Middagslaap schrappen?
zondag 1 juli 2012 om 11:11
Ik heb een vraag. Op welke leeftijd stopte bij jullie kinderen het middagslaapje? Ging dit vanzelf of hebben jullie dit slaapje actief geschrapt?
Bij ons is de situatie als volgt: onze dochter wordt over anderhalve maand twee en slaapt tijdens de nachten nog maar een uur of negen. Ik leg haar wel iedere avond om half acht op bed (haar oude bedtijd), maar ze ligt gerust nog uren te kletsen voordat ze echt in slaap valt. Toch is ze wel echt moe na de lunch, dus dan leg ik haar op bed voor een middagslaapje. Ze slaapt dan met gemak twee uur.
Zelf dacht ik dat een middagslaapje vanzelf zou verdwijnen en dat mijn dochter er gewoon geen behoefte meer aan zou hebben om dan te slapen. Dit lijkt echter niet het geval. Moet ik haar dan gewoon maar wakker houden zodat ze deze uurtjes aan haar nachtslaap vast gaat plakken? Nu is ze enorm humeurig als ze tussen de middag niet slaapt. Maar misschien verdwijnt dit wel als ze tijdens de nachten meer slaapt. Wat is jullie ervaring hiermee?
Bij ons is de situatie als volgt: onze dochter wordt over anderhalve maand twee en slaapt tijdens de nachten nog maar een uur of negen. Ik leg haar wel iedere avond om half acht op bed (haar oude bedtijd), maar ze ligt gerust nog uren te kletsen voordat ze echt in slaap valt. Toch is ze wel echt moe na de lunch, dus dan leg ik haar op bed voor een middagslaapje. Ze slaapt dan met gemak twee uur.
Zelf dacht ik dat een middagslaapje vanzelf zou verdwijnen en dat mijn dochter er gewoon geen behoefte meer aan zou hebben om dan te slapen. Dit lijkt echter niet het geval. Moet ik haar dan gewoon maar wakker houden zodat ze deze uurtjes aan haar nachtslaap vast gaat plakken? Nu is ze enorm humeurig als ze tussen de middag niet slaapt. Maar misschien verdwijnt dit wel als ze tijdens de nachten meer slaapt. Wat is jullie ervaring hiermee?
zondag 1 juli 2012 om 11:20
Dan zou ik wel proberen het middagslaapje eraf te halen. Nu is ze 's avonds niet moe genoeg, gaat heel laat slapen en is vervolgens na de lunch heel moe, lijkt mij geen fijn ritme.
Rond hun tweede verjaardag zijn mijn oudste meiden gestopt met een middagslaapje. Ze wilden niet echt en als ze wel sliepen dan was het 's avonds bal.
Rond hun tweede verjaardag zijn mijn oudste meiden gestopt met een middagslaapje. Ze wilden niet echt en als ze wel sliepen dan was het 's avonds bal.
zondag 1 juli 2012 om 11:21
Mijn dochter is ook twee en eigenlijk speelt bij ons precies hetzelfde. De middagslaap heeft ze echt nodig, en 's avonds gaat ze tussen half 8 en 8 naar bed. Hoewel ze moe oogt, slaapt ze vaak pas tegen negen uur.
Ik heb er geen moeite mee dat ze 's avonds in bed nog even lekker tot rust komt, een liedje zingt en speelt met haar knuffels voordat ze slaapt.
Ik heb er geen moeite mee dat ze 's avonds in bed nog even lekker tot rust komt, een liedje zingt en speelt met haar knuffels voordat ze slaapt.
zondag 1 juli 2012 om 11:24
Dochter is drie en slaapt nog steeds overdag. 's Avonds ligt ze ook wel eens een tijd te kletsen, maar ik vind dat niet erg. Ze gaat daarna altijd lief slapen. Ik zou het er gewoon nog even inhouden als ik jou was. Als het echt ten koste gaat van je nachtrust is het natuurlijk een ander verhaal. Maar dat valt wel mee als ik je zo lees.
zondag 1 juli 2012 om 11:37
Vond dit altijd lastige momenten, dat ze slecht slapen door teveel slaap overdag, maar dat ze zonder slaap het ook nog niet helemaal trekken.
Ik zou een slaapje van een uurtje doen 's middags. Wel tijd om even bij te tanken, maar (hopelijk) niet zoveel slaap dat het 's avonds lang duurt.
Ik zou een slaapje van een uurtje doen 's middags. Wel tijd om even bij te tanken, maar (hopelijk) niet zoveel slaap dat het 's avonds lang duurt.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
zondag 1 juli 2012 om 11:55
Hier dezelfde fase (zoon is ruim 2,5 jr). Hij gaat thuis nu s middags alleen naar bed als hij daar zelf om vraagt en dan hooguit een half uurtje. Anders ligt ie met gemak tot 10 uur te kletsen s avonds en de volgende dag weer te moe.
Op de creche laten ze m nog te lang slapen naar mijn zin, met als gevolg dat ie op crechedagen s avonds nog lang ligt te spoken. Ga het morgen maar weer eens bespreken.
Op de creche laten ze m nog te lang slapen naar mijn zin, met als gevolg dat ie op crechedagen s avonds nog lang ligt te spoken. Ga het morgen maar weer eens bespreken.
zondag 1 juli 2012 om 12:07
Dat kletsen en niet meteen slapen is normaal; verwerking van de dag. De levenswereld van kindjes van die leeftijd wordt steeds groter, ze krijgen steeds meer binnen en beginnen ook steeds meer te snappen. Die van mij (ook 2) gaat elke avond om 19.30 naar bed en smiddags om 11.30. Vaak ligt hij lekker te kletsen, te zingen of gewoon woordjes te zeggen. Maar hij is niet ontevreden en die rustmomenten doen hem goed.
Bovendien; ga je zelf meteen slapen als je naar bed gaat? Misschien als je heel ontspannen bent... maar ik ga ook nog altijd wat lezen of de dag overdenken.
Dus ik zou gewoon de rust en regelmaat erin houden. Pas als je merkt dat je kindje ontevreden wordt het, volgens mij, tijd om het anders te doen.
Bovendien; ga je zelf meteen slapen als je naar bed gaat? Misschien als je heel ontspannen bent... maar ik ga ook nog altijd wat lezen of de dag overdenken.
Dus ik zou gewoon de rust en regelmaat erin houden. Pas als je merkt dat je kindje ontevreden wordt het, volgens mij, tijd om het anders te doen.
zondag 1 juli 2012 om 12:42
Onze oudste stopte met haar middagslaap vlak voor haar derde verjaardag. Dat ging eigenlijk vanzelf, op een gegeven moment viel ze 's middags gewoon niet meer in slaap.
De jongste was net 2 jaar toen hij geen middagslaap meer wilde doen. Omdat ik hem nog wat jong vond ben ik het bij hem wel nog even blijven proberen. Maar als hij dan eindelijk in slaap viel dan bleef hij 's avonds wakker tot minstens elf uur. Het was in het begin wel zo dat hij bijvoorbeeld 3 of 4 dagen geen middagslaap deed en dan 1 dag weer wel, moest hij blijkbaar toch nog even bijtanken. Maar al snel was het helemaal voorbij met de slaapjes.
Misschien helpt het inderdaad om het middagslaapje wat korter maken of anders om de dag doen?
De jongste was net 2 jaar toen hij geen middagslaap meer wilde doen. Omdat ik hem nog wat jong vond ben ik het bij hem wel nog even blijven proberen. Maar als hij dan eindelijk in slaap viel dan bleef hij 's avonds wakker tot minstens elf uur. Het was in het begin wel zo dat hij bijvoorbeeld 3 of 4 dagen geen middagslaap deed en dan 1 dag weer wel, moest hij blijkbaar toch nog even bijtanken. Maar al snel was het helemaal voorbij met de slaapjes.
Misschien helpt het inderdaad om het middagslaapje wat korter maken of anders om de dag doen?
zondag 1 juli 2012 om 13:52
Ik zou idd beginnen met het middagslaapje korter te maken, als het zo duidelijk is dat ze het op dat tijdstip eigenlijk nog wel nodig heeft. Ik heb er verder geen ervaring mee, mijn oudste sliep totdat hij naar school ging elke middag, daarna was het rigoreus over, omdat hij op school zat. Tot voor kort sliep hij dan in het weekend of op woensdagmiddag ook nog wel eens, maar nu is hij 5,5 en is het wel afgelopen. Hij tankt nog wel eens bij met een DVD-tje 's middags.
Jongste is 3 jaar en 3 maanden en slaapt ook nog bijna elke dag, alleen op zaterdag niet altijd, als we bijv. iets leuks gaan doen. Ik denk dat hij ook tot z'n schooltijd blijft slapen.
Jongste is 3 jaar en 3 maanden en slaapt ook nog bijna elke dag, alleen op zaterdag niet altijd, als we bijv. iets leuks gaan doen. Ik denk dat hij ook tot z'n schooltijd blijft slapen.
zondag 1 juli 2012 om 14:28
Hier nu ruim 3 en sinds z n 2e wilde hij ' s middags niet meer slapen. Op de creche hebben ze een rustuurtje en dan valt hij soms nog wel in slaap. We merken dat die avond meteen omdat hj dan tot ver na 9 uur blijft spoken. Op zich is hij dan wel lief, maar je wordt wel vaak geroepen omdat zijn knuffel kwijt is of hij dorst heeft etc. Niet fijn. En zekfs als hij in de auto 10 min in slaap valt is het 's avonds hetzelfde verhaal. Conclusie: niet meer slapen overdag. Naar buiten als hij echt moe is en vroeger naar bed als het echt erg is.
You can't have a rainbow without a little rain
zondag 1 juli 2012 om 22:15
Waarom wakker houden als ze zo overduidelijk moe is smiddags? Blijkbaar heeft ze dat nodig? En het lijkt alsof je er weinig last van hebt dat ze savonds nog lang kletst en speelt. Wat is dan het probleem? Ik bedoel het echt niet vervelend maar snap oprecht niet waarom je je vraag stelt? Of vind je het kletsen savonds wel lastig? Ik denk dat het nu iets meer vraagt van je vanwege het peuterbed, en niet perse vanwege de slaaptijden?
zondag 1 juli 2012 om 22:43
We aten om 1730...dat is al aardig vroeg volgens mij
@Sapsap. Ik zou voor mezelf het liefst de middagslaap er nog even inhouden hoor. Vind het altijd wel lekker. Ik heb alleen het idee dat ze op het moment niet lekker uitgerust is omdat ze zulke korte nachten maakt. Maar blijkbaar heeft ze dit nodig op deze manier.
Overigens heb ik haar tussen de middag wel op bed gelegd. Ze wilde alleen ECHT niet slapen.
Morgen gaan we een kort slaapje wat later op de dag proberen. Kijken of dat werkt. Welterusten!
@Sapsap. Ik zou voor mezelf het liefst de middagslaap er nog even inhouden hoor. Vind het altijd wel lekker. Ik heb alleen het idee dat ze op het moment niet lekker uitgerust is omdat ze zulke korte nachten maakt. Maar blijkbaar heeft ze dit nodig op deze manier.
Overigens heb ik haar tussen de middag wel op bed gelegd. Ze wilde alleen ECHT niet slapen.
Morgen gaan we een kort slaapje wat later op de dag proberen. Kijken of dat werkt. Welterusten!