Geld & Recht alle pijlers

gemiddelde spaarrekening

18-05-2012 16:36 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op nu las ik dat Nederlanders gemiddeld 40.000 euro op de spaarrekening hebben staan.

Dat verbaast me; ik dacht dat ik al een zuinig persoon was met een leuke spaarrekening maar zeker geen 40.000 en als ik in mijn omgeving kijk hoor il ook andere bedragen.

Verbaasd dit jullie ook of vinden jullie dit een normaal bedrag wat je op je spaarrekening moet hebben?
De bedragen die ik de afgelopen jaren hier op viva heb gelezen neem ik niet met een korrel maar met een kilo zout.
Man en ik hebben samen ook iets meer dan dat bedrag, maar we zijn nu met een verbouwing bezig die zo'n 10.000 euro kost.
Tis een gemiddelde, er zullen enkelen zijn die heel veel op de spaarrekening hebben maar de meesten hebben een stuk minder
de mijne is momenteel leeg...
ik weet van niemand dat ze zoveel geld op de bank hebben staan.

En ik beweeg me best wel in de hoogopgeleide modaal/ dubbelverdieners.
Het verbaasd mij niet zo. Het gemiddelde wordt denk ik flink omhoog gehaald met de 50-plussers en gepensioneerden. Die hebben bijvoorbeeld wat erfenissen op de bank staan, of geld van een verkochte woning. Er zijn natuurlijk ook een hoop die niet veel geld hebben.

Ik ken meerder mensen van die leeftijd die (vermoed ik) wel een ton bij de bank hebben.
en je moet ook niet vergeten dan een groot deel van de mensen met een aflossingsvrije hypotheek sparen om hun huis af te lossen. Als die veel op de bank hebben staan moet je even meenemen dat ze bij diezelfde bank of een andere ook een dikker schuld hebben
Het gemiddelde is iets anders dan dat wat het vaakste voorkomt. Het bedrag wat het vaakste voorkomt zal een stuk lager liggen dan deze 40.000 euro.
quote:Tinkeldel schreef op 18 mei 2012 @ 16:42:

Het verbaasd mij niet zo. Het gemiddelde wordt denk ik flink omhoog gehaald met de 50-plussers en gepensioneerden. Die hebben bijvoorbeeld wat erfenissen op de bank staan, of geld van een verkochte woning. Er zijn natuurlijk ook een hoop die niet veel geld hebben.

Ik ken meerder mensen van die leeftijd die (vermoed ik) wel een ton bij de bank hebben.ah ja, ik beweeg me niet zo in die hoek. Dat zou het kunnen zijn.
De mensen die >100.000 op hun rekening hebben trekken het gemiddelde behoorlijk omhoog.
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2012 @ 16:44:

[...]

ah ja, ik beweeg me niet zo in die hoek. Dat zou het kunnen zijn.

Dat denk ik echt. Wij verdienen ook 1,5 x modaal, maar met onze salarissen alleen sparen we dat niet bij elkaar. Verder ben ik heel zuinig. Je krijgt geen 40.000 op de bank door het over de balk te smijten.

Ik heb laatst een beetje begrepen wat mijn ouders inmiddels bij elkaar gespaard hadden, laat ik zeggen dat ik dat niet helemaal verwacht had. Maar ze hebben hun hele leven er hard voor gewerkt, zuinig geleefd en slim gespaard. Tsjah...en over 30 jaar staat het op mijn rekening. Ik heb liever dat ze het uitgeven.
Ik denk dat de meesten gemiddeld zo'n beetje de helft van de helft van die ¤40.000 op hun spaarrekening hebben
Maar wat is dan de gemiddelde leeftijd van deze grootspaarders dan? Ik ben zelf 24 jaar en heb nu iets meer dan 10% van dat bedrag op mijn spaarrekening staan. Dan moet je toch al een aantal jaar gewerkt hebben of inderdaad een erfenis hebben ontvangen.
Niemand die ik ken, heeft het hoor.. Idd denk dat er een paar zijn die gemiddelde opschroeven
Tja, zou die 40k niet komen omdat dit die grens is waarbij je vermogensrendementsheffing moet gaan betalen, als je met z'n tweeën bent? Hier hebben we dat bedrag niet, en zal het ook niet komen, zolang we een hypotheek hebben waarop afgelost kan worden...
Ik ben dus niet de gemiddelde 50 plusser blijkbaar.

Ik vind het allemaal natte vinger werk.

En idd vooral de viva lijstjes neem ik met een korrel zout.
quote:greatwhitesilence schreef op 18 mei 2012 @ 16:54:

Tja, zou die 40k niet komen omdat dit die grens is waarbij je vermogensrendementsheffing moet gaan betalen, als je met z'n tweeën bent? Hier hebben we dat bedrag niet, en zal het ook niet komen, zolang we een hypotheek hebben waarop afgelost kan worden...Ik denk dat het eerder gewoon toeval is dat het op dat bedrag is uitgekomen.
Dat heb ik net. Maar mijn schulden zijn bij elkaar een heel stuk hoger (hypotheek en kleine studieschuld), dus per saldo sta ik hartstikke in de min
Wat eigenlijk grappiger is dat het redelijk onverantwoord is om zo'n bedrag op de rekening te hebben staan. Het is nu linke soep om je in box3 te begeven. Mijn spaargeld zit netjes een paar honderd onder de grens van de vermogensbelasting. Op dit moment zit het inflatiecijfer op ongeveer 2.3% als je daar vermogensbelasting van 1.2% bijtelt moet je al 3.5% vangen om na aftrek er niet op achteruit te gaan. De huidige vrij opneembare spaarrentes liggen daaronder. Uiteraard is het rekensommetje iets complexer, maar simpel gezien komt het hier wel op neer
Ik ben 22 en net afgestudeerd en ik heb de helft
Toch vind ik het wel tekenend voor de Nederlandse mentaliteit: zuinig doen, sparen hoort erbij, iedereen wil zekerheid door zich over te verzekeren en veel te sparen. (Ik chargeer nu even he)
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2012 @ 16:41:

ik weet van niemand dat ze zoveel geld op de bank hebben staan.

En ik beweeg me best wel in de hoogopgeleide modaal/ dubbelverdieners.Hoeveel zullen er ook spontaan roepen van wat ze op de bank hebben staan.
Over dat spontaan roepen: de Telegraaf zoekt een gezin dat zijn kasboekje open wil doen, komt een leuke foto bij. Ze zoeken al een tijdje en ze zullen misschien nog wel een tijdje moeten blijven zoeken, vermoed ik. Nederlanders zijn nu eenmaal niet zo open over geldzaken...
Die spaarrekeningen, zitten daar ook hypotheekspaarpolissen bij? En pensioenrekeningen, tellen die ook mee?

Mijn ouders hebben ook een zeer fors bedrag op bank, maar dat is hun pensioengeld. Naast hun AOW hebben ze verder geen uitkering van een pensioenfonds.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven