Liften
woensdag 23 mei 2012 om 10:31
Hoi allemaal..
Ik ben 25 en ik wil dit jaar in de zomer samen met een vriendin liftend Europa door.
Mijn vriendin heeft dit vaker gedaan. Ik niet. Nou heb ik daar onwijs veel zin in. Maar mijn ouders zijn niet zo blij met dit plan. Zij vinden dit gevaarlijk aangezien je niet weet bij wie je in de auto stapt.
Wat denken jullie hiervan? Ik heb heel veel zin maar ik vind het vervelend dat mijn ouders een paar weken niet lekker zitten omdat ik niet thuis ben en ik voel ook niet de behoefte om elke dag op te bellen dat ik nog leef...
Hoe ga ik hier dus mee om?
Ik ben 25 en ik wil dit jaar in de zomer samen met een vriendin liftend Europa door.
Mijn vriendin heeft dit vaker gedaan. Ik niet. Nou heb ik daar onwijs veel zin in. Maar mijn ouders zijn niet zo blij met dit plan. Zij vinden dit gevaarlijk aangezien je niet weet bij wie je in de auto stapt.
Wat denken jullie hiervan? Ik heb heel veel zin maar ik vind het vervelend dat mijn ouders een paar weken niet lekker zitten omdat ik niet thuis ben en ik voel ook niet de behoefte om elke dag op te bellen dat ik nog leef...
Hoe ga ik hier dus mee om?
woensdag 23 mei 2012 om 11:01
Er was eens een man die een lifster mee nam in zijn auto. Na een tijdje te hebben gereden zag de chauffeur dat de lifster ( in verpleegstersuniform en gewapend met een dokterstas) toch wel erg harige benen had en met de minuut werd hij steeds ongemakkelijker. Hij besloot er iets aan te doen en zei, ik krijg steeds lichtsignalen van andere automobilisten er is iets mis. Hij stopte de auto en vroeg de lifster om even naar zijn achterlichten te kijken. Toen de lifster achter de auto stond, gaf hij vol gas en reed dus weg. Thuis gekomen pakte hij de dokterstas en maakte deze open. Er bleek een bijl in te zitten. 
Andersom kan dus ook.
Andersom kan dus ook.
woensdag 23 mei 2012 om 11:03
Ik heb regelmatig gelift, ook in landen als Albanië en Servië en eigenlijk nooit problemen gehad. Ook niet als ik met een vriendin samen ging. Je spreekt van te voren af dat als het voor één van beiden niet goed voelt je gewoon niet in stapt. Met die vriendin had ik ook de afspraak dat we niet in vrachtwagens zouden liften en niet in een auto zouden stappen waar meer dan 1 man in zat en verder geen vrouwen.
Natuurlijk loop je risico en het is echt frustrerend als je ergens al uren staat, maar het is ook leuk om veel verschillende verhalen te horen en je maakt van je reis een echt avontuur.
Tip: koop wegenkaarten waar alle grote tankstations en servicestations (met restaurants etc.) opstaan. Zo voorkom je dat je langs de snelweg gedropt wordt op een parkeerplaats waar niets is en waar je nooit meer weg komt. En spreek van te voren met iemand af (voor zover dat gaat) waar die persoon je eruit gaat laten en laat je niet overhalen om in een stadscentrum afgezet te worden als dat niet je doel is, daar kom je veel moeilijker weg.
Veel plezier
Natuurlijk loop je risico en het is echt frustrerend als je ergens al uren staat, maar het is ook leuk om veel verschillende verhalen te horen en je maakt van je reis een echt avontuur.
Tip: koop wegenkaarten waar alle grote tankstations en servicestations (met restaurants etc.) opstaan. Zo voorkom je dat je langs de snelweg gedropt wordt op een parkeerplaats waar niets is en waar je nooit meer weg komt. En spreek van te voren met iemand af (voor zover dat gaat) waar die persoon je eruit gaat laten en laat je niet overhalen om in een stadscentrum afgezet te worden als dat niet je doel is, daar kom je veel moeilijker weg.
Veel plezier
woensdag 23 mei 2012 om 11:04
Ik ben zelf niet zoon voorstander van de 1 piemel regel. Als vrouw kan je je best redden. Wanneer je hieraan twijfeld, dan zeker niet doen. Als ik kan winnen met armpje drukken van een vent zie ik niet in waarom hij mij beter kan beschermen dan ik hem.
We moeten met zn allen echt stoppen met alle vrouwen behandelen als fragiele popjes.
We moeten met zn allen echt stoppen met alle vrouwen behandelen als fragiele popjes.
woensdag 23 mei 2012 om 11:05
woensdag 23 mei 2012 om 11:08
Veel verschillende reacties... Leuk om te lezen! Bedankt.
@ druifje, ik zelf heb vertrouwen in de goedheid van de mens. (noem het maar naief.. ik zie het meer als; als je in de goedheid gelooft komt het ook naar je toe..)
Dus ja, ik wil daar een risicootje voor nemen. Ik stap ook alleen maar in als het goed voelt en stap niet in als er meer dan 1 man in een auto zit.
Mijn ouders daarentegen zien de slechtheid van de mens... tja.
@ druifje, ik zelf heb vertrouwen in de goedheid van de mens. (noem het maar naief.. ik zie het meer als; als je in de goedheid gelooft komt het ook naar je toe..)
Dus ja, ik wil daar een risicootje voor nemen. Ik stap ook alleen maar in als het goed voelt en stap niet in als er meer dan 1 man in een auto zit.
Mijn ouders daarentegen zien de slechtheid van de mens... tja.
woensdag 23 mei 2012 om 11:09
woensdag 23 mei 2012 om 11:13
O jawel, dat geloof ik zeker wel. Ik realiseer me dat ik t risico loop dat het mis gaat. Daarom open ik hier ook een topic over, om even de reacties te pijlen of ik echt zo gek ben als mijn ouders zeggen..
Tot nu toe zijn de reacties van mensen die gelift hebben heel positief. Alleen de eerste reactie over een broer was negatief.
De rest van de reacties zijn negatief van mensen die "denken" dat het gevaarlijk is, maar het nooit geprobeerd hebben...
woensdag 23 mei 2012 om 11:14
Yesorno: zo sta ik ook in het leven. En weet je, het klopt! Ik ontmoet vrijwel alleen maar mensen met goede bedoelingen. Ik benader mensen open en met de verwachting dat er over en weer hulp geboden zal worden als dat nodig is. En tot nu toe (ik ben 34) werkt dat prima.
En wat mooie verhalen over liften betreft: ik heb er heel veel inderdaad! Wij probeerden altijd een gespreksonderwerp te vinden waar de chauffeur graag over wilde praten. EN dat gewoon een beetje meekletsen, maar niet teveel tegen zijn/haar mening in gaan. Dat vinden veel mensen niet fijn ;)
En wat mooie verhalen over liften betreft: ik heb er heel veel inderdaad! Wij probeerden altijd een gespreksonderwerp te vinden waar de chauffeur graag over wilde praten. EN dat gewoon een beetje meekletsen, maar niet teveel tegen zijn/haar mening in gaan. Dat vinden veel mensen niet fijn ;)
woensdag 23 mei 2012 om 11:15
ja armpje drukken zegt ook zoveel :')
dat zijn bepaalde spiergroepen die je gebruikt.
Ik was daar ook slecht in toch won ik veel vechtpartijen op mijn gemak...
een vrouw is gewoon een potentieel prooi en je neemt een groter risico.
en als er dan wat gebeurd dan is het niet alleen een rotsituatie voor de vrouw in kwestie maar ook partner en familie die ook geconfronteerd worden met je trauma.
woensdag 23 mei 2012 om 11:15
Maar Christel, als ik er van uit ga dat iedereen slecht is.. Zou ik niet gaan liften, toch..? Als ik denk dat iedereen een slechte rijstijl heeft, of verkrachter of moordenaar.. tja.. dan wil ik ook niet liften. Maar ik geloof niet dat dat zo is. De mensen die een lift aanbieden zijn over het algemeen (denk ik) hetzelfde ingesteld als ik. Tenslotte weten zij ook niet wat ze in de auto halen..
woensdag 23 mei 2012 om 11:17
Oja, mijn ouders vinden het ook niet leuk hoor, maar ik heb me daar nooit echt iets van aangetrokken. Het is denk ik wel goed om te beseffen dat je risico loopt en misschien brengt die 'zwarte wolk' iets meer voorzichtigheid met zich mee, en dat kan nooit kwaad.
Ga anders een keer samen met je vriendin met je ouders zitten en vertel hen welke afspraken jullie maken met elkaar over liften en waar wel/niet in te stappen en welke veiligheidsmaatregelen jullie nemen, kan me voorstellen dat als ze horen dat jullie er niet geheel onbezonnen aan beginnen dat ze zich wat minder zorgen maken.
Verder ook het telefoonnr. van je vriendin en evt. haar noodnummers aan je ouders geven, dat geeft hen misschien nog wat meer zekerheid.
Ga anders een keer samen met je vriendin met je ouders zitten en vertel hen welke afspraken jullie maken met elkaar over liften en waar wel/niet in te stappen en welke veiligheidsmaatregelen jullie nemen, kan me voorstellen dat als ze horen dat jullie er niet geheel onbezonnen aan beginnen dat ze zich wat minder zorgen maken.
Verder ook het telefoonnr. van je vriendin en evt. haar noodnummers aan je ouders geven, dat geeft hen misschien nog wat meer zekerheid.
woensdag 23 mei 2012 om 11:19
Mhw, weet het niet dat liften. Vroeger wel gedaan in Ned, was toen heel gewoon, wel meer mensen deden dat. Scheelt ms dat je vriendin ervaring heeft met liften.
Iedere dag sms-en op je vakantie lijkt me zwaar overdreven, 1 of 2 x per week sms lijkt me meer dan genoeg, beetje los komen van jou ouders he. Geen bericht is goed bericht.
Toen ik 22 was heb ik 1x gelift in Spanje (2 meiden), maar dat was maar 1 dagje.
Iedere dag sms-en op je vakantie lijkt me zwaar overdreven, 1 of 2 x per week sms lijkt me meer dan genoeg, beetje los komen van jou ouders he. Geen bericht is goed bericht.
Toen ik 22 was heb ik 1x gelift in Spanje (2 meiden), maar dat was maar 1 dagje.
woensdag 23 mei 2012 om 11:20
Als jullie nou eens een testlift doen? Volgend weekend van Groningen naar Limburg. Zijn je ouders dichtbij, voelt voor hen goed, plus je spreekt de taal en kent de plaatsen, dus je weet of je de goede kant op genomen wordt of niet. Plus jij en je vriendin raken op elkaar ingespeeld. Neem wel je backpacks mee.