Werk & Studie alle pijlers

gewijzigde functietitel

04-07-2012 13:54 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
..
Ik zou blij zijn dat ik een baan heb gevonden en het verder zo laten. Als er niks verandert aan je taken en beloning dan is er niks aan de hand toch?
Krijg je hetzelfde salaris ook?

Hoe dan ook: de overheid is nogal hiërarchisch ingesteld, dus ik zou enorm moeilijk gaan doen en flink om mijn strepen gaan staan. Tip: gebruik daar in ieder geval je proeftijd voor.

Serieuze reactie: ik snap niet zo goed waarom je teleurgesteld bent omdat je takenpakket anders is. Je doet werk toch omdat het takenpakket bevalt, niet om naam van de functie?

Wat je wel kan doen is het aanstippen als je er eenmaal een tijdje werkt. Misschien zijn ze bereid na verloop van tijd de functienaam te veranderen als dat je meer mogelijkheden biedt door te groeien op basis van die titel.

Wat was hun argumentatie overigens om het te veranderen? Daar hangt het ook een beetje vanaf.

Tot slot: de term 'manager' is nogal aan erosie onderhevig. Zo zijn veel managers geen leidinggevenden maar beheren veel managers simpelweg een portefeuille. Zoals accountmanagers. De trend dat men weer af aan het stappen is van het gebruik van het begrip manager voor van alles en nog wat vind ik persoonlijk een goede trend.
allereerst gefeliciteerd met je baan!

misschien is de functietitel van de collega's die jij gaat aansturen ook gewijzigd. bijv. van xx-medewerker naar junior-xx-medewerker?

ik zou er geen probleem van maken, alleen wel vragen of wel duidelijk blijkt dat jij deze mensen aanstuurt e.d. ook naar andere afdelingen/projecten toe.

binnen de overheid heten veel functies bijv beleidasmedewerker. maar daar zijn ook verschillende niveaus in, maar die zijn niet zichtbaar in de functietitel (wel in de salarisschaal gelukkig)
Gefeliciteerd.

Ik had dat ook: bij mijn sollicitatiegesprek was mijn takenpakket als dat van een manager, maar in mijn contract stond dat ik de (enige) medewerker was. Ik begrijp je wel - het voelt anders, alsof je een van de vele bent, en je verantwoordelijkheden niet zo serieus zijn.

Ik heb er toen niets van gezegd, maar het wel bij de verlenging van mijn contract aan laten passen, zodat het overeenkwam met mijn visitekaartje/ email handtekening, enzovoorts.
Ik begrijp je verbazing en zou het ook niet leuk vinden. Welke overheidslaag kom je in te werken? De gemeente gaat massaal over op een nieuw functiewaarderingssysteem mét bijbehorende functiebenamingen, daar zou het in kunnen zitten.

Het is wat een van de vorige adviezen ook al aangaf wel van belang wat de functiebenaming is van de medewerkers die 'onder' jou vallen. Vraag een gesprekje aan, het is niet raar om hier over te praten. Het is net als bij een auto, je hebt voorkeur voor een groene en als er een rode komt hoef je die niet af te wijzen, mits je weet wat er aan ten grondslag ligt. Let op de toon die je aanslaat dan komt het vast goed!

Enne, gefeliciteerd!
.
quote:Dotjemol schreef op 04 juli 2012 @ 14:11:

Ik begrijp je verbazing en zou het ook niet leuk vinden. Welke overheidslaag kom je in te werken? De gemeente gaat massaal over op een nieuw functiewaarderingssysteem mét bijbehorende functiebenamingen, daar zou het in kunnen zitten.Gemeente inderdaad. Op welke manier gaat het functiewaarderings systeem veranderen dan?
Stuur je in die functie mensen aan? Ofwel, ben jij leidinggevende? Zo niet is de titel 'manager' sowieso nogal 'hol'.... Dan manage je behalve je zelf niemand natuurlijk.
als jij je voldoening haalt uit de naam van je functie en niet de inhoud dan moet je maar niet gaan werken voor een werkgever maar eigen baas worden. Kan je jezelf CEO ofzo noemen. Ik zeg het niet vaak hier maar: je stelt je aan!
Schaal 8 bij de overheid lijkt me sowieso niet passen bij een managersfunctie...
Google even op HR 21, dan kan je het precies nalezen.

Joh, verder niet druk maken, lekker beginnen en wie weet klim je daarna op naar manager (als je dat dan nog wilt). Succes ermee!
quote:Oriane schreef op 04 juli 2012 @ 14:15:

Stuur je in die functie mensen aan? Ofwel, ben jij leidinggevende? Zo niet is de titel 'manager' sowieso nogal 'hol'.... Dan manage je behalve je zelf niemand natuurlijk..
.
Heb je gesolliciteerd op de functie om de werkzaamheden of om de naam van de functie? Om het eerste toch?

Volet de functie nu minder gewichtig omdat de naam wijzigt?
Schaal 8 bij de overheid en dan 158 mensen aansturen ... zijn er dan al bezuinigingen doorgevoerd waar ik niet van weet??
Schaal 8 is wel erg laag voor HBO, volgens mij zit je dan in schaal 10
quote:sinne_blom schreef op 04 juli 2012 @ 14:28:

[...]

Mij is verteld:

HBO niveau, schaal 8

HBO+ niveau, schaal 9

WO niveau, schaal 10

Verder weet ik niet precies hoe het bij de overheid werkt, ik kom hiervoor uit de commerciële hoek. Heb 14 jaar werkervaring en zojuist mijn HBO deeltijd diploma gehaald.

Dat klopt op zich wel, maar dat gaat dan wel om medewerkersfuncties idd. Een managersfunctie (indirect 150 aansturen? Hoe moet ik dat zien) zal toch eerder 13 of 14 zijn.

Een "gewone" leidinggevende (teamleider) op MBO niveau kan 8 zijn, en een leidinggevende op HBO is 10 / 11.
Ik denk dat er in dit specifieke geval niet veel aan te doen is, omdat men deze functie binnen het grotere geheel van de gemeentebanen moet bekijken. Schaal 8 geeft al aan dat dit gaat om een mogelijk leidinggevende functie, maar dan op lager management niveau nog niet op middle management niveau.

In zijn algemeenheid ben ik het eens met iedereen die stelt dat inhoud het belangrijkste is. Zelf ben ik wars van functietitels en zou het me een zorg zijn. Maar... Een 'verkeerde' titel kan wel een bepaald beeld oproepen bij een functie en bijbehorende de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. En dat kan een probleem worden op het moment dat je weer verder zou willen solliciteren!

Ook al geef je zelf niet zoveel om functietitels, als recruiters dat wel doen dan doe je er verstandig aan om het toch serieus te nemen.
Weet je, ik ben dolblij met deze baan en deze kans. En ik ga er ook zeker wat van maken. Maar zoals iemand al zei, het is alsof je een rode auto koopt en bij aflevering blijkt het een blauwe te zijn. Daar mag je toch wel even teleurgesteld over zijn? Wil toch niet zeggen dat je niet met de auto wilt rijden? Ik kick niet op functietitels, maar ik had wel even wat anders verwacht...

Het gaat ook niet om een hoge management functie, maar wel een managementfunctie in dit bepaalde project. De aansturing is ook alleen voor dit project en niet als hun leidinggevend oid. Het is een functie voor een bepaalde tijd en daarna wil ik graag verder solliciteren en dat zal waarschijnlijk buiten de overheid zijn. De afgelopen jaren, voordat ik mijn baan kwijt raakte heb ik al als medewerker op HBO niveau gewerkt. Mijn HBO diploma heb ik de afgelopen 3 jaar gehaald.
quote:sinne_blom schreef op 04 juli 2012 @ 14:53:

Weet je, ik ben dolblij met deze baan en deze kans. En ik ga er ook zeker wat van maken. Maar zoals iemand al zei, het is alsof je een rode auto koopt en bij aflevering blijkt het een blauwe te zijn. Daar mag je toch wel even teleurgesteld over zijn? Wil toch niet zeggen dat je niet met de auto wilt rijden? Ik kick niet op functietitels, maar ik had wel even wat anders verwacht...

Het gaat ook niet om een hoge management functie, maar wel een managementfunctie in dit bepaalde project. De aansturing is ook alleen voor dit project en niet als hun leidinggevend oid. Het is een functie voor een bepaalde tijd en daarna wil ik graag verder solliciteren en dat zal waarschijnlijk buiten de overheid zijn. De afgelopen jaren, voordat ik mijn baan kwijt raakte heb ik al als medewerker op HBO niveau gewerkt. Mijn HBO diploma heb ik de afgelopen 3 jaar gehaald.Dat maakt het verhaal al een stuk begrijpelijker, je bent dus meer een coördinator van het project dan van de medewerkers (die dus al een direct leidinggevende hebben)
Ja, de medewerkers hebben hun eigen leidinggevende, ik doe alleen dit project.
quote:sinne_blom schreef op 04 juli 2012 @ 15:23:

Ja, de medewerkers hebben hun eigen leidinggevende, ik doe alleen dit project.Mmm, dan zou ik projectleider logischer vinden om het nog complexer te maken . Maar, ik kan me je teleurstelling wel voorstellen. Het gaat je denk ik meer om het principe? Je solliciteert naar een bepaalde functie en de functiebenaming wordt zomaar gewijzigd zonder jou daarin te kennen. Vind dat niet netjes.
Snap het nog steeds niet. De vergelijing met de auto kopen klopt ook niet (zo die dingen al te vergelijken zijn), want de inhoud van de functie verandert niet. De vergelijking zou moeten zijn: ik bestel een rode Peugot met een bepaald uiterlijk en prestaties en ik krijg een rode Lancia die er verder hetzelfde uitziet en hetzelfde presteert. Zou je dan ook teleurgesteld zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven