Buurman schiet op katten

24-05-2012 08:39 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee meiden,

Sinds kort woon ik samen in een nieuwbouwwoning. Onze straat kruist aan een stuk land waar een buurman van verderop (die hier al jaren woont) groenten verbouwd en op een stuk land ernaast vogels houd. Gisteren heb ik van een van de buren gehoord dat haar kat het land op ging. Ze probeerde hem terug te lokken maar dat ging niet.. Toen kwam de eigenaar van het land.. met een luchtbuks... Hij schoot meteen richting de kat!! Gelukkig is de kat niet geraakt, maar we zijn erg geschrokken. Wij hebben ook een poes en ik vind het echt bizar dat ik haar nu blijkbaar niet veilig meer naar buiten kan laten gaan. Ik zie ook mijn droom om meer katten te kunnen opvangen en een fijn leven te geven in duigen vallen (oude katten uit asielen etc). Het maakt me ook gewoon verdrietig dat er zulke mensen zijn..

(overigens begrijp ik wel dat hij de katten van zijn land wilt houden, maar natuurlijk niet op deze manier)

Ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben om dit op te lossen. Om het land staat een hek (gaashek), maar daar kunnen de katten op bepaalde plekken onderdoor. Nu denken we (mijn vriend en ik) er aan om met de man te overleggen om haringpennen te gebruiken om de gaten op te vullen zeg maar. We zijn er alleen nog niet uit hoe we die man gaan benaderen omdat we vermoeden dat hij er misschien niets van wil weten. Ook ben ik bang dat ik emotioneel (boos) reageer in een gesprek met hem en dat hij zich er niets van aan gaat trekken. Mijn buurvrouw was natuurlijk ook in paniek geraakt en haar vriend is boos op de man geworden (begrijpelijk), maar dat heeft tot gevolg gehad dat er bedreigingen heen en weer zijn geroepen. Ik heb dus het idee dat ik dit goed aan moet pakken anders verpest ik het misschien juist..

Ik maak me echt zorgen dat op een dag mijn poes niet meer terugkeert en ik nooit (met zekerheid) zal weten wat er met haar is gebeurd omdat ze misschien nooit gevonden wordt (als hij haar schiet en weggooit). Uiteraard houd ik haar voorlopig binnen of "onder toezicht" buiten.
sabbaticalmeds schreef op 24 mei 2012 @ 12:16:

ik denk niet dat er te praten valt met een kerel die op katten schiet. Je zal hem nooit kunnen vertrouwen dat ie niet toch stiekum de buks pakt. Op het platteland is het vrij "normaal" om katten af te schieten, niet alleen door buurmannen maar ook door wildbeheerders en jagers
Jaren geleden is onze kat afgeschoten door de jachtopziener, ik was zo woedend dat ik aangifte gedaan heb, die meneer heeft er heel erg veel last mee gekregen, ik wist namelijk dat hij er illegale jacht methodes op na hield. En hij vond het niet leuk dat de politie daarvan op de hoogte was.
windmolen23 schreef op 24 mei 2012 @ 12:23:

[...]

We wonen niet op het platteland, maar de man houd duiven. Ik weet niet of hij ook duivensport doet maar van mensen die dat wel doen, weet ik dat het normaal wordt gevonden om met een luchtbuks dreigende vogels te schieten (dus ook dreigende katten misschien).

hahaha, duivenmelkers, die zijn nog erger dan een gewone boer.

ik zou maar snel een hek bouwen want als die je kat te pakken krijgt is die weg.

met een buks moet je een kat nog goed raken wil je hem doden.

Maar goed, wellicht dat jullie ook last hebben van de duiven die de boel onderschijtten en kun je tot een compromis komen.
ik62 schreef op 24 mei 2012 @ 12:23:

[...]

Jaren geleden is onze kat afgeschoten door de jachtopziener, ik was zo woedend dat ik aangifte gedaan heb, die meneer heeft er heel erg veel last mee gekregen, ik wist namelijk dat hij er illegale jacht methodes op na hield. En hij vond het niet leuk dat de politie daarvan op de hoogte was.
:-O jeetje zeg. Hoe kwam je erachter dat hij was doodgeschoten? Had iemand m gevonden? Wat erg zeg!
Ach, jullie rollebollen nu een beetje om een boer met een buks, maar wat pas erg is is om een kat bloot te stellen aan alle gevaren van onze wereld: auto's, honden, treinen, kwajongens, auto's, auto's, en boerenbuksen.

Hou je kat binnen! Pure dierenmishandeling om ze bloot te stellen aan het buitengevaar.
.
Rozehanddoek, helaas ken ik ze wel die het wel doen (wat betreft de roofvogels) maar goed dat je een en ander opheldert met eigen ervaringen. Goed om te lezen dat er mensen zijn die er anders mee omgaan ondanks hun liefde voor de duiven
@ kandanz, een kat altijd binnen houden is echt niet goed hoor.

Er zijn idd katten die dit prima vinden en gewoon binnen gehouden kunnen worden.

Maar veel katten willen juist graag naar buiten en hebben hier veel behoefte aan.

Vind het raar om dit dierenmishandeling te noemen.

Als dit echt zo was doet 80% of zo aan mishandeling.

Maar ook hier kan dan een afzetting of lijntjeuitkomst bieden.
.
Volgens mij mag dat niet wat die man doet. Ik weet niet hoe dicht het bij de bebouwde kom is, dat land van hem, want binnen een bepaalde omtrek mag je niet schieten.

En daarnaast mag je niet op huisdieren schieten. Ik dnek dat je aangifte moet doen.

En verder moet iedereen zijn huisdieren bij zich houden. Alle dieren kunnen gelukkig worden binnen een bepaalde omtrek, paarden, honden, konijnen en vogels. Dus ik snap niet waarom katten als enig huisdier wél overal moet kunnen komen.

Gewoon tuin afrasteren, 2 lagen stroomdraad en je kunt je kat bij je houden. En anders koop je een zender. Dan doe je je kat een halsbandje om, en als hij te ver van huis gaat, hoort hij eerst waarschuwingspiepjes wat betekent "je gaat te ver". Gaat hij dan nog verder, dan krijgt hij een stroomstootje.
kadanz schreef op 24 mei 2012 @ 13:12:

Ach, jullie rollebollen nu een beetje om een boer met een buks, maar wat pas erg is is om een kat bloot te stellen aan alle gevaren van onze wereld: auto's, honden, treinen, kwajongens, auto's, auto's, en boerenbuksen.

Hou je kat binnen! Pure dierenmishandeling om ze bloot te stellen aan het buitengevaar.
Huh???? Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord!
mara2 schreef op 24 mei 2012 @ 10:07:

Hwt is zo jammer dat jij degene bent die zich moet aanpassen aan andermans kat. Hier liep ook weleens een kat op balkon. Eerst leuk en gezellig toen ging hij de plantenbakken uitgraven.

Bak water heeft wel geholpen. Ook zielig misschien.
Nee, een bak water is niet zielig.... een windbuks leegschieten is achterlijk!
Op dieren schieten is achterlijk. maar andere mensen met je kat opschepen is ook bezopen en asociaal.
Bergje65 schreef op 24 mei 2012 @ 14:18:

[...]

Huh???? Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord!
Ik denk dat het sarcastisch was...
Als zo'n beest 1 keer is geraakt met een buks zal ie nooit meer bij die kerel op zn erf komen! Je moet wel heel goed kunnen richten om een kat in 1 keer af te knallen.dan moet de kat echt in zn kop geraakt worden. Dus ik zie t probleem niet zo, jij blij omdat je kat van t erf afblijft. Man ook blij dat jouw kat van zn erf wegblijft.
Zoals eerder gezegd: ik denk niet dat het hek om het erf van de buurman de meest geschikte oplossing is. Het kost jullie namelijk een hoop geld, de buurman klinkt niet echt als iemand die zal meewerken en jullie kat loopt nog steeds gevaar door andere factoren zoals auto's, kwajongens, valse honden of bullebakken.

Dan kan je het geld voor een hek beter gebruiken om in je eigen tuin voorzieningen te treffen om je kat binnen te houden. Dit lijkt me ook handiger met betrekking tot jouw plan om meerdere katten te gaan opvangen.
laylalala wijzigde dit bericht op 24-05-2012 15:52
Reden: voorzieningen moet je treffen, niet trekken
% gewijzigd
Dankjewel gember. Natuurlijk is het geen dierenmishandeling maar je kunt jezelf wel afvragen wat je je HUISdieren aandoet door ze los buiten te laten lopen. Ze gaan er in ieder geval een stuk eerder dood van.
Klopt kadanz, en een kat hoeft echt niet naar buiten als ie binnen genoeg afleiding heeft. Daarnaast kan je je tuin prima afzetten of een groot buitenverblijft bouwen.
kadanz schreef op 24 mei 2012 @ 15:57:

Dankjewel gember. Natuurlijk is het geen dierenmishandeling maar je kunt jezelf wel afvragen wat je je HUISdieren aandoet door ze los buiten te laten lopen. Ze gaan er in ieder geval een stuk eerder dood van.
Een heel stuk eerder inderdaad, gemiddeld 10 (!!!) jaar eerder! En dan vaak sterven die beesten nog een gruwelijke dood ook. Dan vraag ik mij ook af wat iemand bezielt om z'n katten buiten los te laten. 8-P
een kat kan er niks aan doen, die doet zijn natuurlijke ding.

alleen als iemand besluit om een kat te nemen is dat zijn keuze en daarmee hoef je anderen niet mee op te zadelen.

je kunt geluk hebben dat je in een kattenliefhebbers buurt zit en niemand er bezwaar tegen heeft.

(heb je nog het gevaar van dood gereden worden)

Ik heb in principe niks tegen katten, vind kittens ook lief, maar ze veroorzaken echt wel overlast als je er niet op zit te wachten.

voorbeelden:

-kattenstront in je tuin of zandbak. Kattenpoep stinkt ontzettend.

-katten jagen op vogels. als je een vogelliefhebber bent, kippen of vogels houdt dan sneuvelt er geregeld een of worden ze verjaagd

-katten hebben de gewoonte om te zonnebaden op de motorkap. dat hoeft niet direct krassen te veroorzaken maar de kans is veel groter.

-nu is het zomer. ik woonde in een studentenhuis waar de buren een kat hadden. dat beest kwam door openstaande ramen en deuren binnen en ging op onze bedden en banken liggen. kattenhaar is ranzig en je krijgt het er moeilijk uit.

een kattenbezitter kan alles relativeren of smoesjes bedenken maar feit is dat zo'n beest (zonder dat die er zelf wat aan kan doen) overlast veroorzaakt. De bezitter moet dan ook zijn kat binnen zijn erf houden en niet oplossingen gaan bedenken met de buurt en hun dus lastig vallen met een probleem dat ze niet hadden.

katten afschieten gaat wel heel ver. beter is het om een kat te vangen en insmeren met vet. als het beest dan weer bij de baas thuis komt en op bed/bank gaat liggen zal de eigenaar ook eens overlast ervaren en wel oppassen alvorens die zijn beest weer los laat.
gember999 schreef op 24 mei 2012 @ 13:09:

[...]

:-O jeetje zeg. Hoe kwam je erachter dat hij was doodgeschoten? Had iemand m gevonden? Wat erg zeg!

Die man was zo slim geweest het tegen onze buurman te zeggen.

Wij woonden toen in het buitengebied en niemand had last van het dier.
ik62 schreef op 24 mei 2012 @ 17:08:

[...]

Die man was zo slim geweest het tegen onze buurman te zeggen.

Wij woonden toen in het buitengebied en niemand had last van het dier.

een jachtopziener knalt zo'n beest niet zomaar af.

een kat is geen inheemse diersoort en bedreigd de lokale flora en fauna waardoor het evenwicht verstoord kan raken.
genkie schreef op 24 mei 2012 @ 17:16:

[...]

een jachtopziener knalt zo'n beest niet zomaar af.

een kat is geen inheemse diersoort en bedreigd de lokale flora en fauna waardoor het evenwicht verstoord kan raken.

Dan had hij mij er op aan moeten spreken, dan hadden we wel een oplossing gevonden.

De jachtopziener die er later was had geen probleem met katten mist ze een halsbandje droegen, zo kan het dus ook.
ik62 schreef op 24 mei 2012 @ 17:27:

[...]

Dan had hij mij er op aan moeten spreken, dan hadden we wel een oplossing gevonden.

De jachtopziener die er later was had geen probleem met katten mist ze een halsbandje droegen, zo kan het dus ook.

nee je maakt jouw probleem de zijne of van anderen.

jij had hem op het erf moeten houden en vragen of hij of anderen er bezwaar tegen hebben als die buiten het erf kwam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven