Mensen met paranormale ervaringen?

07-06-2012 20:01 814 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je weleens iets paranormaals meegemaakt?

Ik heb zelf nooit iets gezien ofzo, maar heb soms wel het gevoel dat ik misschien heldervoelend ben. Ik kan dingen voelen aankomen op een of andere manier.

Ik was een paar jaar geleden bijvoorbeeld op vakantie met mijn vader in New York. We sliepen in een hotel dat hij had uitgekozen. Ik had het hotel niet gegoogeld van tevoren, nam aan dat het wel goed zat. Dat was dus niet zo.

Het was echt een vreselijk eng hotel, ik kreeg al slechte vibes toen ik binnenliep. De mensen die er werkten waren ook vreemd.. het voelde gewoon heel vreemd. Mijn vader maakte nog een grapje over de film 'the Shining', zo raar was het.

Ik heb daar de eerste twee weken heel slecht geslapen.

Dit is heel lastig uit te leggen, maar daarna kreeg ik een soort gevoel van gevaar over me heen, heel benauwd werd ik ervan.

Kwamen we op een dag 'thuis' na een dagje shoppen, waren er overal nieuwsbusjes. Wij vragen wat er gebeurd was: een vrouw was vermoord in het hotel waar bij verbleven. Was in stukken gehakt en daarna onder het bed geschoven. De moordenaar had daarna uitgecheckt, en een dag later werd het lichaam gevonden door een schoonmaakmeisje.

Uiteraard hebben we daarna meteen uitgecheckt. Maar ik had het gevoel dat ik dit voelde aankomen.

Ik heb vaker dit soort ervaringen. Soms voel ik ook aan wanneer het slecht gaat met een vriend of familielid ook al heb ik die niet gesproken of gezien.

Heeft iemand dit ook, of hebben jullie weleens echt paranormale ervaringen gehad?
quote:-susv- schreef op 11 juni 2012 @ 14:33:

Hoe kan een kind van 2 zeggen / weten of een moeder zwanger is van een meisje of jongen. Een kind van 2 liegt hier niet over, maar kan je ook niet vertellen hoe hij dit weet.

Dat is niet ingewikkeld, hoor. De kans dat een kind het goed raadt, is ongeveer 50%. Vervolgens zijn er 2 mogelijkheden:

- Het kind raadt het verkeerd, en we horen er nooit meer iets over.

- Het kind raadt het goed, en de ouders gaan lopen roeptoeteren over de 'bijzondere gaven' van hun kind.

Een soortgelijk effect is goed beschreven in 'The Black Swan', van Nassim Nicholas Taleb. Men neme een steekproef van ongeveer 4000 fondsbeleggers. We nemen voor het gemak aan dat de kans in ieder jaar 50% is dat zij bovengemiddeld goed beleggen, en 50% dat zij slecht beleggen. We nemen verder voor het gemak aan dat beleggen geen speciale vaardigheden vereist; er wordt veel gepocht met deskundigheid maar er is in realiteit overweldigend bewijs dat kennis van beleggen nauwelijks invloed heeft op het resultaat. Beurskoersen volgen een 'random walk'. Dat betekent dat de kansen niet gecorreleerd zijn: iemand die 3 jaar achter elkaar de index verslaat, kan het jaar daarop net zo gemakkelijk weer een slecht resultaat halen.

Wat gebeurt er? Na 10 jaar zijn er waarschijnlijk nog een stuk of 4 beleggers die al 10 jaar op een rij een enorm goed beleggingsrendement hebben. Zij verschijnen in lijstjes van beste beleggers, worden in dienst genomen door grote beleggingsfondsen en krijgen steeds meer volgers. Tal van economen gaan proberen om hun succesvolle strategie te doorgronden. In tijdschriften verschijnen analyses als 'anti-cyclisch beleggen werpt op lange termijn vruchten af' of 'hoe maak je gebruik van instapmomenten'.

In werkelijkheid is het allemaal toeval met een mooi verhaal eromheen. En zo is het ook met een kind dat het geslacht van een broertje of zusje goed voorspelt.
.
Wauw Susv, dat is echt knap! Raad t kind? Of zegt het kind het gewoon te weten?
quote:-susv- schreef op 11 juni 2012 @ 16:09:

[...]

Niet een keer maar bij elke zwangere vrouw.

Een kind van 2 kan nog maar net praten. Om hoeveel zwangere vrouwen waar deze dreumes een voorspelling deed voor het geslacht van de baby die later uitkwam praten we nu eigenlijk?

En dan moet je de zwangere vrouwen die zelf het geslacht al kennen en rondbazuinen natuurlijk uit de steekproef halen.
.
quote:-susv- schreef op 11 juni 2012 @ 16:21:

[...]

Het kind weet het.Wat knap. Misschien kan het kind ook zijn of haar licht laten schijnen over de voetbaluitslagen. Weer eens wat anders dan die octopus die 2 jaar terug de uitslag steeds goed had.
Een kind van 2 kan de oren van je hoofd af praten. Ik heb hier een peuter die dat doet. Elk kind is anders.

Ik vind het knap, en bijzonder.
.
quote:genkie schreef op 11 juni 2012 @ 18:35:

[...]

als die meer dan 2 fout heeft moeder en kind afschieten ?????
Zo dan! Jij bent echt niet goed!

Dat mag je niet eens denken, laat staan zeggen. Een kind van 2 afschieten. Bah!
quote:missy_acy schreef op 11 juni 2012 @ 16:38:

Ik vind het knap, en bijzonder.

Wat vind je er knap en bijzonder aan?

Statistisch gezien is de kans om het geslacht van een ongeboren kind goed te voorspellen 50%. Dat is een vrij grote kans op een goede voorspelling en daarmee is een goede voorspelling juist niet bijzonder.
quote:ondernemer, 4 minuten geleden

Wat vind je er knap en bijzonder aan?Dat hij het steeds juist heeft. En niet 50%
quote:ondernemer schreef op 11 juni 2012 @ 16:25:

[...]

Wat knap. Misschien kan het kind ook zijn of haar licht laten schijnen over de voetbaluitslagen. Weer eens wat anders dan die octopus die 2 jaar terug de uitslag steeds goed had.

Wat voor uitslag wil je?

Nederland gaat verliezen woensdag.

En het ligt natuurlijk aan de kwaliteit van het gras, de douches waren ook niet lekker op temperatuur en er was geen cup a soup automaat in de kleedkamers. Kortom, een groot complot tegen het Nederlands elftal.

Het is wel een onderwerp wat me blijft boeien.

Veel dingen klinken gewoon onlogisch, sommige dingen ook niet.

En als je ziet hoe normaal het is in andere culturen.

Apart hoor.
.
quote:missy_acy schreef op 11 juni 2012 @ 19:21:

[...]

Dat hij het steeds juist heeft. En niet 50%

Ja, maar wat is 'steeds' in dit geval?

Juist omdat de kans op een correcte voorspelling best groot is, is de kans op een correcte reeks ook nog vrij groot. De kans op 3 goede voorspellingen op een rij nog altijd 12,5%. Dat komt in de buurt van de kans dat iemand in een worp het cijfer 3 gooit met een dobbelsteen, de kans daarop is 16,7%. Hoeveel ouders komen hier melden dat er iets bijzonders is gebeurt omdat hun kind 3 heeft gegooid met een dobbelsteen?
Ah, maar de kans op een incorrecte voorspelling is toch even groot? Dus...

Hij heeft tot nu toe altijd goed gehad toch? Een menneke van 2 jaar oud.

Kan zijn dat jij t niet boeiend vindt, ik vind het knap.
.
FYI : Geloof is voor de sociaal begaafden

http://www.standaard.be/a ... elid=DMF20120610_00179028
-susv-, 2 uur geleden:

Quote:

"Ik vind het niet eens de moeite waard om er naar te kijken. Het spelelement van voetballen is totaal verziekt. Het gaat om geld en de Goden die daar spelen weten dat ook. Als ik zie hoe Nederland in een soort van depressie geraakt als ZIJ verliezen, dan zegt mij dit genoeg."

Helemaal mee eens.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:-susv- schreef op 11 juni 2012 @ 20:04:

[...]

Maar je ziet nu maar welke reacties dit oproept. Verstandige ouders, dat zij dit kind anoniem gehouden hebben.

Het lijkt me inderdaad heel verstandig om niet te gaan roeptoeteren dat je kind een bijzondere gave heeft als toeval een veel meer plausibele verklaring is.

Een hoofdprijs winnen in de staatsloterij is een gebeurtenis met een veel kleinere kans dan het een paar keer op een rij goed raden van het geslacht van een ongeborene. Zouden loterijwinnaars ook over bijzondere gaven beschikken, of zijn het gewoon geluksvogels?
WIJ gaan winnen! Echt!

Wat was volgens jou het alternatief voor "het kind anoniem houden" dan?
Ga in therapie!
Ik vraag me af hoe je er als ouders bij komt om je tweejarige te vragen het geslacht van ongeboren kinderen te voorspellen. Of kwam het kind daar zelf mee?
Ga in therapie!
.
.
quote:-susv- schreef op 11 juni 2012 @ 20:53:

[...]

Geluk hoort bij sommige mensen, zoals iemand een gave of talent heeft. Waar het vandaan komt?

Dat lijkt me een 'explanation after the fact'. Jij ziet een lotsbestemming terwijl de wereld in werkelijkheid aan elkaar hangt van toeval en willekeurige gebeurtenissen.

Iedereen die een lot koopt, heeft even veel (of beter: even weinig) kans om te winnen. Wie de winnaars zijn weten we pas achteraf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven