Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Zelf koop ik biologische gekweekte zalm, maar geen andere gekweekte vis, want die zit natuurlijk vol troep: groeihormonen, antibioticum enz. Ik eet wel graag een blikje tonijn door een salade. Ik heb nog een voorraadje, maar daarna ga ik eens goed in de winkel kijken of er veilige alternatieven daarvoor zijn.
Net havermoutpannenkoeken gemaakt. Biologische havervlokken fijn gemalen, rijstdrank (zo'n 250 ml schat ik) erbij en twee eieren. Vraag me niet om precieze hoeveelheden. Ik kijk altijd gewoon naar het beslag. Dat is wel stevig. Het was voor vijf pannenkoekjes. Mijn man vond ze niet zo. Ik had bij die van mij stukjes geitenkaas meegebakken en later agavesiroop erover. Ze waren best zwaar. Ik vond ze echt voedzaam en ook wel lekker.
Mijn cursus zit erop! Ik ben een mooi certificaat en een heleboel kennis rijker. Om dat te vieren heb ik lekker twee Dr. Kargcrackers met avocado op. En morgenochtend heel vroeg ga ik naar het vliegveld om mijn man op te halen. Ik heb een leuk weekend voor de boeg, nu maar hopen dat het weer ook eens een beetje gaat meewerken.
Trotter gefeliciteerd met je certificaat! Wat heb je dat verantwoord gevierd :-D

Maria, ja het zou ook wel kunnen... maar als ik dan ook bepaalde vis niet wil, dan word het voor hen een duur grapje.

Ik eet wekelijks met vriendinnen. Meestal kook ik maar het is ook wel eens leuk bij anderen te eten. Ik stuur dan aan op vegetarisch ;) En anders laat ik het maar gewoon. Op het werk moet ik ook mee eten en daar is het allemaal niet zo verantwoord als ik zou willen. Neem vaak véél fruit en bijv. wortels mee en eet ik van het eten daar minder.

Rawfoodje, dat gaat goed. Ik eet meestal twee stukjes. Af en toe eet ik meer, maar dat deed ik ook toen ik nog niet op deze manier at en dan kan het maar beter iets natuurlijks zijn. Ik heb het uitgangspunt dat ik eet wat ik graag wil, want als ik me iets ga ontzeggen ga ik later los.. nu kan ik het bij een normale portie houden.

Heb je zelf dat je bang bent dat als je de chocola maakt je er te veel van eet? Houd dat je tegen het te maken of iets in huis te halen?

Fijne dagen allemaal
ps. Maria eigenlijk vind ik het ook gewoon moeilijk om te zeggen. Ik ben denk ik bang voor de reacties.. dat ze het overdreven vinden. Ik sta er wel helemaal achter maar vind het soms lastig over te brengen.
Ik ga straks de blauwebessencake maken. Ben benieuwd!
Everytime you make a typo, the errorists win.
Klinkt lekker infojunk! Ik ben benieuwd of het ook lekker is.

Ik kwam weer helemaal blij terug net van de markt/turk/biowinkel, ik kan zo blij worden van al die producten, gek is dat!

Ik blijf maar staren naar mijn granaatappels, vijgen, frambozen, rucola, shiitakes, paksoi, gestoomde makreel, gestoomde zalm, amandelmeel, sojameel, boekweitmeel, zuurdesemrijstbrood, ongebrande cashewnoten, die ga ik roosteren (straks even terugzoeken hoe heet ook al weer).

Meteen mungbonen en kikkererwten in de week gezet. Ook bouillon getrokken van de resten van de makreel (las net dat bouillon van vette vis te tranig wordt, maar het ruikt heel lekker) en een andere van groenteresten. Vanavond dus soep met sla uit de tuin van mijn ouders, voor de kinderen bietenstamppot.

Ik zit ook verlekkerd te bladeren in een nieuw japans kookboek, ontzettend lekkere recepten, veel ook nog eens erg gezond en (bijna helemaal) AA-proof. Bijv. een avocado-wasabi groentedip en tofu-salade.

Ik heb behoorlijk gezond gegeten de afgelopen dagen, vanochtend voor het eerst in weken eens geen groentesapje (haast) maar de afgelopen dagen nauwelijks gesnoept, gedronken etc. Zal toch inderdaad wel mijn bloedsuikerspiegel zijn die nu wat rustiger is. Ik heb ook het idee dat ik echt verschil merk tussen havermout met appel en banaan en havermout met vijgen en feta, bij de laatste heb ik langer geen trek.
quote:ayli schreef op 13 juli 2012 @ 22:46:

ps. Maria eigenlijk vind ik het ook gewoon moeilijk om te zeggen. Ik ben denk ik bang voor de reacties.. dat ze het overdreven vinden. Ik sta er wel helemaal achter maar vind het soms lastig over te brengen.

Soms kunnen de gebruiken anders zijn dan je zou willen. Jammer dat niet meer mensen op je werk op de gezonde toer gaan. Kun je het niet mikken op een allergie of zo?

Ik ben zelf bijvoorbeeld altijd wat bang voor honden en loop ervoor weg. De mensen reageren vreemd tot ik zeg dat ik allergisch voor honden ben. Dan trekken ze hun dier gelijk weg.
Wat rot ayli, dat je je uit angst voor reacties van anderen gedwongen voelt om dingen te eten die je eigenlijk liever niet zou eten. Eigenlijk zou je er gewoon boven moeten staan; dan vinden ze het maar raar, of overdreven. Het is jouw lijf, jouw leven, jouw keuzes.

Gelukkig hoef ik die afweging wel/geen niet-biologisch vlees en wel/geen bepaalde vissoort niet te maken: ik ben al sinds mijn 11e vegetariër, dus de mensen in mijn omgeving weten niet beter dan dat ze mij geen vlees en vis hoeven voor te schotelen. En als iemand het toch niet weet of snapt (zoals laatst de tweede vrouw van de vader van mijn man die al jarenlang soep maakt met zelfgetrokken vleesbouillon en denkt dat ik wel om de sliertjes vlees heen kan/wil eten) dan eet ik het gewoon niet.

Vandaag was een heerlijke dag. Vanochtend vroeg man van het vliegveld gehaald, en samen de hele dag door de stad gesjokt en vooral van de zon genoten - voor het eerst sinds ik hier ben is het een hele dag droog gebleven! Eetgewijs ging het ook goed. Ik heb man zelfs op een overheerlijk ijsje getrakteerd terwijl ik het zelf bij een paar noten heb gehouden.

Mijn eetlijstje van vandaag:

O: rijstemelk met speltmuesli en aardbeien, groene thee

L: salade van spelt, kikkererwten, linzen, sla, tomaat, alfalfa, feta en zonnebloempitten

D: rode quinoa, champignons, broccoli, ui, limabonen

Tussendoor een paar wortels, paranoten, een dr. Kargcracker met hummus en komkommer, vijf grote mokken thee en veel water.
Zo, terug van een weekje Frankrijk. Het was heerlijk!

Ik heb niet zo heel erg opgelet en ook best niet-amberdingen gegeten.

Geen stokbrood, wel een paar keer een pepito(s).

Verder 4 keer buiten de deur gegeten.

In ons gîte-je wel zoveel mogelijk bio gegeten en speltbrood.

We hadden o.a. crackers mee. Aardig wat geitenkaasjes en -yoghurtjes soldaat gemaakt, net als schapenkaas en -kwarkjes.

Eigenlijk weinig koemelk dus en weinig tarwe, wel te veel...

Maar vanaf morgen ga ik de touwtjes weer strakker aantrekken.

Trouwens heel lekkere maïscrackers gevonden (als heel dunne rijstwafels). Bio en superlekker!!!

Ik heb ook een paar pakken mee naar huis genomen.
Goed hoor, Els en trotter, dat het jullie lukt ook in het buitenland gezond te eten!

Kun jij niet goed tegen tarwe, Els, of is het omdat je liever AA-proof eet dat je vindt dat je te veel tarwe gegeten hebt? Ik heb het probleem met tarwe (onbewerkte, volkoren tarwe) nooit heel goed begrepen. Die fytaten die door de snelle bereiding van brood in het brood terecht komen zijn niet goed voor je blijkbaar, maar hoe slecht zijn ze precies? Het kost al met al flink moeite om geen tarwe te eten, terwijl mij de gezondheidswinst van die moeite niet helemaal duidelijk is. Ik bedoel, er zijn veel dingen die met weinig moeite meer gezondheidswinst opleveren lijkt me. Als je perfect AA wilt eten dan moet je dus tarwe laten staan, maar binnen de 20% kan het toch niet zo veel kwaad om volkoren tarwemeel/-brood te gebruiken? Of merken jullie toch echt een duidelijk verschil in hoe je je dan voelt?
Ik heb trouwens vanavond erg lekker gegeten en redelijk AA-proof denk ik: vis/groentebouillon (nog een halve courgette meegekookt en erdoor geblenderd) met stukjes feta en daarna sla uit de tuin van mijn ouders met stukjes gekookte rode biet, spekjes en pompoenpitten.

Tussendoor nog een smoothie gemaakt van banaan, frambozen en granaatappelsap. En een paar cashewnoten gegeten. Verder vandaag weer niets gesnoept (paar nibbits van de kinderen gesnaaid bedenk ik) en zelfs geen glaasje wijn gedronken. Ik ga proberen lekker bij te slapen, dat schijnt ook goed te werken om fitter te worden.
Bakt iemand van jullie zelf brood? Zou je gebroken lijnzaad in brood kunnen doen? Lijkt me wel toch?
Lijnzaadolie mag je niet verhitten, omdat je daarmee de gunstige werking en voedingswaarde teniet doet. Ik denk dat voor het zaad hetzelfde geldt.
Oh, dat zou nog best eens kunnen! Zal zo eens kijken of ik er meer over kan vinden.
Ik merk dat ik, sinds ik geen tarwe meer eet (of zo weinig mogelijk) minder last van mijn darmen heb. Met mijn darmen is het hollen of stilstaan en nu gaat het een stuk beter. Ongetwijfeld komt het ook door de groenten en meer zaden, maar ook wel door de tarwe, denk ik.

Vanmorgen begonnen met geitenkwark met allerlei zaden en cranberries en daarna had ik nog trek, dus heb ik nog 3 rijstwafels met pindakaas gegeten.

Nu hoef ik voorlopig helemal niks meer! Ik moet echt proberen wat minder te gaan eten.

In Frankrijk hebben ze echt veel geitenkaasjes, -yoghurt, -kwark en ook van schaap. Heerlijk!!

Ik vind het heerlijk om rond te struinen in die megagrote supermarkten met meer dan 20 kassa's en dingen uit te proberen. Meestal nemen we weinig etenswaren mee op vakantie, maar komen we met volgeladen auto terug.
O ja, ik kan ook uren ronddwalen in buitenlandse supermarkten om te kijken wat voor dingen ze er allemaal hebben. Vooral die megawinkels in Frankrijk lenen zich daar inderdaad goed voor.

Vanochtend niet al te vroeg ontbeten (mango/ananassap, kwark met speltmuesli/banaan/aardbei, groene thee) en daarna weer lekker naar buiten, van het mooie weer genieten. 's Middags zijn we naar een vegetarisch 'all-you-can-eat'-buffetrestaurant gegaan. Teveel gegeten, maar best wel gezond allemaal: veel salades, rauwkost, hummus, linzensoep, een klein beetje brood, en van alle warme gerechten een beetje; een paar gebakken aardappeltjes, noedels met groenten en seitan, een kikkererwtenstoofpotje en bloemkoolcurry. 's Avonds hadden we niet heel veel trek meer, dus toen heb ik alleen een omelet gebakken (de eieren moeten op voor we weer naar huis gaan) en er wat komkommer bij geserveerd. De hele dag door weer veel water en thee gedronken.
Goed bezig, trotter.

Ik heb na mijn ontbijt geluncht met 4 heel dunne maïswafels (uit Frankrijk meegenomen) met geitencamembert en biologische sla ertussen. Avondeten: rauwe witlofsalade met rozijnen, wat noten, beetje ahornstroop en wat schapenroquefort erdoor.

Daarbij (niet amber!) een kipschnitzel met wat mosterdmayonaise.

Verder tussendoor 3x een wortel en vanavond bij de thee een stuk chocolade met hele amandelen erin.

Al met al een goede dag geweest.
Ik heb ook een goede eetdag gehad:

Ontbijt: havermout met vijgen en feta

tussendoor: zelfgebakken muffins (met appelsap, gepureerde banaan, stukjes appel, rozijnen, amandelmeel, kaneel, nog een paar dingen)

Lunch: 1 rijst-zuurdesemboterham met makreel, kappertjes rucola en komkommer

tussendoor: appel, paar stukjes kip en garnalentempura op De Parade (daar ook 3 wijntjes gedronken) en nog een muffin

avondeten: reepjes biefstuk, paksoi, lenteuitjes, shiitakes (zonder verdere koolhydraten)

Best trots! Vanavond alweer mungbonen en kikkerwten gekookt, moet een gezonde week worden.

De mungbonen zijn alleen nogal opengegaan en kapotgekookt, te lang in de week gestaan? Er stond op de verpakking 24 uur weken, het zijn er denk ik 30 geworden. Ziet er niet echt smakelijk uit eigenlijk. hoe zien ze er bij jullie uit?
Zo, vanmorgen weer lekker ontbeten met geitenkwark met zaden en cranberries.

Nu een bakkie witte thee.

Ik ga één dezer dagen ook eens proberen zelf falafel te maken. Ik heb al wat recepten gevonden.

Net even 2 zakken cranberries gehaald bij de Turkse winkel. Die vind ik biologisch wel heel erg duur.

Straks lunch met maïscrackers, geitencamembert en sla. Heerlijk.

Vanavond speltpizza. Ik heb kant en klare speltpizzabodems gehaald, 2 in een pak.

Erg lekker! Je moet alleen niet vergeten om hem, voordat je gaat beleggen, in te smeren met olijf- of kokosolie.

Als je dat niet doet, wordt de bodem wat klef. Het vocht van het beleg trekt er dan erg in.
Op een of andere manier denk ik steeds dat dit topic op eten staat. Of op gezondheid, maar niet op lijf & lijn.

Als je havermout met feta en vijgen maakt, maak je dan eerst havermout pap?

En hoe maken jullie quinoa? Ik heb gewoon witte.

Ik heb bij EkoLand pittige parprika spread gekocht, ben benieuwd.
quote:els__ schreef op 16 juli 2012 @ 11:12:

Vanavond speltpizza. Ik heb kant en klare speltpizzabodems gehaald, 2 in een pak.

Erg lekker! Je moet alleen niet vergeten om hem, voordat je gaat beleggen, in te smeren met olijf- of kokosolie.

Als je dat niet doet, wordt de bodem wat klef. Het vocht van het beleg trekt er dan erg in.Oh ja, die zag ik liggen in de winkel. Kan ik ook wel eens proberen!
quote:trotter schreef op 15 juli 2012 @ 21:36:

O ja, ik kan ook uren ronddwalen in buitenlandse supermarkten om te kijken wat voor dingen ze er allemaal hebben. Vooral die megawinkels in Frankrijk lenen zich daar inderdaad goed voor.

Ja, heerlijk is dat hé. In Italie heb je ook van die mega supermarkten.
Hoi dames,

Ik heb me schandalig gedragen afgelopen weekend. Vrijdag avond etentje/avondje met vrienden, zaterdag verjaardag en gisteren zo ziek dat alles eruit kwam maar wonder boven wonder bleven de frietjes en hamburger wel zitten!

Nu dus maar weer even de riem wat strakker aantrekken.

Wil zo iets gezonds gaan bakken, maar moet nog even kijken wat en ik heb soja yoghurt, blauwe besjes meloen ed in huis gehaald. als avondeten heb ik het ubergezonde brocolli, wel met aardappeltjes uit de oven en een rundervinkje. Morgen spinazie, omelet en weer aardappeltjes.

Nou ik ga me maar even verdiepen in wat ik kan maken.

Nou ik ga weer even terug lezen want als ik jullie zo goed bezig zie geeft het mij weer wat extra morivatie!!!!

Ohja ook in vind het super om in die grote winkeld te snuffelen. Vind zowiezo boodschappen doen nooit een straf maar bijv in toko's en turkse buurtsupers vin dik het nog leuker. Heb nu al zin in de super/hyper marche's van Frankrijk over een paar weken. Ik volg deze blog en zij organiseerd een vakantie swap. Dan geef je je op en dan koop je wat dingen uit dat land waar je heen gaat (tatale waarde iets van 7,50 + verzendkosten en dan krijg jij weer een pakket van iemand anders. Ik denk dat ik me daar voor op ga geven. Lijkt me super leuk!!! Het is zowiezo een leuke site om op te snuffelen. Zij maakt veel Vegan maar ze zoekt ook vaak gezondere manieren om te bakken (bijv appelmoes ipv boter, lijnzaad met water ipv ei enz enz) aanrader dus.

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Over lijnzaad in zelfgebakken brood kan ik nog niet veel vinden, maar op deze site wordt het wel genoemd (zelfgemaakt lijnzaad brood).

Voel je je nu nog ziek, adios?

Grappig, die swap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven