij maakt meteen de rekening op, zeg maar
.
Als het TO's traktatie is en moeder en tante zijn nog nooit in Parijs geweest en dromen van versailles dan zou ik wel gewoon gaan, maar dan gewoon incalculeren dat het veel tijd kost en dat je dus minder tijd overhoudt om rond te struinen. Maar je kunt toch niet alles zien in zo;n korte tijd. Zonde om te haastem, vergeten om genieten en de 'hoogtepunten' (voor moeders en tante) niet te doen omdat het zonde van de tijd zou zijn.

Ik zou zorgen dat ik er zondag vroeg bij versailles ben, rustig op het gemakje rondkijken en genieten, dan terug naar het centrum, misschien nog wat winkels of straten/pleinen bekijken en dan lekker eten op een mooie locatie en dan naar huis. Ik vind het vreselijk maar dan kun je op zaterdag na de lunch een hop-on-off bustour doen om de highlights te zien

Is iedereen nog vlot ter been?
2 keer in Parijs geweest en dan ijffeltoren?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
mijn tante heeft best wat last van haar gewrichten maar heeft zich heel goed kunnen houden sinds ze hier bij ons thuis is, dus ik denk dat vooral bij 2 daagjes parijs waar ze zich zo op verheugd, het wel goed moet komen met de conditie.

Het hotel mag best in parijs zijn en een jeugdherberg is nou ook weer niet de bedoeling. Nog iemand tips voor een specifiek hotel?
Dan ben ik daar geweest met school na mijn eindexamen, leuk was dat restaurant
Ja ik 2x, maar mijn tante en ma niet en die moeten dat natuurlijk wel gezien hebben.
Overigens heb ik een goedkoop hotelletje gevonden in montmartre zelf, maar is dit goed bereikbaar als je dan naar het centrum wilt?
Moet je even kijken hoe ver het hotel van metro- of bushalte vandaan ligt. Ik vind montmartre trouwens ook centrum :-)
.
quote:oogappeltje schreef op 15 mei 2012 @ 18:12:

Ja ik 2x, maar mijn tante en ma niet en die moeten dat natuurlijk wel gezien hebben. Het gaat denk ik meer om het woord 'IJffeltoren'...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven