Buurman schiet op katten
donderdag 24 mei 2012 om 08:39
Hee meiden,
Sinds kort woon ik samen in een nieuwbouwwoning. Onze straat kruist aan een stuk land waar een buurman van verderop (die hier al jaren woont) groenten verbouwd en op een stuk land ernaast vogels houd. Gisteren heb ik van een van de buren gehoord dat haar kat het land op ging. Ze probeerde hem terug te lokken maar dat ging niet.. Toen kwam de eigenaar van het land.. met een luchtbuks... Hij schoot meteen richting de kat!! Gelukkig is de kat niet geraakt, maar we zijn erg geschrokken. Wij hebben ook een poes en ik vind het echt bizar dat ik haar nu blijkbaar niet veilig meer naar buiten kan laten gaan. Ik zie ook mijn droom om meer katten te kunnen opvangen en een fijn leven te geven in duigen vallen (oude katten uit asielen etc). Het maakt me ook gewoon verdrietig dat er zulke mensen zijn..
(overigens begrijp ik wel dat hij de katten van zijn land wilt houden, maar natuurlijk niet op deze manier)
Ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben om dit op te lossen. Om het land staat een hek (gaashek), maar daar kunnen de katten op bepaalde plekken onderdoor. Nu denken we (mijn vriend en ik) er aan om met de man te overleggen om haringpennen te gebruiken om de gaten op te vullen zeg maar. We zijn er alleen nog niet uit hoe we die man gaan benaderen omdat we vermoeden dat hij er misschien niets van wil weten. Ook ben ik bang dat ik emotioneel (boos) reageer in een gesprek met hem en dat hij zich er niets van aan gaat trekken. Mijn buurvrouw was natuurlijk ook in paniek geraakt en haar vriend is boos op de man geworden (begrijpelijk), maar dat heeft tot gevolg gehad dat er bedreigingen heen en weer zijn geroepen. Ik heb dus het idee dat ik dit goed aan moet pakken anders verpest ik het misschien juist..
Ik maak me echt zorgen dat op een dag mijn poes niet meer terugkeert en ik nooit (met zekerheid) zal weten wat er met haar is gebeurd omdat ze misschien nooit gevonden wordt (als hij haar schiet en weggooit). Uiteraard houd ik haar voorlopig binnen of "onder toezicht" buiten.
Sinds kort woon ik samen in een nieuwbouwwoning. Onze straat kruist aan een stuk land waar een buurman van verderop (die hier al jaren woont) groenten verbouwd en op een stuk land ernaast vogels houd. Gisteren heb ik van een van de buren gehoord dat haar kat het land op ging. Ze probeerde hem terug te lokken maar dat ging niet.. Toen kwam de eigenaar van het land.. met een luchtbuks... Hij schoot meteen richting de kat!! Gelukkig is de kat niet geraakt, maar we zijn erg geschrokken. Wij hebben ook een poes en ik vind het echt bizar dat ik haar nu blijkbaar niet veilig meer naar buiten kan laten gaan. Ik zie ook mijn droom om meer katten te kunnen opvangen en een fijn leven te geven in duigen vallen (oude katten uit asielen etc). Het maakt me ook gewoon verdrietig dat er zulke mensen zijn..
(overigens begrijp ik wel dat hij de katten van zijn land wilt houden, maar natuurlijk niet op deze manier)
Ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben om dit op te lossen. Om het land staat een hek (gaashek), maar daar kunnen de katten op bepaalde plekken onderdoor. Nu denken we (mijn vriend en ik) er aan om met de man te overleggen om haringpennen te gebruiken om de gaten op te vullen zeg maar. We zijn er alleen nog niet uit hoe we die man gaan benaderen omdat we vermoeden dat hij er misschien niets van wil weten. Ook ben ik bang dat ik emotioneel (boos) reageer in een gesprek met hem en dat hij zich er niets van aan gaat trekken. Mijn buurvrouw was natuurlijk ook in paniek geraakt en haar vriend is boos op de man geworden (begrijpelijk), maar dat heeft tot gevolg gehad dat er bedreigingen heen en weer zijn geroepen. Ik heb dus het idee dat ik dit goed aan moet pakken anders verpest ik het misschien juist..
Ik maak me echt zorgen dat op een dag mijn poes niet meer terugkeert en ik nooit (met zekerheid) zal weten wat er met haar is gebeurd omdat ze misschien nooit gevonden wordt (als hij haar schiet en weggooit). Uiteraard houd ik haar voorlopig binnen of "onder toezicht" buiten.
donderdag 24 mei 2012 om 09:47
ik vind in veel gevallen het houden van huisdieren al dierenmishandeling. Hoeveel mensen hebben wel niet een kat in stedelijk gebied of een (grote) hond?
die beesten hebben beweging en natuur nodig en niet avonds 10 minuten lopen...
Maar als je dan een huisdier neemt zorg dan iig dat je geen overlast veroorzaakt bij anderen.
donderdag 24 mei 2012 om 10:03
je mag niet op katten schieten.
In principe kan die buurman weinig.
Hij kan een klacht indienen en een rechtzaak beginnen als die veel last heeft van de kat en de eigenaar niet mee werkt.
op het platteland/boeren zijn daarin wat makkelijker.
die schieten ze dan af of de katten krijgen zwemles in een jutezak in het kanaal.
Als die buurman echt last heeft dan is de kans groot dat de kat op een dag verdwenen is.
Onze buurman (stad waar ik ff zit) heeft ook een voilliere.
allemaal dure vogeltjes waar die man ontzettend gek mee is.
die kreeg ook last van een kat.
die heeft eerst de buurt rondgevraagd maar niemand had uiteraard een kat.
week later zag ik hem de kat dumpen in de groene container :')
donderdag 24 mei 2012 om 10:03
Serieus? Het antwoord is eenvoudig te googlen. Bijvoorbeeld op wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisdier
En het helpt bij mij ook heel goed tegen muizen en ratten in mijn woning. En tegen ander ongedierte, ze houden bijvoorbeeld ook insecten uit mijn huis.
Overigens snap ik alle partijen niet. Die boer mag gewoon niet op huisdieren schieten, maar als dit zijn 'oplossing' is tegen katten, hoe beschermt hij zijn vogels en velden dan tegen al die dieren die gewoon vrij rondlopen: vossen, marters, mollen, konijnen, hazen en ga zo maar door. Alle maatregelen die hij daar tegen treft, zouden ook tegen katten moeten werken. Schieten lijkt me in alle gevallen volkomen ineffectief.
En als TO wil dat de katten veilig zijn, dan helpt het ook niet met die boer te praten, want hoe beschermt ze haar katten dan tegen andere kattenhaters, auto's, per ongeluk opgesloten raken, en nog veel meer gevaren. Hou ze dan op je eigen terrein.
Maak je niet zo druk, zou ik zeggen, overlast van dieren is een gegeven. Is het niet van katten, dan is het wel van poepende vogels, knagende muizen, kakkerlakken. Als je dat niet wil, moet je je huis aanpakken, niet de kattenbezitters, al is het maar omdat je ze toch nooit allemaal kan veranderen en je dan alsnog met al die andere dieren blijft zitten. En dat katten die loslopen meer kans hebben om vroegtijdig te overlijden, is ook een gegeven. Daar doe je niets aan en als je dat niet wil, moet je ze binnenhouden en niet naar buiten laten. Verander jezelf, dat is altijd mogelijk en zo veel efficienter en eenvoudiger dan te proberen de hele wereld aan te passen aan jouw persoonlijke comfort.
Spreuken 18:2
donderdag 24 mei 2012 om 10:34
Alle genoemde redenen op wikipedia zijn vanuit de mens gezien. Niet vanuit het dier.
Maar natuurlijk is het zo dat het een gegeven is. Ik zal er zelf alleen nooit aan meedoen. En ik ben het met je eens dat er altijd een vorm van overlast zal zijn.Ik heb ook behoorlijk veel overlast van katten. Wij hadden een moestuin in de voortuin., Mees gestopt omdat een paar katten uit de buurt al dat zand wel een prettige kattenbak vonden. Heel vies. Dus nu allemaal gras ingezaaid. Ook horren geplaats omdat ik eens een kat slapend in het weigje van dochtertje vond (zij lag er niet in overigens). Katten kun je het natuurlijk niet kwalijk nemen. En de eigenaren eigenlijk ok niet. Alleen dan het feit dat ze uberhaupt een kat hebben genomen dan:-).
Maar soms is de overlast te groot en dan moeten de eigenaren dat oplossen.
Maar natuurlijk is het zo dat het een gegeven is. Ik zal er zelf alleen nooit aan meedoen. En ik ben het met je eens dat er altijd een vorm van overlast zal zijn.Ik heb ook behoorlijk veel overlast van katten. Wij hadden een moestuin in de voortuin., Mees gestopt omdat een paar katten uit de buurt al dat zand wel een prettige kattenbak vonden. Heel vies. Dus nu allemaal gras ingezaaid. Ook horren geplaats omdat ik eens een kat slapend in het weigje van dochtertje vond (zij lag er niet in overigens). Katten kun je het natuurlijk niet kwalijk nemen. En de eigenaren eigenlijk ok niet. Alleen dan het feit dat ze uberhaupt een kat hebben genomen dan:-).
Maar soms is de overlast te groot en dan moeten de eigenaren dat oplossen.
donderdag 24 mei 2012 om 10:42
als je in de stad woont kun je best een cavia houden of een kleine hond. Al hebben die vaak meer beweging nodig dan mensen denken.
Maar hoe vaak zie je niet grote honden of veel katten.
Natuurlijke vijanden voor je dieren vind je niet zo snel in randstedelijk gebied. de echte wilde dieren blijven wel weg en anders helpt een (waak)hond wel.
punt blijft dat als jij een dier of hobby hebt dat je gewoon niet je buren ermee moet opzadelen tenzij de buren het niet erg vinden of zelfs leuk.
Onze hond is zo getrained dat die vrij in de tuin binnen de grenzen kan en mag lopen.
Maar op een gegeven moment werd het beest aangehaald door de buren. Dan ging die ochtends een koekje halen bij de bejaarde buurvrouw en middags gind die met een paar buurtkinderen spelen.
donderdag 24 mei 2012 om 11:54
Hee meiden,
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb besloten met de buurman te praten en dan bekijk ik daarna wat te doen, of we er samen uitkomen of dat ik inderdaad de kat maar op 'eigen terrein' moet houden.
Voordat wij hier kwamen wonen, hebben we nooit problemen gehad met buren over de poes. Zoals ik al eerder zei, heb ik haar altijd aangeleerd om binnen in de kattenbak haar behoefte te doen. Ze komt er voor terug om vervolgens weer naar buiten te gaan. Het is dus niet zo dat ik het allemaal best vind wat ze in andermans tuin doet. Wat mij betreft mag de man ook best mijn poes wegjagen door geluid te maken, water te gooien, etc. Dat hoef je misschien twee keer te doen en dan is het klaar.
Helaas kan ik jullie dus niets vertellen over de voorgeschiedenis wat betreft de luchtbuks, maar zoals ik van mijn buurvrouw begreep was er gericht geschoten en in de woordenwisseling die de man later met de vriend van mijn buurvrouw had, is ook gezegd van "ik knal m gewoon neer" of iets in gelijke strekking. Uiteraard kan dit grootspraak zijn, maar jullie hebben gelijk dat ik dat eerst moet uitzoeken. Ik dacht meteen 'paniek'. Maar als het dus geen grootspraak is dan maak ik mij wel zorgen. Als ik mijn eigen maatregelen neem (kat binnen houden) dan is het misschien een andere kat. Ik vind het bizar om rekening te houden met kattenhaters, maar helaas is dat dus (blijkbaar) de realiteit.
Ik neem jullie suggesties ter harte en ga er over nadenken.Ik ben in ieder geval tot inzicht gekomen dat er veel mensen last hebben van katten (al heeft het vooral met ontlasting te maken, wat mijn poes dus niet in andermans tuin doet). En een jager is het met haar leeftijd ook niet meer
Toch even naar mijzelf kijken wat ik zelf kan doen. Zoals ik wil dat mijn woongenot niet wordt verpest, gun ik dat ook zeker een ander niet. Ik hoop dit gewoon op een waardige manier op te lossen.
Nogmaals dank voor de reacties
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb besloten met de buurman te praten en dan bekijk ik daarna wat te doen, of we er samen uitkomen of dat ik inderdaad de kat maar op 'eigen terrein' moet houden.
Voordat wij hier kwamen wonen, hebben we nooit problemen gehad met buren over de poes. Zoals ik al eerder zei, heb ik haar altijd aangeleerd om binnen in de kattenbak haar behoefte te doen. Ze komt er voor terug om vervolgens weer naar buiten te gaan. Het is dus niet zo dat ik het allemaal best vind wat ze in andermans tuin doet. Wat mij betreft mag de man ook best mijn poes wegjagen door geluid te maken, water te gooien, etc. Dat hoef je misschien twee keer te doen en dan is het klaar.
Helaas kan ik jullie dus niets vertellen over de voorgeschiedenis wat betreft de luchtbuks, maar zoals ik van mijn buurvrouw begreep was er gericht geschoten en in de woordenwisseling die de man later met de vriend van mijn buurvrouw had, is ook gezegd van "ik knal m gewoon neer" of iets in gelijke strekking. Uiteraard kan dit grootspraak zijn, maar jullie hebben gelijk dat ik dat eerst moet uitzoeken. Ik dacht meteen 'paniek'. Maar als het dus geen grootspraak is dan maak ik mij wel zorgen. Als ik mijn eigen maatregelen neem (kat binnen houden) dan is het misschien een andere kat. Ik vind het bizar om rekening te houden met kattenhaters, maar helaas is dat dus (blijkbaar) de realiteit.
Ik neem jullie suggesties ter harte en ga er over nadenken.Ik ben in ieder geval tot inzicht gekomen dat er veel mensen last hebben van katten (al heeft het vooral met ontlasting te maken, wat mijn poes dus niet in andermans tuin doet). En een jager is het met haar leeftijd ook niet meer
Nogmaals dank voor de reacties
donderdag 24 mei 2012 om 12:01
@ septembergirl. Mijn oma deed haar kat altijd aan een hele lange lijn.
Eerst mocht hij vrij rondlopen tot hij een gek tegen kwam.
Deze heeft hem ontzettend geslagen.
Twee gebroken achterpoten en helemaal onder het bloed.
Een buurvrouw kwam hem brengen.
De gek is nooit gepakt.
De kat is geopereerd en moest 6 weken rust houden, wat een kat niet kan haha.
Kosten operatie 7000 gulden! Dus ze keek wel uit. Zijn ene achterpoot is nooit meer goed.gekomen.
Heb nooit het idee gehad dat hij last had van de lijn. Hij kon door de hele tuin lopen, alleen er niet uit.
Vind het een goede manier om te zorgen dat anderen geen last hebben van.je kat.
Want niet iedereen zit op een kat van een ander te wachten. Vooral mensen met een allergie en kleine kinderen niet ( poep in de zandbak).
Eerst mocht hij vrij rondlopen tot hij een gek tegen kwam.
Deze heeft hem ontzettend geslagen.
Twee gebroken achterpoten en helemaal onder het bloed.
Een buurvrouw kwam hem brengen.
De gek is nooit gepakt.
De kat is geopereerd en moest 6 weken rust houden, wat een kat niet kan haha.
Kosten operatie 7000 gulden! Dus ze keek wel uit. Zijn ene achterpoot is nooit meer goed.gekomen.
Heb nooit het idee gehad dat hij last had van de lijn. Hij kon door de hele tuin lopen, alleen er niet uit.
Vind het een goede manier om te zorgen dat anderen geen last hebben van.je kat.
Want niet iedereen zit op een kat van een ander te wachten. Vooral mensen met een allergie en kleine kinderen niet ( poep in de zandbak).
donderdag 24 mei 2012 om 12:09
Ik wil toch even hier op reageren. (niet aanvallend bedoeld hoor). Ik zou liegen als ik zei dat ik een poes heb en dit niet voor mijn eigen plezier heb, maar het werkt twee kanten op. Je wilt een poes omdat het leuk is maar je wilt ook een poes omdat je er voor wilt zorgen en je wilt dat ze een waardig leven heeft (en ik hoop dat dit voor de meeste kattenhouders geldt). Ik ben niet zo iemand die een kitten haalt omdat het schattig is of omdat ie bij mijn interieur past (echt meegemaakt in mijn omgeving!). Ik ben zo iemand die een poes uit het asiel haalt die er al jaren zit en nooit wordt gekozen omdat mensen haar niet mooi vinden of omdat ze iets mankeert of 'te oud' is. Mijn poes vrolijkt mijn leven op (mijn belang) en ik bied haar een goede oude dag (haar belang).
donderdag 24 mei 2012 om 12:16
donderdag 24 mei 2012 om 12:23