Geld & Recht alle pijlers

wat doen wij fout qua uitgaven?

29-05-2012 09:09 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allem,aal,

na lang meelezen eindelijk een nick/topic durven openen:

Wij hebben al een tijdje moeite met rondkomen. het gaat steeds wel maar we sparen niets. kunnen dus geen tegenslagen opvangen. het leven is best duur.

Onze samenstelling man (fulltime werk) vrouw (oppasmoeder 2 dagen 2 extra kids) en 3 kleine kinderen (7-5-3jr)

onze vaste lasten zijn aan de hoge kant maar ik zou niet kunnen weten waarbij ik kan bezuiningen:

ink

+-3100

uitg

hypotheek+spaar 1250

verz huis 50

zorgverz 210

auto (verz/bel/benz) 120

internet/gsm 100

gwl 200

boodschappen 400

over uitg (gemeen bel/zwemles ed)120

totaal ong 2500

dan blijft er dus nog 600 voor kleding van 5 personen, auto onderhoud (hard nodig) en alle andere losse eindjes (kinder feestjes een x wat extra)

Het is geen vetpot maar er zijn ook genoeg mensen die het minder hebben.

Toch zou ik jullie willen vragen naar mijn lasten te kijken, misschien zie ik wat over het hoofd?

gr
Als ik het zo zie zouden jullie het wel moeten redden, als je 600 per maand overhoudt voor kleding etc. Ik denk dat je daar je besparing uit moet zien te halen.
600 per maand hou je over? Dat is toch hartstikke veel? Je hebt toch niet iedere maand auto onderhoud en nieuwe kleren?

En als besparen niet gaat, dan misschien aan de andere kant kijken; dus wat meer werken? Als jullie jongste kind straks ook naar school gaat zou je bijvoorbeeld een baan kunnen zoeken voor onder schooltijd.
Zeg maar Spijker.
Jullie inkomsten zijn 3100 en je hypotheek 1250 ?!

Daar zit het 'm in denk ik.

Wij zitten op 3700 inkomsten en hypotheek op 500.

Verder zie ik niks geks, boodschappen voor 400 doe je netjes, dat red ik niet eens met 1 kind.
En je gwl vind ik vrij hoog. Ook daar kan je waarschijnlijk door zuiniger te zijn meer besparen.
Volgens mij zou je prima op die 600 euro kleding per maand (??) kunnen besparen. Is het echt nodig elke maand voor iets meer dan 100 euro pp kleding te halen?
Zet nou eerst een heel duidelijk alle uitgaven en inkomsten op een rij voor jezelf.

En dan niet alleen de grote bedragen, maar ook de kleintjes.

Neem ook een vast bedrag voor benzine, waar je je zo goed mogelijk aan probeert te houden.

Ga dan schrappen. Kunnen er bepaalde abonnementen uit? Heb je een mobiel abonnement per se nodig, Kun je het ook niet met een goedkope prepaid af? Of kan het abonnement goedkoper?

Kan internet goedkoper? Kunnen jullie verzekeringen goedkoper?

Hoeveel geld geef je uit aan kleding, terrasjes, ditjes en datjes? Spreek nou eens een vast bedrag af dat jij en je man 'mogen' uitgeven. Bv 150 euro p.p. per maand. Dan hou je zomaar 300 euro over. Kinderkleding koop je van de kinderbijslag.

Eerlijk gezegd vind ik 600 euro over na vaste lasten best riant, wij houden maar 400 over.
En idd kan jij meer werken. Twee dagen is niet heel veel. Je kan de andere dagen ook kinderen aannemen.
mama_lein schreef op 29 mei 2012 @ 09:15:

Volgens mij zou je prima op die 600 euro kleding per maand (??) kunnen besparen. Is het echt nodig elke maand voor iets meer dan 100 euro pp kleding te halen?
Lezen! Dat bedrag is voor kleding, auto onderhoud en alle andere extra's.
Hypotheek is hoog vergeleken met inkomen, is dat inclusief hypotheekrenteaftrek?
¤600 is harstikke veel.
Ik vind 600 euro wel een vetpot!

Je internet/gsm kosten zijn ook absurd hoog.
Hoe moet ik hypotheek+spaar zien? hypotheekrente + inleg? Ik vind 1250 op jullie inkomen vrij fors, maar het is neem ik aan wel bruto toch? Dan krijg je toch nog belastingteruggave of heb je die al meegerekend bij die 3.100?
Liselotte4 schreef op 29 mei 2012 @ 09:16:

En idd kan jij meer werken. Twee dagen is niet heel veel. Je kan de andere dagen ook kinderen aannemen.
en dat ook
Mja, een hypotheek dat waarschijnlijk op 2 inkomens is gebaseerd, terwijl je na de kinderen wellicht minder bent gaan werken?

Dan weet je toch al waar het aan ligt? Je hebt 3 kinderen die elk jaar duurder worden en je bent minder gaan werken. Do the math ;)
Hypotheek en spaar 1250.

Hoeveel is de hypoth en hoeveel spaar?
oh wacht, ik zie dat je benzinekosten al doorberekend had....

Nou, dan heb je het luxe hoor. Hup, geef je man en jezelf 150 euro zakgeld per maand en gooi de rest meteen op de spaarrekening.

Hypotheek is inderdaad hoog, maar dat krijg je niet zomaar naar beneden natuurlijk.
hallo

bedankt voor de snelle reacties. nee de 600 is niet alleen voor kleding. maar voor alles buiten de vaste posten en incidentiele posten.

de kinderbijslag zet ik op de spaarrekening van de kids voor hun studie later.

meer oppaskinderen ben ik naar opzoek en idd wil ik straks werken. het geld vliegt er zo doorheen. misschien moet ik echt alles opschrijven!
Pauline65 schreef op 29 mei 2012 @ 09:16:

[...]

Lezen! Dat bedrag is voor kleding, auto onderhoud en alle andere extra's.

Sorry hoor O_o had het verkeerd gelezen, kan gebeuren toch?

Maar dan heb ik niks gezegd. En dan nog vind ik dat ze best veel geld hebben....

Je zou idd meer kunnen werken?
Misschien juist eens een paar maanden een exact overzicht maken van waar die 600 euro aan opgaat. Wellicht is daar juist te besparen zodat je daarvan wat kunt sparen?
Maar voor de auto staat al een kostenpost van 120 per maand. En dan zit die ook nog eens in bij de 600 per maand?

Net als een kostenpost voor overige uitgaven, zwemles. Die staan apart en hoeven ook niet van die 600.

Maak een betere lijst, hou bijvoorbeeld eens twee maanden alle uitgaven bij. Door inzicht krijg je echt meteen een goed beeld van waar je op kunt besparen.

Zoek eens uit hoe duur die auto nou echt is, en of dat goedkoper kan. (bijvoorbeeld andere auto kopen, of meer fietsen/OV gebruiken)

Internet/GSM vind ik ook best duur.
Zeg maar Spijker.
In tegenstelling tot Scamp en Anneleure vind ik ¤ 600 voor ALLE overige uitgaven helemaal niet veel, zeker omdat er in het vaste lasten lijstje niks gespaard wordt (behalve bij de hpotheek).

Je zult van dat bedrag dus ook geld moeten reserveren voor onderhoud van de woning (staat ook niet in het lijstje). Daarnaast nog kleding, vakanties, onderhoud auto, verjaardagen etc etc.
210,- aan zorgverzekering voor 5 personen?

Overigens vind ik 600,- over houden, na aftrek van alle boodschappen etc best een hoop geld. Ik zou eens kritisch kijken waar die 600,- aan op gaat.

Zuinigere en betere auto aan rijden?
Hoeveel zorgtoeslag krijg je? En hoeveel krijg je terug van de belastingdienst?

600¤ is best veel hoor om over te houden. Ik zou een tweede rekening openen. Een voor de vaste lasten een voor de extra's.

Dan zou ik automatisch instellen dat er 100¤ naar de spaarrekening gaat en 500¤ om te besteden. Echter zou ik niet meer pinnen. Maar 100¤ per week opnemen, kom je tekort heb je je 'reserve 100' nog op de bank staan :) wat daar van overblijft naar de spaarrekening.

Van je 400¤ aan boodschappen zou ik ook koopzegels kopen, zo spaar je 10% van je boodschappengeld!
Het is al een paar keer gevraagd, maar zit de hypotheekrenteaftrek bij die 3.100?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven