Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
Alle reacties Link kopieren
Qwerttu, lekker onbeleefd inderdaad, om vlees op tafel te zetten als iemand geen vlees eet. Mijn vriend is vegetariër, die loopt dat ook vaak op. Mensen vind het aanstelleritis of ze zijn het gewoon even vergeten. Mijn moeder bijvoorbeeld... zet blij gehaktballetjes op tafel.

Natuurlijk is dat superonbeleefd. Maar moet je dan maar net zo horkig terugdoen?
Wat eten we vanavond?
Je bent geen goede gastvrouw als je uitpakt om te pronken met je kookkunst. een goede gastvrouw maakt het haar gasten naar de zin. Als dat betekent in vet drijvende aardappeltjes, een blik appelmoes en gehaktballen uit blik, dan moet dat maar. Dat had je van te voren moeten vragen . Het toont weinig respect ze iets anders op te dringen, net zo min als ze respect toonden voor jouw moeite.
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 12:04:

[...]

Probeer je eens te verplaatsen in een sprinkhaan, dan weet je hoe het voor mij voelt als ik me probeer te verplaatsen in iemand die niks lust.Mensen die niets lusten zijn een andere soort voor jou dus? Waar je ook niet mee kunt communiceren enzo? Goh.
oh makreel, dus als je een vegetarier vlees voorzet ben je onbeschoft maar als je mensen buitenlands eten voorzet terwijl je weet dat ze daar niet van houden dan heb je 'als gastvrouw je best gedaan'. Beetje dubbel dit.
.
quote:impala schreef op 25 juni 2012 @ 12:29:

nogmaals. TO hoefde helemaal niks te vragen, ze wéét wat die mensen wel lekker vinden. Maar dat wil ze niet voor ze maken.

En dan klagen dat je gasten het eten niet lekker vinden. En dat op een lompe manier uiten. Maar he, beide zaken horen geen verrassing zijn als je je vrienden een beetje kent. Als je zulke mensen niet over de vloer wil moet je ze niet uitnodigen en niet denken dat je ze wel even op gaat voeden.

Edit: uh, wat qwerrtu ook al zei dus Zoals TO al aangaf had zij het idee dat ze niks raar aan het klaarmaken was. Ze wilde alleen haar best doen. En daar is het blijkbaar misgegaan, maar ik vind dat TO daar ook niet veel aan had kunnen doen. Zij wist niet dat haar gasten zó weinig lusten. En je kan natuurlijk niet verantwoordelijk worden gehouden voor iets wat je niet weet ;)
quote:Starshine schreef op 25 juni 2012 @ 12:31:

dan krijg je dus:

Papa wil geen rauwkost (want konijnenvoer)

Mama wil niks dat gekruid is, kinderen ook niet.

Kind 1 heeft bedacht dat ze geen kip meer wil eten, want dat is zielig.

Kind 2 heeft in de Fancy gelezen dat je van patat dik wordt, dus alles met vet wil ze niet.

Verder lust niemand wortels en witlof.

Kind 1 lust niks wat groen is en kind twee lust geen warm fruit.

Oja, moeder heeft ook nog een glutenallergie.

Dan komen ze maar op de koffie, geen zin om uit zo'n waslijst aan wensen een menu samen te stellen.

Mijn vrienden zijn niet dusdanig moeilijk, lijkt me een wat extreem voorbeeld . In dit geval zou ik gewoon vragen wat ze dan zelf doen met avondeten, of er gerechten zijn die door iedereen opgegeten worden. En dan zoiets maken met wat losse dingen voor de liefhebbers.

Het gaat mij vooral om de gezelligheid. "Moeilijke eters" zijn vaak helemaal niet zo'n ramp, het is meer een kwestie van je verwachtingen bijstellen over wat mensen allemaal zouden moeten eten. Er is altijd wel een mouw aan te passen en ingewikkeld hoeft het niet te zijn.
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 12:34:

[...]

Mensen die niets lusten zijn een andere soort voor jou dus? Waar je ook niet mee kunt communiceren enzo? Goh.Je moet beeldspraak niet letterlijk nemen. Het was enkel bedoeld om iets duidelijk te maken.
@Starshine, je kunt toch gewoon vragen wat ze wél lusten? Ze zullen toch zelf ook elke avond gewoon eten, dus op die vraag hebben ze vast gewoon een antwoord.

Ik loop er bij mijn beste vriendin vaak tegenaan, wat zij normaal voor zichzelf kookt, past totaal niet in mijn dieet en wat ik normaal voor mezelf kook, zijn dingen die zij niet lust. En toch komen we er altijd uit hoor. Door gewoon te informeren en het menu aan te passen. En soms betekent dat dat we wat op tafel zetten wat zij alleen eet, wat op tafel zetten wat ik alleen eet en dan ook nog iets wat we toevallig allebei lusten/mogen.
dubbel
.
ik denk dat TO best had kunnen weten dat deze maaltijd niet in de smaak zou kunnen vallen.

Ze heeft in elk geval niet iets gemaakt waarvan ze zeker weet dat die mensen het lekker vinden.
.
quote:nouschi schreef op 25 juni 2012 @ 12:28:

[...]

Wat dacht je van pizza?
quote:impala schreef op 25 juni 2012 @ 12:38:

ik denk dat TO best had kunnen weten dat deze maaltijd niet in de smaak zou vallen. Uit onwil of uit een gebrek uit inlevingsvermogen.

Ze heeft in elk geval niet iets willem maken waarvan ze zeker weet dat die mensen het lekker vinden.Maar wat als ze nou echt ervan overtuigd was dat ze wel wist wat haar gasten lekker zouden vinden?
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 12:40:

[...]

Maar wat als ze nou echt ervan overtuigd was dat ze wel wist wat haar gasten lekker zouden vinden?Dan snap ik niet dat ze tegelijkertijd zegt dat ze alleen maar van "gewoon" eten houden en dat dat "gewone" eten bestaat uit doorgekookte sperziebonen met appelmoes.
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 12:37:

[...]

Je moet beeldspraak niet letterlijk nemen. Het was enkel bedoeld om iets duidelijk te maken.Ja, dat snap ik wel. En ik maak op mijn manier weer duidelijk dat je schromelijk overdrijft.
Huh? Het zijn toch vrienden? Daarvan weet je toch wel wat ze lusten? En als je het niet weet dan vraag je het. Zo doe ik het in ieder geval wel altijd.
Maar wat als ze nou echt ervan overtuigd was dat ze wel wist wat

haar gasten lekker zouden vinden?

Dat geloof ik niet. Als je weet dat mensen van hollandse pot houden, en alles eten met appelmoes en mayo. Dan zet je ze toch geen bonen, chorizo en guacemole voor? zonder mayo en zonder appelmoes?
.
quote:poppyseed schreef op 25 juni 2012 @ 12:40:

[...]

Maar wat als ze nou echt ervan overtuigd was dat ze wel wist wat haar gasten lekker zouden vinden?

Dan nog is het verstandig om vernieuwend met veilig te combineren. Zodat mensen "vluchtwegen" hebben door jouw maaltijd heen en het zo exotisch of veilig kunnen maken als ze zelf willen. Dan heb je denk ik ook meer kans dat je gasten voorzichtig wat zullen proberen hier en daar. Maar dan denk ik, dat doe ik bij mijn kind. Ik ga toch echt geen andere gezinnen opvoeden!

Dit gebeurt hooguit vanzelf wanneer we met feestjes met vrienden verschillende dingen maken en er zo vanzelf een soort buffet ontstaat. Dat is dan weer wel erg leuk.
Hoe oud waren de kinderen? Als er hier mensen komen eten waarvan ik weet dat ze de 'exotische keuken' niet weten te waarderen dan eten we standaard lasagne of we halen chinees of patat. Heel suf, maar je doet niemand een plezier met eten dat de gasten niet willen (hoe slecht gemanierd ook).

Mijn dochter is trouwens een Heel Moeilijke Eter. Dus ik neem standaard voor haar een bakje eigengemaakte prut mee. Menig gastvrouw is daardoor beledigd (want dat kind moet maar leren eten wat de pot schaft), maar met een koemelkallergie, flink ondergewicht én op advies van een dietist kunnen we het ons niet permitteren om haar alleen op een droogkorst te laten sabbelen.
Tja, hoewel ik altijd van mening was dat kinderen moeten eten wat de pot schaft ben ik daar toch enigszins op terug gekomen. We hebben nu zelf een moeilijke eter, en dat na twee kinderen die werkelijk alles eten. Maar deze heeft grote moeite met smaken door elkaar. Daarnaast lust hij geen kaas. Het eten van TO zou bij ons dus ook problematisch zijn geweest.

Gelukkig weten onze vrienden en familie hiervan. Een variant op het eten van TO zou bij ons tortilla's of taco's zijn die op tafel gevuld worden. En dan kan onze jongste ze beperkt vullen met dingen die hij lekker vindt. Bovendien is het ook nog heel leuk om te doen.

En wat het toetje betreft, frambozen uit de tuin kunnen best zuur zijn, dat smaakt toch wat anders dan die uit de supermarkt, als je dat niet gewend bent. Een klein schepje suiker erdoor en dan hoor je niemand meer klagen. Dat is toch niet zo'n probleem.

Het leven is een groot compromis. Je kunt wel honderd keer denken en weten dat je gelijk hebt, maar als het aangenamer wordt door een beetje water bij de wijn te doen zou ik dat verkiezen boven twee mopperende gezinnen.
quote:impala schreef op 25 juni 2012 @ 12:39:

ik denk dat TO best had kunnen weten dat deze maaltijd niet in de smaak zou kunnen vallen.

Ze heeft in elk geval niet iets gemaakt waarvan ze zeker weet dat die mensen het lekker vinden.

Ik zeg: dat zal haar achteraf wel duidelijk zijn, ja. Maar ik lees nergens dat TO heeft gedacht: ik ga ze eens in één klap opvoeden. Ze heeft volgens mij - maarja, het zal je duidelijk zijn dat ik TO's maaltijd wel zie zitten - oprecht haar best gedaan om lekker eten te koken voor iedereen.

En ik vind vlees geven aan een vegetariër totaal iets anders dan boontjes geven aan iemand die alleen gaargekookte sperziebonen lust, maar dat is een uitbundige discussie die hier al jaren op het Viva-forum wordt gevoerd en nog nooit is beslecht.
Wat eten we vanavond?
quote:xanluca schreef op 25 juni 2012 @ 12:33:

Je bent geen goede gastvrouw als je uitpakt om te pronken met je kookkunst. een goede gastvrouw maakt het haar gasten naar de zin. Als dat betekent in vet drijvende aardappeltjes, een blik appelmoes en gehaktballen uit blik, dan moet dat maar. Dat had je van te voren moeten vragen . Het toont weinig respect ze iets anders op te dringen, net zo min als ze respect toonden voor jouw moeite.Daar houdt het voor mij wel op hoor. Ik ga echt geen eten koken wat ik zelf met lange tanden naar binnen moet werken, om het mijn gasten naar de zin te maken.
quote:liv_1 schreef op 25 juni 2012 @ 12:41:

[...]

Ja, dat snap ik wel. En ik maak op mijn manier weer duidelijk dat je schromelijk overdrijft.Volgens mij heb jij frustraties.
Als je vooraf weet dat je "moeilijke eters"krijgt,koop je gewoon wat ze lekker vinden,is dat een blik tomatensoep waar je de staafmixer doorheen moet jagen voor de stukjes dan doe je dat toch..?

Als ik eters krijg,weet ik precies wat ze wel en niet lusten,een vegetarier zet ik ook geen biefstuk voor de neus,die krijgt een maaltijd met tofu of wat er anders gewenst word en nog belangrijker,wat die eter lekker vind.

Wat ik dan weer niet verwacht is dat men mij boos aankijkt als ik persoonlijk wél die biefstuk wegwerk,want dat doe ik namelijk wel..

Als je het zo inricht eet iedereen lekker zowel je gasten als jijzelf en hoef je ook geen oorlog aan tafel te krijgen.
quote:makreel schreef op 25 juni 2012 @ 12:47:

[...]

Ik zeg: dat zal haar achteraf wel duidelijk zijn, ja. Maar ik lees nergens dat TO heeft gedacht: ik ga ze eens in één klap opvoeden. Ze heeft volgens mij - maarja, het zal je duidelijk zijn dat ik TO's maaltijd wel zie zitten - oprecht haar best gedaan om lekker eten te koken voor iedereen.

En ik vind vlees geven aan een vegetariër totaal iets anders dan boontjes geven aan iemand die alleen gaargekookte sperziebonen lust, maar dat is een uitbundige discussie die hier al jaren op het Viva-forum wordt gevoerd en nog nooit is beslecht.Wat ik dus ook dacht.
"als dat betekent in vet drijvende aardappeltjes, een blik appelmoes en gehaktballen uit blik.."

dat gaat wel wat ver. Maar als ik weet dat mensen alles met appelmoes eten, dan zet ik een bakje voor ze neer. Heel simpel.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven