Slecht etende peuter.
zondag 24 juni 2012 om 21:41
Dat een peuter vaak minder eet als een baby, weet ik natuurlijk wel en dat kunnen de meeste peuters ook wel hebben.
Maar onze dochter is met haar 86 cm en 10,2 kg bij 28 maanden geen zwaargewicht.
Sinds een week eet ze wel erg slecht
Dit was het eerst:
Pap 200 cc
fruit en sap 200/250
1 a 2 boterhammen met melk
fruit of koek met drinken
Bordje vol aardappel, vlees/ei groenten vaak half tot helemaal op
Toetje verschillend van kwark vla of een ijsje (met warm weer)
Drinken pap of melk ( wat ze zelf wilt) 200cc
Maar nu is het
Pap 100 cc met moeite
fruit paar hapjes sap 250cc
brood 1 a 2 stukjes melk laat ze na een paar slokjes staan
fruit een haar hapjes koek eet ze vaak wel op eveneens als sap
Avondeten met moeite de helft , toetje eet ze vaak wel op.
Pap of melk paar slokjes
Moet ik mij zorgen gaan maken? met oog op ondergewicht?
Maar onze dochter is met haar 86 cm en 10,2 kg bij 28 maanden geen zwaargewicht.
Sinds een week eet ze wel erg slecht
Dit was het eerst:
Pap 200 cc
fruit en sap 200/250
1 a 2 boterhammen met melk
fruit of koek met drinken
Bordje vol aardappel, vlees/ei groenten vaak half tot helemaal op
Toetje verschillend van kwark vla of een ijsje (met warm weer)
Drinken pap of melk ( wat ze zelf wilt) 200cc
Maar nu is het
Pap 100 cc met moeite
fruit paar hapjes sap 250cc
brood 1 a 2 stukjes melk laat ze na een paar slokjes staan
fruit een haar hapjes koek eet ze vaak wel op eveneens als sap
Avondeten met moeite de helft , toetje eet ze vaak wel op.
Pap of melk paar slokjes
Moet ik mij zorgen gaan maken? met oog op ondergewicht?
zondag 24 juni 2012 om 21:52
Eerst at ze wel heel goed hoor. En alledrie mijn kinderen hebben fases gehad dat ze aten zoals je nu beschrijft en hielden dit wel maanden vol. Ze geven het zelf wel aan. Snoepen is trouwens nooit een probleem geweest en fruit eten eigenlijk ook niet bij alledrie, maar brood of avondeten hebben ze periodes nauwelijks gegeten. Ik bleef het gewoon aanbieden en verder vaste tussendoortjes, dat is 's ochtends fruit en 's middags wat lekkers en het is bij de oudste twee vanzelf goed gekomen. De jongste is nu 18 maanden en eet al een maand of twee regelmatig alleen het beleg van haar brood en speelt wat met haar avondeten.
zondag 24 juni 2012 om 21:54
250cc sap vind ik behoorlijk wat, wat voor sap is het dan? Als daar bijvoorbeeld suiker inzit kan dit behoorlijk vullend zijn. Ik zou het even laten, zoon hier heeft periodes dat hij alles eet wat los en vast zit (avondeten, brood, fruit etc) en periodes waarin hij alleen het hoognodige eet. Wij maken daar geen probleem van, het is heel goed om te luisteren naar de energiebehoefte van je lichaam. Wij als volwassenen zijn altijd maar gewend om een bord vol te scheppen en op te eten, en standaard elke dag 2 boterhammen bij de lunch etc. Zo lang ze goed speelt, vrolijk is, gezond is en geen ondergewicht heeft (dat kun je bij cb even checken) lekker zo laten. Geen strijd maken, want die verlies je toch alleen maar als ouder zijnde.
zondag 24 juni 2012 om 21:57
Ze heeft altijd heeel erg goed gegeten, daar keek zelfs de c.b van op! ze probeerde ook veel nieuwe dingen.
Ze at de eerste boterham die ze kreeg ook helemaal op ipv 1 a 2 stukjes zoals de meeste baby's
Nu heeft ze ook dat ze iets probeert maar het dan uitspuugd als het niet is wat ze lekker vind.
Ze lust wel graag krentenbollen ipv brood maar of dat een goede vervanging is?
Ze at de eerste boterham die ze kreeg ook helemaal op ipv 1 a 2 stukjes zoals de meeste baby's
Nu heeft ze ook dat ze iets probeert maar het dan uitspuugd als het niet is wat ze lekker vind.
Ze lust wel graag krentenbollen ipv brood maar of dat een goede vervanging is?
zondag 24 juni 2012 om 22:01
nee, krentenbollen is geen goede vervanging', nee! Boordevol suiker en niet voedingsrijk.
Gewoon het zelfde blijven aanbieden (of juist de boel 'gezonder maken, dus de pap afbouwen en i.p.v. daarvan boterhammen aanbieden, de sap vervangen door eens caffeine vrije thee, de koek vervangen door rijstewafels al dan niet met stroop) en kijken naar je kind. Als zij gewoon energiek en fit blijft is er niks aan de hand.
Gewoon het zelfde blijven aanbieden (of juist de boel 'gezonder maken, dus de pap afbouwen en i.p.v. daarvan boterhammen aanbieden, de sap vervangen door eens caffeine vrije thee, de koek vervangen door rijstewafels al dan niet met stroop) en kijken naar je kind. Als zij gewoon energiek en fit blijft is er niks aan de hand.
zondag 24 juni 2012 om 22:01
nee, krentenbollen is geen goede vervanging, nee! Boordevol suiker en niet voedingsrijk.
Gewoon het zelfde blijven aanbieden (of juist de boel 'gezonder' maken, dus de pap afbouwen en i.p.v. daarvan boterhammen aanbieden, de sap vervangen door eens caffeine vrije thee, de koek vervangen door rijstewafels al dan niet met stroop) en kijken naar je kind. Als zij gewoon energiek en fit blijft is er niks aan de hand.
Gewoon het zelfde blijven aanbieden (of juist de boel 'gezonder' maken, dus de pap afbouwen en i.p.v. daarvan boterhammen aanbieden, de sap vervangen door eens caffeine vrije thee, de koek vervangen door rijstewafels al dan niet met stroop) en kijken naar je kind. Als zij gewoon energiek en fit blijft is er niks aan de hand.
zondag 24 juni 2012 om 22:03
Ik zou me nog geen zorgen maken over ondergewicht. Als ze gewoon vrolijk en actief blijft, neemt ze heus wel wat ze nodig heeft.
Ik heb zelf twee van die lichtgewichtjes en die hebben nog nooit de hoeveelheden gegeten die jouw dochtertje voorheen at. Bij ons is je onderste lijstje eigenlijk al jaren aan de orde van de dag.
Wat niet wil zeggen dat ik me er nooit zorgen om maak hoor: Ik heb heel wat extra keren laten wegen bij het cb. Maar die zeggen elke keer dat het in orde is zo lang ze vrolijk, actief en vol ontwikkeling zitten. En zo lang hun lijntje in de curve niet opeens dramatisch afbuigt.
Ik heb zelf twee van die lichtgewichtjes en die hebben nog nooit de hoeveelheden gegeten die jouw dochtertje voorheen at. Bij ons is je onderste lijstje eigenlijk al jaren aan de orde van de dag.
Wat niet wil zeggen dat ik me er nooit zorgen om maak hoor: Ik heb heel wat extra keren laten wegen bij het cb. Maar die zeggen elke keer dat het in orde is zo lang ze vrolijk, actief en vol ontwikkeling zitten. En zo lang hun lijntje in de curve niet opeens dramatisch afbuigt.
zondag 24 juni 2012 om 22:09
Bijna elk kind heeft periodes van slecht eten. Volgens mij valt het nog best mee met je dochter op dit moment. En dat jongere kinderen groter zijn, dat komt wel vaker voor. Maar als jouw dochter zich goed ontwikkelt en actief en vrolijk is, dan is er toch niks aan de hand? Gewoon een kleintje. Laat het los TO!
zondag 24 juni 2012 om 22:14
zondag 24 juni 2012 om 22:15
Mijn dochtertje eet en drinkt minder op een dag, en dat is structureel, al sinds dat ze een beetje in ons dagritme mee eet.
Ze is 29 maanden, 91 cm en weegt 12,7 kg. Dat is net wat onder gemiddeld maar absoluut niet te weinig.
Ze eet per dag:
Bordje pap, 1/2 plakje ontbijtkoek, bekertje melk
Fruit, de ene meer niks, soms best wel wat, klein koekje
Tussendoor op de dag gemiddeld 200 cc drinken
1,5 broodje met beleg, bekertje melk
Rijsttafel of koekje, of rozijntjes
Avondeten warm niks (als we pasta eten eet ze droge pasta)
Toetje circa 100 ml
Beetje thee
Wij maken géén probleem van niet eten, ze groeit volgens haar eigen lijntje goed.
Ben je geadviseerd om haar meer te laten eten zodat ze aankomt?
Ze is 29 maanden, 91 cm en weegt 12,7 kg. Dat is net wat onder gemiddeld maar absoluut niet te weinig.
Ze eet per dag:
Bordje pap, 1/2 plakje ontbijtkoek, bekertje melk
Fruit, de ene meer niks, soms best wel wat, klein koekje
Tussendoor op de dag gemiddeld 200 cc drinken
1,5 broodje met beleg, bekertje melk
Rijsttafel of koekje, of rozijntjes
Avondeten warm niks (als we pasta eten eet ze droge pasta)
Toetje circa 100 ml
Beetje thee
Wij maken géén probleem van niet eten, ze groeit volgens haar eigen lijntje goed.
Ben je geadviseerd om haar meer te laten eten zodat ze aankomt?
zondag 24 juni 2012 om 22:15
Ik zie verder geen reacties, mijn telefoon ververst dit topic niet.
Mijn dochter is 3, ziet er uit als 5, heeft volgend cb overgewicht, volgens bmi niet.
Ik geloof niet dat ik er ooit een topic over opende, maar uiteraard ben ik daar mee bezig.
Ik wil alleen dat mijn dochter weet dat ze prachtig is, en als ze voelt dat ik zo met haar gewicht bezig ben doet dat vast geen goed.
Bedoel er verder niks mee hoor, je zal vast oprecht bezorgd zijn.
Maar, ik ken jou en je kindje niet, en weet wel wat ze weegt en hoe lang ze is. Zonder te spieken.
Mijn dochter is 3, ziet er uit als 5, heeft volgend cb overgewicht, volgens bmi niet.
Ik geloof niet dat ik er ooit een topic over opende, maar uiteraard ben ik daar mee bezig.
Ik wil alleen dat mijn dochter weet dat ze prachtig is, en als ze voelt dat ik zo met haar gewicht bezig ben doet dat vast geen goed.
Bedoel er verder niks mee hoor, je zal vast oprecht bezorgd zijn.
Maar, ik ken jou en je kindje niet, en weet wel wat ze weegt en hoe lang ze is. Zonder te spieken.
zondag 24 juni 2012 om 22:20
Heb de andere topics niet gelezen hoor maar kan me voorstellen dat je wel wat onzeker wordt als ze weinig eet en het cb ook aangeeft dat ze te mager is.
Mijn zoontje is soms een grote eter (6 sneeen brood, krentenbol, yoghurt met muesli, fruit, kwark met wat roosvicee, avondeten bedankt ie dan wel weer voor), maar heeft ook periodes dat ie echt bijna niets eet (2 happen brood en een hap appel of zo).
Bij de zoon van mijn man heb ik ook gezien: als ze honger heeft gaat ze vanzelf wel eten. Zoontje at altijd erg slecht (ook geen toetjes of snoep of zo) maar gaat nu langzaam aan (4,5 jaar) redelijk goed eten.
Ik schep altijd gewoon een klein bordje voor ze op en zie wel wat ze er van binnenkrijgen. Er mag alleen niet mee gekliederd worden (lees: gooien). Toetje krijgen ze altijd, de ene keer een danoontje, andere keer fruit of magere naturel kwark.
Mijn zoontje is soms een grote eter (6 sneeen brood, krentenbol, yoghurt met muesli, fruit, kwark met wat roosvicee, avondeten bedankt ie dan wel weer voor), maar heeft ook periodes dat ie echt bijna niets eet (2 happen brood en een hap appel of zo).
Bij de zoon van mijn man heb ik ook gezien: als ze honger heeft gaat ze vanzelf wel eten. Zoontje at altijd erg slecht (ook geen toetjes of snoep of zo) maar gaat nu langzaam aan (4,5 jaar) redelijk goed eten.
Ik schep altijd gewoon een klein bordje voor ze op en zie wel wat ze er van binnenkrijgen. Er mag alleen niet mee gekliederd worden (lees: gooien). Toetje krijgen ze altijd, de ene keer een danoontje, andere keer fruit of magere naturel kwark.