Werk & Studie alle pijlers

uitbreiden bedrijf, tips?

28-06-2012 19:06 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een tijdje geleden ben ik een eigen bedrijf begonnen dat vanaf het begin goed loopt met langlopende contracten. Nu is het zo dat ik gesprekken heb met een potentiele klant die een langdurige relatie wil aangaan, helemaal top natuurlijk, maar de klus is zo groot dat ik dat zeer zeker niet alleen kan trekken. Sterker nog, ik zal een secretaresse nodig hebben en minstens 3 man versterking in hun eigen expertise. Alleen, ik heb een hoop gehoopt maar dat het allemaal zo snel zou gaan?! Qua omzet zou ik makkelijk 4 man aan kunnen nemen, maar ik heb dus bijzonder weinig kaas gegeten van het hele personeelsgebeuren. Wat voor personen kan ik hiervoor het beste benaderen? Fiscalist, adviseurs maar waar kan ik specifiek iets mee? Ik vind het allemaal nogal wat! Of kan ik beter zzp'ers gaan inhuren in eerste instantie? Er spookt een hoop door mijn hoofd en moet alles tot in de puntjes doorrekenen en helder hebben zodat ik straks goed beslagen ten ijs kom bij deze klant. Die wil heel graag maar weet ook dat het me niet alleen lukt. Dus, iemand tips hoe ik hier stap voor stap een plan de campagne van kan maken? Dank!
Orienteer je bij de KvK op alle haken en ogen die het werkgeverschap met zich mee gaat brengen.

En maak een kosten-baten analyse mede daarop, die ook kijkt naar de kans dat je deze opdracht inderdaad voor langere tijd kunt behouden en het risico dat je er mee loopt (OG haakt om welke reden dan ook af en jij hebt mensen in dienst waar je verplichtingen aan hebt).

Mijn eigen gevoel zonder dat ik weet wat voor opdracht met welke tijds- en materiele investeringsomvang het betreft, zegt me dat 1 zwaluw nog geen zomer maakt, en het inhuren van flexibele krachten voorlopig even beter is. Zo kun je zien of je een dergelijke omvang aan kunt en of er meer in het vat zit voor de toekomst. Om dan alsnog werkgeverschap te overwegen.
Dank je. Daar neig ik zelf inderdaad ook naar, het is alleen vrij lastig om echt goede mensen te krijgen, dus als ik er een ergens weg wil trekken die naar mijn zin is zal ik met iets moois moeten komen.

Klus wordt voor onbepaalde tijd aangenomen en in mijn vak kan dat, als je het goed doet, tientallen jaren lopen. Maar je hebt gelijk, mocht het wegvallen dan moet ik ook iets met die mensen kunnen.

Ik ga iig iets met je tips doen, ik heb voorlopig wel de tijd om het goed voor te bereiden maar spannend is het zeker!
Heel erg veel succes, mooi bericht in deze tijden van economische malaise dat er toch weer uitgebreid kan worden door sommigen.
Dank je! Ik verviervuldig mijn bedrijf hiermee

En dat in een branche waar iedereen met een grote boog omheen loopt en veel ontslagen vallen. Klein blijven is zo gek nog niet!
[quote]monty25 schreef op 28 juni 2012 @ 19:29:

Dank je! Ik verviervuldig mijn bedrijf hiermee

En dat in een branche waar iedereen met een grote boog omheen loopt en veel ontslagen vallen. Klein blijven is zo gek nog niet![/quote]

Behalve als je ondergaat aan je eigen succes. Houd dat in je achterhoofd. Je moet het immers wel volledig aankunnen. ;- ) Succes in ieder geval!
Ga praten met een payroll-bedrijf: mensen komen dan in dienst bij hen, zij doen de administratie en de contracten, jij de werving en selectie.

Ga verder praten met een bedrijf dat loonadministratie doet. Vergelijk met de payroll. Vergeet niet te vragen naar verzekering voor als een werknemer ziek wordt.

Ga ook nog praten met een zzp-er die werving en selectie doet, want dat is ook een vak apart.
Dat bedoel ik er ook mee Molly. Ik zie aan mijn vorige werkgevers, die te snel gegroeid zijn, dat er een bak ellende is ontstaan, juist door dat te snel groeien. Nu zijn de tijden anders en het volume ook natuurlijk, maar ik wil die fout pertinent niet maken. Vandaar dat ik alles 100% wil overwegen en niet straks het risico loop mijn mensen weer op straat te moeten zetten, maar ook het werk aankunnen en kwaliteit kunnen bieden aan mijn klanten. Een hoop werk aan de winkel dus!
Goeie tips nouevenniet! Thanks!
Geen tips (behalve flexibele, tijdelijke contracten, c.q. freelancers/zzp'ers). Maar wil wel zeggen dat ik dit gewoon zo'n superbericht vind. Echt top, top, top dat je dit voor elkaar hebt!

(ben trouwens wel heel benieuwd naar je branche, maar dat wil je zeker niet kwijt...)
quote:monty25 schreef op 28 juni 2012 @ 19:37:

Dat bedoel ik er ook mee Molly. Ik zie aan mijn vorige werkgevers, die te snel gegroeid zijn, dat er een bak ellende is ontstaan, juist door dat te snel groeien. Nu zijn de tijden anders en het volume ook natuurlijk, maar ik wil die fout pertinent niet maken. Vandaar dat ik alles 100% wil overwegen en niet straks het risico loop mijn mensen weer op straat te moeten zetten, maar ook het werk aankunnen en kwaliteit kunnen bieden aan mijn klanten. Een hoop werk aan de winkel dus!Ah, ik las 'm inderdaad verkeerd. Bedoelen we hetzelfde!
Wat een hoopvol bericht. Veel succes!

(Ben ook benieuwd naar de branche, eerlijk gezegd.)
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Thanks allemaal, ik vind het ook geweldig maar wil het dus allemaal goed aanpakken.

En ik wil best iets zeggen over de branche hoor (niet quoten dan ajb, misschien bedenk ik me nog), laten we zeggen dat het iets met ***** is
Let wel op! Als deze langdurige klant het contract opzegt, heb je dan nog genoeg werk voor je personeel? Of is je personeel compleet afhankelijk van die klant?
En verzeker je heel goed tegen ziek personeel. Je hebt als klein bedrijf maar 1 secretaresse met een burn out nodig om financieel Helemaal leeg te lopen.

Ondernemers zeggen niet voor niets; "ik wens je veel personeel toe' tegen hun concurrenten, en dat bedoelen ze niet positief

Zelf huur ik in (zzp-ers). Ze zijn professioneler, zijn hun eigen visitekaartje, minder ziek, werken net iets harder etc. etc. maar dan wel mensen die ik ken.

Denk ook aan pensioenregelingen etc etc.
quote:monty25 schreef op 28 juni 2012 @ 20:31:

En ik wil best iets zeggen over de branche hoor Aha.
Oriane, jij ook dank. Dit zijn idd punten waar ik liever mn vingers niet aan brand. Ik moet dus uitzoeken wie ik wil hebben (gelukkig groot netwerk) en hoe ik dat vervolgens ga insteken. Op zich staan ze redelijk in de rij, het klinkt tenslotte ook retespannend zo'n eigen bedrijf, maar dat zijn vaak juist mensen die ik er niet bij zou willen hebben. Sommigen ook wel, maar juist voor die werving en mensen die buiten mn netwerk vallen wil ik onderzoek doen en alles tegen elkaar afwegen.

Als deze klant wegvalt is het een stuk minder rooskleurig, al denk ik wel dat het balletje met deze klant in de pocket nog sneller gaat rollen vwb klanten. Van het een komt het ander, dat blijkt nu wel weer. En mind you, ben nog geen jaar gestart.

Poeh! A lot to think about!
quote:monty25 schreef op 28 juni 2012 @ 20:31:

Thanks allemaal, ik vind het ook geweldig maar wil het dus allemaal goed aanpakken.

En ik wil best iets zeggen over de branche hoor (niet quoten dan ajb, misschien bedenk ik me nog), laten we zeggen dat het iets met ***** is 5 sterren...??
Hi,

Was ik weer even. Jullie staan me altijd zo fijn bij in de issues cq luxeproblemen waar ik mee te maken heb. Uiteindelijk kom ik er altijd uit, maar een beetje een duwtje of sparren kan nooit kwaad.

Het gaat dus hard. Heel hard. Te hard misschien. Het balletje is gaan rollen en ik ben nu nog alleen, maar moet heel even mn gedachten rechtbreien, en waar dan anders dan hier

Ik heb een afspraak met m'n accountant, dat sowieso, maar naast het verhaal uit de op zijn er in een week tijd weer 4 aanvragen gekomen die een hoop tijd gaan kosten. Het wordt bikkelen. Niet erg, maar djeez, wat gaat het hard. En wat trekt iedereen aan me.

Vooral dat laatste is even iets waar ik iets mee moet. Ik probeer te schiften, wat zijn de dingen waar ik verder mee kom, en wat is " voor de leuk ", maar het is allemaal zo leuk. Alleen soms word ik er, gek genoeg, een beetje onzeker van. Iedereen wil iets van me, en dat is te gek, maar hoe ga ik het aanpakken?? Zoals ik al aangaf wil ik pertinent niet ten onder gaan aan succes, maar het vervelende is dat het concrete klussen zijn, maar ik er geen concreet prijsje aan kan hangen. Ja, als ik 1 deal doe kan ik een jaar zware kracht betalen, maar dan moet ie wel vallen...dat soort gedachtes dus.mstorm in m'n hoofd. I know, niet alles tegelijk maar ja...moeilijk. Wat wordt de koers?

Dus voor de zoveelste keer: hoe krijg ik het rustiger in m'n hoofd en hoe en met wie kan ik het beste die koers bepalen op basis van redelijk wollige/vage gegevens? Analyses maken? What if..a, b, of c gebeurt? Poeh, ik vind het zoals jullie merken retespannend...
Jeetje Monty, om eerlijk te zijn kan ik geen chocola van je verhaal maken :-) Waar gaat jouw vraag vandaag concreet over? Is dat het dilemma of je eerst de klus aan moet nemen en dan het personeel of andersom? Of de vraag wat jij je nieuwe werknemer kunt bieden? Of...?
Ik zou mensn inhuren oo project basis.. En je heel goed laten informeren bij de kvk..

Top! Succes
Haha nummerzoveel, daar was ik al bang voor. Gister toen ik het schreef kwam het allemaal in een keer op me af en kon ik het even niet overzien

De vragen die jij stelt zijn eigenlijk de essentie. Het een is een gevolg van het ander.

Weet je, doordat er vele (serieuze, grote namen) partijen zijn die me benaderd hebben, word ik gedwongen na te denken over uitbreiding. In eerste instantie had ik de intentie met mijn bedrijf dat ik het een tijd alleen zou doen, met een paar mooie klanten. Die klanten zijn er, voor de lange termijn, dus die doelstelling is gehaald.

Maar nu ze allemaal tegelijk komen, en zo enorm snel ook, moet ik even pas op de plaats maken en gaan bepalen wat de koers wordt. Ik heb natuurlijk wel duidelijk waar ik voor sta, dus daar kan ik al redelijk wat conclusies uit trekken (niet al te groot worden bijv om kwaliteit te waarborgen, duidelijke functie omschrijvingen voor evt personeel etc), maar de vraag is dus in welke volgorde ik te werk ga en hoe ik er een plaatje aan hang.

Ik hou erg van zekerheid. Ik wil een goede werkgever zijn. Welke zekerheden kan ik bieden en overall, welke heb ik voor mezelf? Pas als ik zelf de zekerheden op een rijtje heb, kan ik een goede werkgever zijn.

Well, dat is dus het begin. En als ik dat op een rij heb, kan ik gaan werven. Ik heb genoeg gezien in mn werkverleden om te weten wat ik niet voor mn mensen wil. Ik wil ze zekerheid, vertrouwen en vrijheid geven. De wereld is momenteel al moeilijk genoeg, dus die stabiliteit, daar wil ik voor gaan.

Anyhow, ben nog niet helemaal in de comfortzone zoals je merkt

Maar dat ik op korte termijn stappen moet maken, das zeker. En die zekerheid, daar zit het em dus in :-)
Dank je lilyrose, het is een optie voor het begin.
Ik begrijp jouw streven en dat is heel mooi. Maar wat jou motiveert, hoeft een ander niet te motiveren. Jij wilt zekerheid, vastigheid, enz. Anderen houden juist van uitdaging, van opbouwen, enz. Op dit moment kun jij je personeel geen zekerheid bieden, zonder daarmee (te!) grote risico's voor jezelf te nemen. Wat je wel kunt bieden is een uitdaging, meebouwen aan iets nieuws, de kans om echt het verschil te maken en je eigen baan te creëren! En laten mensen die daardoor gemotiveerd worden nu ook precies het soort mensen zijn die in deze fase het verschil voor jouw organisatie kunnen maken...
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik moet wennen aan verandering, dat zit in me. Daarom ben ik ook zo trots op hoe het nu gaat, ik heb het helemaal zelf gedaan. Maar ondernemen is ook risico nemen, dat heb ik van huis uit meegekregen, en toch best eng, juist omdat er mensen afhankelijk worden, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ik had er nog niet zo bij stilgestaan, wat jij zegt. Zo had ik het nog niet bekeken. Thanks daarvoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven