Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
kom toch maar even buurten, zie toch nog wat bekende gezichten. Leo, dan gaat het dus goed met je bloedwaardes. en idd vlak na de OK verandert er ineens van alles, weet nog dat ik binnen een paar weken van mijn hoge bloeddruk af was. heb maandag weer geprikt, en nog niets gehoord, dus voorlopig lijkt het er nog op dat alles goed is.

brenda, fijn dat het bij jou ook goed gaat, en wat knap dat je het hier allemaal nog kunt volgen.

hier draait alles even om het hondje, nu we weten dat hij longkanker heeft. ja dus, ook bij een hondje kan het. ik ben er erg druk mee , houd hem de hele dag in de gaten, en ook snachts hoor ik hem ademen. heel moeilijk om te weten dat het afscheid eraan zit te komen, maar nog moeilijker om het juiste moment daarvoor te bepalen. Hij begint nu wat meer te hijgen, maar het eten smaakt hem nog prima. uitgaan vindt hij steeds wat minder leuk, en begint nu ook zelf met teruglopen naar huis. zie ik dan ook wel weer de humor van in. Maar hoe dan ook, het vreet behoorlijk energie, en de nodige tranen al. wat zou het fijn zijn als een beest kon praten in dit geval, we moeten nu maar op ons gevoel afgaan.gelukkig hebben we de tijd naar het moment toe te leven, en kunnen hem nu nog even lekker verwennen en rustig afscheid nemen. zit dus de laatste tijd wel regelmatig snachts beneden omdat ik dan te druk ben met het luisteren naar zijn ademhaling enz. maar eerlijk is eerlijk, nu werd ik wakker van een giechelende vent in mijn bed. wat had hij een plezier, hopelijk weet hij morgenochtend nog wat hij heeft gedroomd. en had de hometrainer een standje hoger gezet, en dat vindt mijn lijf toch minder leuk. is het bijna 5 uur, ben anderhalf uur op, half uurtje geleden toch maar een pil genomen, die nu wat begint te doen. dus hopelijk nog een paar uurtjes slapen.....

fijne dag meiden.....
Majesteit, wat een verdrietige periode voor jullie! Sterkte!!

Brenda, ja klopt! Is me gevraagd op een functie te reageren! Klinkt erg veelbelovend, vaste baan met heel veel doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden. Wel iets waar ik voorlopig mee een uitdaging aan zou kunnen gaan!

Afwachten dus! Maandag bellen, hoefde niet te solliciteren alleen te bellen of ik het wilde.

Ben benieuwd. Bedrijf waar ik nu tijdelijk werk wilde ook kijken of er voor mij een opening was, al met al heb ik nog 2x niks maar klinkt allemaal hoopvol!

Ga ik nu aan het strijken, mooie tijd voor de zaterdagochtend

Oudste vandaag slaapfeestje, jongste al een week steeds koorts.. Ff aankijken anders ma maar even ha bellen.

Wens iedereen succes, sterkte en geef allen die het nodig heeft een "forum-knuf"

Daaaag!
ogen open houden en VOL gas vooruit blijven gaan..
Leonore, we gaan duimen! Goed bezig

Majesteit, geniet maar zo lang mogelijk van het besie

Hadden jullie dat ook, dat je 10 kilo afvallen niet ziet? Toen ik 2 jaar geleden dit gewicht had, had ik allerlei mooie kleren aan. Maar die zijn me nu echt te klein. Ik heb de indruk dat ik alleen maar spieren heb opgegeten en dat het veel dikkere vet er nog zit. Bah, veel kilo's eraf maar je ziet en merkt er niets van. Eigenlijk helemaal niet leuk. Ik sta ook al 4 dagen stil, vandaag zelfs 3 ons aangekomen (van 500 kcal......) Dus ik baal!!
[quote]brendah schreef op 20 juli 2012 @ 20:53:

[...]

Is er gesproken over een gatroscopie? Die heeft niemand die ik tot nu toe gehoord heb gehad in MCL Leeuwarden.

Hoi Brendah,

Dit heb ik gelezen op de WLS-site in het algemeen, dat ze dit kúnnen gaan doen bij een Sleeve.

Tja je weet wel: de mens lijdt het meest door de dingen wat hij vreest...hoop echt dat het niet nodig zal zijn!

Ik heb in het verleden meerdere operaties gehad in mijn buik, oa. 2 keizersneden, dichtbranden baarmoeder, daarna baarmoeder-verwijdering, eierstokverwijdering na verkleving en een laparoscopie(+ curettage) via mijn navel. Dus ben wel erg benieuwd naar littekenweefsel. Ze zullen wel een echo maken en hopelijk is dat, naast misschien een slikfoto, genoeg??

Misschien dat ik via de blog van CON nog reacties ga vragen van lotgenootjes.

Groetjes
Majesteit

Moeilijk om een hond zo te zien. Je geeft hem nu en anders ook de aandacht maar kan me voorstellen dat je ermee bezig bent. Konden ze inderdaad maar praten.

Kon iemand zijn gegiechel nog herinneren?

Houd het wel bij maar heb dan 2 schermen open

Leonore

Dat is super dat je zoiets aangeboden krijgt. Vooral in deze tijd.

Origineel

Denk dat iedereen dat wel heeft dat je het "pas" ziet bij 15 kg of meer. Stilstaan hoort erbij. Als het goed is hebben ze dat jou verteld? Het lichaam moet nu eerst bijkomen van "klap" die het aangedaan is.

tkbmi46

Als je eerder bent geopereerd in de buik, en dat ben je, dan ben je wel regulier. Dat houd in dat je wat langer in ziekenhuis blijft dan de fasttrackers.

Had jij nu een maagband? Dan gaan ze een slikfoto maken maar anders niet. En of ze een echo maken om littekenweefsel te localiseren dat durf ik niet te zeggen, maar heb het niet eerder gehoord.

Gastroscopie niet hoor in MCL Leeuwarden.

Op het forum van MCL Leeuwarden/CON kan je veel vragen kwijt en krijg je ook reacties.
Origineel,

Ik herken jouw verhaal absoluut!! Heel frustrerend! Bij mij werd er na -20 kg gezegd: "In het gezicht begin je het wel te zien!" Balen zeg ik je!!

Het is normaal dat je nu minder snel gaat afvallen, kan niet in zo'n rotvaart doorgaan....

En wat bijkomen, komt waarschijnlijk door wat vocht wat je vasthoudt, ook heel frustrerend, maar heel normaal!

Ik begrijp je gevoel volledig, maar laat je er niet door van de wijs brengen!!

Succes!
Kruimelientje

Toch ging jij zo snel. En mensen zien het eerst in gezicht.

Had en heb ik nu ook, maar had gisteren op werk iemand die zei:

Wat kan je het goed zien! TOP voor je! Dan ga je glimmen van oor toe oor

Ook mijn ouders zeiden gisteren: je kan het goed zien en het "pafferige" is er vanaf.
Dank jullie wel. Wat me vooral stoorde is, dat ik 2 jaar geleden met dit gewicht echt een taille en zo had. Nu noppes nada. Dat anderen het niet zien is dan nog niet zo belangrijk, maar mijn kleren zitten nog precies hetzelfde als 10 kilo geleden. Gek hoor.

Tkbmi, jij zal inderdaad wel wat langer moeten blijven. Ze zullen best wat te versleutelen hebben daarbinnen. Heb je al te horen gekregen of er de mogelijkheid inzit dat ze met een snee moeten opereren ipv laparoscopisch? Want dat zeiden ze bij ons bij de voorlichting, dat dat soms moet bij verklevingen. Dan ben je helemaal een lange tijd onder de pannen denk ik.
Brendah,

Ik ging inderdaad snel, maaaaaaaarrr dat bleef niet zo snel gaan. Mijn tempo werd ook lager en zeker de laatste paar kilootjes hebben veel moeite gekost. Ook nu kom ik regelmatig een paar ons bij en die gaan er dan ook weer vanaf, maar ik weeg me elke dag (2 keer!!) en dan merk je ook iedere kleine schommeling.

Ik weet dat ik maar 1 keer per week moet wegen, maar ik kan het niet....

Ben nu dolgelukkig, vandaag nog een korte jeans gekocht, gewoon een reguliere L en een shirt van Replay, maatje M!! Zit nu op -66 kg en dat ga ik zo houden, anders word ik te dun. Men vindt het nu al vaak. Heb wel erg veel huidoverschot, echt overal!! Tenminste..... niet in mijn gezicht gelukkig!
quote:origineel schreef op 21 juli 2012 @ 16:23:

Tkbmi, jij zal inderdaad wel wat langer moeten blijven. Ze zullen best wat te versleutelen hebben daarbinnen. Heb je al te horen gekregen of er de mogelijkheid inzit dat ze met een snee moeten opereren ipv laparoscopisch? Want dat zeiden ze bij ons bij de voorlichting, dat dat soms moet bij verklevingen. Dan ben je helemaal een lange tijd onder de pannen denk ik.

Pff...en ik ben al 3x op dezelfde plek open geweest! Ik hoop toch niet dat het wéér via open buikwond moet! Jeetje...

Nou, maar afwachten, hé?

Groetjes
Ze gaan het altijd laparascopisch proberen.

Kan het dan niet dan via open wond.

Natuurlijk beslist chirurg maar dit is wat

ik gehoord/gemerkt heb.
Oke. Nou ja, eerst maar eens de intake op 20 augustus afwachten. Ben al met al wel een beetje gerust gesteld door de reactie van jullie, dat MCL geen gastroscopie lijkt te doen. De rest zien we na de intake wel weer.

Volgens mijn huisarts kon het geen kwaad dat er littekenweefsel in mijn onderbuik zit, want de maag zit hoger. De wondjes zullen bij een evt. laparascopie dan iets hoger komen te zitten i.p.v. in de navel.

Ik zie echt uit naar de gesprekken binnenkort! Komende week eerst nog lekker even een weekje weg, naar Limburg en daarna nog 2 weekjes vrij. En het weer wordt beter, dus dat wordt genieten! Tot over een poosje, ladies.
Eerst lekker genieten van de vakantie en dan is het zomaar 20 augustus.

Je had ook al reacties op "ons" forum zag ik.

Laparascopisch doen ze via 5 sneetjes (ik had er 7) en niet via de navel. Dat is dan een geruststelling voor je als huisarts dat zegt. Ze nemen in MCL Leeuwarden ook echt geen risico's mocht het niet kunnen. Als het dan wel met een "grote snee" moet geven ze dat wel aan in het gesprek. Maar dat is van latere zorg.
dank voor de steun, en ben dus niet de neige die 2 keer per dag op de weegschaal staat. ik kan het niet laten. zo houd je wel goed de vinger aan de pols, en kunt meteen ingrijpen als het iets uit de hand dreigt te lopen. verder sta ik al een half hjaar bijna stil.

origineel, rustig aan meissie, je lijf past zich vanzelf aan aan je gewicht, het is bij mij nog steeds aan het veranderen, mn op mijn buik. zitten nu deuken aan de zijkant, denk dat dat die verslapte buikspieren zijn.

leo, super dat je misschien weer een baan hebt, wat zou dat super zijn, kzal heel hard voor je duimen.

duik ik weer met frisse moed mn bed in, uiteindelijk zal ik toch wel eens een nachtje gaan doorslapen.......

iedereen succes en een mooie dag morgen gewenst. als het echt mooi weer is, haal ik de bbq weer eens tevoorschijn.....
Dat klopt, Brenda, ik heb het advies opgevolgd en heb me aangemeld bij het forum van CON. Heel fijn dat je daar ook adviezen en vragen kunt stellen aan mensen die voor Leeuwarden gaan.

Nu ga ik verder met inpakken (kon het niet nalaten nog even deze site na te kijken ;)) )
Het is inderdaad heel fijn dat we daar ook met lotgenoten kunnen praten/ervaringen uitwisselen van alleen MCL Leeuwarden. Het forum is alleen toegankelijk na een inlog gekregen te hebben van het MCL Leeuwarden/CON en dus ook niet voor "buitenstaanders"

Fijne vakantie!!
Nog meer mensen die bij het MCL het traject doen, interessant!

Ik heb inmiddels de inlog van het MCL gekregen, nog niet gekeken maar zal dat snel eens doen.

2 augustus heb ik de voorlichting, alle papieren al klaar gemaakt en daarna maar weer afwachten!

Fijne vakantie allemaal, geniet van het weer!
Grappig, het wordt opeens een forum van het noorden . Toen ik kwam kwam "iedereen" uit het zuiden.

Brenda, ik heb zelfs maar 4 sneetjes, waarvan 1 hele kleine. Maar ook hier geen bikini vrees ik

Majesteit , hoe is het met het hondje?

Hier gaat het nog steeds goed. Zaterdag Chinees gehaald, lekker Blijf wel op -10 steken, al bijna een week. Kom op kilootjes, 500 kcal per dag is echt heel weinig! Ik hoop dat mijn lijf dat ook gaat snappen......
Justaname

Heel gezellig zoveel bij/naar MCL Leeuwarden!

Neem je tijd en lees rustig daar op forum.

Origineel

Chinees gegeten je bent er snel bij! Moet er niet aan

denken! 10 kilo is 3 kilo per week. Je moet niet te

snel willen.
helleu grieten, ja het is wel ineens allemaal MCL lijkt het wel. maar vooruit, hier had ik ook geen klagen.

gewicht is al een hele poos stabiel, zo rond de 90, en ben daar dolgelukkig mee. soms zijn er momenten dat je zo gezellig zit te eten, dat je vergeet dat er niet zoveel inkan. gisteren heerlijk zitten genieten van de knapperige kantjes van het stokbrood...dus toen konden er nog maar 2 sateetjes bij. maar het was vooral gezellig met de kids en aanhang. lachen dus.

wat hondje betreft is iedereen duidelijk aan het afscheid nemen, en knuffelt nog even extra. vind ik het zelf moeilijk om mijn kids dat te zien doen, ook al zijn het volwassen mensen. Maar zelf doe ik de hele dag niet anders dan verwennen en knuffelen.

EN ja, het is natuurlijk ernstig, en krijg steeds meer waarschuwingen van mensen dat een hond zijn pijn niet zo laat blijken, enz...maw..... maar het is nog niet zo ver. we willen kijken of we nog een weekje doorkomen, maar zullen voor de vakantie iets moeten beslissen. Durven we het risico te nemen dat er iets misgaat terwijl we op afstand zitten, zodat een ander voor de beslissing komt te staan ? Of is het gewoon genoeg geweest voor het hondje ? persoonlijk vind ik dat het aan mij is om erbij te zijn als hij gaat. en denk ik dat het beter is om te vroeg dan te laat te zijn, het is hoe dan ook verdrietig. die eeuwige twijfel he ?? je wilt het zo graag goed doen.

de tijd zal het leren..jullie horen het zeker.
Nou, eerste dumping was een feit. Op een flesje isostar...... Bah! Ben nog een beetje aan het bijkomen. Geen zoete drankjes meer voor mij! En isotone dingen zouden geen kwaad kunnen volgens de diëtiste. Zo zie je maar, lekker saté en bami eten, maar dit gaat erg fout.

Majesteit, ik zou inderdaad zelf de regie houden als ik jou was. Het is jouw beestje, neem rustig afscheid.
Hallo dames,

Kom ook even piepen.

Majesteit, veel sterkte met het hondje. Weet er verder niet meer om erop te zeggen.

Tkbmi46, ik heb een gastric sleeve. Ik heb die sinds Juni vorig jaar. Ik zou in eerste instantie een maagbandje krijgen, ik stond daar al bijna een jaar voor op de wachtlijst. Aangezien die wachtlijst was opgelopen heeft mijn chirurg me doorgestuurd naar het CZE en daar heb ik een Sleeve gekregen. Wat ik heb begrepen ( de voorlichting die ik gehad heb) is de Sleeve in de toekomst bij meerdere ziekenhuizen de vervanging van het bandje. Er zijn ziekenhuizen waar bandjes ook niet meer geplaatst worden. Dit heeft onder andere ermee te maken dat er bij bandjes te vaak op langere termijn revisie operaties plaatsvinden. Wat ik mede begrepen heb van een Sleeve ten opzichte van een GBP is date en Sleeve soms of geregeld ( dat is ook niet overal gelijk denk ik) aan mensen die volume eters zijn en een GBP aan zoetekouwen. Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat je wel eens leest dat mensen die een GBP hebben een dumping kunnen krijgen wanneer ze bijvoorbeeld zoetigheid nuttigen. ( Laat ik hier heel duidelijk vermelden dat het niet overal geldt of dat het voor iedereen opgaat, het klinkt mij enigszins plausibel in de oren). Uiteindelijk neem je samen met de chirurg de beslissing wat voor jouw het beste hulpmiddel is. Zoals ik zal vermelde ik was inderdaad een volume eter. En nu gaat dat niet meer, nu ken ik de verhalen van mensen die zich er doorheen eten. Hoe mensen dat doen dat is mij een raadsel. Als ik teveel eet dan is dat een zeer onprettig gevoel. Toch blijft dat wel een valkuil waar ik goed op moet letten en op let. Tevens vind ik ook dat we in principe de hele dag door kunnen eten. Om de paar uur. De vraag is doe je dat ook. Ikzelf heb sinds de operatie geen hongergevoel meer gekend. Op sommige dagen eet ik ook meer dan op de andere dagen. Heb ik een dag wat meer gegeten, dan doe ik het de dag daarop rustig aan. Tevens blijf ik goed opletten met wat ik eet. Maar pas op ik eet nog steeds graag chips of nootjes. En als ik dat al doe dan beperk ik me tot het weekend.

Verder zorg ik ervoor dat ik gezond kook, niks uit pakjes, niks toegevoegd en blijf ik op de kcal letten op verpakkingen. Hier voel ik mezelf het prettigst bij, iedereen moet daar toch een beetje zijn weg in vinden. Frisdrank met bubbles drink ik niet meer, ik heb dat in mijn aanloop tot de operatie ( een jaar) afgeleerd. Zin in vettigheid heb ik niet meer, en als ik het al eens eet, dan valt het me niet goed. Hierbij laat ik het dus. Zo heel af en toe gooi ik eens een mini pizza in de oven. Varkensvlees en rundvlees zijn ook twee producten die mij niet goed bekomen, tevens als het brood van de bakker/supermarket dat ik voorheen at geeft mij klachten. Ik eet biologisch zuurdesem brood of de obelander, die vallen mij goed. Verder crackers, beschuit, roggebrood ( dit bevat me eigenlijk teveel kcal) of ik pak een beetje kwark met wat zoetstof en lijnzaad.

Ik ben nu 13.5 maand verder en ik ben 45 kilo lichter. Ik heb geen moment spijt gehad van mijn beslissing of van dit hulpmiddel. Ik heb de wachttijd aangegrepen om bepaalde zaken al aan te passen en me goed te kunnen voorbereiden. Voor mij persoonlijk zorgde ervoor dat de overstap naar kleine porties me eigenlijk enorm makkelijk is afgegaan. Het is wel uitproberen wat je wel en niet kunt eten.

Ik kan je enkel zeggen volg je gevoel wat jij denkt wat voor jouw het beste is en bespreek dat met je arts, ik hoor van het MCL niks anders dan goede berichten. En ik hoop dat voor jouw de hulp ook snel mag komen. Ik hoop dat je iets aan mijn bericht hebt.

Kickstart, hoe is het inmiddels met jou?

Brenda, jouw spreek ik geregeld haha

Limburger, hoe gaat het met jou en met je man?

Orgineel, naar de chinees, dat is vlot maar vast een fijne traktatie geweest. Wel rap, maar jij bent goed voorgelicht dat je wel goed weet tot de mogelijkheden hoort, fijn om te lezen dat het goed gevallen is, wat naar van de dumping op dat drankje. Heb je al eens slimpie geprobeerd? Is lekker en zeker met dit weer, misschien valt dat wel goed. Het is maar een tip.

Iedereen die hier schrijft, welkom en leuk om al die verhalen te lezen. Ik heb enkel niet de tijd om op iedereen in te gaan, neem me dat niet kwalijk. Voor de mensen in het traject, kump good

Hier gaat alles prima. Geen bijzonderheden, donderdag een vrije dag en ga ik eens babbelen met de plastische chirurg.

Iedereen geniet van het prachtige weer, we hebben er lang op moeten wachten en voordat we het weten is het alweer voorbij.
Majesteit

Fijn dat het zo goed met je gaat en stabiel blijft op 90

Gezelligheid is ook super en de BBQ ook. Soms vergeet je dat even maar dan zegt lichaam wel van ; Ho!

Hoe gaat het met hondje, met warmte ook meer last?

Sterkte!

Kira31

Leuk je te lezen hier Spreek je geregeld!

Deze week was ik -300 gram. Het is warm en ik houd meteen vocht vast. Aan de andere kant: het zat eraan te komen want ging ook lekker door. We gaan vrolijk verder
In MCL Leeuwarden plaatsen ze geen maagbandjes meer. Gisteren moest mijn zusje heen. Heeft (of had moet ik nu zeggen ) maagbandje 1 jaar eerder. Is er wel veel mee afgevallen maar heeft nu alsmaar problemen. Is al paar keer leeg gehaald en nu dus ook naar MCL Leeuwarden (ook in Heerenveen geplaatst, maar nu doen ze het daar niet meer) Ze woont in het westen van Nederland. Ze hebben het leeg gehaald, bloed geprikt en slikfoto gemaakt. Over 5 weken terug en dan kijken wat te doen. Bijspuiten of andere optie (GBP?) omdat de problemen toch weer terug blijven komen. En dat blijft zo zei verpleegkundige specialiste.Verpleegkundige specialiste gaf ook aan dat van de 100% maagbandjes er nog maar 20% over is die een maagbandje heeft en dat ze die wel blijven behandelen qua bijspuiten maar dus niet meer plaatsen. Zo zie je maar weer dat het wel op zijn retour lijkt te gaan het maagbandje.
Slimpie en water gaan helemaal niet. 1 slok en misselijk. Gek genoeg hoe zoeter hoe beter. Vandaag gewone ranja op en een waterijsje: geen probleem. Ook koffie en drinkyoghurt gaan goed. Chirurg vond het ook apart, maar ja, iedereen is anders .

Leuk, die uitgebreide info over wat jullie wel en niet eten. Ik kan dus alles eten en drinken, alleen het kcal loze niet.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven