Geld & Recht alle pijlers

Verdeling schoolvakanties

08-07-2012 10:10 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zou graag willen weten hoe gescheiden stellen de schoolvakanties van de kinderen hebben verdeeld. Alvast bedankt.

gr
Ieder de helft.
Ja en?
De zomervakantie is 6 weken en nu is het zo dat ieder drie weken krijgt. Hoe zit het met de rest van de schoolvakanties en met name de kerstvakantie. Is het handig dat 1 van de 2 de kerstvakantie krijgt en het jaar daarop gewisseld wordt? Zo ja, wat doe je dan met de rest van de schoolvakanties zoals de herst en krokus, mei en pinkstervakantie?

Bedankt.
Mijn kinderen gaan 2 weken in de zomervakantie naar hun vader en 1 week in de kerstvakantie.

Hier is het dus niet eerlijk door de helft maar dat is de keus van ex geweest. De rest van de zorgtaken zijn ook niet eerlijk verdeeld.

Mijn kinderen zijn bij mij thuis en ik wil dat ze zich hier welkom voelen, ik dring dus ook niet verder aan op een eerlijke verdeling.
De vakanties van 1 week om en om. De vakanties van twee weken, ieder de helft!

Dus de een kerst, de ander oud en nieuw.
.
Goed stuk hierover dit weekend in de NRC. Dat het niet zo'n goed idee is als beiden een lange periode met de kinderen weggaan, daar zitten de kinderen namelijk helemaal niet op te wachten.
Het ligt ook een beetje aan het werk en hoeveel vakantie je kunt opnemen natuurlijk... maar het meest logische is:

Zomervakantie, ieder 3 weken (niet afwisselend, maar gewoon 3 weken volledig achter elkaar)... iemand de volledige herfstvakantie (de ander neemt een week voorjaarsvakantie). Met kerst verdeel je het in: 1e kerstdag bij iemand, 2e kerstdag bij iemand (jaar erop wisselt dit). Een weekje kerstvakantie bij de ene, weekje kerst bij de ander. Oud&nieuw ieder jaar wisselend vieren. De overige dagen (pinksteren en hemelvaart bijv.) zelf verdelen naar wat praktisch is. Zo min mogelijk gereis voor de kids bij zulke dagen.
quote:lilyofthevalley schreef op 08 juli 2012 @ 11:16:

Goed stuk hierover dit weekend in de NRC. Dat het niet zo'n goed idee is als beiden een lange periode met de kinderen weggaan, daar zitten de kinderen namelijk helemaal niet op te wachten.Dat zal niet voor alle kinderen gelden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nou, ze hadden verschillende kinderen geinterviewd. Veel gaan met alles mee om hun ouders een plezier te doen, blijkt. Eentje had tegen de leraar gezegd: de vakantie komt eraan, het wordt weer druk. Ze willen liever ook gewoon een tijd thuis zijn en met vriendjes spelen, gewoon simpel.

Uitzonderingen daargelaten, maar ik vond het best sneu.
Dankjewel voor de reacties. Ik wil zoveel mogelijk alles door de helft, maar dit jaar wil ik het anders doen en vroeg me af hoeveel mensen er de kerstvakantie aaneensluitend aan 1 ouder geven en hoe de rest dan geregeld is.
quote:lilyofthevalley schreef op 08 juli 2012 @ 11:40:

Nou, ze hadden verschillende kinderen geinterviewd. Veel gaan met alles mee om hun ouders een plezier te doen, blijkt. Eentje had tegen de leraar gezegd: de vakantie komt eraan, het wordt weer druk. Ze willen liever ook gewoon een tijd thuis zijn en met vriendjes spelen, gewoon simpel.

Uitzonderingen daargelaten, maar ik vond het best sneu.

Yep heel herkenbaar verhaal van een aantal vriendjes/vriendinnetjes van mijn kinderen. Sommigen zijn vanaf de vrijdag dat ze vrij krijgen tot de zondag voordat school weer begint in het buitenland en de overdracht vindt plaats op Schiphol.

Tsja, beide ouders zijn dan wel met de kinderen op vakantie geweest.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Herkenbaar Enn. Ook meegemaakt dat de kinderen aangeven liever de hele zomer bij vader/moeder te zijn maar die wil dat niet want vader/moeder moet natuurlijk ook met zijn/haar nieuwe liefde op vakantie/ heeft tijd voor zichzelf nodig.
Tja ik snap wel dat beide ouders graag met de kinderen weg gaan hoor, het is tenslotte vakantie. Maar pak dan gewoon een paar dagen? Daarnaast is het vaak ook 'de kinderen moeten een leuke vakantie hebben, dus we doen veel uitstapjes'. De druk om de kinderen een leuke vakantie te bezorgen is enorm, terwijl de meeste kinderen ook tevreden zijn met iets minder en lekker thuis spelen.
Oud-collega van mij deed dat ook. Moeder + vriend gingen met kind 3 weken naar Frankrijk. Vader + vriendin pikten daar kind op en bleven ook 3 weken in Frankrijk. Op zich handig want dan hoeft kind niet heen en weer maar ik kan me voorstellen dat je na 6 weken kamperen hard aanvakantie toe bent.
lilyofthevalley, ik ben zeer geintereseerd in dat krantenartikel uit NRC, kan het via nrc.nl niet zo snel vinden.

Verder vind ik het niet goed voor mijn kind om lang uit haar thuissituatie te zijn vanwege onze situatie, ik heb dus juist afspraken over meerdere korte bezoeken in vakanties en dit bevalt tot op heden bij vader, kind en mij dus goed.
Het is de NRC Weekend, weekendeditie van NRC Next en Handelsblad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven