Geld & Recht alle pijlers

Ontslag en zwanger

14-06-2012 19:05 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm herkenbaarheid een nieuwe account aangemaakt.

Volgende is mijn probleem.

Mijn werkgever wil me ontslaan en heeft mij dit medegedeeld. Ik ben niet verwijtbaar en het is niet op economische gronde.

Vervolgens heb ik gemeld dat ik zwanger ben en nu blijkt dat ik ontslagbescherming geniet en officieel niet ontslagen kan worden.

Eigenlijk wil ik dus niet meer werken voor deze werkgever, want wie werkt nou wel graag ergens waar ze je liever kwijt zijn.

Maar blijkbaar kan ik dus niet weg zonder mijn recht op WW te verliezen.

Omdat ik op dit tijdstip geen juridisch advies kan inwinnen en hier altijd behoorlijk wat kennis zit ben ik benieuwd of iemand mij alvast een beetje kan inlichten mbt mijn rechten en plichten.

Wellicht geef ik te weinig informatie, omdat ik wil voorkomen dat ik herkenbaar ben. Dus vraag gerust als essentiële informatie ontbreekt.
quote:suzeke schreef op 14 juni 2012 @ 19:41:

[...]

Dit heb ik nergens geschreven.

Ik probeer een afweging te maken.

1. Ga ik mee met werkgever en lieg ik tegen UWV en ontvang ik WW. Met het risico wat eerder al genoemd wordt dat ik WW periode opmaak, wellicht voordat ik een nieuwe baan heb.

2. Maak ik gebruik van ontslagbescherming, blijf ik werken bij een werkgever die me liever ziet gaan dan komen en krijg ik rotklussen, maar dus wel behoud van WW vanaf 6 weken na bevallingsverlof. Betekent dus ook dat ik na bevalling nog voor 6 weken terug moet.

Ik vind de keuze lastig...Volgens mij heb je geen keuze in deze. Liegen (fraude) is toch geen optie?!
zwanger of niet, een werkgever mag en kan je toch gewoon ontslaan? Als de reden gegrond is heb je geen poot om op te staan, dat jij dan zwanger bent is je eigen probleem.

Verder heb je een schop onder je hol nodig. Aansteller
Het is heel eenvoudig. Je werkgever wil je ontslaan en als daar geen juridische gronden voor waren, zou je werkgever ook zonder je zwangerschap al een harde dobber hebben gehad (ontbinding door kantonrechter of in onderling overleg via een vaststellingsovereenkomst). Door je zwangerschap kun je niet ontslagen worden. Je zult dus gewoon door moeten werken of zelf ontslag moeten nemen. In het laatste geval heb je uiteraard geen recht op WW, in het eerste geval zul je gewoon je werk moeten doen want werkweigering is ook tijdens zwangerschap een goede reden voor ontslag.

Meer smaken zijn er niet. Kiezen op elkaar dus en doorwerken.
Op het moment dat je in de zwangerschapsverlof komt krijg je WAZO (Zwangerschaps uitkering) via UWV, indien je dienstverband in stand blijft dat kan de werkgever geld terug vragen van UWV in deze periode.

Het UWV ken ook zoiets als verhaal: terug vorderen van onterecht verstrekte uitkering. Kortom ik zou niet mee werken aan fraude.

Daarnaast heeft e.a. direct gevolg voor de duur van eventuele uitkering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik reageer zo weer even als ik achter pc zit. Lees de reacties, maar quote via telefoon werkt niet.
Wat MIssinuenda zegt dus. (scheelt mij typen)
En mbt de reacties over luiheid ed ga ik niet reageren. Dit voegt m.i. niets toe aan dit topic en de mening die bepaalde gebruikers blijkbaar hebben, ondanks als je voor het eerst in je leven navraag doet omtrent een uitkering.

Als er iemand niet lui is.... Gelukkig weet ik dat van mezelf. Maar wellicht door de computer lastig te beoordelen.
Volgens mij als je tien weken voor je zwangerschapsverlof ontslagen wordt, heb je eerst tien weken WW, dan je volledige zwangerschapsverlof en daarna de rest van de WW waar je recht op hebt.

Hoe groot is het bedrijf waar je werkt? Kun je niet naar een andere afdeling? Niemand heeft er iets aan als jij alleen rolkussen krijgt, want als jij gaat lopen bokken kun je allerlei zwagerschapskwaaltjes verzinnen om thuis t mogen blijven. Het lijkt mij het prettigst voor iedereen als je de resterende tijd zo prettig mogelijk doorkomt.

Is er trouwens niemand van hrm die kan adviseren?
Oh ja, en gefeliciteerd nog trouwens!!
Heb je ook al gekeken hoelang je recht zou hebben op ww. Nu al ww krijgen en dan tegen t einde van je zwangerschap bijstand is ook niet ideaal. En zwanger werk vinden in deze markt zal niet gemakkelijk zijn.
Volgens mij mag je werkgever je geen rotklussen laten doen indien deze niet in je arbeidsovereenkomst staan. Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Zwanger dus het recht om te werken maar een werkgever die graag van mij af wou. Dit had overigens niks met mij, mijn werk of onze onderlinge relatie te maken. Ik kreeg een vaststelling overeenkomst aangeboden en deze wilde ik niet direct tekenen, werd opgeroepen voor (rotklusjes :-) ) werk.. Ik heb direct aangegeven dat ik mezelf beschikbaar stelde voor werk op voorwaarde dat deze werkzaamheden overeenkwamen met wat ik altijd deed en met wat er in mijn contract stond. Dit natuurlijk in overleg met mijn advocate.
Even voor mijn begrip, wie weet heeft iemand anders het antwoord.

Als TO nu niet zwanger zou zijn geweest, hoe 'makkelijk' had werkgever haar dan kunnen ontslaan mét behoud van WW voor TO?
quote:missinnuenda schreef op 14 juni 2012 @ 19:51:

Het is heel eenvoudig. Je werkgever wil je ontslaan en als daar geen juridische gronden voor waren, zou je werkgever ook zonder je zwangerschap al een harde dobber hebben gehad (ontbinding door kantonrechter of in onderling overleg via een vaststellingsovereenkomst). Door je zwangerschap kun je niet ontslagen worden. Je zult dus gewoon door moeten werken of zelf ontslag moeten nemen. In het laatste geval heb je uiteraard geen recht op WW, in het eerste geval zul je gewoon je werk moeten doen want werkweigering is ook tijdens zwangerschap een goede reden voor ontslag. En dan ben je verwijtbaar werkeloos en krijg je dus ook geen ww.

Meer smaken zijn er niet. Kiezen op elkaar dus en doorwerken.
En die baksteen onderin je buik? Reuze normaal.
Van www.werk.nl (https://www.werk.nl/werk_ ... wederzijdsgoedvinden#ID21) in beheer van UWV, zwangerschap kun je in deze gelijk stellen met ziekte:

Na het ontslag: een WW-uitkering?

´Zijn werkgever en werknemer het eens over het ontslag met wederzijds goedvinden? En is er een beëindigingsovereenkomst ondertekend? De werknemer moet dan direct op zoek gaan naar werk. Lukt het niet om op tijd ander werk te vinden? Dan kan de werknemer een WW-uitkering aanvragen bij het WERKbedrijf via werk.nl. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Inschrijven en WW aanvragen.

Als de werknemer WW aanvraagt, dan bekijkt UWV eerst of hij aan de basiseisen voldoet (bijv. wekeneis en voldoende urenverlies). Daarna beoordeelt UWV of het ontslag niet de eigen schuld van de werknemer is (‘verwijtbaar werkloos’). De werknemer is verwijtbaar werkloos als hij zich bijvoorbeeld ernstig heeft misdragen. Meestal ontslaat de werkgever de werknemer dan op staande voet. Maar ook als de werknemer zelf het initiatief neemt om zijn baan op te zeggen, zonder dat daar een dringende reden voor is, is hij meestal verwijtbaar werkloos.

Is het ontslag de schuld van de werknemer (hij is dus verwijtbaar werkloos), dan krijgt hij meestal geen WW-uitkering of de eerste tijd een lagere uitkering.

De werknemer kan accoord gaan met ontslag als:

De werknemer niet verwijtbaar werkloos is;

De werkgever het initiatief heeft genomen om het dienstverband met wederzijds goedvinden te beëindigen;

De opzegtermijn in acht is genomen;

De werknemer niet ziek (zwanger) is.

Dit heeft dan geen nadelige gevolgen voor een eventuele WW-uitkering. De werknemer hoeft dus ook niet te protesteren tegen het ontslag om een WW-uitkering te krijgen. Het volgende is nog wel van belang. ´
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten... Ik heb eind oktober te horen gekregen dat het beter was als mijn contract beëindigd zou worden. Mijn werkgever drukte mij steeds verder in een andere functie waar ik niet gelukkig in was (behoorlijk onder mijn niveau enzo). Omdat ze merkte aan mij dat ik met steeds minder plezier naar mijn werk ging hebben zij besloten dat het beter was als ik per 1-1-12 niet meer werkzaam bij hun zou zijn.

1 week later kwam ik erachter dat ik zwanger was. Ik had al rechtsbijstand ingeschakeld en dit ook aan de jurist voorgelegd. Ze gaf aan er werk van te kunnen maken en mijn zwangerschap aan te kaarten, maar als ik zelf achter mijn ontslag stond we hier verder niets mee hoefde te doen.

Ik ben uiteindelijk ontslagen door middel van een vaststellingsovereenkomst. Ik werd vooraf gewaarschuwd over wat hierin zou staan, aangezien ze hier wel in aan moeten geven dat er echt een geschil is... Je wordt dan ontslagen omdat er een verhouding is ontstaan waarin niet meer te werken valt. Een niet verwijtbaar geschil.

Met een overeenkomst als bovenstaande behoudt je je recht op WW. Je hebt gewoon tot aan je verlof sollicitatieplicht. Mocht je nog geen werk hebben gevonden 8 weken voor de uitgerekende datum kan je zelf WAZO uitkering aan vragen. Je moet dan opgeven of je 6 of 4 weken voor de uitgerekende datum de WAZO wil laten ingaan. Je krijgt dan 16 weken WAZO uitkering en in deze weken heb je GEEN sollicitatieplicht en deze gaan niet af van je maanden dat je recht hebt op een uitkering. Als je tegen het einde van je verlof nog geen baan gevonden hebt (er van uitgaande dat je tijdens je verlof hier ook niet echt mee bezig bent), kan je bellen met het UWV om je uitkering weer actief te zetten. Dit gebeurd niet automatisch, maar zul je zelf even achteraan moeten. Ze gaan er namelijk van uit dat je in 16 weken wellicht wel een baan hebt gevonden of dat je besloten hebt niet meer te willen werken ivm je baby.

Als je maar een paar maanden recht hebt op WW dan telt dit laatste allemaal niet natuurlijk... Ik zelf had recht op 10 maanden WW. Dat zou betekenen: 6 maanden voor mijn verlof (januari tot en met juni) dan 16 weken verlof en daarna dus nog 4 maanden WW. Ik heb echter het geluk gehad dat ik vanaf februari tot aan nu een tijdelijke opdracht heb kunnen doen voor een bedrijf, waardoor ik maar 1 maand WW heb gehad. Omdat ik niet meer dan 6 maanden gewerkt heb na mijn ene maand WW, hoef ik het niet opnieuw aan te vragen na mijn verlof, maar kan ik mijn "oude" WW weer aan laten zetten... Als je langer werkt dan 6 maanden, dan moeten ze het opnieuw beoordelen en opnieuw je dagloon berekenen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Maar met een vaststellingsovereenkomst wordt je ontslagen zonder dat er 1 partij aanwijsbaar in gebreke is. Je behoudt het recht op WW en dit kan gewoon als je zwanger bent!!!!

Succes
TO, even een paar korte punten die me opvallen:

Je geeft verderop in dit topic aan dat de reden van ontslag gelegen is in het feit dat jij en werkgever niet samen verder willen, je zegt: soms klikt het en soms niet. Daarbij stel je steeds niet verwijtbaar te zijn.

Dat laatste is moeilijk te zeggen en niet aan jou (of je werkgever) ter beoordeling, maar aan degene die het ontslag moet beoordelen: het UWV of de kantonrechter.

Ik denk dat je in verwarring bent met de zogenaamde dringende reden: belangrijk is dat jij niet om een dringende reden in de zin van boek 7 BW (artikelen 677, 678 em 679). Je hebt geen greep in de kas gedaan of iemand voor zijn kanis geslagen, bijvoorbeeld.

Met betrekking tot je zwangerschap: het feit dat eerst jou je ontslag werd aangezegd (initiatief werkgever dus, je wordt ontslagen, men wil van je af) en daarna pas meldt dat je zwanger bent, is interessant. Waarschijnlijk zal die ontslagbescherming dan wel gelden, en wel tot 6 weken na je bevallingsverlof (of als je ziek tgv zwangerschap en bevalling wordt: 6 weken daarna).

Had je werkgever, toen de zwangermelding nog niet op tafel lag, een ontslagvergunning op basis van disfunctioneren willen aanvragen of een procedure via de kantonrechter willen opstarten?

Omdat ik op basis van de informatie die jij geeft niet kan beoordelen of de aanleiding niet uiteindelijk (mede) jou te verwijten is, en de ontslagbescherming inderdaad gaat gelden (mits jij inderdaad een zwangerschapsverklaring nu kunt overleggen die inderdaad je claim staaft dat jij zwanger bent), zal het UWV jou geen WW-uitkering toekennen.

Mede afhankelijk van de aanleiding en wijze waarop nu uiteindelijk het jou aangezegde ontslag tot stand is gekomen (functionerings- en beoordelingsgesprekken. etc) denk ik dat je er beter aan doet om samen met je werkgever te komen tot een andere oplossing, zoals re-integrate in een andere functie of een outplacementtraject om ergens anders te gaan werken.

In deze tijd zwanger solliciteren is echter geen sinecure. Is er geen enkele mogelijkheid dat jij en werkgever er inhoudelijk alsnog uitkomen?
`Is de werknemer ziek (of zwanger)? (van zelfde site)

Als de werknemer ziek is, dan mag de werkgever hem niet zo maar ontslaan. Stel dat de werknemer tijdens zijn ziekte (zwangerschap) wel akkoord zou gaan met ontslag. De werknemer heeft dan geen recht op WW. Bovendien loopt hij het risico dat hij geen Ziektewetuitkering krijgt. Ga daarom niet zomaar akkoord met ontslag.

Overleg eerst met een rechtsbijstandverzekeraar, de vakbond of een advocaat.
Tia Dalma heeft dus gelijk! Je ww loopt gevaar wanneer je akkoord gaat met ontslag.

Jou ontslag en de aanzegging waren nog niet rond en je hebt dus daarvoor melding gedaan van je zwangerschap. Je situatie is niet gelijk aan die van de dame hier boven. Zij kwam achter de zwangerschap na aanzegging van het ontslag.

Juutje heeft zich ook juridisch laten bijstaan, de situatie is niet zwart-wit, je hebt echt juridische hulp nodig.
quote:Kastanjez schreef op 14 juni 2012 @ 20:03:

Even voor mijn begrip, wie weet heeft iemand anders het antwoord.

Als TO nu niet zwanger zou zijn geweest, hoe 'makkelijk' had werkgever haar dan kunnen ontslaan mét behoud van WW voor TO?

Op basis van een vaststellingsovereenkomst wél. Zo te lezen willen ze graag van elkaar af. TO moet zich realiseren dat ze mogelijk daarna echter alsnog geen WW krijgt wegens die bescherming inderdaad. Een vaststellingsovereenkomst is geen GARANTIE op WW.

TO stelt niet verwijtbaar te zijn: daar is zij noch werkgever beoordelaar van. Verwijtbaarheid gaat pas een rol spelen als er sprake is van een procedure tot ontslagvergunning danwel proces bij de kantonrechter.

Als werkgever haar wegens disfunctioneren wil ontslaan en daar rechtens toe overgaat door toekenning van ontslagvergunning of kantonrechter, is ze wel degelijk verwijtbaar werkloos onder bepaalde voorwaarden (niet willen verbeteren danwel bv outplacement afwijzen).
quote:Suze02 schreef op 14 juni 2012 @ 20:08:

En die baksteen onderin je buik? Reuze normaal.

Niet bepaald hè.

Gaat me ook niet bepaald in de koude kleren zitten.
quote:rara70 schreef op 14 juni 2012 @ 19:30:

12 weken zwanger en harde buiken???? Had ik ook juist rond die tijd. Buik keihard en nare pijnscheuten van teveel doen op zo'n dag. Nu inmiddels 26 weken en afgelopen 8 weken nergens last van gehad. Iedereen reageert anders op een zwangerschap, dat hoeft niet in twijfel getrokken te worden.
Tia Dalma, dat is dus ook wel waar ik nu bang voor ben.

Dat als ik aangeef ik beschikbaar blijf voor werk de werkgever probeert me alsnog via de kantonrechter eruit te werken. En ik wil helemaal niet via een kantonrechter het moeten spelen.. Ga veel liever netjes uit elkaar. Maar blijkbaar kan dat dus niet met de huidige ontslagbescherming.

Ik word nu dus naar mijn idee gedwongen inderdaad de tanden op elkaar te zetten en door te werken. Voor een paar weken best te doen, maar een paar maanden.. Zie er behoorlijk tegenop moet ik zeggen.

En wat is dan disfunctioneren? Blijft dat niet een interpretatie die moeilijk te toetsen is? Natuurlijk zal werkgever in dat geval roepen dat ik niet functioneer, zou ik in zijn geval ook doen.
Ten eerste: gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ten tweede: als je echt al denkt harde buiken te hebben kun je het beste contact opnemen met je verloskundige, want dan is het waarschijnlijk iets anders.

Tijdens de zesde maand kun je voor het eerst een echte harde buik krijgen. De spieren van je baarmoeder trekken dan korte tijd samen, alsof je kramp hebt. Dit doet geen pijn, maar het voelt ook niet erg prettig. Het begint boven aan je buik en trekt dan langzaam, als een korte, warme golf naar beneden. Na enige tijd voel je dat je baarmoeder zich weer ontspant.Bron
quote:ilana05 schreef op 14 juni 2012 @ 20:27:

[...]

Had ik ook juist rond die tijd. Buik keihard en nare pijnscheuten van teveel doen op zo'n dag. Nu inmiddels 26 weken en afgelopen 8 weken nergens last van gehad. Iedereen reageert anders op een zwangerschap, dat hoeft niet in twijfel getrokken te worden.

Had eerlijk gezegd geen zin meer om op deze insinuaties te reageren.

Ik heb al een kind, dus weet wat harde buiken zijn

Toen ook al vroeg harde buiken tot het einde van de zwangerschap. Nu zijn ze alleen pijnlijk...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven