Recept Humus

04-06-2012 19:35 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lekker Humus, mjam. Ik maak het weleens zelf volgens dit recept. Maar misschien kennen jullie lekkerdere varianten? Ik hoor het graag.

Recept:

Pureer de inhoud van 1 blik kikkererwten.

Wrijf 1 a 2 teentjes knoflook fijn met een snufje zout.

Meng dit geheel goed met de erwten-puree (met blender.)

Voeg sap van 2 citroenen erdoor en 5 eetlepels sesamolie toe. Roer alles zorgvuldig door elkaar en maak het event. smeuïg met wat vocht van de erwten.
Ik doe er geen sesamolie in maar tahin. Verder doe ik er meestal komijn, koriander, olijfolie, paprikapoeder en een pepertje door.
Zeg maar Spijker.
Ik gebruik in plaats van sesam olie olijf olie en doe er een paar eetlepels tahini paste doorheen. Ik vind sesam olie altijd zo sterk!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Tnx. Ik vind de sesamolie ook sterk.

Koriander erdoor, ja, dat lijkt me lekker. Ik ga beide eens proberen,
Oja en idd ook komijn & paprikapoeder, en garneer het met fijngehakte koriander en pepertje.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Oh, en ik neem vaak gedroogde kikkererwten, die ik eerst een nachtje laat wellen in plaats van die uit blik. Maar ik denk dat de smaak niet zal verschillen, vind het gewoon makkelijker om gedroogde erwten in huis te hebben dan al die blikjes.
Zeg maar Spijker.
Aan kikkererwten in blik zit vaak een (blik?)bijsmaakje, ik gebruik ook liever gedroogde als ik ze rauw verwerk (dus bij hummus en falafel).
Je kunt humus ook prima maken met biet in plaats van kikkererwten! (echt heerlijk... zelfde basisrecept, met tahin, knof en citroensap) Receptje hier
Ik doe precies zoals spijker, en wat meer knoflook dan in jouw recept.
Computer says nooooo
Oh sartan, wat ziet dat er heerlijk uit!!
Computer says nooooo
Ik maak hummus als volgt;

- Blik kikkererwten

- 2 eetlepels tahina

- 2 tenen knoflook

- sap van 1 citroen

- olijfolie

- komijn

- paprikapoeder

- chilipoeder

- water

- zout

Doe alle ingrediënten in een keukenmachine. Proeven en eventueel meer komijn, zout of citroensap toevoegen.
Bedankt allemaal. Biet, hmm, ik ben niet zo'n fan van biet. Maar eens proberen kan geen kwaad
Mmmm ik heb net de bietenhumumus gemaakt en die is echt heerlijk!
Zeg maar Spijker.
quote:summer73 schreef op 04 juni 2012 @ 21:02:

Oh sartan, wat ziet dat er heerlijk uit!! Beetje laat, maar hey Sum!!! Hoe gaat ie?!
ipv sesamolie -> olijfolie, tahin, paprika poeder en een klein beetje vers geperste sinaasappelsap!
Degenen die gedroogde kikkererwten gebruiken: koken jullie die ook of is een nachtje in water laten wellen voldoende?
quote:vogeltje89 schreef op 08 juni 2012 @ 12:21:

Degenen die gedroogde kikkererwten gebruiken: koken jullie die ook of is een nachtje in water laten wellen voldoende?Nee je moet ze wel koken hoor!!!
Oh ok, ik dacht al Ik was een beetje in de war geraakt door dit berichtje:quote:762012anoniem schreef op 04 juni 2012 @ 20:05:

Aan kikkererwten in blik zit vaak een (blik?)bijsmaakje, ik gebruik ook liever gedroogde als ik ze rauw verwerk (dus bij hummus en falafel).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven