Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Grappig wat je zegt in je laatste alinea, Nummerzoveel..! Dat heb ik ook zo vaak gedacht; was er maar een apparaatje dat het je meteen ter plekke aangaf als je over een grens gaat! Niet alleen bij 'goede/slechte' pijn, maar ook qua houding. Ik zit ook nog steeds te 'hannessen' met welke 'stand' ik nu het beste m'n bekken/onderrug moet houden.

Ik weet wat 'uiterst-hol' is en 'uiterst-bol', en ik kan ook heel rustig van dat ene uiterste gaan naar dat andere, maar ergens daartussenin zit dan blijkbaar de 'juiste' stand. Ik voel dat nog steeds niet aan, wat nu die 'juiste' houding is .

Het is niet zo als met het dichtklikken van een gordel ofzo; dat je 'klik' hoort en weet dat je 'goed' staat/zit/beweegt. En als je dat van nature dus niet precies aanvoelt (of jezelf een foute houding hebt aangeleerd), dan is dat lastig. Dus ik stem wel "VOOR!" als een uitvinder dit forum toevallig leest en zich afvraagt of hier bij meer mensen behoefte aan is...!

Ik heb je trouwens teruggemaild.

Ik heb op zich niet meteen de behoefte om op paardrijden te gaan hoor; voorlopig heb ik voldoende aan af en toe een 'paardenknuffel'... Dus mss zie je me binnenkort langs een weiland om wildvreemde paarden te stalken voor (on?)gewenste intimiteiten
Nummerzoveel, lastig hè die balans. En dan heb je ook nog periodes, althans ik, da je het zoeken naar die balans wilt negeren. Ik ben op het moment zo druk met mijn baan en daar word ik helemaal gelukkig van. Het is spannend, druk, uitdagend. Dan hoef ik niet aan mijn lijf te denken. Maar tegelijkertijd merk ik dan nu in het weekend da ik weer erg veel heb gedaan. Fijn dat je voelt dat je zo langzaam aan vooruit gaat en ik denk dat dat ook gewoon niet anders kan dan door ook die grenzen op te zoeken en er dus ook wel overheen te gaan. Geloof dat wij het er hier thuis ook wel over eens zijn dat als ik ervoor in aanmerking kom ik die training ga doen. Als ik geen kinderen had hoefde ik geloof ik niet te twijfelen, maar dat maakt het echt wel een beetje moeilijk vind ik. Twee weken bij hen weg pffff... Maar goed als ze er voor de toekomst weer een betere moeder voor terugkrijgen..

Hè ikbenik, wist niet dat jij ook van de paarden was, heb ik iets gemist ha ha!?

Hier een zeer lijf en een druk weekend. En ik voel me een beetje rot. Baal gewoon een beetje dat alles zo is als het is en eigenlijk heb ik helemaal niet echt reden om te klagen. Maar goed, soms heb je dat wel eens :(
@nobrains-sorry als ik het verkeerd heb opgevat. Moed moet ik hebben anders word ik gek!

Ik ben trouwens alweer zwaar teruggefloten hoor, weet niet of het van de Pilates is of van 2 dagen manege werk (ja dat doe ik - héél stom, weet ik, maar anders kan ik mijn paard niet voeren - ik rij niet en doe heel voorzichtig) of een combi van alles....Of omdat ik helaas ook niet zo'n apparaatje heb die piept wanneer je teveel doet! Vind het wel een goeie iPhone app ofzo, die je lichaam scant (zeg maar zoals xbox kinect) en dan piept als je verkeerd draait, buigt etc. Volgens mij moet dat best kunnen! Niet dat ik een iPhone heb maargoed

@Evi - dat klinkt helemaal geweldig!! Kan me voorstellen dat de gedachte dat je 2 weken bij je kids weg moet niet fijn is, maar wat je zegt, als ze daar een supermum voor terugkrijgen lijkt het me zéker de moeite waard!

@Nummer - tja die balans he. Zo zo moeilijk. En vermoeiend en frustrerend en ik zo kan ik doorgaan. Ik vind het ook oneerlijk, dat dit ons overkomt. Niet dat ik het aan iemand anders toewens ofzo, maar ik heb zeker wel eens het "waarom heeft zij dit niet gewoon, haar zal het toch niet uitmaken om dingen niet meer te kunnen doen", vooral tijdens die Britse (ik heb alleen Engelse tv) programmas waar je de hele familie een heel weekend met pizzadozen op de bank ziet zitten. Misschien heel vals van me, maar ik wil zó graag weer alles. Niet alleen rijden, ook fitnessen en reizen en zoveel meer. En dan heb ik echt zoiets van, nou die toen toch nooit wat, geef die maar een hernia (of twee). Kreng ben ik toch eigenlijk.

Wel fijn dat het bij jou wel vooruit gaat, ondanks dat je ook terugvallen hebt. Als die terugvallen maar niet groter zijn dan de verbeteringen! Het feit dat jij niet meer mag rijden...daar schrik ik van. Ik heb geloof ik alleen uitgedroogde discs, niet zozeer versleten, of is dat hetzelfde?

