Buurman schiet op katten
donderdag 24 mei 2012 om 08:39
Hee meiden,
Sinds kort woon ik samen in een nieuwbouwwoning. Onze straat kruist aan een stuk land waar een buurman van verderop (die hier al jaren woont) groenten verbouwd en op een stuk land ernaast vogels houd. Gisteren heb ik van een van de buren gehoord dat haar kat het land op ging. Ze probeerde hem terug te lokken maar dat ging niet.. Toen kwam de eigenaar van het land.. met een luchtbuks... Hij schoot meteen richting de kat!! Gelukkig is de kat niet geraakt, maar we zijn erg geschrokken. Wij hebben ook een poes en ik vind het echt bizar dat ik haar nu blijkbaar niet veilig meer naar buiten kan laten gaan. Ik zie ook mijn droom om meer katten te kunnen opvangen en een fijn leven te geven in duigen vallen (oude katten uit asielen etc). Het maakt me ook gewoon verdrietig dat er zulke mensen zijn..
(overigens begrijp ik wel dat hij de katten van zijn land wilt houden, maar natuurlijk niet op deze manier)
Ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben om dit op te lossen. Om het land staat een hek (gaashek), maar daar kunnen de katten op bepaalde plekken onderdoor. Nu denken we (mijn vriend en ik) er aan om met de man te overleggen om haringpennen te gebruiken om de gaten op te vullen zeg maar. We zijn er alleen nog niet uit hoe we die man gaan benaderen omdat we vermoeden dat hij er misschien niets van wil weten. Ook ben ik bang dat ik emotioneel (boos) reageer in een gesprek met hem en dat hij zich er niets van aan gaat trekken. Mijn buurvrouw was natuurlijk ook in paniek geraakt en haar vriend is boos op de man geworden (begrijpelijk), maar dat heeft tot gevolg gehad dat er bedreigingen heen en weer zijn geroepen. Ik heb dus het idee dat ik dit goed aan moet pakken anders verpest ik het misschien juist..
Ik maak me echt zorgen dat op een dag mijn poes niet meer terugkeert en ik nooit (met zekerheid) zal weten wat er met haar is gebeurd omdat ze misschien nooit gevonden wordt (als hij haar schiet en weggooit). Uiteraard houd ik haar voorlopig binnen of "onder toezicht" buiten.
Sinds kort woon ik samen in een nieuwbouwwoning. Onze straat kruist aan een stuk land waar een buurman van verderop (die hier al jaren woont) groenten verbouwd en op een stuk land ernaast vogels houd. Gisteren heb ik van een van de buren gehoord dat haar kat het land op ging. Ze probeerde hem terug te lokken maar dat ging niet.. Toen kwam de eigenaar van het land.. met een luchtbuks... Hij schoot meteen richting de kat!! Gelukkig is de kat niet geraakt, maar we zijn erg geschrokken. Wij hebben ook een poes en ik vind het echt bizar dat ik haar nu blijkbaar niet veilig meer naar buiten kan laten gaan. Ik zie ook mijn droom om meer katten te kunnen opvangen en een fijn leven te geven in duigen vallen (oude katten uit asielen etc). Het maakt me ook gewoon verdrietig dat er zulke mensen zijn..
(overigens begrijp ik wel dat hij de katten van zijn land wilt houden, maar natuurlijk niet op deze manier)
Ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben om dit op te lossen. Om het land staat een hek (gaashek), maar daar kunnen de katten op bepaalde plekken onderdoor. Nu denken we (mijn vriend en ik) er aan om met de man te overleggen om haringpennen te gebruiken om de gaten op te vullen zeg maar. We zijn er alleen nog niet uit hoe we die man gaan benaderen omdat we vermoeden dat hij er misschien niets van wil weten. Ook ben ik bang dat ik emotioneel (boos) reageer in een gesprek met hem en dat hij zich er niets van aan gaat trekken. Mijn buurvrouw was natuurlijk ook in paniek geraakt en haar vriend is boos op de man geworden (begrijpelijk), maar dat heeft tot gevolg gehad dat er bedreigingen heen en weer zijn geroepen. Ik heb dus het idee dat ik dit goed aan moet pakken anders verpest ik het misschien juist..
Ik maak me echt zorgen dat op een dag mijn poes niet meer terugkeert en ik nooit (met zekerheid) zal weten wat er met haar is gebeurd omdat ze misschien nooit gevonden wordt (als hij haar schiet en weggooit). Uiteraard houd ik haar voorlopig binnen of "onder toezicht" buiten.
donderdag 24 mei 2012 om 08:42
Wat 'n gek die buurman!
Misschien heb je iets aan de volgende link want een luchtbuks mag niet zomaar.
http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?f=70&t=30143
Misschien heb je iets aan de volgende link want een luchtbuks mag niet zomaar.
http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?f=70&t=30143
donderdag 24 mei 2012 om 08:43
beetje lompe methode van de buurman die ik ook niet goedkeur maar een heel simpele oplossing is ervoor zorgen dat je kat daar niet kan komen. ik snap zijn frustratie namelijk wel.
jouw kat, jouw terrein. of je moet op een enorme boerderij wonen.
foto's oplossing
jouw kat, jouw terrein. of je moet op een enorme boerderij wonen.
foto's oplossing
En doooooor!
donderdag 24 mei 2012 om 08:44
donderdag 24 mei 2012 om 08:48
Ik ben benieuwd of de buurman met munitie heeft geschoten of dat het een losse flodder was. De kans is vrij groot dat het een losse flodder was en dat het de buurman puur om het geluid, de knal te doen was en hij hoopt daarmee de kat zo aan het schrikken te maken dat die van zijn land blijft.
Overigens maakt het de buurman wellicht heel verdrietig dat er zulke mensen zijn die landelijk komen wonen en vervolgens hun dieren niet bij zich houden waardoor zijn vogels en zijn producten niet meer veilig zijn.
Overigens maakt het de buurman wellicht heel verdrietig dat er zulke mensen zijn die landelijk komen wonen en vervolgens hun dieren niet bij zich houden waardoor zijn vogels en zijn producten niet meer veilig zijn.
donderdag 24 mei 2012 om 08:49
Tja ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor,die buurman,dat hij katten weg wil jagen bij zijn vogels.
Maar omdat nou meteen met een buks te doen vind ik wel ver gaan,je kan ze ook gewoon wegjagen door hard te roepen.
Ik heb zelf 3 katten die zelden of nooit buiten komen,en word ook simpel van krolse katten van buren in mijn tuin.
Vind dat je je beesten bij je moet houden,of moet leren niet uit je tuin te gaan,zodat je buren geen last van jouw monstertjes hebben.
En ja,dat kan,,dat afleren,ook met een kat!
Maar omdat nou meteen met een buks te doen vind ik wel ver gaan,je kan ze ook gewoon wegjagen door hard te roepen.
Ik heb zelf 3 katten die zelden of nooit buiten komen,en word ook simpel van krolse katten van buren in mijn tuin.
Vind dat je je beesten bij je moet houden,of moet leren niet uit je tuin te gaan,zodat je buren geen last van jouw monstertjes hebben.
En ja,dat kan,,dat afleren,ook met een kat!
donderdag 24 mei 2012 om 08:49
Een nieuw hek is inderdaad een optie. Toch ben ik bang dat hij dat gedoe allemaal niet wil. Ik zal toch eerst zijn toestemming / medewerking moeten hebben. Het is binnen zijn land best een rommel (vooral waar hij zijn vogels houd, heel veel oude spullen etc) waardoor ik ook niet denk dat hij waarde hecht aan een nieuw hek. Op een of andere manier zal ik op zijn gevoel moeten inspelen denk ik, maar ik weet dus niet hoe aangezien hij misschien geen gevoel kan opbrengen voor huisdieren). Overigens heb ik niet echt contact met hem maar ik zeg wel altijd heel vrolijk gedag. Ik had eigenlijk altijd al het idee dat je deze man beter te vriend kan houden (onderbuikgevoel)..
donderdag 24 mei 2012 om 08:51
Nee degene die denkt dat zijn of haar kat maar overal rond mag lopen die zijn van lotje getikt.

Kattenren is ook een oplossing
en dit kan ook:
http://www.vego.nl/kattenschrikdraad/vb_1/vb_1.htm
Natuurlijk horen loslopende katten er bij en kun je een kat niet bij je houden. Maar met een losse flodder die dieren aan het schrikken maken in de hoop dat ze weg blijven, is helemaal zo'n ongebruikelijke oplossing niet in de agrarische wereld. Wordt o.a. voor kersenbomen veel gedaan om vogels bij de oogst weg te houden.
Als je landelijk gaat wonen, krijg je te maken met landelijke oplossingen. Vooralsnog is de stedeling de vreemde eend in de bijt, en niet de boer die de vreemde kat op zijn land aan het schrikken maakt.
donderdag 24 mei 2012 om 08:52
donderdag 24 mei 2012 om 08:54
Vooropgesteld dat buurman een zottekop is, met zijn luchtbuks, lijkt mij ook de beste oplossing dat jullie je kat op je eigen terrein houden.
Zet gewoon zo'n mooi hek om je eigen tuin. Of een gaasafspanning tussen de planten/ bomen.
Wat vinden jullie er bijvoorbeeld zelf van als je weet dat een kat doorgaans niet zijn eigen tuin gebruikt om zijn behoefte te doen en dus de tuin van buren als kattenbak gebruikt?
Zo greep ik, zwanger en wel, vorige week in een verse kattendrol toen ik in mijn moestuin (!) onkruid aan het verwijderen was.
Zet gewoon zo'n mooi hek om je eigen tuin. Of een gaasafspanning tussen de planten/ bomen.
Wat vinden jullie er bijvoorbeeld zelf van als je weet dat een kat doorgaans niet zijn eigen tuin gebruikt om zijn behoefte te doen en dus de tuin van buren als kattenbak gebruikt?
Zo greep ik, zwanger en wel, vorige week in een verse kattendrol toen ik in mijn moestuin (!) onkruid aan het verwijderen was.
Computer says nooooo
donderdag 24 mei 2012 om 08:57
Maar ik blijf benieuwd of de buurman nu met munitie schoot of dat het een losse flodder was. Vraag jij je dat niet af? Voor mij is dat een wereld van verschil, niet alleen qua gevaar maar ook de intentie die het aangeeft. Als het een losse flodder was, dan ging het dus duidelijk om een knal, om het dier aan het schrikken te maken. En persoonlijk zie ik daar het probleem niet van.