Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Amber Albarda's boeken heb ik inmiddels, ik vind het interessante boeken. Ze zegt veel dingen erin die ik eigenlijk wel wist. Voordat ik de boeken kende wist ik de weg naar de natuurwinkel ook al jaren en de bijzondere granen waren me niet vreemd. Maar nu ben ik me er wel weer meer van bewust, kies ik voor de betere chocolades en het betere brood.

Ik volg niet 100% haar boeken op maar de lijnen erin zet ik wel veel in.

Ik baal alleen dat ik geen oven/grill heb, ik woon zo klein.

Mijn onderkin is al wat minder, ik heb geen weegschaal.
quote:maria555 schreef op 13 juni 2012 @ 19:53:

Boselfje, lastig om uit het patroon te komen. Volgens mij moet je het steeds opnieuw proberen. Er komt een keer dat het je lukt. Ik val vaak in de zomer meer af. Dan heb je gewoon meer trek in salades en drink je ook makkelijk water.Ja inderdaad, die keer gaat komen! Soms lukt het even maar dan is het maar voor een dag of paar dagen. Nou ja, ik zie het maar net als met suiker. Daar kon ik niet afblijven. En dan ineens gaat de knop om en néém ik het gewoon niet meer, klaar! Dankje voor je bemoedigende woorden!
quote:pichegru schreef op 13 juni 2012 @ 20:31:

Boselfje, ik zat nog te denken: als je weet waarvan je zoveel eet (yoghurt dus nu) moet je dat misschien een tijdje niet nemen, en in plek daarvan dingen te eten die je een tikje minder lekker vindt. Of werkt het niet zo? En het valt me ook op dat je wel heel veel yoghurt eet en eigenlijk heel erg licht - heb je niet gewoon extra trek omdat je weinig granen, bonen, noten, bananen, avocado's eet, dat soort dingen, die goed vullen? Misschien wil je lijf je met de eetbuien zeggen dat je meer (zwaarder) moet eten.

Nee.. bij mij werkt het niet zo, helaas. Ik heb ook een periode gehad dat ik een halve tot een hele pot witte amandelpasta at. Of heel veel boekweit of speltbrood. Dat is toch wel een stuk zwaarder en ook daarmee ging ik door.

Eigenlijk is het gewoon belachelijk als ik het zo lees.. Maar ik word er niet misselijk of beroerd van, ik denk wel eens, als dat zo was dan had ik het allang afgeleerd.

Ik heb gisterochtend en eergisteravond zuurdesemspeltbrood gegeten en promp kreeg ik last van mijn darmen en brandend maagzuur. Ook hoofdpijn maar dat kan ook aan mijn nachtrust hebben gelegen. Ik blijf dus voorzichtig, ik weet dat yoghurt gewoon wel heel goed gaat en daar probeer ik dan maar naar te luisteren. Avocado kan ik ook wel eten, Die heb ik toevallig de afgelopen week een paar keer gehad.

Ik ben het wel met je eens, het is belangrijk om goed naar je lijf te leren luisteren, je af te vragen wat het eigenlijk nodig heeft en dat is soms best heel lastig!
Lastig hoor. Ik zou zeggen: de komende dagen zsm tandenpoetsen na het eten (misschien ook minder in huis halen/vaker boodschappen doen) en dan hier komen melden dat het je gelukt is. Op een of andere manier verantwoording afleggen (kan ook door zelf een lijstje bij te houden) helpt bij mij het beste als ik dingen in mijn gedrag wil veranderen. Vandaar ook dat ik hier (misschien tot verveling van jullie) mijn eetgedrag bijhoud.

Gisteravond indiaase curry gegeten, kokosmelk vergeten dus maar slagroom doorgedaan, verder nog erwten, garnalen, courgette en zilvervliesrijst. Lekker. Vandaag het restje als salade met extra rijst en quinoa, cashewnoten, tomaten, komkommer en peterselie. Vanochtend ontbeten met een sapje (biet, wortel, selderij, appel, rode paprika, behoorlijk zoet!) en 1.5 spelt-zuurdesemboterhammen met roomboter, amandelpasta en banaan. Een van mijn lievelingsontbijtjes geworden. Vanavond denk ik volkorenspagghetti met aubergine-tomaatsaus en wat rundergehakt.

De kinderen vinden toetjes in de nieuwe blender gemaakt heel lekker, vaak fruitsmoothies. Ik vind het wel moeilijk om die niet ook te nemen dan, maar ik weet dat het niet zo'n goed moment is plus veel extra calorieën. Wat eten jullie voor toetjes?
Klopt, een lijstje voor jezelf in een leuk boekje bijhouden werkt soms ook.

Ik eet eigenlijk nooit een toetje. Ik neem vaak yoghurt als ontbijt. Met daar een hoop zaden in. En bosvruchten. Ik heb pas van die diepvriesdoosjes bosbessen gekocht. Erg lekker door yoghurt.
Pichegru, ik eet als toetje sojayoghurt naturel met noten en lijnzaad en kaneel .

Forestelf, moeilijk hoor , blijven proberen, de aanhouder wint ! Kom je ook aan in gewicht van dit soort eetuitspattingen?
teveel eten herken ik.. ik probeer langzamer te eten dan voel ik beter dat ik vol zit. Dit probeer ik al een lange tijd maar ik moet er op blijven letten, want dan eet ik toch weer te snel.

Vandaag heb ik de detox soep en en tomaten-paprikasoep gemaakt. De eerste is vooral gezond en de tweede was lekker. Helaas heb ik bij de tomaat-paprikasoep te veel water gedaan, minder was beter geweest. 750 ml vind ik echt veel te veel, het is nu een beetje verpest..

Vanavond nog 3 NAKD repen nagemaakt. Cashew cookie, Cacao mint en Pecan Pie. Ze liggen in de vriezer, zo kan ik regelmatig een gezond tussendoortje pakken. Ik moet het niet meer zo vaak doen, want het zijn wel veel calorieeen natuurlijk.

Ik ben zo blij met m'n repen :-D De echte (verpakte) NAKD repen wil ik een keer proberen om te kijken of het echt hetzelfde smaakt. Helaas kan je via internet alleen per soort 12 repen voor 27 euro bestellen... heel duur en dat ga ik echt niet voor alle repen doen. Boselfje, weet jij welke winkels in Nederland deze NAKD repen verkopen?
Ik eet ook zo makkelijk te snel... als ik iets lekker vind ga ik echt schrokken. Vooral salades met avocado of mango, of pasta. Ik vroeg me ook af: kauwen jullie ook echt 20 keer of meer op dingen als pap? Ik weet dat het voor de speekselenzymen belangrijk is maar vind het wel moeilijk.

Ik ga dit weekend denk ik falafel maken van tuinbonen (toch helemaal AAproof dacht ik) en gevulde wijnbladeren van onze eigen druif. Dat doe ik dan weer niet met volkorenrijst denk ik, maar verder best gezond.

Morgen fritata met paprika en ui en vandaag havermoutschnitzels maken, hopen dat de kinderen dat lekker vinden. Mijn moeder maakte het wel eens (met havermoutvlokken, wortel, ui, kaas, ei en een korstje van sesamzaadjes) en wij vonden het best lekker. En dan zaterdag couscous. Ik heb mijn boodschappenlijstje zitten maken zoals jullie zien! :-)

fijne dag!
Ayli, heb je de recepten van de detoxsoep en paprika-tomatensoep ?

Pichegru, je bent heel ijverig en goed bezig zeg!! Nee joh, ik kauw gewoon normaal hoor...... vind het prima zo!
Ik zal later de recepten overschrijven. Je hebt gezonde recepten voor jou en je kinderen Pichegru.

Ik kauw ook normaal.. eten moet lekker zijn en als ik ga zitten tellen en herkauwen vind ik het dat niet meer. Af en toe je bestek neerleggen kan ook helpen om rustiger te eten. Het moet er nog wel echt inslijten bij mij.
Ik heb weleens ergens gelezen dat je de NAKD repen bij Beversport kunt kopen.

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die moeite heeft met niet te veel eten:)

Het gaat goed, eergisteren heb ik na mijn veel te veel speltbrood lekker rustig aan gedaan, gisteren ging ook heel goed en vandaag ook! Fijn gevoel is dat.

Jeetje rawfoodje, jij eet echt veel rauwkost! Ik eet meestal rond de 500 gram groente per dag, (halve kilo klinkt ook wel goed he:) ), soms wel wat meer, maar lang niet zoveel als jij. Op zich kom ik niet heel veel aan van mijn 'eetuitspattingen' 1-2 kilo schommel ik wel. Alleen door mijn chocoladeperiode van een paar weken ben ik wel een kilo of 5 aangekomen helaas. Gelukkig kan ik ook best veel eten doordat ik veel sport, ik eet denk ik normaal 2500 cal per dag en ik ben 1,58m.

Ik heb vandaag lekker curry gegeten: bio lamsvlees, een paar uur gesudderd in currypasta: ui, knoflook, gember, komijn, koriander, kurkuma, garam masala, citroensap, amandelen. Malen in de keukenmachine tot een pasta, yoghurt erbij, paar kruidnagels en dan een paar uur sudderen. Daarna had ik er nog wat kokosmelk bij gedaan. Erbij had ik in roomboter gesmoorde spitskool met gemalen karwijzaad en komijnzaad. Mmm.

Pichegru, jij hebt ook altijd lekkere lijstjes, veel variatie! Variatie is bij mij wat minder.

Ik kauw niet 20 keer denk ik, maar ik kauw wel op smoothies en pap. Dat komt omdat daar toch altijd stukjes inzitten. Ik doe het niet bewust, dat eet inderdaad niet fijn. Ik kan het dan ook op de een of andere manier niet goed doorslikken, het gaat dan wat geforceerd.
Misschien een tip voor degenen die lekker willen afvallen (ik) en toch gezond willen eten. Ik hoorde van een kennis over het 17-dagendieet en ik volg dit sinds een paar dagen. Ik heb het boek van Mike Moreno gekocht. Het is wel wat 'Amerikaans' geschreven ('Mag ik alcohol drinken tijdens het 17 dagendieet? Ik wíst dat je dit zou vragen!'), maar daar moet je doorheen prikken.

Het is wel wat a la Amber. Veel groente, veel eiwitten. Het werkt met vier cyclussen van 17 dagen. Cyclus 1 is gebaseerd op afvallen en heet versnellen.

Je moet wel houden van vis, kip en ei. Verder van yoghurt, twee stuks fruit en sla, rauwkost, groente. Het komt er voornamelijk op neer dat je de eerste zeventien dagen afwisselend kip of vis eet. Ik heb sinds tijden weer eens biologische kip gekocht. Duur, hoor. Er zijn ook op Internet pagina’s en forums waar je een idee krijgt. Het komt ere en beetje per dag zo uit te zien. Er is een lijst met mogelijke ontbijten. Daar staat bijvoorbeeld ook kefir op. Ik neem dan altijd yoghurt.

Ontbijt: twee eieren (roer, gekookt) en bakje fruit

Tussendoor: fruit (ev. met yoghurt)

Lunch: veel salade met blikje tonijn en eetlepel lijnzaad- of olijfolie

Tussendoor: yoghurt

Diner: veel groente en een stuk kip

Verder begin je de dag met een glas lauw water (deed ik altijd al) en de rest van de dag drink je nog zeven glazen water. En ook drie mokken groene thee.

Je kunt voldoende afwisselen, maar dus wel kip, vis, ei. Niet alle fruit 'mag'. Dit doe je 17 dagen. Daarna kun je of naar cyclus 4 (volharden) of je gaat verder met 2 (verbeteren: om en om koolhydraatvrij en -arm).

En je moet 17 minuten per dag bewegen. Ik had alleen de eerste avond trek, verder niet. Ik ben nu 1,9 kg (na drie volle dagen) kwijt. Later ga je weer meer peulvruchten en ‘Ambergranen’ toevoegen.

Vanmorgen yoghurt met bosbessen en aardbeien op. Ik koop uiteraard zoveel mogelijk biologisch. Ik had echt behoefte aan iets nieuws en ik eet gelijk weer meer gevarieerd dan eerst. Je blijft toch vaak in hetzelfde patroon hangen (elke ochtend een speltboterham met roomboter en kaas). Die speltboterhammetjes moeten nog maar even in de vriezer blijven liggen.
Maria, ben benieuwd hoor . Klinkt niet verkeerd maar mis de juiste verhouding aan gezonde vetten zoals noten en zaden . Zie alleen een eetlepel lijnzaad of olijfolie staan.... Krijg je geen last van verstopping ? Welk fruit mag je eten? En hoog in eiwit door veel kip en vis.... verzadigd wel goed denk ik zo?Haha, 17 minuten bewegen , daar kom je wel aan denk ik! Succes! Hou je ons op de hoogte?

Forestelf, een halve kilo groente is toch ook meer dan gemiddeld... ook prima! Tja, ik knabbel de hele dag door op van alles en nog wat, dit tikt aan en dan nog veel groente in een smoothie, hier gaat makkelijk ook zo'n 250 gram in. En dan nog groente/rauwkost bij het avondeten. Zo kom ik er wel aan en ik voel me er goed bij . Vind de smaak van pure groente ook heerlijk!!! Gecombineerd met noten en zaden, zalig .
Het is maar 17 dagen. Ik ga wel minder naar de wc inderdaad. Wel veel plasmomenten ;)

Door de hoeveelheden groente kom je toch wel aan veel vezels. Noten komen voorlopig niet voor. Ik ben nog niet ver met lezen.

Heb hier een tijd geleden even mee geschreven. Lees nog vaak mee, maar schrijf weinig ivm weinig tijd. En door drukte op het werk enzo schiet het gezonde eten er een beetje bij in. Als stok achter de deur kom ik maar af en toe meeschrijven.

Vanavond eet ik in een biologisch vegetarisch eetcafé, zal vast wel goed zijn!

Morgen een Amber-proof salade op het menu:

http://24kitchen.nl/recep ... ade-met-radijsjes-makreel

En van de week wil ik deze twee salades ook eens maken:

http://www.smulweb.nl/rec ... /Marokkaanse-bietensalade

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=411108
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:infojunk schreef op 16 juni 2012 @ 16:32:

Heb hier een tijd geleden even mee geschreven. Lees nog vaak mee, maar schrijf weinig ivm weinig tijd. En door drukte op het werk enzo schiet het gezonde eten er een beetje bij in. Als stok achter de deur kom ik maar af en toe meeschrijven.

Vanavond eet ik in een biologisch vegetarisch eetcafé, zal vast wel goed zijn!

]O leuk, waar ga je heen? Een kennis van mij werkt als vrijwilliger in een veganistisch eetcafe, daar zou ik heen gaan vanavond. Helaas ben ik al heel de dag voor een tentamen aan het leren en daar moet ik vanavond nog hard mee door gaan:(
Een biologisch vegetarisch eetcafé? Daar ben ik heel benieuwd naar!
In Nijmegen zit biologisch veganistisch eetcafe de Klinker. Daar kun je voor een euro of 8 een driegangen menu eten. Iedereen eet dan hetzelfde menu.
Infojunk, zet hem op! Waar heb je gegeten?

Forestelf, is het lekker eten bij de Klinker? Zit je aan aparte tafels of met iedereen aan één tafel en wat voor publiek komt er?

Ik heb bij biologisch vegetarisch restaurant 'het eetatelier' in Arnhem gegeten. Keuze uit 2 hoofdgerechten die wekelijks veranderen. Vooral de pasta was zeer lekker en zag er mooi uit!

Vandaag Julia Kang boek besteld.

Gebruiken jullie veel plastic? Ik ken de site van Greenjump (bpa vrije plastic dingen) maar heb er nog niks besteld. Ik gebruik plastic bakjes van de Marskramer. Ik las dat BPA alleen vrijkomt bij verhitting en ik doe ze niet in de magnetron.. zou het dan ook kwaad kunnen?
Leuk boek, dat van Julia.

Zij gebruikt helemaal geen plastic. Ook niet voor onverwarmde dingen. Het bpa zou ook in plastic flesjes water lekken.

Helemaal mijden lukt gewoon niet. Ik heb wel leuke rvs-brooddozen en andere ronde klemdoosjes, maar ik vries in augustus altijd heel veel zelfgeplukte bramen in. Dat doe ik in plastic dozen (afgewassen ijsdozen uit de tijd dat we nog ijs uit een bak aten ). En Julia zegt bijvoorbeeld ook dat je het restant van haar bananenbrood direct moet invriezen. Dat doe ik vaak in een plastic zakje/
quote:ayli schreef op 16 juni 2012 @ 21:09:

Infojunk, zet hem op! Waar heb je gegeten?

Forestelf, is het lekker eten bij de Klinker? Zit je aan aparte tafels of met iedereen aan één tafel en wat voor publiek komt er?

Ik weet het eerlijk gezegd niet, het zou de eerste keer zijn dat ik er ging eten.
quote:maria555 schreef op 16 juni 2012 @ 21:38:

Leuk boek, dat van Julia.

Zij gebruikt helemaal geen plastic. Ook niet voor onverwarmde dingen. Het bpa zou ook in plastic flesjes water lekken.

Helemaal mijden lukt gewoon niet. Ik heb wel leuke rvs-brooddozen en andere ronde klemdoosjes, maar ik vries in augustus altijd heel veel zelfgeplukte bramen in. Dat doe ik in plastic dozen (afgewassen ijsdozen uit de tijd dat we nog ijs uit een bak aten ). En Julia zegt bijvoorbeeld ook dat je het restant van haar bananenbrood direct moet invriezen. Dat doe ik vaak in een plastic zakje/

Invriezen doe ik inderdaad wel vaak in plastic. Ik weet ook niet zo goed waar ik het anders in moetdoen, volgens mij kun je glas niet zo makkelijk invriezen omdat het kan barsten maar daarin kan ik me ook vergissen. Het voordeel van bijvoorbeeld soep in zakjes is dat ik het plat leg, zodat het ook makkelijk ontdooit door het grote oppervlak en het neemt weinig ruimte in.

Ik wil wel graag een RVS waterkoker (geen fluitketel, dat duurt me te alng). Ik gebruik de waterkoker heel veel, ik denk wel 15x per dag, drink altijd warm water en veel thee en gebruik het om groente mee te stomen dus ik denk dat dat wel behoorlijk verschil maakt.

Als ik drinken meeneem, doe ik het vaak in een thermosfles, maar dat is makkelijk, ik wil het ook warm houden want ik drink eigenlijk sowieso geen koude dingen.
Ayli, ik bestel regelmatig bij Greenjump , echt geweldige spullen daar! Tja, ik weet ook niet precies hoe het nu zit met plasic , inderdaad als je het niet verhit zou het geen kwaad kunnen maar zeker weten doe ik dit niet. Ik krijg nu ook mijn noten in plastic doosjes aangeleverd, daarna doe ik ze wel in een glazen pot maar toch... en de noten zitten ook meestal in plastic zakjes als je ze koopt dus dit is vechten tegen de bierkaai.....

Forestelf, ik heb ook een rvs waterkoker, gebruik deze de hele dag door, net als jij. Dus dat is de investering wel waard .
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb een dopper flesje (bpa vrij) maar verder alles gewoon plastic, m'n waterkoker, m'n blender. Ik neem lunch en noten mee in plastic bakjes en vries eten in plastic bakjes. Eens kijken of ik na het lezen van het boek alles ga omgooien. Forestelf, ik kook één keer water en doe dat thuis in m'n thermoskan en daar schenk ik steeds uit. Maar ik weet niet of dat veel uitmaakt met de BPA's.

Van de week heb ik rauwe appeltaart gemaakt. Het was best lekker maar het is niet echt een appeltaart. Het is een rauwe noten onderkant (lekker) met rauwe appel er op met een sausje. Niet de appeltaart zoals ik het ken.. Ik wilde de appeltaart van rawfoodje maken, maar zag dat ik noten moest weken en wilde het gelijk maken, dus heb een andere gemaakt. Die van rawfood klinkt wel lekker met banaan erbij.

Las op Julia haar website dat ze 6 kiwi's per dag eet!
Ik heb gegeten bij Enig Alternatief, in Arnhem. Echt leuk! Kleinschalig (6 tafeltjes) en vaste daghap.

Het Eetatelier, ook in Arnhem, kwam ik laatst op internet ook tegen. Ook maar eens uitproberen binnenkort.

Vanmorgen goed onbeten met volle yoghurt met aardbeien en muesli (met eigen toevoeging van walnoten, rozijnen, kokos, amandelen en pompoenpitten).
Everytime you make a typo, the errorists win.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven