spiritualiteit

26-05-2012 18:53 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is meer tussen hemel en aarde, althans dat geloof ik.

Ik heb eerder een een topic geopend en het verbaaste mij toen hoeveel 'nuchtere' Nederlanders er zijn.

Wat zie jij onder spirualiteit, en geloof je er enigzins in? En wat geloof je dan wel en wat geloof je niet?

Ik vind het zelf moeilijk te omschrijven. Ik heb zelf wel eens het gevoel dat er iemand bij mij is die overleden is, maar wat ik dan voel is niet te omschrijven eigenlijk. Best verwarrend dus. Ik ben er wel mee bezig, geloof zeker in astrologie etc en merk vaak ook dat dit bij mij wel klopt, maar zou je dan niet denken: wat je leest geloof je ook?

Ik heb laatst ook mijn koffie prut laten na lezen en 95% wat die vrouw zij klopte, was verassend en had ze niet kunnen weten, die dingen verbazen mij dan hoe kan ze het weten?

Wat geloof jij?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
sabbaticalmeds schreef op 26 mei 2012 @ 23:23:

Hij bestaat niet, en als ie toch wel bestaat dan gooit ie er met de pet naar
Waarom zou Hij er met de pet naar gooien? Moet het hier dan een marionettentheater worden? Lijkt me niet prettig.

Weer mee eens, laat meneer God eens de mensen in africa te eten geven!

En zo snel mogelijk!!!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Manonna... se-cu-la-ri-sa-tie, ontzuiling etc etc
Maar mam nu ga je er vanuit dat het allemaal God zijn schuld is. De mens heeft toch zijn/haar eigen verantwoordelijkheid? We zijn toch geen klonen.

Tsja....mannen... X-D
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
undereternalstars schreef op 26 mei 2012 @ 22:20:

Ik kan me vooral vinden in de Keltische spiritualiteit en opvattingen.

Astrologie geloof ik zeker in, maar dan alleen echt persoonlijke horoscopen. Ik heb ooit mijn horoscoop laten berekenen door een vrouw die daarin was opgeleid in India. Door naar de stand van de planeten te kijken in bepaalde periodes van mijn leven kon ze allemaal dingen over mij vertellen die ze nooit had kunnen weten. Erg indrukwekkend.

De horoscoop in kranten enzo richt zich vooral op je zonneteken, en het zonneteken zegt vooral over je hoe anderen je zien. Veel relevanter is de ascendant, dat is het teken dat in het oosten opkomt wanneer je geboren wordt. Dit zegt iets over hoe je werkelijk bent.
Ja mensen, vergeet het debat 'nature versus nurture' en ga je gewoon verdiepen in de stand van de planeten....
falsefloor schreef op 26 mei 2012 @ 21:01:

dat klopt inderdaad, en ik 'geloof' ook zeker in evolutie (want dat is immers wel bewezen), maar wie zegt dat het geen gestuurde evolutie is geweest? Zeker weten kunnen we dat nooit, maar het is een gedachte. Mijn biologieleraar zei dat vroeger weleens. Hij vond het leven zo mooi in elkaar zitten dat hij zei dat er misschien wel iets van sturing in is geweest.

Een gestuurde evolutie? En wie/wat zou de evolutie dan sturen?

Het mooie van de evolutietheorie is dat je juist geen sturing of hoger plan nodig hebt om toch complexe organismes zoals grote zoogdieren te krijgen. Het enige dat nodig is, is erg veel tijd en niet te veel pech.
Ja zeg ondernemer, zo komen misverstanden over toeval de wereld in. X-D
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik geloof in karma.
Binnen dit leven, of op de hindoeïstische/boeddhistische manier?
misspenny schreef op 26 mei 2012 @ 20:58:

Nou, ik vind het ontstaan van de wereld en de dieren en mensen ook best onwaarschijnlijk en raar hoor! Is voor mij een groot toeval dat het zo gelopen is. Erg bijzonder.

Maar waarom ik daar wel in geloof en in een god niet, is omdat voor het eerste wetenschappelijke bewijzen zijn en voor het tweede niet.
Ik geloof niet in zo in toeval als het om leven gaat. Voor mij is het eerder actie en reactie. Supernova->er ontstaat een nieuwe zonnestelsel->planneet heeft juiste afstand van de zon->er ontstaat leven.
wcpapiertje schreef op 27 mei 2012 @ 15:53:

[...]

Ik geloof niet in zo in toeval als het om leven gaat. Voor mij is het eerder actie en reactie. Supernova->er ontstaat een nieuwe zonnestelsel->planneet heeft juiste afstand van de zon->er ontstaat leven.
Huh? Maar daar zit dan toch wel toeval in? Dat die planeet precies op de juist afstand staat bijvoorbeeld. Dat zie ik als toeval.
rozenstruikje schreef op 26 mei 2012 @ 21:48:

[...]Jawel. En Hij heeft redding voor een ieder beschikbaar gemaakt. Alleen ongelovigen willen dat niet. Das het verhaal.

Ik ben atheist, wel opgevoed door een moslimvader en een bekeerde moslimmoeder die op haar beurt weer opgevoed was als hindoe.

Als ik zou geloven in een goddelijke macht was ik waarschijnlijk hindoe geworden, aanhangster van een Indiase moedergodin.

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat mijn ouders kozen voor een god die eigenlijk niets met onze etnische achtergrond te maken heeft.
tyche schreef op 27 mei 2012 @ 15:45:

[...]

Binnen dit leven, of op de hindoeïstische/boeddhistische manier?

Karma binnen dit leven werkt helaas niet, en karma binnen de hindoetraditie is ook niet altijd even positief.

De positie van mensen van een lage kaste is niet best. Maar het lot moet en zal geaccepteerd worden, want karma.
misspenny schreef op 27 mei 2012 @ 15:56:

[...]

Huh? Maar daar zit dan toch wel toeval in? Dat die planeet precies op de juist afstand staat bijvoorbeeld. Dat zie ik als toeval.

Ons universum telt meer dan 100 miljard sterrenstelsels, met ieder zo'n 100 miljard sterren. Dan is het echt niet heel toevallig dat er een enkele keer een planeet van de juiste omvang zich op de juiste afstand van een ster bevindt om leven mogelijk te maken.

En vergeet niet dat op al die plekken waar geen leven mogelijk is, er ook geen mensen/wezens zijn om zich over de afwezigheid daarvan te verbazen...
Ik heb dit boek http://www.bol.com/nl/p/de-zielenreis/1001004008242798/ gelezen en toen begreep ik ineens hoe het leven in

elkaar zit! Echt leuk om dit te weten...leeft een stuk beter...Meer begrip voor alles en ga nu meer relaxer met alles om. Mijn jaloezie is zelfs weg hierdoor...

Zijn er mensen hier die dit boek ook hebben gelezen?
klinkt als een mooi boek!

Ik heb er nog niet van gehoord, maar zet het wel even op mijn 'nog te lezen' lijstje.

deze site vind ik ook erg interessant en overzichtelijk trouwens, staat echt superveel informatie op over bijna dood ervaringen van mensen, over allerlei soorten onderwerpen die zij tegen zijn gekomen tijdens hun ervaring:

http://www.near-death.com/

ook hier gaat het veel over de ziel, de reis daarvan, wat het doel is van dingen etc.
ondernemer schreef op 27 mei 2012 @ 21:38:

[...]

Ons universum telt meer dan 100 miljard sterrenstelsels, met ieder zo'n 100 miljard sterren. Dan is het echt niet heel toevallig dat er een enkele keer een planeet van de juiste omvang zich op de juiste afstand van een ster bevindt om leven mogelijk te maken.

En vergeet niet dat op al die plekken waar geen leven mogelijk is, er ook geen mensen/wezens zijn om zich over de afwezigheid daarvan te verbazen...
En deze kennis heb je net als gelovigen van anderen, uit boeken, etc. Je kan er met je pet niet bij, en eigenlijk is het niet te bevatten alle informatie over bijvoorbeeld het heelal. maar je gelooft het. :-P
Die anderen en boeken kunnen je vervolgens wel exact vertellen hoe je zelf met studie en observatie tot een zelfde theorie kunt komen. De sprookjesboeken komen helaas niet verder dan : " Er was eens........"
@ariesmonique: 'De Zielenreis' heb ik gelezen ja: ge-wel-dig boek! Doet verslag van honderden cases van mensen die onder hypnose teruggaan naar de periode tussen de levens in. Als je in dit onderwerp bent geinteresseerd een absolute aanrader. Het heeft mijn kijk op het leven ook veranderd ja...in de zin dat ik er meer betekenis aan wil geven, wakker wil worden uit mijn automatische piloot leven van "werken, leuke dingen doen, eten, slapen" en meer bezig ben met bewustwording.

Ik voelde altijd al wel dat er meer moest zijn, ook ooit het boek van cardioloog Pim van Lommel gelezen over BDE's die in 19% van de onderzochte gevallen (350+) van volledige uitval van hart- en hersenfunctie bleken op te treden. Engelse en Duitse onderzoeken toonden hetzelfde aan.

Ben me op dit moment meer aan het verdiepen in de kwantumfysica omdat ik denk dat die echt een brug kan slaan tussen spiritualiteit en wetenschap. Als je deze twee zou kunnen samenvoegen, als twee verschillende polen van een magneet, dan kom je mijns inziens (veel) dichter bij de waarheid. De verbindende schakel is energie. Voor mensen die hier meer over willen lezen is het boek 'De hele olifant in beeld' van Marja de Vries een aanrader.
gelukkig komt de zomervakantie er straks weer aan, dan ga ik de zielenreis zeker lezen! Ik kom nu soms weinig aan lezen toe met alle drukte.

mooi gezegd ladylala over de kwantumfysica. Ik heb het boek Eindeloos bewustzijn van Pim van Lommel hier nog liggen, ik heb hem ook al een keer gelezen maar wil het nog een keer doen omdat ik sommige stukjes over de kwantumfysica best ingewikkeld vond toen.
Veel leesplezier falsefloor! Ik kan je bijna garanderen dat je in een paar dagen tijd door dat boek heen "vliegt" dus lekker in de vakantie lezen idd...goed plan.

Toevallig ben ik net vandaag die delen over de kwantumfysica in het boek van Van Lommel aan het herlezen omdat ik dat destijds ook niet helemaal snapte...of eigenlijk vond ik die case studies gewoon veel interessanter...:) Wel bizar hoe hij als wetenschapper verguisd is door zijn collegae na het publiceren van zijn onderzoek. Echt hoor, sommige wetenschappers kijken helemaal niet met een open blik, terwijl de wetenschap toch per definitie zichzelf steeds vernieuwt...of zou moeten vernieuwen. Knap van hem dat hij hier zo voor staat, in de spotlights.

Ik heb jouw linkje ook opgeslagen, ben benieuwd.
Wel grappig trouwens wat je zegt over gestuurde evolutie falsefloor, want dat ben ik ook in een aantal boeken tegengekomen. De evolutietheorie van Darwin gaat uit van random mutatie en natuurlijke selectie. Random mutatie wil zeggen toevallig opgetreden veranderingen in het genetisch materiaal - foutjes dus waarvan sommigen 'toevallig' gunstig hebben uitgepakt. Als je via kansberekening zou uitrekenen hoe groot de kans is dat die foutjes precies goed hebben uitgepakt en vooral ten opzichte van de tijd die het gekost heeft om zo snel zo ver te evolueren als mens, dan is de kans vrij klein geloof ik.
ter info

http://www.skepsis.nl/faseruimte.html

Ik wist het al, maar het wordt hier nog eens bevestigd: kwantummechanica gaat mijn pet te boven.

In zulke gevallen vertrouw ik op de mensen die aantoonbaar wel verstand hebben van zaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven