Geld & Recht alle pijlers

als je overlijd

21-06-2012 19:54 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier nog nooit echt duidelijkheid over gekregen en wil dit toch wel graag weten omdat mijn ouders zelf een beetje zo'n situatie hebben en ik denk wel veel meer mensen.

Mijn ouders zijn allebei verzekerd voor als je overlijd.

Zelf hebben ze geen of weinig spaargeld en samen een inkomen van 1500 per maand.

Wat als één van hun overlijd?

Wie betaalt alles dan?

Ze hebben zelf geen spaargeld dus kunnen ze geen kist enzo betalen.

Word dan alles vergoed?

Hoe zit dat?
Moet je aan je ouders vragen. Zij hebben de verzekeringspolis waar de voorwaarden (lees bedrag wat een uitvaart mag kosten, geld wat je van verzekering krijgt) in staan.
Hebben ze een levensverzekering/overlijdensrisicoverzekering of een uitvaartverzekering?
Dan moeten de nabestaanden dit betalen vrees ik.

Als die er niet zijn dan betaalt de gemeente de uitvaart.

Maar hoe zijn ze verzekerd? Want bij een natura-verzekering betaalt de verzekering dit. Bij een kapitaalverzekering wordt er een bedrag uitgekeerd bij overlijden waarvan de kosten van de uitvaart gedekt kunnen worden.
Aangezien je ouders zich verzekerd hebben zouden zij moeten weten waarvoor precies. Vraag het ze.
Een levensverzekering en uitvaartverzekering hebben ze.
Dat moet je inderdaad aan hen vragen, zij weten neem ik aan wel wat de verzekering dekt.
Weet je ook wat voor uitvaartverzekering? (natura of kapitaal?)
Wat is het verschil tussen natura en kapitaal? Sorry, ik heb hier echt geen verstand van.
Mijn schoonvader was helaas onderverzekerd, het verschil (zo'n 1500,00 euro) hebben we zelf bij moeten betalen.

Heb geprobeerd het terug te halen via de belasting, maar helaas kan dat sinds 2011 niet meer (hebben het meegenomen in de aangifte van 2011).
quote:benannie schreef op 21 juni 2012 @ 19:57:

` Want bij een natura-verzekering betaalt de verzekering dit. Bij een kapitaalverzekering wordt er een bedrag uitgekeerd bij overlijden waarvan de kosten van de uitvaart gedekt kunnen worden.
quote:bloem55 schreef op 21 juni 2012 @ 20:00:

Een levensverzekering en uitvaartverzekering hebben ze.Dan wordt er hoogstwaarschijnlijk iets uitgekeerd als een van hen komt te overlijden. Echter, in geval van de levensverzekering kan het bedrag zijn gereserveerd als aflossing op de hypotheek en dan wordt er niets uitgekeerd. Of de uitvaartverzekering de kosten van de uitvaart dekt hangt af van de verzekering. Ga er eens met ze voor zitten, zou ik zeggen.
Basis is wel kist, kaarten, kosten afleggen en opbaren, huur aula, graf,1 volgwagen = bij de meeste verzekeringen, maar dit moet je altijd zelf controleren. Dan heb je wel de goedkoopste kist, vaste hoeveelheid kaarten etc... Als je dat niets kan schelen maakt dat niet uit, maar let wel goed op dat zodra je iets anders kiest je behoorlijk wat bij moet leggen.

Deze informatie kan je ook gewoon vinden op de site van een verzekeringsmaatschappij. Maar ook al heb je deze informatie dan weet je toch nog niet hoe je ouders verzekerd zijn?
quote:bloem55 schreef op 21 juni 2012 @ 20:02:

Wat is het verschil tussen natura en kapitaal? Sorry, ik heb hier echt geen verstand van.Natura betekent dat je niets hoeft te betalen, maar uit een beperkte selectie een kist en dienst mag kiezen. Gratis, in zekere zin. Kapitaal betekent dat je geld krijgt en van dat geld zelf een uitvaart moet regelen. Eventueel moet je bijleggen als het niet genoeg is.
Oke bedankt, het is nu allemaal wel iets duidelijker.

Want ik hoorde laatst van iemand dat je zeker 10.000 per persoon achter moet houden voor een begravenis.

Dit is dus onzin?
Verzekeraars raden inderdaad op het moment een bedrag van ca. 10.000 euro aan om je te verzekeren. Dat is misschien aan de hoge kant, maar man, ik en kinderen zijn wel voor 8.000 p.p. verzekerd.
Ja dat is teveel, of wel een hele luxe begrafenis.
Ligt er ook aan voor hoeveel mensen je een aula (koffie, iets erbij?) moet regelen, of en zo ja, welke steen je op het graf wil hebben (áls je wil begraven), enz.

Hier is een rekenhulp om een idee te krijgen van wat er allemaal bij komt kijken: http://www.uitvaart.nl/in ... kosten-uitvaart-berekenen
quote:bloem55 schreef op 21 juni 2012 @ 20:02:

Wat is het verschil tussen natura en kapitaal? Sorry, ik heb hier echt geen verstand van.

Als je ouders zich hiertegen verzekerd hebben, mag je aannemen dat er wel een minimale begrafenis wordt geregeld. Natura betekend dat de verzekering zelf een aantal standaard dingen in de aanbieding heeft die zij voor je regelen, zoals:

50 rouwkaarten type 1,2 of 3

kist a, b of c

drie volgauto's

receptie van drie kwartier waarbij een bescheiden koffietafel met cake.

Kapitaal wil zoveel zeggen als dat je een x bedrag krijgt uitgekeert, waarbij je naar eigen goeddunken (hoewel daar misschien ook wel voorwaarden aan verbonden zitten?) je begrafenis kunt regelen. Dus misschien een kist gemaakt door een zelfgekozen timmermansbedrijf, een rouwstoet waarbij je geen volgauto's hebt maar koetsen of fietsen of een luchtballon of whatever, geen cake maar salsasaus. Daarbij bepaal je dus zelf.

Snappie?
.
anoniem_132859 wijzigde dit bericht op 21-06-2012 20:22
Reden: mosterd
% gewijzigd
Een grafsteen kan al 2500 euro kosten: dan loopt het snel op met een extra volgauto etc.maar je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt
quote:bloem55 schreef op 21 juni 2012 @ 20:11:

Want ik hoorde laatst van iemand dat je zeker 10.000 per persoon achter moet houden voor een begravenis.

Dit is dus onzin?

Ja, dit is onzin. Mits je zelf kunt leven met een minimale begrafenis en je dat ook niet wordt kwalijk genomen door nabestaanden.

Ik bedoel, afleggen, daar kom je niet onderuit. Net als grafkosten of een dienst. Maar je kunt veel dingen wel net zo goedkoop maken als je zelf wil.

Je kunt als rouwkaart bij wijze van 100 kopietjes maken en die op de fiets rondbrengen. Je kunt kiezen voor een officiele stoet met volgwagens of je geliefde gewoon vanuit huis zelf met 1 auto naar begrafenis laten rijden en de rest volgt met hun fietsje ofzo. Je kunt een uitgebreid diner geven of je houdt een koffietafel thuis waarbij je zelf bij de appie je sneetjes cake haalt. Ook kun je best afzien van een dure steen en daar een keitje neerleggen.

Kortom, net als met trouwen zijn er een aantal vaste kosten, maar ook heeeeeel erg veel variabelen die je zelf in de hand hebt.
Ik heb hier nog een polis 500 gulden.

Schiet lekker op.

Ik was voor de begrafenis van mijn moeder incl. begraven, grafrechten (afgekocht) en steen 12000 euro kwijt.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:bloem55 schreef op 21 juni 2012 @ 20:11:

Dit is dus onzin?

Dat hangt af van bepaalde wensen en noodzakelijkheden. Want als je nog een koffietafel erna wil, in een dorpshuis bvb, dan komt dat er vaak nog bij. En als ze toevallig een grote familie- en vriendenkring hebben, dan is het standaard aantal kaartjes bvb. niet genoeg. Als ook de bidprentjes, enveloppen, postzegels, etc.

Soms kun je de volgauto('s) laten vallen, omdat de begraafplaats vlakbij de kerk is bijvoorbeeld. En als ze gecremeerd willen worden, is het weer een heel ander verhaal.
quote:schouderklopje schreef op 21 juni 2012 @ 20:24:

[...]

Ja, dit is onzin. Mits je zelf kunt leven met een minimale begrafenis en je dat ook niet wordt kwalijk genomen door nabestaanden.

Ik bedoel, afleggen, daar kom je niet onderuit. Net als grafkosten of een dienst. Maar je kunt veel dingen wel net zo goedkoop maken als je zelf wil.

Je kunt als rouwkaart bij wijze van 100 kopietjes maken en die op de fiets rondbrengen. Je kunt kiezen voor een officiele stoet met volgwagens of je geliefde gewoon vanuit huis zelf met 1 auto naar begrafenis laten rijden en de rest volgt met hun fietsje ofzo. Je kunt een uitgebreid diner geven of je houdt een koffietafel thuis waarbij je zelf bij de appie je sneetjes cake haalt. Ook kun je best afzien van een dure steen en daar een keitje neerleggen.

Kortom, net als met trouwen zijn er een aantal vaste kosten, maar ook heeeeeel erg veel variabelen die je zelf in de hand hebt.Schouderklopje, wat denk je, wat een behoorlijke steen kost?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven