Pasta..!

03-11-2007 12:26 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben zelf een fervent pasta-eter, en daarom lijkt het me leuk om hier je favoriete pastarecept neer te zetten. Dan kunnen we het allemaal uitproberen!

Zelf vind ik deze erg lekker:

Nodig:

een dunne prei

een teen knoflook

klein bakje slagroom

een ons gerookt ontbijtspek

een blik gepelde tomaten

een klein blikje tomatenpuree

een ons geraspte kaas

tijm

tagliatelle

Snijd de prei in kleine ringen, pers de knoflook. Fruit in een hapjespan. Daarna de gesneden ontbijtspek erbij. Aanbakken. Omroeren. Daarna: het blik gepelde tomaten erbij, mèt vocht. Roeren enzo.(Je kent dat wel).

Daarna: blikje tomatenpuree erbij. Roeren. Als laatste het potje slagroom erbij.

Weer even laten pruttelen. Daarna: een gedeelte van de geraspte kaas erbij. Weer even lekker laten pruttelen. Maak het gerecht af met wat tijm.

Kook ondertussen de tagliatelle.

Serveren met de rest van de kaas.

Het smaakt echt zalig.
Maak of koop eens verschillende soorten verse pasta en proef dan zonder verdere ingrediënten hoe dat smaakt. Is echt een wereld van verschil ten opzichte van dat gedroogde spul. Verse pasta heeft maar heel weinig nodig om fantastisch te smaken. Beetje olijfolie en vers geraspte Parmezaan (Parmigiano Reggiano) is vaak voldoende.
Deze site staan trouwens ook veeeel lekkere pasta recepten: http://www.pastasite.nl/keuken.php
Hey wat een fijne recepten weer!!! En zoveel keus. Ik ga morgen iets maken uit jullie ideeën.:)

Nader bericht volgt.
quote:wuiles schreef op 29 januari 2008 @ 12:37:

Maak of koop eens verschillende soorten verse pasta en proef dan zonder verdere ingrediënten hoe dat smaakt. Is echt een wereld van verschil ten opzichte van dat gedroogde spul. Verse pasta heeft maar heel weinig nodig om fantastisch te smaken. Beetje olijfolie en vers geraspte Parmezaan (Parmigiano Reggiano) is vaak voldoende.

Is helemaal waar.

Deze is ook zalig:

bak kipblokjes met wat zout en peper aan.

voeg in plakjes gesneden chapmpignons toe en kleur ze mooi bruin.

dan [ klinkt raar, ik weet het] een blikje champignonroomsoep toevoegen.

roer er als de soep vloeibaarder wordt een tinnetje boursin doorheen.

Je hebt nu een heerlijke eenvoudig te maken ragout.

Lekker met basmatirijst en een frisse salade.
uit het programma/boek Jamie goes italie. We eten deze thuis regelmatig of zo origineel of in allerlei andere versies.

Pasta al forno con pomodori e mozzarella

nodig:

zeezout en zwarte peper

extra vierge olijfolie

1 gepelde en fijngehakte ui

2 tenen knoflook (ik doe soms wat meer) gepeld en in dunne plakjes

3 blikken gepelde tomaten/tomaten in blokjes (ik doe er meestal 4, het kan natuurlijk ook met verse tomaten)

1of 2 gedroogde spaanse pepers verkruimeld (tip: ah gedroogde chili's, ik doe er altijd vier in, maar wij houden van pittig)

flinke handvol verse basilicumblaadjes

400 gram gedroogde orecchiette (kan ik nergens vinden dus ik gebruik gewoon fusili of penne)

veel geraspte parmezaanse kaas (ik heb altijd die rode bussen)

3 bollen mozzarella

fruit ui knoflook en pepertjes in een flinke scheut olijfolie, tomaten erbij en zachtjes laten pruttelen (ongeveer 20 min). Daarna even pureren met blender/staafmixer tot gladde saus (maar als je er nog groenten bij doet, kun je er ook stukjes in laten hoor) snipper de basilicum in de saus en breng hem op smaak met zout en peper ( ik gooi er vaak nog italiaanse kruiden/tijm bij in)

Pasta koken, deze husslen met de helft van de tomatensaus en handje van de parmezaanse kaas.

Nu in een ingevette braadslee/ovenschaal, de pasta/tomatensaus/kaas/plakjesmozarella in laagjes om en om in de schaal doen, tot alles op is. eindigen met kaas.

Dan een kwartiertje in de oven op 200 graden.

Simpel en erg lekker, makkelijk uit te breiden ook met bijv. gehakt/champignons/groenten

eet smakelijk!
Ik maak deze pasta sausen graag. De pasta zelf koop ik altijd, dat vind ik teveel werk om zelf te maken.

Pastasausen;

Benodigdheden voor de sausen;

Vleessaus

350 gr rundergehakt

1 ui

2 sjalotjes

1 teen knoflook

1 pakje tomato frito

4 eetlepels verse basilicum

Groente saus

300 gr verse spinazie (of spinazie uit de diepvries wat ik altijd doe, deelblokjes)

2 sjalotjes

100 gr kleine witte champignons

1 teen knoflook

50 gr roomkaas

50 gr pijnboompitjes

(verse) Parmezaanse kaas

Bereiden;

Voor de vleessaus het rundergehakt in 2 eetlepels olijfolie rul bakken, de fijngehakte uien en knoflook toevoegen, de tomato frito erbij roeren en de saus wat laten inkoken. Op smaak brengen met zout en peper uit de molen.

De basilicum in reepjes knippen en van het vuur af erdoor roeren.

Voor de spinaziesaus de spinazie 4 min koken, in een zeef laten uitlekken en fijnhakken. De sjalotjes snipperen en met de plakjes champignons en knoflook uit de pers 5 min bakken, de spinazie en de roomkaas erbij scheppen en doorwarmen. De pijnboompitjes in een droge koekenpan licht roosteren en met de geraspte Parmezaanse kaas erbij serveren.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
O dat ziet er lekker uit Mylenevalerie. En ook leuk om zo op te dienen, met de pasta in het midden.

Ik maak sinds kort een vergelijkbare lasagne, maar kan natuurlijk ook gewoon als pastasaus
Lekkere recepten hier! Mijn favoriete pastasauzen:

- Spinazie a la crème, Boursin (of een andere lekkere kaas) en gehakt óf spekjes en champignons

- Crème fraiche, rode pesto, champignons, kipfilet

- Prei of lenteuitjes, room, zalm, eventueel wat visbouillon

- Zelfgemaakte bolognesesaus

- Lasagne met aubergine, of met champignons en spekjes
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Up!

Veel te lekkere dingen om zo ver weg te laten zakken...
Nogmaals up!

Al deze lekkere recepten mogen niet verloren gaan....

En nieuwe recepten zijn natuurlijk altijd welkom!
Ik krijg vanavond eters en wilde pasta gaan maken, vandaar dat ik dit topic weer even gezocht heb. Het wordt pasta met spinazie, gerookte zalm, champignons en boursin. Daarbij kruidenboter-stokbrood en een salade met geitenkaas, appel, gebakken spekjes en geroosterde pijnboompitjes.
Ik zal weer eens wat gaan plaatsen, heb er nog wel het één en ander.

Wordt vervolgd.
Hey Luni, die maak ik ook vaak, maar dan bak ik er nog een uitje bij en wat knoflook en een lepeltje sambal. Net wat pittiger
Wat een lekkere recepten, wij zijn ook zo dol op pasta.

Hier nog een..bi-colore tagliatelle met gorgonzola roomsaus.

york ham of ham welke je t lekkerst vindt

olijfolie

gorgonzola

slagroom

peper

verse knoflook

parmezaanse kaas

Bereiden;

olijfolie in pan

ham in kleine stukjes snijden en heel even aanbakken

geperste knoflook toevoegen

room toevoegen

gorgonzola in blokjes snijden en toevoegen

ff laten pruttelen zodat gorgonzola lekker is gesmolten

parmezaanse kaas en versgemalen peper, ff roeren

dan lekker over de tagliatelle, penne ofzo kan ook maar op eoa manier smaakt tagliatelle het lekkerste

Extra serveren;

lekker chiabatta om in de saus te dippen

soms een tomaten, mozarella salade erbij

enorm machtig allemaal
Gelukkig zijn ongeveer alle recepten hier ook simpel te vertalen voor vegetariërs. En dan is er ook voor mij een ruime keuze uit lichte of machtige, snelle of bewerkelijke, simpele of uitgebreide maar in ieder geval lekkere PASTA!
Lekker SuperSam, die ga ik proberen dit weekend!! Ik ga dan de ham wel vervangen, want dat eet ik niet.
Was het nog gelukt Zamirah?

Kunt ipv ham ook hele kleine stukjes kip erin doen. Of champignons bijv.
Penne.

Spekjes.

1 uitje.

Groenten die je lekker vind (bijv brocolli, of een zakje chinese groenten)

Slagroom (een wit-blauw tetra pakje).

Kook de pasta volgens verpakking.

Bak de spekjes in een pan en voeg daarna de ui toe,l aat het even bakken. Voeg daarna de groenten toe, laat weer even bakken. Doe de pasta erdoorheen en giet wat slagroom eroverheen. Goed door elkaar roeren en klaar!

Nog eentje:

Vlinderpasta.

Spinazie a la creme.

1 uitje.

Spekjes.

Boursin.

Kook de pasta volgens verpakking.

Bak de spekjes en later de ui in een pan. Voeg de spinazie toe, en op einde de boursin. Laat nog heel even pruttelen. Voeg de pasta toe en roer goed door.
Het was heeeerlijk SuperSam!! Ik had er inderdaad champignons bij gedaan!
Ik heb er ook een die hier thuis een groot succes is Weet alleen niet of hij er al staat, heb het hele topic nog niet doorgeneusd, maar beter dubbel dan niet lijkt me!

Nodig voor 2 personen

- Vlindertjespasta (of een andere pastasoort naar keus)

- 150 gr ontbijtspek

- 150 gr ham

- (klein) blikje tomatenpuree (die van 7ct van de Appie zijn goed en goedkoop hihi)

- Bekertje slag- of kookroom

- Blik doperwten

- Een of twee uien, naar wens

- Pakje champignons

- (naar smaak, ik doe ong. een theelepeltje) sambal

Heerlijk
En dan? Gewoon door elkaar mikken?? Heb je ook een alternatief voor de ham en de spek?
Ik mik alles gewoon door elkaar: eerst de ham en spek, dan de ui, champs en doperwten en dan de room, puree en sambal. Pasta koken en dan op het laatst de saus over de pasta.

Ik zou zo snel geen alternatief voor ham en spek kunnen bedenken, misschien de vega variant als je geen vlees eet? Je kan het misschien ook wel helemaal weglaten, maar dan alleen de spek vervangen want daar zit toch de meeste smaak aan. Iets zoutigs toevoegen, maar wat weet ik zo snel niet, sorry!
Weet niet of dit recept er al op staat...

zalmsnippers

bekertje creme fraiche (grote beker)

Rucola

Doperwtjes

pasta naar keuze

kippenbouillon blokje

Groene pesto

Pasta koken met bouillonblokje (op het laatst de erwtjes erbij: ik gebruik altijd diepvries erwtjes van euroshopper die zijn groot) en die even meekoken. Pasta/erwten afgieten en in een schaal doen. wat rucola, creme fraiche, eetlepel pesto en zalmsnippers erbij en dan alles door elkaar mengen.

Meestal haal ik ook wat surimini en maak daar met de overgebleven rucola en creme fraiche een voorafje van. (creme fraiche met beetje cognac en tomatenketchup aanmaken en je hebt een lekkere cocktail saus).

Eet smakelijk!
Pasta met groene asperges en rivierkreeftjes

Voor 2 personen (alle ingredienten van AH):

tagliatelle

pakje rivierkreeftjes

pakje mini groene asperges

potje carbonarasaus van de versafdeling

witte wijn

knoflook

cayennepeper

zout

peper

rucola

Knoflook fruiten, rivierkreeftjes en asperges (in tweeen of drieen gesneden), zout, peper en cayennepeper erbij. Husselen, niet te lang, asperges moeten knapperig blijven. Afblussen met een flinke scheut witte wijn, beetje husselen en dan de carbonarasaus erbij. Eventueel nog meer witte wijn toevoegen.

Dan een bedje rucola op je bord, snufje zout erover, tagliatelle erbij en de saus erover gieten. Heerlijk en dit alles binnen 15 minuten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven