Buurman schiet op katten

24-05-2012 08:39 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee meiden,

Sinds kort woon ik samen in een nieuwbouwwoning. Onze straat kruist aan een stuk land waar een buurman van verderop (die hier al jaren woont) groenten verbouwd en op een stuk land ernaast vogels houd. Gisteren heb ik van een van de buren gehoord dat haar kat het land op ging. Ze probeerde hem terug te lokken maar dat ging niet.. Toen kwam de eigenaar van het land.. met een luchtbuks... Hij schoot meteen richting de kat!! Gelukkig is de kat niet geraakt, maar we zijn erg geschrokken. Wij hebben ook een poes en ik vind het echt bizar dat ik haar nu blijkbaar niet veilig meer naar buiten kan laten gaan. Ik zie ook mijn droom om meer katten te kunnen opvangen en een fijn leven te geven in duigen vallen (oude katten uit asielen etc). Het maakt me ook gewoon verdrietig dat er zulke mensen zijn..

(overigens begrijp ik wel dat hij de katten van zijn land wilt houden, maar natuurlijk niet op deze manier)

Ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben om dit op te lossen. Om het land staat een hek (gaashek), maar daar kunnen de katten op bepaalde plekken onderdoor. Nu denken we (mijn vriend en ik) er aan om met de man te overleggen om haringpennen te gebruiken om de gaten op te vullen zeg maar. We zijn er alleen nog niet uit hoe we die man gaan benaderen omdat we vermoeden dat hij er misschien niets van wil weten. Ook ben ik bang dat ik emotioneel (boos) reageer in een gesprek met hem en dat hij zich er niets van aan gaat trekken. Mijn buurvrouw was natuurlijk ook in paniek geraakt en haar vriend is boos op de man geworden (begrijpelijk), maar dat heeft tot gevolg gehad dat er bedreigingen heen en weer zijn geroepen. Ik heb dus het idee dat ik dit goed aan moet pakken anders verpest ik het misschien juist..

Ik maak me echt zorgen dat op een dag mijn poes niet meer terugkeert en ik nooit (met zekerheid) zal weten wat er met haar is gebeurd omdat ze misschien nooit gevonden wordt (als hij haar schiet en weggooit). Uiteraard houd ik haar voorlopig binnen of "onder toezicht" buiten.
chartreuse schreef op 24 mei 2012 @ 08:57:

[...]

Maar ik blijf benieuwd of de buurman nu met munitie schoot of dat het een losse flodder was. Vraag jij je dat niet af? Voor mij is dat een wereld van verschil, niet alleen qua gevaar maar ook de intentie die het aangeeft. Als het een losse flodder was, dan ging het dus duidelijk om een knal, om het dier aan het schrikken te maken. En persoonlijk zie ik daar het probleem niet van.
Maar wat ik zei, al schoot hij met scherp, hij wilde schijnbaar de kat niet raken, anders had hij dat wel gedaan. Het ging er dus om om het beest en de buren aan het schrikken te maken.
Katten kunnen makkelijk aan een lijntje, het is net wat je ze gewend maakt.

Overigens is een gesprek met de buurman wel handig. Dan kun je erachter komen wat zijn beweegredenen zijn.

Vindt het een beetje jammer dat er zulke maatregelen worden genomen, maar als je buurman al langer en vaker last heeft gehad van katten van anderen, snap ik het wel.
euh wat dacht je van meteen de politie bellen, en zal maar net een kindje langslopen die die kogel per ongeluk opvangt...meteen bellen dat hij verboden wapenbezit heeft! Wat een idioot zeg
priempje schreef op 24 mei 2012 @ 09:01:

euh wat dacht je van meteen de politie bellen, en zal maar net een kindje langslopen die die kogel per ongeluk opvangt...meteen bellen dat hij verboden wapenbezit heeft! Wat een idioot zeg
Die kat liep op zijn land. Hij schoot niet op de openbare weg oid.
summer73 schreef op 24 mei 2012 @ 08:54:

Vooropgesteld dat buurman een zottekop is, met zijn luchtbuks, lijkt mij ook de beste oplossing dat jullie je kat op je eigen terrein houden.

Zet gewoon zo'n mooi hek om je eigen tuin. Of een gaasafspanning tussen de planten/ bomen.

Wat vinden jullie er bijvoorbeeld zelf van als je weet dat een kat doorgaans niet zijn eigen tuin gebruikt om zijn behoefte te doen en dus de tuin van buren als kattenbak gebruikt?

Zo greep ik, zwanger en wel, vorige week in een verse kattendrol toen ik in mijn moestuin (!) onkruid aan het verwijderen was.

Onze poes doet haar behoefte binnen in de kattenbak, dat hebben we haar zo geleerd. Ze komt van buiten naar binnen op haar behoefte te doen. Ik houd daar in ieder geval wel rekening mee. Onze tuin (met schildpadden en konijn + ren), is niet zo heel groot maar misschien is het inderdaad wel een idee om haar niet buiten de tuin te houden ook al vind ik dat wel jammer natuurlijk.

Even een reactie op om de kat aan de lijn te houden. We hebben wel een lijn (om haar te laten wennen aan de omgeving heb ik zo gelopen). Misschien helpt het als ik dat voorlopig weer doe en dat die betreffende weg steeds ontloop. Dat ze kan wennen dat ze in onze straat mag lopen en verder niet maar misschien is dat wel niet goed te leren. Bedankt voor de tips in ieder geval tot nu toe!
windmolen23 schreef op 24 mei 2012 @ 08:49:

[...]

Een nieuw hek is inderdaad een optie. Toch ben ik bang dat hij dat gedoe allemaal niet wil. Ik zal toch eerst zijn toestemming / medewerking moeten hebben. Het is binnen zijn land best een rommel (vooral waar hij zijn vogels houd, heel veel oude spullen etc) waardoor ik ook niet denk dat hij waarde hecht aan een nieuw hek. Op een of andere manier zal ik op zijn gevoel moeten inspelen denk ik, maar ik weet dus niet hoe aangezien hij misschien geen gevoel kan opbrengen voor huisdieren). Overigens heb ik niet echt contact met hem maar ik zeg wel altijd heel vrolijk gedag. Ik had eigenlijk altijd al het idee dat je deze man beter te vriend kan houden (onderbuikgevoel)..

Ook ik kan mij de frustratie en onmacht van de buurman wel voorstellen alhoewel de manier waarop hij dit uit natuurlijk een beetje ver gaat. Tenzij het losse flodders waren zoals hierboven opgemerkt. ;-)

Maar ik begrijp werkelijk waar niet waarom de buurman zijn hek/omheining moet aanpassen op JULLIE loslopende beesten. Het zou toch veel logischer en socialer zijn als jullie zorgen dat jullie katten niet (los) jullie tuin uitkunnen?!?!?! O.o Dit is wel heel erg de omgekeerde wereld. Terwijl er zo veel prima oplossingen voorhanden zijn, zie de link hierboven. :-p
chartreuse schreef op 24 mei 2012 @ 08:57:

[...]

Maar ik blijf benieuwd of de buurman nu met munitie schoot of dat het een losse flodder was. Vraag jij je dat niet af? Voor mij is dat een wereld van verschil, niet alleen qua gevaar maar ook de intentie die het aangeeft. Als het een losse flodder was, dan ging het dus duidelijk om een knal, om het dier aan het schrikken te maken. En persoonlijk zie ik daar het probleem niet van.
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik was er niet bij maar begreep van mijn buurvrouw dat hij gericht schoot (ook al miste hij). Dat is toch niet nodig als je alleen een knal wil veroorzaken? Misschien een domme vraag hoor, ik heb er geen verstand van.
honnieponnie schreef op 24 mei 2012 @ 08:58:

[...]

Dit dus. Het is jouw kat. De buurman hoeft geen geld in zijn hek te steken, jij moet jouw kat in je eigen tuin houden.
Als we een nieuw hek bespreekbaar maken, kan de man er natuurlijk van uit gaan dat hij hiervoor geen kosten hoeft te maken en dat wij dat op ons nemen. Het is inderdaad niet de bedoeling dat hij ons helemaal aan ons moet aanpassen, juist omdat we hem enigszins wel begrijpen (op zijn aanpak na)
windmolen23 schreef op 24 mei 2012 @ 09:05:

[...]

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik was er niet bij maar begreep van mijn buurvrouw dat hij gericht schoot (ook al miste hij). Dat is toch niet nodig als je alleen een knal wil veroorzaken? Misschien een domme vraag hoor, ik heb er geen verstand van.

Wat is gericht schieten volgens je buurvrouw? Luchtbuks aan de schouder zetten en de trekker overhalen? Tja, dat is nou eenmaal hoe zo'n ding het handigst werkt. Plus dat het geluid het verst draagt in de richting waar je de loop op richt, dan is richten op de kat die je aan het schrikken maakt wel het handigst.

Het valt me op dat je een heleboel aannames doet over de motieven van de buurman, zijn welwillendheid en hoe hij tegenover z'n nieuwe buren zou staan.

Jullie kat mag los lopen, en je buurman mag er stevig de balen van hebben als jullie kat dat op zijn terrein doet en buurman mag actie ondernemen. Ga nou 's gewoon een open gesprek aan met die man, zonder vooroordelen en liefst ook zonder aannames.
borderwalk schreef op 24 mei 2012 @ 09:03:

[...]

Die kat liep op zijn land. Hij schoot niet op de openbare weg oid.
volgens mij veranderd dat niks aan het verboden wapenbezit hoor....en ook een kogel geschoten op je eigen land kan buiten je eigen land terechtkomen...zomaar in een kind of een ander.
chartreuse schreef op 24 mei 2012 @ 09:10:

[...]

Wat is gericht schieten volgens je buurvrouw? Luchtbuks aan de schouder zetten en de trekker overhalen? Tja, dat is nou eenmaal hoe zo'n ding het handigst werkt. Plus dat het geluid het verst draagt in de richting waar je de loop op richt, dan is richten op de kat die je aan het schrikken maakt wel het handigst.

Het valt me op dat je een heleboel aannames doet over de motieven van de buurman, zijn welwillendheid en hoe hij tegenover z'n nieuwe buren zou staan.

Jullie kat mag los lopen, en je buurman mag er stevig de balen van hebben als jullie kat dat op zijn terrein doet en buurman mag actie ondernemen. Ga nou 's gewoon een open gesprek aan met die man, zonder vooroordelen en liefst ook zonder aannames.
Je hebt gelijk, ik doe veel aannames.. Ben bang dat ik het verpest.. Ben hier niet zo goed in, confrontaties en misschien discussies (daar ga ik weer...).. Bedankt voor je tip. Ik ga inderdaad met hem praten.
chartreuse schreef op 24 mei 2012 @ 09:10:

[...]

Dit dus. De buurman nog helemaal niets verkeerd gedaan. (zolang je nog niet weet of hij met scherp schoot). Die is gewoon geirriteerd dat de nieuwe bewoners ineens hun dieren in zijn tuin laten, zeker omdat hij vogels heeft. Als hij heel hard had geroepen, of een balon lek had geprikt vlakbij je kat, was je dan ook zo uit je panty gesprongen?

Doe gewoon ff normaal en probeer je kat uit zijn tuin te houden.
Een vriend van mij heeft hetzelfde meegemaakt alleen die buurman had een geweer ipv luchtbucks RIP hummer (naam vd kat)
Als je je buurman nu eens vraagt of hij last heeft van jullie kat? Dan kun je daarna eventuele oplossingen bespreken.
Ik ben het eens met chartreuse. Die man is net zo gek op zijn vogels als jij op de katten. Misschien zijn er al een aantal gegrepen (of kuikentjes), weet jij veel. En hij wil ze laten schrikken misschien? Praat eens met de buurman. Je zit al in te vullen dat hij er niks van wil weten maar misschien wil hij wel meewerken aan een betere oplossing.
Grief is just love with nowhere to go
priempje schreef op 24 mei 2012 @ 09:12:

[...]

volgens mij veranderd dat niks aan het verboden wapenbezit hoor....en ook een kogel geschoten op je eigen land kan buiten je eigen land terechtkomen...zomaar in een kind of een ander.
En waarom zou het volgens jou verboden wapenbezit zijn?
Je zou even kunnen bellen met 144 die zijn thuis in dingen die wel en niet mogen! Zeker als hij gaat schieten.

Anderzijds snap ik zijn frustratie wel, is zijn land en dat wordt als speeltuin gebruikt, door de katten. Zou toch wel proberen om in gesprek te gaan, en samen met hem en andere kattenbezitters een oplossing te vinden.
priempje schreef op 24 mei 2012 @ 09:01:

Een luchtbuks is geen vuurwapen. Je hebt volgens mij geen vergunning nodig voor een luchtbuks, en mag er in principe gewoon mee schieten op je eigen terrein. En hoe weet jij nu weer dat hij met kogels schoot?
Ik ben het eens met een aantal eerdere reacties.

natuurlijk is de methode van de buurman zo op het eerste gezicht lomp, het is wel zijn land en je weet inderdaad de voorgeschiedenis helemaal niet.

Als je zeker wilt weten dat je kat niets overkomt, zul je moeten zorgen dat je kat niet van je eigen terrein af komt.

Anders ben je straks niet alleen bezig met een hek om het land van de buurman zodat hij het beestje niet neerschiet, maar ook met een hek om de weg zodat ze niet wordt overreden, een hek om de speeltuin zodat de daar niet poept, een hek om dat erf met die hond die zo vals kijkt enzovoorts.

Het lijkt mij erg veel werk om de hele buitenwereld veilig te maken, beter kan je bij een huisdier zorgen dat hij dus zelfstandig niet naar buiten (buiten de eigen tuin) komt.
priempje schreef op 24 mei 2012 @ 09:12:

[...]

luchtbuksen zijn niet verboden.

wij hebben ook wel eens de politie aan de deur gehad toen we ermee aan het schieten waren.

die komen alleen ff kijken of het geen echt vuurwapen is en gaan daarna weer weg.

Maar veel kattenhouders zijn nogal asociaal met hun probleem.

als mensen een huisdier willen houden moeten ze maar zorg dragen dat het beest op hun grond blijft of aangelijnd naar buiten gaat.

Dus bouw een hekwerk om je eigen grond zodat de kat niet weg kan.

In onze tuin hadden we ook last van katten die door buren gewoon de hele dag los werden gelaten. Op het laatst was er geen vogel meer te bekennen in de tuin, werden de kuikens gedood en vond je overal kattenpoep. In de zomer kwam dat smerige haarbeest naar binnen en ging ergens liggen waardoor je kattenharen in huis had en die zijn moeilijk te verwijderen. Ook zo'n beest op je motorkap is niet leuk.

En dan zeggen kattenhouders vaak....het is de natuur en hoort erbij.

Nou, een buurman kon zich daar wel in vinden, die had een doberman. Heel natuurlijk dat een kat natuurlijke vijanden heeft en het probleem was opgelost.

Katten kunnen er weinig aan doen maar de eigenaren moeten eens socialer worden. Ik laat mijn hond ook niet door de buurt rennen maar hij blijft op het eigen terrein. Zal wat worden als dat beest bij andere mensen door de tuin en woning stuift, op de motorkap gaat liggen en de zandbak in de speeltuin onderschijt.
een luchtbuks is niet verboden en mag je gebruiken op je eigen terrein. natuurlijk niet om op mens en dier te schieten.

ik ben benieuwd naar de voorgeschiedenis want die krijgen we helaas niet.
En doooooor!
trouwens vogels kunnen ontzettend duur zijn en kwetsbaar.

bij extreme angst (kat tegen het hek) kunnen sommigen al dood gaan.

als er dan zeg een 400 euro vogeltje dood is (afgezien emotionele) schade gaan weinig kattenhouders hun verantwoordelijkheid nemen.
Het hebben van katten heb ik sowieso nooit begrepen. Ik vind het namelijk niet kunnen dat andere mensen last hebben van je katten. Maar ik vind een kat in gevangenschap ook echt niet kunnen.

Daarom mijn enorme verbazing van de hoeveelheid kattenhouders in ons land,.
Noerie schreef op 24 mei 2012 @ 09:39:

Het hebben van katten heb ik sowieso nooit begrepen. Ik vind het namelijk niet kunnen dat andere mensen last hebben van je katten. Maar ik vind een kat in gevangenschap ook echt niet kunnen.

Daarom mijn enorme verbazing van de hoeveelheid kattenhouders in ons land,.
Misschien is dit omdat mensen een kat houden voor hun eigen plezier, niet zozeer voor het welzijn van de kat?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven