pfff hospiteren

16-05-2012 16:14 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfffff ik moet even mijn irritatie kwijt.

Ik ben al een tijdje aan het hospiteren voor een kamer in Utrecht. En soms was het heel leuk en gezellig en de kamer was mooi en ik wilde die kamer dan wel. Maar vaak kiezen mensen toch voor iemand anders... En zo onderhand ga je toch wel aardig aan jezelf twijfelen hoor. Soms vind ik de mensen of het huis niet zo leuk, maar ook vaak dat zij mij niet kiezen. Het is echt vermoeiend en niet leuk meer.

En dan moet je het niet persoonlijk aantrekken, omdat ze veel keus hebben. Maar toch. Ik begrijp het gewoon niet.

Gister ook, 2 leuke meiden, leuk huis, mooie kamer en een klik met die mensen. Maar ze hebben weer voor iemand anders gekozen. Ik trek het me wel persoonlijk aan.. :S Weet zowat niet meer hoe ik me moet gedragen tijdens zo'n hospiteeravond, want het is nooit goed.
ze moeten dat hospiteren weer afschaffen. Stom gedoe. Hoe weet je in een avond of iemand een leuke huisgenoot is?
Vervelend is dat he? Maar begrijp ik nu dat je kamers hebt afgewezen omdat je de mensen of het huis niet leuk vond? Dat moet je echt niet doen in Utrecht hoor. Gewoon nemen wat je krijgen kan en dan kun je altijd vanwaaruit verder zoeken.

Hospiteren is niet leuk. het enige advies dat ik kan geven is gewoon doorzetten.... Succes!
Hospiteren is juist heel handig. Je kunt echt wel een aardige eerste indruk van iemand krijgen tijdens zo'n gesprek. Ik snap dat het ook frustrerend te zijn, maar probeer het niet al te serieus te nemen. Je moet in het huis passen, dat betekent niet dat je niet leuk bent als je niet gekozen wordt. Maar het kan wel zijn dat ze je anders vinden, als je bijvoorbeeld heel netjes bent, dan pas je niet in een slordig, chaotisch huis, om maar een voorbeeld te noemen. Als je een vriend hebt kiezen de single vrouwen je soms niet, omdat ze bang zijn dat die vriend dan de hele tijd op je kamer is (of jij veel weg bent) etc. etc.
Tja, niet leuk inderdaad. Heb je dringend een kamer nodig? Dan kun je ervoor kiezen om je eisen wat te verlagen en ook te kijken naar kleinere kamers die wat minder centraal liggen. Voor die kamers is minder animo en zijn jouw kansen dus groter. Probeer ook via-via een kamer te zoeken en niet alleen via internet. Of is het een idee om samen met een of twee vriendinnen een appartement te huren en zo je 'eigen' studentenhuis te beginnen? Dan weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.

Kop op, je vindt heus wel wat! En hoe moeilijk ook, trek de afwijzingen niet persoonlijk aan. Ik heb ook veel hospiteeravonden aan de andere kant gezeten, en dan hadden we echt lastige en lange discussies over wie we de kamer zouden 'geven'. Er zijn vaak meer leuke kandidaten dan er kamers te vergeven zijn...
Ik hoef niet direct een kamer in Utrecht en wil echt iets wat bij mijn wensen past. Dus de mensen, het huis en de kamer. Ik woon nu 30 min van Utrecht af, maar wil graag in de stad wonen. Maar wat wel dus echt leuk is. Geen haast, maar ik baal gewoon zo. Gister was echt leuk.Super tof huis/omgeving. Veel overeenkomsten met die andere 2 meiden en leuk gesprek enzo en toch weer niet geworden. Soms begreep ik het wel, soms wilde ik niet maar van gister.. :( Baal!
De paar keer dat mijn huis een kijkavond heeft gehouden waren eigenlijk ook een succes. Je krijgt echt wel een prima eerste indruk van iemand en wij hebben aan die avonden erg leuke huisgenoten over gehouden (eigenlijk succesvoller dan de via-via mensen die we meestal kiezen ).

Verder weet ik natuurlijk niet hoe jij bent/doet op een kijkavond, maar wat mij toen het meeste is opgevallen is dat sommige mensen zich direct 'thuis' lijken te voelen en anderen helemaal niet (toch wel belangrijk als je ergens wil wonen ;) ). Zat hem vooral in dingen als bij binnenkomst gelijk aan iedereen voorstellen, jas aan de kapstok hangen/ergens neerleggen, tas op de grond zetten, drankje aannemen (en gesprek beginnen.)

De mensen die dat deden werden bij ons altijd gekozen.
Oeh, blast from the past. Precies 20 jaar geleden zat ik in hetzelfde schuitje, hospiteren in Utrecht. Mijn vader ging mee (misschien dat ik daarom nooit gekozen werd?), vreselijk, dat geleur!

Uiteindelijk heb ik met een jaargenootje op een flatje in Nieuwegein gewoond. Op zich prima, met de sneltram, maar had het veel leuker in Utrecht zelf gevonden.

Succes!
Kun je niet particulier een kamer huren bij mensen die gewoon 1 kamer van hun grote huis verhuren? Dan tenminste geen gezeik met andere studenten, privé faciliteiten en geen lawaai en ranzigheid.
@walleh

Ik ben open en klets vanuit mezelf, handjes geven enz enz doe ik allemaal. Ben niet te verlegen maar juist ook nieuwsgierig naar anderen (niet dat ik eindeloos klets hoor). Ben daarnaast ook enthousiast, vooral als ik een huis echt leuk vind.

Gister voelde ik me ook echt thuis en nog nooit had ik eerder die leuke connectie met de huisgenoten gehad en dat de kamer ook echt heel leuk was. Dat die combi perfect was. 1 meisje zei zelfs nog dat mijn verhaal heel erg op dat van haar leek (wat ze deed enz) en allebei studeerden ze hetzelfde. Naja, er was geen vuiltje aan de lucht en dacht dat zij mij ook wel leuk vonden. Schijnbaar niet.

Soms dacht ik zelf wel eens bij hospiteren waarvan ik nog erg twijfelde dat het m ook niet zou worden. Maar nu had ik juist een heel positief gevoel!
@elninjoo

Ik vind het eigenlijk wel gezellig als ik ergens woon waar ook mensen van mijn leeftijd wonen en die gezellig zijn. Vaak ook in zo'n part. huis vind ik het een beetje vreemd. Vaak zijn het buitenlanders (no offense) die dan allerlei spelfouten in hun aangeboden kamer zetten. Die laat ik liever voor wat het is..
quote:meaghan schreef op 16 mei 2012 @ 16:37:

Oeh, blast from the past. Precies 20 jaar geleden zat ik in hetzelfde schuitje, hospiteren in Utrecht. Mijn vader ging mee (misschien dat ik daarom nooit gekozen werd?), vreselijk, dat geleur!

Uiteindelijk heb ik met een jaargenootje op een flatje in Nieuwegein gewoond. Op zich prima, met de sneltram, maar had het veel leuker in Utrecht zelf gevonden.

Succes!Laat dat misschien maar weg hoor
Je moet jezelf niet zo naar beneden praten hoor. Ze vonden je vast wél leuk als je die indruk had, maar misschien was er een ander meisje dat - om de een of andere reden - beter in het huis paste. Misschien hebben ze wel een half uur lopen discussiëren over jou en dat andere meisje, en uiteindelijk zijn er redenen geweest om niet voor jou te gaan. Hoeft echt niet te betekenen dat jouw indruk helemaal verkeerd was.
Ik heb ooit tijdens stage een kamer gehuurd bij 'n particulier. ..... Zelf zou ik niet zitten wachten op studenten en dat typische studentenleven, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-05-2012 18:14
Reden: Ongepaste opmerking
% gewijzigd
quote:Sssenta schreef op 16 mei 2012 @ 16:45:

[...]

Laat dat misschien maar weg hoor Maar ik was pas piepjong en dit was dus 20 jaar geleden hè
Nou, dat is in ieder geval al positief. Ik heb zelf ook veel kijkavonden gehad voordat ik een kamer had, hoor. (ondanks dat ik dus ook open ben, enthousiast en nieuwsgierig naar anderen). Je moet het denk ik vooral niet zien alsof ze jou niet leuk vonden, maar dat er iemand anders was die gewoon nog net wat beter bij hen paste. Ik werd eindeloos vaak tweede voor een kamer en tsja, als de eerste dan al ja zegt...

Gewoon volgende kijkavond weer je sprankelende zelf zijn en dan komt het vanzelf een keer goed!
Elninjoo, zo heeft ieder zijn eigen wensen. Ik zou mijn studententijd voor geen goud bij particulieren hebben doorgebracht. Was juist geweldig die levendigheid in een studentenhuis. Veel vrienden aan overgehouden ook.
Eens met Ailien! Ik vind het zo ongezellig om alleen thuis te komen... Jaren in een studentenhuis gewoond, altijd iemand om de dag mee door te nemen, koffie mee te drinken, samen te eten, ik hou ervan!

Ik heb nu al een tijdje een eigen huurwoning en merk dat ik toch vaak nog mensen om me heen mis. Maar zo zit iedereen dus inderdaad anders in elkaar.

@ TO: Gewoon doorgaan hoor! Wij hebben zo vaak bijvoorbeeld getwijfeld tussen 2 leuke meiden die bij ons in huis wilden komen wonen... Niet te veel aan jezelf gaan twijfelen! Nu studeer ik ook niet in Utrecht, volgens mij is het daar wel echt ellendig wat betreft kamers vinden... Succes!
Kop op, het is echt heel vervelend dat hospiteren maar het gaat je lukken!

Ik heb meerdere malen aan beide kanten gezeten en wat eerder ook al gezegd is; soms zijn er meer leuke kandidaten dan kamers. Het hospiteren vond ik zowel als kandidaat als aan de huis-kant vervelend. Probeer toch zoveel mogelijk te blijven zoals je bent, dat komt het beste over. En soms moet er gestemd worden of weet je op voorhand al dat iemand niet een huis past. Maar bij de overgrote meerderheid is het toch een gok want zoals je zegt; in 1 avond leer je iemand niet kennen, maar krijg je wel een goeie indruk.

Daarbij maakt het ook ngo verschil hoe er gehospiteerd werd. Per groepje van 3, een groep van 10 ineens, of ben je in je eentje. Het is net waar het huis voor kiest en waar jij je het prettigst bij voelt.
Tja het is niet altijd even fijn, bedenk jezelf dat ze misschien om heel andere redenen iemand anders gekozen hadden, dan alleem omdat diegene aardiger was. Denk bijvoorbeeld:

- een kennis (van een kennis) zocht ook een kamer

- andere hospiteerder deed toevallig dezelfde studie of zat bij gelijke studenten vereniging.. Lekker handig!

- ze hadden toch voorkeur voor een man

- ze zochten eigenlijk een oudejaars

Etc. etc..

Kortom: trek het je niet zo persoonlijk aan!
Thanks voor de berichten!

Ja ondanks dat ik veel overeenkomsten had, zou het kunnen dat ze toch een jonger iemand die ook goed bij ze pasten hadden gekozen. Zij waren 23 maar wel al bijna klaar met studie en ik net 26 en aan het werk/studie.

Maar het is wel jammer. Het huis en de kamer waren zo leuk! Ik hou van dat echte stadse sfeertje, zo lekker karakteristiek.
Daarom ben ik expres ook maar nooit aan dat hospiteren begonnen. Heb alleen interesse voor kamers waar je alleen de huisbaas hoeft te bellen.

Ik ben echt meeeeeegaslecht in eerste indrukken en als ik alleen had kunnen hospiteren had ik nu - 3,5 jaar later - nog bij mijn ouders gewoond.
Liever elitair dan een pauper!
Als ik iets hoor in mijn omgeving zal ik aan jou denken Sanne
Pinksanne: hier laatst nog een hospiteermiddag gehad, prima verlopen! Moet wel heel eerlijk zeggen dat ook wij de 'oudere' studenten en student/werkenden uberhaupt al niet uitgenodigd hebben. Misschien dat dit, ondanks dat je vast heel leuk bent, ook niet echt een voordeel voor je is? We kregen erg veel reacties, waarschijnlijk de bewoners van de huizen waar jij op reageert ook, en dan moet je toch ergens op selecteren..
@ster thanks!

@ onzinvol

Ik check bij het aanbod of zij werkende studenten zoeken en wat de leeftijd is. Heb nl zelf geen zin meer in dat echte studentenleven waarbij ze doordeweeks ook gewoon nog feesten enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven