Werk & Studie alle pijlers

loonstrook vervalsen?

03-06-2012 09:13 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de sollicitatieprocedure een beetje de verkeerde woorden gebruikt. Ik heb gezegd een x bedrag te hebben verdient en hier gaan ze nu in mee. Maar nu heb ik een probleem dat ik mijn loonstrook moet laten zien. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
quote:Tia.Dalma schreef op 03 juni 2012 @ 11:41:

Primabella: water onder de brug natuurlijk nu, maar had het niet ook zo kunnen zijn dat je anders een lager aanbod zou hebben gehad, en zij hebben aangegeven dat jij toch echt minimaal dat bedrag zou moeten kosten? Heb je het dat bureau ooit nog gevraagd?

Ja ik heb het gevraagd, maar hij begon er omheen te draaien. Ik heb er helaas geen fatsoenlijke verklaring voor gehad. Als hij had gezegd wat jij nu zegt, had ik het me kunnen voorstellen (al had hij dan ook even moeten overleggen) en had ik het een goede reden gevonden, maar aangezien hij dat niet noemde geloof ik daar niet in.

Ach ja, het belangrijkste is dat ik waar ik nu werk echt een heel leuk bedrijf vind, ik er veel kan leren en ik er uiteindelijk wel dankzij het recruitmentbureau bij terechtgekomen ben.
Vraag bij je huidige werkgever/p&o afdeling om en brutto-netto berekening met je genoemde salaris.

Dan krijg je een proforma loonstrook met het juiste salaris.
Ik haat de vraag: "wat is je salarisindicatie? " tijdens gesprekken

Ik heb helemaal geen zin om daarop te antwoorden want ik wil niet mn eigen glazen ingooien als ze het te hoog vinden, of juist als het veel te laag is.

Maar liegen doe ik ook niet.

hoe doen anderen dat?? Hoe komen mannen altijd met meer weg? Leggen die de vraag gewoon terug?

Ik vind het van bedrijven altijd wel lekker makkelijk om aan de sollicitant om een indicatie te vragen terwijl ze zelf geen enkele indicatie in de vacature zetten

Ze wéten toch in welke schaal ze zo'n functie gaan inschalen? Ze hebben toch zeker wel een maximumsalaris in hun hoofd/budget? Waarom moet jij als sollicitant dan solliciteren op een "blinde" vacature en dan ook nog als eerste over de brug komen met wat je salarisindicatie is?

Ik vind dat je daarmee als sollicitant in een hele lastige positie wordt gebracht.
quote:artcreation schreef op 03 juni 2012 @ 11:37:

liegen over je salaris en dan nog je loonstrook vervalsen zie ik niet als een onderhandelingscapaciteit om even terug te komen op een reactie op mijn reactie.....

En bedrijven liegen nooit ergens over tijdens gesprekken?

Ik vind het altijd zo grappig dat je als sollicitant een soort voorbeeldig engeltje moet zijn, maar dat bedrijven de ene na de andere storende fout maken tijdens sollicitatiegesprekken of dingen mooier voordoen dan ze zijn.

Gaat een bedrijf jou vertellen dat er op de afdeling waar jij nu solliciteert al jaren een kutsfeer heerst en dat ze daarom moeite hebben om nieuwe mensen vast te houden? Nee doen ze niet.

Vertellen ze je dat er eind van t jaar een reorganisatie aankomt waar jij waarschijnlijk bij zult sneuvelen omdat je er als laatste bij komt? nee doen ze ook niet

Waarom moet jij als sollicitant dan exact vertellen wat je nu verdient? Je moet er voor jezelf toch het meeste uit weten te slepen? Een beetje bluffen over salaris kan geen kwaad vind ik.

Dat doet zo'n bedrijf ook. Die kunnen je eerst ook met geen mogelijkheid een schaal hoger plaatsen, totdat je voet bij stuk houdt...dan kan het opeens wel. Hebben zij dan ook gelogen?

Kijk liegen over werkervaring of behaalde diploma's is iets anders...maar bij arbeidsvoorwaarden wordt er gewoon een keihard spel gespeeld en mag je jezelf best een beetje duur verkopen
quote:americagirl schreef op 04 juni 2012 @ 14:32:

Ik haat de vraag: "wat is je salarisindicatie? " tijdens gesprekken

Ik heb helemaal geen zin om daarop te antwoorden want ik wil niet mn eigen glazen ingooien als ze het te hoog vinden, of juist als het veel te laag is.

Maar liegen doe ik ook niet.

hoe doen anderen dat?? Hoe komen mannen altijd met meer weg? Leggen die de vraag gewoon terug?

Ik vind het van bedrijven altijd wel lekker makkelijk om aan de sollicitant om een indicatie te vragen terwijl ze zelf geen enkele indicatie in de vacature zetten

Ze wéten toch in welke schaal ze zo'n functie gaan inschalen? Ze hebben toch zeker wel een maximumsalaris in hun hoofd/budget? Waarom moet jij als sollicitant dan solliciteren op een "blinde" vacature en dan ook nog als eerste over de brug komen met wat je salarisindicatie is?

Ik vind dat je daarmee als sollicitant in een hele lastige positie wordt gebracht.

Bij de bedrijven waar ik heb gewerkt kwam ik binnen via een recruiter. Daar had ik dan een eerste gesprek mee waarin je hebt over het gewenste salaris. Deze persoon is er wat opener over wat mogelijk is, ook qua secundaire voorwaarden (auto etc)

Daar geef ik zelf altijd een wat hoger salaris dan gewenst (dit kan totaal afwijken van het huidige salaris, functie is immers anders, vaak stap hoger) als indicatie incl een globaal overzicht van mijn huidige extraatjes, die persoon vertelt me dan wel of het redelijk is.

Vervolgens doet het bedrijf zelf mij een voorstel, incl alle secundaire voorwaarden, door hun gedragen pensioenpremies etc.

Daar ga ik thuis mee zitten rekenen en kom ik met een tegenvoorstel, want ik kan er bijv op achteruit gaan doordat mijn vaste bonus overgaat in een variabele.

Tot nu toe heb ik daar elke keer flinke sprongen mee kunnen halen.
TO ik ben wel benieuwd wat je hebt gezegd of vervalst! En natuurlijk hoe de reactie was?!
Hoezo zou een toekomstig werkgever inzage willen in je loonstrook van een andere werkgever? Nog nooit meegemaakt! Daar zou ik helemaal niet aan meewerken. Eigenwijs en misschien met lege handen maar ala,... Ze hebben toch een salaris voor die functie in gedachten? Wat heeft het ermee te maken wat ik bij een ander verdiende? Mijn inziens helemaal niets.
Hoe je onderhandeld? Zojuist nog gedaan. Op de vraag, wat zie je jezelf verdienen in deze functie? Zeg je: ik wil er in ieder geval niet op achteruit gaan(moeilijk kijken), en nu verdien ik ongeveer (+minimaal 500 bruto) en heb ik een mooie lease auto (not, oud bakkie dat werkgever nog had staan). Dan komen ze vanzelf met een bod (+300 en een lease budget van 650) waar je nog even moeilijk over doet (+ 400 en ik ga akkoord). No way dat ik een loonstrook ga overhandigen. Zouden ze nooit vragen trouwens, maar dan nog! Ik vind het behoorlijk brutaal van een werkgever.
Ik zit nu 13 jaar in de zorg (VG, verstandelijk gehandicapten) en er wordt me al 13 jaar om een loonstrook gevraagd. Vind 't idioot en je bent nergens toe verplicht maar het is natuurlijk wel wat 'verdacht' als je dat dan niet doet. Nou heb ik er nooit moeilijk over gedaan want ik onderhandel niet over salaris (dit is het, niet meer of niet minder) maar eigenlijk vind ik het not done om ernaar te vragen als werkgever zijnde. Maar ja, een brutaal mens heeft de halve wereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven