Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Moet wel lachen om jullie up-pen.....

Hij staat bij mij in favorieten en de meesten weten hem wel te vinden
Oké, mijn hele bericht gewist?? Opnieuw!

Ik moest ook lachen om dat uppen. Ook hier gewoon een bookmark

Een ereader is geweldig. Die van mij ligt nu een jaar te verstoffen in de kast omdat ik geen tijd en hoofd voor lezen heb. Dus ik zal er ooit wel weer aan beginnnen hoop ik.

Limburger, voor jou een grote wat jij allemaal voorgeschoteld krijgt is niet niks zeg!

Holadio, ik heb regelmatig shakes gedaan. Daarvan kon ik goed naar de wc en had geen honger. Viel er meestal niets tot bijna niets van af, maar à, dat is nu het doel niet. Als ik maar 1 sneetje brood zou mogen, kon je me om 9 uur s ochtends al oprapen. Dan krijgt mijn bloedsuiker zo'n dip, dat mijn hersens het opgeven. Gelukkig voor elk wat wils, vwb pre dieet

Vandaag alles weer normaal. Kindjes naar school, lekker klusjes doen. En dan ook nog in de zon. Alleen kleren is een ramp. Ik heb 2 rokken die passen en 2 t shirts. Maar die kleuren eigenlijk niet bij elkaar....... Nog 6 weken!!
Brendah Wat fijn dat je pre dieet meevalt.

De datum komt echt al snel dichterbij

Origineel, Ik ben met Herbalife 30kg afgevallen vond ik toen ook super goed te doen. vulde ook goed.

limburger een grote knuffel
WIJ GAAN EUROPA IN !!!!!!! YES YES YES !!!

mensenlief wat een feest, we waren pas tegen achten weer thuis. ging ondertussen nog wel het dak dicht vanwege het betrekken van de lucht. Ging het later idd heftig onweren !! en dat is zo vervelend voor de feestvreugde binnen he, al die nattigheid??!!!!

wordt dus vervolgd!!

Origineel, jij dus ook een ereader. ik heb hem gekocht voor de vakantie, maar ben er nu helemaal aan verslaafd. Heb al wel een boek of 7 gelezen sinds die tijd .dus haal hem maar gauw uit de kast !!

Brenda, zie je wel hoe de tijd ineens vliegt???

Holadio, al eens nagedacht over geroosterd brood? stond wel op mijn "mag" lijst. ik heb het de afgelopen dagen een paar keer gegeten ipv mijn knackebrot en prima voor de afwisseling.lekker met een plakje kaas of smeerkaas. hoewel, ben ik nu vanwege de kalium weer aan de 30+kaas en dat smelt niet zo lekker.

voor limburger, komt wel goed schatje.

en de rest wens ik een hele fijne dag. Dadelijk komt mijn hulp, altijd weer een feest (en gezellig), ga ik vanavond naar een workshop arabisch koken (maar kan me niet meer herinneren waarom ik dat leuk vond ) en wil vanmiddag kijken of ik er aan toe kom een aantal shirtjes bij de zijnaden in te nemen. ze zijn me nog te lief om al weg te doen......

lief zijn
Tis bijna Donderdag, heel benieuwd hoe het gaat allemaal.

Maar even wat anders, ik loop de laatste tijd de ene keer met twijfel rond en de andere keer wil ik er voor gaan.

Ik heb nu met mezelf afgesproken om in het traject te blijven, maar zelf in dat jaar toch ga proberen te knallen om mijn gewicht naar beneden te brengen, ga me weer aanmelden voor de zoveelste keer bij de sportschool en we zien het wel, maar ben aan de ene kant ook bang dat als ik te veel afval ik zowiezo niet meer in aanmerking kom, en ik over een jaar of 2 toch weer opnieuw moet beginnen met het traject omdat het dan weer is mis gegaan, snappen jullie het nog? Ik word de laatste tijd helemaal gek van de twijfels en dat soort dingen en het enige wat ik wil is een slanke toekomst.

Wel ben ik eruit dat als het wel tot een operatie komt ik dan voor de sleeve wil gaan ipv de gbp, omdat een maagbandje toch niet meer gedaan word.

Nou ja ik moest het gewoon even kwijt.
Intermoos, een sleeve is alleen als je super veel te dik bent. Dat doen ze dan als overgang tot je dun genoeg bent voor een gbp. Dus dat kan sowieso niet. Een maagbandje doen ze in bergen op zoom alleen als je in weinig maaltijden heel veel eet. Dus 3 maaltijden, maar dan wel 10 sneetjes brood, bijvoorbeeld. Ik weet niet of jij dat doet? Want anders heeft een mb ook geen zin. Dit weet je waarschijnlijk allemaal wel, maar toch ter info

Maar je twijfel snap ik wel. Het is een hele ingreep die je voor je leven doet. Als je zelf denkt dat je met een dieet kan afvallen, zou ik dat doen. Ik zou als ik jou was nog in het traject blijven om zoveel mogelijk informatie te krijgen. Sporten kan geen kwaad. En van alleen sporten (zonder dieet) val je niet af, dus dat hoeft geen probleem te zijn

Majesteit, gefeliciteerd met Europa! Klinkt super, dat innemen van de zijnaden van t shirts
@Orgineel,

Een sleeve krijg je als je veel te dik bent????? Misschien moet jij eens beter je onderzoek doen. Ik schrijf hier niet meer omdat bij bepaalde uitspraken etc hier mij het bloed doet koken. Maar hier MOET ik op reageren.

9 Juni vorig jaar heb ik een Sleeve gekregen. Ik ben 1.73cm en ik woog 124kg! Orgineel voor eens en altijd de Sleeve is/wordt de vervanger van de bandjes. De bandjes zijn jaren populair geweest echter komen daar teveel revisie operaties op en doen ze dat niet meer. Een sleeve wordt vaak bij mensen gegeven die volume eters zijn. Ik zou eerst voor een bandje geholpen worden en dat is een sleeve geworden omdat het ziekenhuis geen bandjes meer doet.

Mocht iemand ik noem maar iets 200 kilo wegen, dan zou het kunnen dat een GBP te gevaarlijk is en dat ze eerst een sleeve doen om al wat gewicht kwijt te raken. Het kan!

Majesteit, Limburger, Maaike ik volg jullie hier nog wel, maar reageren niet meer. Ik blijf jullie verhalen wel volgen

Kleine update, bijna een jaar later, 42 kilo kwijt, maat(je) 42 dat aan de grote kant begint te worden. Erg he al die nieuwe kleinere kleren.

Verder eet ik heel gezond, veel granen zoals quinoa, bruine rijst, couscous en probeer ik door de week mijn koolhydraten te beperken. En drie keer sport in de week waarvan 1x pilates. En daar voel ik me heel goed bij.
anoniem_142212 wijzigde dit bericht op 21-05-2012 19:53
Reden: typo
% gewijzigd
-
anoniem_24655 wijzigde dit bericht op 21-05-2012 21:13
Reden: Laat maar, ze is het niet waard
% gewijzigd
Het is geen uitzondering op de regel. Als ik het me niet vergis zijn ze om die reden in het MCL ook van de bandjes afgestapt..... maar ik zal niet goed voorgelicht zijn en gewoon maar onder het mes gegaan zijn. Ik vind het prima.

Succes ermee!
In BoZ zetten ze alleen een sleeve bij hele zware mensen en anders niet. Ze zullen altijd proberen een Gastric Bypass te maken. Dit word hier zeer duidelijk verteld. Iedere kliniek werkt gewoon totaal anders maar dat weet iedereen hier!

Verder majesteit.. Gefeliciteerd! Haha!
-
anoniem_24655 wijzigde dit bericht op 21-05-2012 21:14
% gewijzigd
Origineel, wat ik bedoel is dat het wellicht handig kan zijn goed geïnformeerd te zijn in het algemeen. Het is inderdaad wel dat ziekenhuizen er andere richtlijnen op na houden. Ik vind het nog al stotend om te zeggen dat je heel dik moet zijn voor een Sleeve, dan ben je in mijn optiek niet goed geïnformeerd waarom bepaalde hulpmiddelen voor doel hebben om gewicht te verliezen. Dat is mijn optiek en daar mag iemand het mee eens of oneens zijn. Ik vind het wel belangrijk voor mensen die nog niet weten wat ze ondergaan dat ze wel meerdere kanten horen dus ook dat een Sleeve in dit geval niet enkel voor heel dikke mensen is, maar ook voor volume eters en dat het in de toekomst het maagbandje gaat vervangen en ik enkele ziekenhuizen is dit al het geval.

En ik heb drie weken vloeibaar na de operatie gehad.... en twee weken pre dieet.
-
anoniem_24655 wijzigde dit bericht op 21-05-2012 21:14
% gewijzigd
Dames, vergeet kira maar snel.
Origineel, iedereen mag hier zijn mening plaatsen. Dat mag jij en dat mag ik. Als jij dat als opruiend beschouwd, dan is dat jammer. Ik geef , als iemand met een Sleeve, aan dat ik jouw opmerking stotend vind. Ik had jouw opmerking als beledigend op kunnen vatten, echter doe ik dat niet. Ik geef enkel aan dat een Sleeve de vervanger wordt van een bandje en dat het in een aantal ziekenhuizen al het geval is. Wat daar beledigend aan is.... of opruiend..... Maar meid staf me, het zal me aan mijn afgeslankte bevallige derrière oxideren.

Iedereen met obesitas en morbide obesitas hoop ik dat ze door het traject komen, dat de hulp komt en het nieuwe leven wat daar bijhoort. Wat dat met je als mens doet is niet te beschrijven.
Sleeve vervanger van maagband, ok alweer iets om me in te verdiepen. Voor zover de twijfel nog niet groot genoeg is, ik snap intermoos dan ook heel goed.

Ik mag 4 juni naar de longarts en 6 juni naar de internist(bloeduitslagen en uitslag 24 uur urine) en de psycholoog en dan is het aan hun om bij elkaar te gaan zitten en aan mij om inspanning te gaan zitten wachten.

Soms weet ik nog steeds niet wat ik nu moet doen en of EN waarom ik het nou niet op eigen kracht kan.

Maarja, dat zal ik zelf moeten uitvogelen en dat doe ik dan ook.

En dames, laten we elkaar een beetje heel? En blijven we aardig tegen elkaar?
Duvelke, succes met de keuze als je een operatie durft is de keus niet zo moeilijk: eet je de hele dag kleine beetjes een gbp, eet je 3 keer veel, dan maagbandje. En in sommige zkh dus sleeve

Ik vond de keus wel of geen operatie de moeilijkste. Brrr, het idee is nog steeds eng!
-
Origineel; ik zit met krommende tenen je bericht naar Duvelke te lezen..

Eet je 3 keer veel --> maagband

Eet je weinig --> GBP

Dat is niet waar, ik at normaal, wat slanke/magere/wat voor mensen dan ook, ook aten. Mijn BMI was zo hoog dat er geen keuze was. Een GBP zou voor mij, vanwege mijn te hoge BMI, het beste hulpmiddel zijn.

Dat heeft helemaal niks te maken met hoeveel en wanneer ik at. Dat had alles te maken met mijn BMI.

In veel ziekenhuizen heb je geen keuze, maar wordt de keuze qua operatie voor je gemaakt. Ja, je hebt er zelf ook wat over te zeggen en te vinden. Maar een arts zal waarschijnlijk geen maagband plaatsen als hij van te voren al weet dat je hier bijna geen resultaat mee zal boeken.

Hij zal voor je berekenen hoe je gewichtverlies ZOU kunnen zijn met een maagband, een GBP of een sleeve.

Mijn BMI was vele malen hoger dan Kira, Kira is langer en woog minder, dus volgens jou beredenering had ik een sleeve moeten krijgen. Ik was echt heel dik, dus een sleeve.

Echt; lees je goed in. Want ik heb al een hele tijd het idee dat je wel weet wat voor operaties er zijn, maar dat je niet precies weet hoe of wat.

En noem ook mij maar opruiend, maar ik wil niet dat je van een 'koude kermis' thuis komt.

@Limburger, Maaike, Majesteit en Brenda: Ook ik lees af en toe nog mee en soms val je met je neus in de boter

Ik ben bijna 11 maanden geleden geopereerd, ben 44,2 kilo kwijt en zit nu op maat 42/44. Qua schoenmaat ben ik maar 1 maat kwijt

Fijn dat het bij jullie nog loopt.

Limburger: even een dikke voor jou in deze maand. Hoop dat je bandje nog aangepast kan worden, zodat je eerder het vol gevoel hebt.

Maaike: jou spreek ik nog wel op FB

Majesteit: gefeliciteerd met voetbal, super dat je een fijne vakantie hebt gehad, ook al was het raar dat je man niet mee was. Hoe gaat het met je kookclubje?

Brenda: jouw datum komt ook al weer snel de hoek om zetten
Weet je wat ik vind.. Dat mensen nooit meer meeschrijven (is ook zeker niet verplicht!), en dan komt er iemand met een andere mening.. Anders geinformeerd en meteen boem bats komt er uit alle kanten commentaar. Lees dan ook gewoon rustig verder ipv in de aanvalspositie te zitten. Elk ziekenhuis denkt/opereerd anders. Hoe zwaar je ook bent.. Als ze een GBP kunnen zetten ipv een sleeve, dan zetten ze deze in Bergen op Zoom. Doe er aub niet zo moeilijk over. Ieder zn eigen ziekenhuis, ieder zn eigen ding. Net zoals de een iets niet kan verdragen wat de ander met gemak kan doen. En vooral mensen die al langer een ingreep hebben ondergaan, moeten dit toch wel duidelijk weten. Door dat iedereen verteld hoe alles gaat kunnen wij er SAMEN wat van leren. Maar op deze aanvalsmanier is het hier niet echt leerzaam en vooral niet gezellig zeg maar....
Holadio; ik val niemand aan, echt niet. De beredenering die Origineel geeft klopt niet (sleeve alleen voor dikke mensen en als je 3x veel eet maagband etc.)

Daar reageer ik op, juist omdat ik niet wil dat er mensen verkeerd ingelicht worden of een verkeerd beeld er van krijgen.

Mensen die geopereerd zijn of worden liggen vaak toch al onder vuur. We kiezen de gemakkelijke weg, we hoeven er niets voor te doen om af te vallen etc. etc. Ik heb het voor een groot deel meegemaakt en ga het zeker nog vaker mee maken.

Dit forum heeft mij altijd heel erg geholpen, juist door de eerlijkheid van de medeschrijvers. Moet ik dan als ik iets lees (op een openbaar forum) niet reageren op iets wat niet helemaal klopt? En mensen er dus misschien een nog verkeerder beeld krijgen van de operaties?

Dat vind ik zonde en dat is de reden dat ik reageer. We moeten er ook SAMEN van leren, maar dat betekent ook dat er gezamenlijk gereageerd moet worden op onduidelijkheden/onwaarheden/vragen etc. Net als IRL wordt er op een forum gereageerd, maar je leest alleen letters, je ziet/voelt geen emotie. Het is puur zwart/wit, niets meer, niets minder.

Dat ik hier verder niet meer mee schrijf dat heeft een hele andere reden en dat wil ik je best toelichten, maar niet hier op het forum.
Dat begrijp ik best Inyminy en je hoeft echt niet uit te leggen waarom je niet vaak meeschrijft, dat gaat me niet aan. :-)

Maar waar origineel word geopereerd (en ik ook ben geopereerd) plaatsen ze altijd een GBP, en als dit écht niet lukt.. dan pas een sleeve. Om een sleeve vragen is niet eens ter sprake, ja je kan je voorkeur aangeven maar dan zeggen ze nog steeds.. we proberen eerst een GBP.

Wat dat betreft vind ik het alleen maar fijn dat je dit allemaal komt melden, want je hoeft het niet te doen maar doet het toch.

De reactie van Kira (sorry....) vond ik gewoon wat te ver gaan. Geniet aub van het leven en dat je nu slanker word etc etc. En als je iets wil zeggen.. natuurlijk ook prima.. iedereen mag hier alles zeggen wat ze willen. Maar ik denk dan, dat kan ook op een 'normale' nette manier. Maargoed.. wat is normaal.. daar kunnen we ook een hele discussie over voeren haha.

No hard feelings echt niet. Voor iedereen!

Inyminy jij weet net zo goed als ik dat ik veel aan je tips heb. Hier en op Facebook ;-) (als ik de juiste persoon voor me heb) want ik word een leeghoofd (kheb slaaaaaap hihi)
holadio schreef op 21 mei 2012 @ 22:33:

Dat begrijp ik best Inyminy en je hoeft echt niet uit te leggen waarom je niet vaak meeschrijft, dat gaat me niet aan. :-)

Maar waar origineel word geopereerd (en ik ook ben geopereerd) plaatsen ze altijd een GBP, en als dit écht niet lukt.. dan pas een sleeve. Om een sleeve vragen is niet eens ter sprake, ja je kan je voorkeur aangeven maar dan zeggen ze nog steeds.. we proberen eerst een GBP.

Wat dat betreft vind ik het alleen maar fijn dat je dit allemaal komt melden, want je hoeft het niet te doen maar doet het toch.

De reactie van Kira (sorry....) vond ik gewoon wat te ver gaan. Geniet aub van het leven en dat je nu slanker word etc etc. En als je iets wil zeggen.. natuurlijk ook prima.. iedereen mag hier alles zeggen wat ze willen. Maar ik denk dan, dat kan ook op een 'normale' nette manier. Maargoed.. wat is normaal.. daar kunnen we ook een hele discussie over voeren haha.

No hard feelings echt niet. Voor iedereen!

Inyminy jij weet net zo goed als ik dat ik veel aan je tips heb. Hier en op Facebook ;-) (als ik de juiste persoon voor me heb) want ik word een leeghoofd (kheb slaaaaaap hihi)

Oke, fijn dat dit uit de lucht is gehaald dan :-)

Ik stuur je even een berichtje op FB, dan weet je zeker of je de goede voor je hebt ;-)

Je kan me altijd bereiken via FB met eventuele vragen :-)
InyMiny schreef op 21 mei 2012 @ 22:34:

[...]

Oke, fijn dat dit uit de lucht is gehaald dan :-)

Ik stuur je even een berichtje op FB, dan weet je zeker of je de goede voor je hebt ;-)

Je kan me altijd bereiken via FB met eventuele vragen :-)
Jaaa, ik heb de juiste voor me haha! Nu is het bedje tijd voor mij! Welterusten everybody
Iny, ik reageer nog 1 keer. Als jij BMI 70 had en "toch" gbp, sorry, dan pak ik in. Maar anders ben jij een voorbeeld van wat ik schreef en wat over het algemeen beleid is. Ik eet namelijk ook zelfs te weinig ipv te veel. Voor de goede orde: ik krijg die operatie ook.

Dus nu is het klaar met aanvallen. Dank holadio en duvelke voor de steun, ik ben er klaar mee. Ik vind en vond het een moeilijk proces om een keuze te maken en sta er achter. Ik veroordeel nooit iemand en heb dat nooit gedaan. Ik ben aangevallen, heb mij verdedigd, vond dat ik dat eigenlijk niet hoefde. Want ik sta boven kleinzieligheid. Dus heb ik me teruggetrokken.

Ik ga mijn proces doorlopen. Maar sorry, ik ben er hier klaar mee.

Degenen die ik nog op fb spreek, tot daar :)

Toedeloe en weg bookmark........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven