Geld & Recht alle pijlers

Gemeenteboom op ons erf

21-06-2012 16:14 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

In 1995 hebben we een nieuwbouwhuis gekocht het betreft een honderd onder een kap woning, waarbij wij de laatste zijn van dat blok(niet van de straat geen hoekwoning dus).

Dit heeft als voordeel dat er een pad loopt vanaf de gemeentegrond door onze voortuin en dan langs het huis, de voordeur zit aan de zijkant, dit geeft als voordeel dat je het pad kunt doortrekken en een poort kunt maken naar de achtertuin zoals we ook hebben gedaan.

Onze buurman is het begin(of het eind) van het andere blok woningen en heeft dus dezelfde situatie als wij.

De globale indeling is dus huis(van ons) pad(ons) groenstrook pad(buurman) huis buurman, de groenstrook is voor de helft van mij en voor de helft van de buurman, zijn helft is inmiddels betegeld en bij ons staan er plantjes.

Nu het probleem aan het begin van de groenstrook tegen de stoep aan heeft de gemeente op de precieze erfgrens een boom neergezet, hiervan zijn wij bij de bouw op de hoogte gebracht en ook in het bouwcontract staat vermeld dat de gemeente voornemens is een boom op de erfgrens te plaatsen.

Ik ben nu al jaren in gevecht omdat ding weg te krijgen, de gemeente reageert steeds met het argument dat de hele straat(en de hele wijk) zo boom heeft en dat niet kunnen afwijken, daarnaast verwijzen naar een apv, maar weigeren ze inzage daarin(ik wil wel eens weten wat daar precies instaat).

Tot 2008 werd hij jaarlijks gesnoeid door de gemeente en was er geen probleem, echter sinds 2008 heb ik de gemeente nooit meer gezien, door bezuinigingen is er geen geld voor het snoeien en inmiddels is het uitgegroeid tot een uit te kluiten gewassen boom die behoorlijk over mijn pad hangt en waar ik niet rechtlopend onder door kan(ik ben 1 meter 80), daarnaast zit er sinds twee jaar de processierups in en ook daar weigert de gemeente iets aan te doen, op ons voorstel om de boom zelf te snoeien kregen we een brief van de gemeente advocaat die ons in juridische taal verbood om de boom te snoeien dan wel aan te raken.

Ik vind dat de boom fors gesnoeid moet worden en behandeld moet worden voor de processierups.

De boom staat op de erfgrens en is dus mandelig dan zou het toch zo moeten zijn dat beide grondeigenaren(de buurman en ik) samen kunnen beslissen om een mandelige boom weg te halen? Hoe kan het dat de gemeente een boom plaats op de grond van de buurman en mij en daarover de baas speelt?

Het is grond van de buurman en mij Dus waarom kan de gemeente die opeisen? wie heeft er advies?

Gegroet racingweirdo

De boom zelfstandig weg halen kan niet, dat hebben mensen die in het midden van de straat wonen(zelfde situatie als wij) gedaan en die hebben 250 euro boete gekregen en de verplichting om binnen een maand een boom terug te plaatsen volgens de eisen van de gemeente(ze hebben eisen gesteld over het type boom, merk en leeftijd) en volgens hun heeft de gemeente niet de goedkoopste boom uitgezocht integendeel.
...of de rijdende rechter? Gaat heel vaak over erfgrens enzo.
Je hebt het veel te officeel gemaakt! Had gewoon een stukkie van de onderste takken afgehaald en geen haan die ernaar gekraaid had.

Nu ben je al in de picture bij ze, en zal het dus wel via de officiele weg moeten, zoals Skurar zei.
quote:racingweirdo schreef op 21 juni 2012 @ 16:49:

Deze fotos zijn van een paar jaar na oplevering en hier ziet het er nog leuk en gezellig uit, inmiddels is deze boom dus vervangen door een eik(vandaar die rupsen) en veel te groot geworden.Hebben jullie er aan meegewerkt dat de boom vervangen is door een eik? Want anders heb je daar misschien een punt waar je mee naar de gemeente kan gaan?
quote:Katherina schreef op 21 juni 2012 @ 17:16:

Je hebt het veel te officeel gemaakt! Had gewoon een stukkie van de onderste takken afgehaald en geen haan die ernaar gekraaid had.

Nu ben je al in de picture bij ze, en zal het dus wel via de officiele weg moeten, zoals Skurar zei.De hele wijk is dan in de picture, ik hoor van iedereen dat de gemeente er als de kippen bij is, als er gesnoeid is door de bewoners.
quote:racingweirdo schreef op 21 juni 2012 @ 16:49:

[afbeelding]

Je ziet hier het pad van de buren(met zijn auto) daarnaast zie je dat de buurman zijn stuk van het groen bij het pad heeft getrokken en wij niet, en naast het groen ons pad.

[afbeelding]

Deze fotos zijn van een paar jaar na oplevering en hier ziet het er nog leuk en gezellig uit, inmiddels is deze boom dus vervangen door een eik(vandaar die rupsen) en veel te groot geworden.Wat voor een boom stond er vóór de eik?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Gewoon een paar roestige spijkers erin jassen, ene week jij andere week de buurman! ;)

Oke grapje!

Verder geen tips, juridisch advies inwinnen en procedure opstarten maar dat is vast een heel gedoe. Een klein beetje bijsnoeien is makkelijker. ( of een klein beetje veel bijsnoeien ;) )
quote:beertje87 schreef op 21 juni 2012 @ 17:18:

[...]

Hebben jullie er aan meegewerkt dat de boom vervangen is door een eik? Want anders heb je daar misschien een punt waar je mee naar de gemeente kan gaan?nope, mijn buurman heeft de gemeente gebeld toen de vorige boom dood was, 2 dagen later is midden op de dag een busje van de licom voorgereden, boompje eruit, nieuw boompje erin.

En de stoeptegels van mijn pad, en het grind bij de buren moesten we zelf weer terug leggen, dat mogen de licom boys niet(en kunnen ze waarschijnlijk niet.)
De eikenprocessierups kan gezondheidsklachten veroorzaken wanneer mensen in contact komen met de brandharen van de rups. De klachten variëren van jeukende huiduitslag en bultjes tot kortademigheid en in een enkel geval tot een shock als gevolg van een allergische reactie. De eigenaar van het perceel waarop de besmette bomen staan (bijvoorbeeld gemeente, provincie, rijkswaterstaat of een particulier) is verantwoordelijk voor de bestrijding van de overlast. Door beheersmaatregelen probeert hij de overlast van de eikenprocessierups tot een minimum te beperken. Mogelijkheden zijn de rups biologisch bestrijden, wegzuigen of wegbranden. De keuze van de maatregelen wordt gebaseerd op de te verwachten overlast, het risico op blootstelling en de mogelijk nadelige gevolgen van de beheersmaatregel voor de gezondheid van passanten. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is het informeren van het publiek.

Bron
quote:Tickel schreef op 21 juni 2012 @ 17:21:

[...]

Wat voor een boom stond er vóór de eik?dit zijn de fotos van rondom 1998 dus voor de eik, de eik is pas geplaatst in september 1999
quote:Yvonne77 schreef op 21 juni 2012 @ 17:24:

De eikenprocessierups kan gezondheidsklachten veroorzaken wanneer mensen in contact komen met de brandharen van de rups. De klachten variëren van jeukende huiduitslag en bultjes tot kortademigheid en in een enkel geval tot een shock als gevolg van een allergische reactie. De eigenaar van het perceel waarop de besmette bomen staan (bijvoorbeeld gemeente, provincie, rijkswaterstaat of een particulier) is verantwoordelijk voor de bestrijding van de overlast. Door beheersmaatregelen probeert hij de overlast van de eikenprocessierups tot een minimum te beperken. Mogelijkheden zijn de rups biologisch bestrijden, wegzuigen of wegbranden. De keuze van de maatregelen wordt gebaseerd op de te verwachten overlast, het risico op blootstelling en de mogelijk nadelige gevolgen van de beheersmaatregel voor de gezondheid van passanten. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is het informeren van het publiek.

BronDat is een leuke, want de percelen zijn eigenaar van de buurman en mij, dus moeten wij opdraaien voor de kosten maar het is niet onze boom!!!
quote:racingweirdo schreef op 21 juni 2012 @ 17:24:

[...]

dit zijn de fotos van rondom 1998 dus voor de eik, de eik is pas geplaatst in september 1999Maar je weet niet meer wat voor een boom er als eerste stond? Een eik kan nl een meter of 20-25 worden. Om maar te zwijgen over het wortelstelsel bij die hoogte.
quote:Tickel schreef op 21 juni 2012 @ 17:27:

[...]

Maar je weet niet meer wat voor een boom er als eerste stond? Een eik kan nl een meter of 20-25 worden. Om maar te zwijgen over het wortelstelsel bij die hoogte.

Nee geen idee, boompje is voor de oplevering erin geknald door de gemeente,

De boom op de foto is dus NIET de eik, maar de eerste boom, ik weet niet of iemand aan de hand van de foto kan vaststellen wat voor boom het was?
Staat de APV niet online op overheid.nl?

Want een APV is gewoon openbaar.
Persoonlijk zou ik die boom eruit laten halen en vervangen voor een boom die niet hoger wordt dan een meter of 7-8.

Of snoei em in de winter :

Eikenboom snoeien

Veel mensen denken dat de winter de beste tijd is om eikenbomen te snoeien. Dit is echter fout gedacht. In de winter werkt het afweermechanisme van de eikenboom het minst. De boom is dit mechanisme wel nodig. Want als u de eikenboom snoeit, loopt de boom een ‘snijwond’ op. Het is dus het best om de eikenboom te snoeien in de zomer, want in de zomer werkt het afweermechanisme van de eikenboom het beste en kan de boom zich snel herstellen. Hierdoor heeft de eikenboom minder kans op ziektes.
quote:Tickel schreef op 21 juni 2012 @ 17:42:

Persoonlijk zou ik die boom eruit laten halen en vervangen voor een boom die niet hoger wordt dan een meter of 7-8.

Of snoei em in de winter :

Eikenboom snoeien

Veel mensen denken dat de winter de beste tijd is om eikenbomen te snoeien. Dit is echter fout gedacht. In de winter werkt het afweermechanisme van de eikenboom het minst. De boom is dit mechanisme wel nodig. Want als u de eikenboom snoeit, loopt de boom een ‘snijwond’ op. Het is dus het best om de eikenboom te snoeien in de zomer, want in de zomer werkt het afweermechanisme van de eikenboom het beste en kan de boom zich snel herstellen. Hierdoor heeft de eikenboom minder kans op ziektes.Als je had gelezen, had je gelezen dat daar dus hoge boete`s opstaan+ terugplaatsen van een boom die de gemeente voor je uitzoekt en die dus zelf bij een tuinhandelaar moet gaan zoeken, kopen en terug planten.
quote:racingweirdo schreef op 21 juni 2012 @ 17:57:

[...]

Als je had gelezen, had je gelezen dat daar dus hoge boete`s opstaan+ terugplaatsen van een boom die de gemeente voor je uitzoekt en die dus zelf bij een tuinhandelaar moet gaan zoeken, kopen en terug planten.Tutut rustig maar, ik heb het gelezen. Succes met je boomproblematiek!
Maar wat doet de gemeente als je de boom een beetje terugsnoeit omdat je overlast hebt? Komen ze alleen kijken of krijg je dan die beruchte boete van 250 euro?

Anders misschien de nationale ombudsman eens even bellen? Ik bedoel, de gemeente is hiet echt wel nalatig, maar verbied degenen die overlast hebben om er iets aan te doen.

Heeft jullie burgemeester geen wekelijks spreekuur? De onze wel namelijk, en daar komen dit soort rare abtelijke kronkels vaak terecht.

Of een gemeenteraadslid er eens over aanspreken. Die zijn, zeker in wat kleinere gemeenten, best blij als ze eens klachten van burgers binnenkrijgen, die kunnen best wat betekenen als je een klacht hebt over ambtelijke beslissingen.
quote:racingweirdo schreef op 21 juni 2012 @ 17:57:

[...]

Als je had gelezen, had je gelezen dat daar dus hoge boete`s opstaan+ terugplaatsen van een boom die de gemeente voor je uitzoekt en die dus zelf bij een tuinhandelaar moet gaan zoeken, kopen en terug planten.En als jij goed had gelezen, had je de tip gelezen die Tickel je gaf!
quote:ronniemitchel schreef op 21 juni 2012 @ 18:05:

[...]

En als jij goed had gelezen, had je de tip gelezen die Tickel je gaf!

Eruit halen en vervangen is dus geen optie LEZEN

Kapot laten gaan ook niet, want dan krijgen we een nieuwe.
quote:Katherina schreef op 21 juni 2012 @ 18:03:

Maar wat doet de gemeente als je de boom een beetje terugsnoeit omdat je overlast hebt? Komen ze alleen kijken of krijg je dan die beruchte boete van 250 euro?

Boom verwijderen is 250 euro+ koop nieuwe boom totaal schat ik het rond de 400 euro.

Bij het snoeien gebeurt dit:

quote:Dat is wat ik zeg, ze plegen geen onderhoud maar ze zijn er als de kippen bij als er gesnoeid is of als het boompje weg is, langer dan een week duurt het nooit voordat je post ontvangt.

Dan komt krinkels weer(hoeveniersbedrijf) zogenaamd herstellen van de bomen en fatsoeneren, bij mij liepen ze erom heen, zagen dat het goed gedaan was, liepen er nogmaals goedkeurend om heen en zijn koffie gaan drinken in de auto.

Binnen een week had ik een rekening van de gemeente op de mat of ik even 80 euro voorrij kosten wilde betalen en 2 uur werk door een professioneel hoevenierbedrijf, ingehuurd door de gemeente(krinkels), ben nu nog steeds aan het ruzie`en over die rekening, ze zijn er misschien 15 minuten geweest hebben alleen gekeken en koffie gedronken, niks herstelwerk was ook nergens voor nodig.
quote:racingweirdo schreef op 21 juni 2012 @ 16:14:daarnaast verwijzen naar een apv, maar weigeren ze inzage daarin(ik wil wel eens weten wat daar precies instaat).Een algemeen plaatselijke verordening die kan je zelf opzoeken (internet). Dus je hoeft de gemeente geen toestemming te vragen om het in te zien. Ik kan me niet voorstellen dat men zegt: ‘de apv is geheim, die mag u niet inzien.’ Gewoon even langsgaan en aan de balie vragen waar je de apv kan vinden. Of zoek het gewoon op internet.
quote:emv schreef op 21 juni 2012 @ 18:35:

[...]

Een algemeen plaatselijke verordening die kan je zelf opzoeken (internet). Dus je hoeft de gemeente geen toestemming te vragen om het in te zien. Ik kan me niet voorstellen dat men zegt: ‘de apv is geheim, die mag u niet inzien.’ Gewoon even langsgaan en aan de balie vragen waar je de apv kan vinden. Of zoek het gewoon op internet.Hahaha nee dat zeggen ze niet, maar zowel aan de balie, per brief en aan mijn advocaat laten we weten dat ze geen medewerking verlenen aan het inzien van de apv omdat ze hier reden voor zien danwel geen nut.
quote:racingweirdo schreef op 21 juni 2012 @ 18:29:

[...]

Eruit halen en vervangen is dus geen optie LEZEN

Kapot laten gaan ook niet, want dan krijgen we een nieuwe.

Over lezen gesproken, lees zelf eens goed er staat een heel goede tip van Tickel en nee dat gaat niet over de boom eruit halen,LEZEN weet je wel, als je zelf niet goed leest ga dat dan anderen al helemaal niet cerwijten!

Dit is de 2e en laatste keer dat ik jou attendeer op de tip die je gegeven is!

Als je die boom kapot laat gaan plaatsen ze niet zo snel een nieuwe aangezien er duidelijk te zien is aan de boom dat er aan gezeten is, en dat risico, nemen ze niet zo snel meer.
Heb niet alle reacties gelezen. Die van Yvonne geeft goede info. Gemeente moet actie moet ondernemen als zij eigenaar boom is. Zo hebt zo te lezen al n raadsman? Vreemd, dat die geen officieel verzoek met termijn voor beheer en onderhoud bij b&w heeft ingediend. Bij mij stond n boom van leegstaand pand achterburen op omvallen, die zou op ons dak vallen. Dat is privaat recht en toch heeft de gemeente (nadat we de betreffende wethouder zo ver kregen te komen kijken) actie ondernomen. Mede, omdat een hoveniersrapport dat wij hadden laten maken (kost geen drol) zei, dat de boom rupsen had ( verhaal Yvonne).

De apv is, zoals al is gezegd) gewoon op internet na te lezen. Dat zou jouw raadsman ook moeten weten?! Nooit zelf opdracht geven, jij als opdrachtgever betaalt. Wel doen: wat Katharina zegt: gemeenteraadslid benaderen. Bij geen succes gemeente via b&w in gebreke stellen, met termijn voor uitvoering actie, wegens overlast rupsen en evt. verdere overlast op langere termijn (wortelgestel).
quote:racingweirdo schreef op 21 juni 2012 @ 18:41:

[...]

Hahaha nee dat zeggen ze niet, maar zowel aan de balie, per brief en aan mijn advocaat laten we weten dat ze geen medewerking verlenen aan het inzien van de apv omdat ze hier reden voor zien danwel geen nut.Raar, want de APV moet verplicht worden gepubliceerd, anders is die niet rechtsgeldig. Kijk op www.overheid.nl en zoek op APV of algemene plaatselijke verordening en dan op de gemeente waar je woont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven