Beginnende buitenkat
dinsdag 22 mei 2012 om 11:33
Ik heb een klein probleempje met mijn kat. Hij is nu ongeveer 10 maanden en heb hem een week geleden voor het eerst naar buiten gelaten. Ik heb zelf een vrijwel niet bestaande tuin (ongeveer 2 bij 2) maar het is een soort grote binnentuin waar hij in principe niet uit kan. Leek me veilig en verder prima.
Hij vindt het ook heerlijk buiten, waar het niet dat hij wel constant ruzie maakt met de andere kat die daar losloopt.
Wat het probleem eigenlijk is, is dat ik hem nu al 2x heb kunnen komen ophalen bij de buren om de hoek omdat die daar in de tuin zat en niet meer leek te weten hoe hij weg moet komen. De eerste keer heeft die daar een paar uur gezeten voor ik hem kwam halen, de tweede keer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ik was hem al de hele dag kwijt, maar vind dat hij zelf moet leren terug te komen. Dat gaat alleen dus niet goed. Hij heeft daar de hele dag in de schuur verstopt gezeten.
Nu zat ik te denken dat dat ook te maken zou kunnen hebben met dat vechten met die andere kater?
Heeft een van jullie ervaring hiermee, met een kat die werkelijk maar 10 meter verderop zit, maar niet terug weet te komen. Het is niet dat die niet wil, hij is enorm blij als die mij weer ziet.
Hij vindt het ook heerlijk buiten, waar het niet dat hij wel constant ruzie maakt met de andere kat die daar losloopt.
Wat het probleem eigenlijk is, is dat ik hem nu al 2x heb kunnen komen ophalen bij de buren om de hoek omdat die daar in de tuin zat en niet meer leek te weten hoe hij weg moet komen. De eerste keer heeft die daar een paar uur gezeten voor ik hem kwam halen, de tweede keer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ik was hem al de hele dag kwijt, maar vind dat hij zelf moet leren terug te komen. Dat gaat alleen dus niet goed. Hij heeft daar de hele dag in de schuur verstopt gezeten.
Nu zat ik te denken dat dat ook te maken zou kunnen hebben met dat vechten met die andere kater?
Heeft een van jullie ervaring hiermee, met een kat die werkelijk maar 10 meter verderop zit, maar niet terug weet te komen. Het is niet dat die niet wil, hij is enorm blij als die mij weer ziet.
dinsdag 22 mei 2012 om 15:37
Huiskatten horen hier niet in het 'wild'.
en voor de mensen die nog tips zoeken:
http://www.vogelbeschermi ... en__antwoorden/q/fq_id/27
en voor de mensen die nog tips zoeken:
http://www.vogelbeschermi ... en__antwoorden/q/fq_id/27
dinsdag 22 mei 2012 om 17:01
Jawel katten horen gewoon naar buiten te kunnen gaan. We leven hier niet in het wild. Hier in de buurt wonen gelukkige, oud wordende katten. Ik zeg niet dat katten die binnen worden gehouden per definitie ongelukkige katten zijn, de kat van mn nicht die ook binnen gehouden wordt omdat ze op 3 hoog woont is ook niet ongelukkig. Wel wil zelfs die kat naar buiten. Natuurlijk kunnen katten er aan wennen binnen te zitten, maar dan moet ze dat wel eerst aan geleerd worden. Van nature zit het er in dat ze naar buiten willen. En dat bedoel ik met dieren vermenselijken. Je moet de natuur de natuur laten als dat kan.
En over die honden, normaal is dat niet hkgirl. Als mijn hond 1 keer een kat had dood gemaakt, kreeg ie dat echt niet een 2e keer voor elkaar. Dan hield ik die hond namelijk wel binnen, en ging die naar buiten als het weer tijd was om uit te gaan.
En over die honden, normaal is dat niet hkgirl. Als mijn hond 1 keer een kat had dood gemaakt, kreeg ie dat echt niet een 2e keer voor elkaar. Dan hield ik die hond namelijk wel binnen, en ging die naar buiten als het weer tijd was om uit te gaan.
dinsdag 22 mei 2012 om 17:06
Helemaal mee eens. Ik vind een kat binnen net zo zielig als een vogel in een kooitje. Het is tegennatuurlijk en de beestjes krijgen niet de beweging die ze nodig hebben.
Bovendien kun je een buitenkat prima leren om alles op de kattenbak te doen. Er zijn speciale buitenkattenbakken te koop, waar het niet in kan regenen. Dus het poepargument is ook een poepargument
The time is now
dinsdag 22 mei 2012 om 18:53
Ach, de buurkinderen gooien ballen door de ramen, rennen over de dure plantjes, want achter de voetbal aan etc. Zeer 'brave' huismoeders rijden over je net geplante pollen siergras, want ze moeten een bocht maken om het parkeervak uit te komen en doen dan niet even handig. Noem maar op.
Even on topic:
je kat leert het natuurlijk wel aan dat ie opgehaald wordt, alsje m steeds ophaalt. Ik zou koppig de kat niet ophalen. Of als je/ de buren weten via welk gat de kat daar komt, de kat daar doorheen 'pushen'.
Ik vertik het ook om mijn kat uit de boom te halen waar ze zelf ingeklommen is en met veel drama weigert uit te komen.
dinsdag 22 mei 2012 om 20:19
Ik denk dat wat gezegd wordt over "als de kat nooit buiten is geweest, weet ie niet wat hij mist" niet voor alle katten geldt...We hebben onze kat vanaf geboorte 2 jaar binnen gehouden omdat we een binnenkat wilden. Hij was echter erg actief en speels en zelfs irritant druk/ agressief soms! Terwijl we veel met hem speelden om zijn energie kwijt te raken..
Op een gegeven moment toch maar besloten hem naar buiten te laten gaan, en wat een verschil!! Hij leeft zich uit buiten en is binnen veel liever en knuffeliger. En voor TO we hebben in het begin ook wel vaak zorgen gehad omdat hij dan ineens uren wegbleef, ook op punt gestaan de amivedi in te schakelen omdat we bang waren dat hij op een of andere manier toch uit de binnentuin had weten te ontsnappen.. Is nooit nodig geweest hij kwam altijd zelf terug ( soms wat geschrokken/ mauwerig) en het ging na een paar weken prima!
Op een gegeven moment toch maar besloten hem naar buiten te laten gaan, en wat een verschil!! Hij leeft zich uit buiten en is binnen veel liever en knuffeliger. En voor TO we hebben in het begin ook wel vaak zorgen gehad omdat hij dan ineens uren wegbleef, ook op punt gestaan de amivedi in te schakelen omdat we bang waren dat hij op een of andere manier toch uit de binnentuin had weten te ontsnappen.. Is nooit nodig geweest hij kwam altijd zelf terug ( soms wat geschrokken/ mauwerig) en het ging na een paar weken prima!
dinsdag 22 mei 2012 om 20:30
Dus voor een kat is moorden normaal, maar voor een hond niet? Wat een dubbele moraal toch weer.
Katten doden vogels en andere dieren. Maar zelf mogen ze niet gedood worden.
Ik heb ook een hond die ze dood bijt. Heeft er laatste half jaar al 2 tussen haar kiezen gehad die het geen van tweeen overleefden. Ik vind dat wel erg overigens. Helaas kon ik niets meer doen voor die katten. Heb ik wel geprobeerd.
Een tuin van 2 bij 2 is toch mooi af te zetten met gaas? Dan heb je een soort van een cattery. De kat kan dan buiten en is dan veilig. Hoeft niet meer voor zichzelf op te komen, loopt geen gevaar om aangereden te worden.
En dan zit je straks hier ook niet te grienen omdat je niet snapt waar hij gebleven is als hij niet terug komt.
dinsdag 22 mei 2012 om 21:31
Het zit in de natuur van katten om vogels en muizen te vangen. En om ze vervolgens mee naar binnen te nemen en te laten zien. Soort kadootje voor het baasje. Bij honden is dat anders. Vind het ook niet in de natuur van een hond zitten om een kat dood te maken. Waarom ze dat wel doen weet ik dan ook niet, maar normaal vind ik het niet.
dinsdag 22 mei 2012 om 21:37
Het zit in de natuur van n hond om z'n territorium te bewaken. In dit geval de tuin die erbij hoort.
Daantje, dat jongeren dat doen is ook aan de ouders om daar wat tegen te doen toch? Opvoeden noemen ze dat. Voed je kat dan zo op dat ze niet overal kakken.
Een kattenbak is wat dat betreft een goed idee. Ipv een zandbak.
Daantje, dat jongeren dat doen is ook aan de ouders om daar wat tegen te doen toch? Opvoeden noemen ze dat. Voed je kat dan zo op dat ze niet overal kakken.
Een kattenbak is wat dat betreft een goed idee. Ipv een zandbak.
dinsdag 22 mei 2012 om 22:41
Hoezo is dat bij honden anders? Zijn dat vegetariers? Nooit geweten!
Of springt het vlees bij de honden en zijn voorouders zelf op het bord, zodat ze niet hoeven te jagen zoals katten?
Het zit wel degelijk in de natuur van een hond om iets pluizigs dat voor hem weg rent te pakken met mogelijk dood tot gevolg.
dinsdag 22 mei 2012 om 22:58
@Barthes: ik heb een beetje een vergelijkbare tuin als jij. Ook een eigen tuintje met grote binnentuin daarachter waar een kat niet uit kan. Mijn kat heb ik nu zo'n 8 maanden geleden overgenomen van iemand. Het was een binnenkat, maar ik heb hem ook naar buiten laten gaan na een tijdje. In het begin had hij continue mot met een buurkat, maar nu is dat voorbij. Ze hebben hun territorium bepaald kennelijk. Was wel erg vervelend hoor, want ik heb ook al een keer bij de dierenarts gezeten vanwege een abces van een bijwond. Toen twijfelde ik wel of ik er goed aan deed. Maar ik geloof dat mijn kat het nu goed naar zijn zin heeft buiten en hij vecht dus nooit echt meer, alleen soms wat grommen en blazen. Sinds een paar maanden heb ik ook een kattenluikje wat op de microchip van de kat werkt. geen vreemde katten binnen en kat kan in en uit lopen.
Heb het wel heel erg opgebouwd, Eerst liet ik de kat maar even buiten als ik ook buiten was, vervolgens liet ik de buitendeur open als de kat buiten was (ikzelf binnen) en pas later deed ik de deur dicht als de kat buiten was.
Heb het wel heel erg opgebouwd, Eerst liet ik de kat maar even buiten als ik ook buiten was, vervolgens liet ik de buitendeur open als de kat buiten was (ikzelf binnen) en pas later deed ik de deur dicht als de kat buiten was.