@ikbenik: ik weet niet waar je woont, maar ik weet in NL van een aantal "paardenkampen" waar de paarden hun oude dag doorbrengen. Ik was er gek op als kind, maar zelfs mn ouders vonden het leuk. Allemaal van die oude knuffelbeesten (van groot formaat) staan daar. Dat zou eens een goeie plek voor je zijn en dan heb je ook minder kans dat je door een boer met een hooivork wordt achterna gezeten
@syrah

Versleten = inderdaad uitgedroogd!

@evi

2 weken lijkt heel lang, maar ze zijn ook weer voorbij voordat je er erg in hebt! En kinderen vinden het vaak zelfs wel leuk wanneer dingen eens helemaal anders zijn. Vooral als ze een papa hebben die allemaal rare dingen met ze doet en alle gezonde voedingsregels van mama overboord gooit

@ikbenik

Weer mail terug!
@evi; ik ben op zich niet zo 'van-de-paarden' dus je hebt niks gemist hoor; maar had laatst een heeeeel lief paard geknuffeld wat bijna als een (*wordt nu even zweverig; pas op!*) spirituele ontmoeting voelde. (*schakelt nu weer over op normale modus*) Ik had daar op mn andere topic iets over geschreven en het linkje even hier geplaatst voor Syrah.

@Syrah; goede tip om de boer-met-hooivork te ontlopen...!!! Zo'n paardenbejaarden-wei
@nummerzoveel; heb je weer getrakteerd op een ellenlange reactie...!

@allemaal; ik ben gisteravond met m'n hernia de boom in gegaan...! Ik wilde gaan 'wild-breien', maar kan niet breien, en heb dus een sprei/tafelkleed losgepeuterd en die stukken om een boom heen genaaid.

Was spannend!

Wachten tot het schemerig was, ladder mee, op de uitkijk of er niemand aankwam, gluur-gluur, de ladder tegen de boom, klimmen, schaar in de mond, bol wol in m'n zak, hahaha! Voelde me helemaal een top-crimineel!

Het flitste eeeeven door me heen dat als ik zou vallen, dat dat NIET goed zou zijn voor m'n rug, maar gelukkig bleef ik op de been!

Zal een fotootje plaatsen van het resultaat!

Vanmorgen deze foto ervan gemaakt
Nummerzoveel, dat is ook zo. Daarom denk ik ook dat ik het ga doen als ik er echt voor in aanmerking kom. Twee weken is echt te overzien. Het is trouwens in een heel luxe hotel, dus dat is ook wel weer een leuk vooruitzicht haha. Maar goed, je hebt gelijk. Lief dat je dat zegt.

En Syrah, jij ook bedankt voor je lieve woorden. En je pieper was dus kapot deze week. Pfff... Wisten we het maar hè wat de juiste balans was. Soms moet je het ook wel negeren ofzo. Anders kun je helemaal niet leven en de dingen doen die je zo graag wilt. Lastig hè meid

Ikbenik, ik begrijp het nu je paardeknuffel en wat gaaf die boom! Maar dat is niet alleen jouw werk dan toch, want dan heb je wel vaker geklommen deze week ha ha! Nu ben ik natuurlijk benieuwd waar dit nu is
quote:evi82 schreef op 22 juli 2012 @ 21:05:

(...) gaaf die boom! Maar dat is niet alleen jouw werk dan toch, want dan heb je wel vaker geklommen deze week ha ha! Nu ben ik natuurlijk benieuwd waar dit nu is

'vaker geklommen'..? Nee hoor; heb ik alleen gisteravond gedaan (en dus in m'n eentje). Boom omtrek opgemeten, lapjes op maat gemaakt (dat duurde wel lang, maar kon ik gewoon binnen doen), en toen dus om de boom heen vastgezet. Dat laatste was in een half uurtje gepiept.

En waaaaar...tjaaaaaaa....! (*kijkt mysterieus*)
@ikbenik: Ik heb nog nooit van "wild-breien" gehoord, noch het idee om een tafellaken/sprei om een boom heen te wikkelen - kan me niet voorstellen hoe je er uberhaupt op komt, maar meid je hebt m'n hele dag goed gemaakt: GEWELDIG!!!

@Evi: wanneer hoor je of je er heen mag? Of is het niet een kwestie van mogen?

@Nummerzoveel: oh, dan heb ik dus ook versleten tussenwervelschijven, jippie! ...bleh.
Ikbenik, hoe dan ook ik vind het ook echt super. En ben nog benieuwder waar het nu is haha!

Syrah, ik moet van de week bellen voor de afspraak met de orthopedisch chirurg die me weer moet doorverwijzen. Als het goed is kan die afspraak sneller gemaakt worden dan een gewone afspraak, omdat het een doorverwijzing naar dat programma inhoudt. Normaal is de wachttijd 7 weken, misschien dus iets sneller, maar ik ga daar voor het gemak maar even van uit. Ik weet niet op welke termijn dan de intake voor die training en evt plaatsing plaatsvindt. Even afwachten dus.

Hier gaat het weer een stukje beter. Grappig dat daar toch echt ook wel schommeling in zit. Op net werk heb ik weer een stap gezet met mijn tijd en dat gaat heel goed, terwijl, ik voorafgaand aan die stap toch wel weer twijfelde omdat ik het zitten de afgelopen twee weken erg vond tegenvallen en ook de pijn erna. Goed dus en verder is het sowieso te overzien. Deze week mijn laatste werkweek en dan een paar weken vakantie jippie :)!!
Nummerzoveel; Hier nog steeds heftig gedoe over verplichte reïntegratie...
Nummer; bedankt voor je mailtjes weer...!
Syrah; bedankt voor je complimentje over het 'wildbreien', haha! het ziet er vrolijk uit. (*Gisteren toch maar opgebiecht aan nieuwsgierige buurvrouw dat ik achter het-mysterie-van-de-bonte-boom zat* )

Wat je schreef over zo'n bank-hangend-pizza-dozen-gezin kan ik me helemaal voorstellen..! Ik denk dat ook wel eens; geef die hernia dan aan dat soort mensen..! Maar ja, van liggend pizza's naar binnen schuiven slijt je rug natuurlijk ook niet. Als ze zoiemand een MRI apparaat inproppen zie je wrs een blinkend nieuw ruggetje. Gloednieuwe ongebruikte werveltjes, in een bedje van zacht vetweefsel.

Evi; wat lekker; bijna vakantie...! Hoop voor je dat het weer volgende week net zo mooi is als deze week.!
Jippie, vakantie!

Word er helemaal gelukkig van. Vorig jaar om deze tijd kon ik niets. Nu voor het eerst weer echt het gevoel dat ik er ook aan toe ben. Heel leuk op mijn werk, maar wel heel druk en nu vakantie, beetje stom uitleggen, maar het voelt allemaal weer een beetje als het 'normale leven'!
Blij om dat te lezen, Evi...! Het is je van harte gegund!
Hihi Ikbenik, moet even wennen aan je avatar. Heel gek, maar die klopt niet bij je naam. Was op zoek naar de visjes, dacht dat we een nieuwe schrijver hadden haha!
Ik was mezelf net ook even 'kwijt'....Hahahaha!
Hahahaha
Ik weet nog niet zeker of dit 'hem' nu wordt, hoor...! Moet ook ff wennen. Maar met de vorige was bij nader inzien erg (te) herkenbaar. Dus ben nu op zoek naar iets nieuws, dat ik voor langere tijd kan houden.

Even ontopic:

Met m'n rug gaat het steeds beter. Mag ook wel onderhand; ben in februari geopereerd, sindsdien (en de maanden ervóór ook al) 3x p.wk fysio. Maar nu is mn eigen fysio met vakantie, en heb ik een vervanger. Ik heb haar pas 2x gehad, maar ik vind haar ERG goed.

Ik zei dat ik het gevoel had dat het kwartje nog steeds niet viel; dat ik al zoveel tips heb gehad mbt tot het vinden van de 'juiste-houding' inmiddels, maar dat ik het nog steeds niet 'snap'. Niet toe kan passen.

En toen heeft ze echt even met me samen gezocht. Of ik even 'gewoon-recht' wilde gaan staan.

Oke.

Dus ik zei hardop in mezelf van "Oke...ff denken,..eeehhh.....voeten op heupbreedte,...netjes rechtop, ...schouders naar achteren, ...Borst naar voren, ...een 'trotse houding...navel-en-borstbeen-strekken/uit elkaar, gewicht meer op de hakken dan op de tenen,...bekken beetje kantelen, niet teveel...Denkbeeldig draadje dat aan m'n kruin trekt...Knieën van het slot halen...Voeten moeten recht naar voren wijzen of ietsje richting buiten....beetje spanning op bovenbenen en buik, ...eh...oja, en blijven ademen...buikademhaling...

Dus ze kijkt me verbaasd aan en zegt van; "Jeetje; ik snap wel dat je al jarenlang tips en correcties hebt gekregen, maar als ik jou zo hoor, dan krijg ik het er zelf ook helemaal benauwd van...!...Hoe kun je dat nou allemaal onthouden...? Sta je nu ontspannen...?" (...*eh...nee...eigenlijk niet, maar hopelijk wel 'goed'?*)

Toen keek ze me aan en zei dat het voor mij wrs de beste tip was om alle adviezen voorlopig juist even los te laten, en te stoppen met het ZO erg mijn best te doen. (Ze hielp me met zoveel mogelijk 'normaal' te gaan staan, uit mezelf.)

En zei toen van "Je staat helemaal zo verkeerd niet, hoor. Als ik hier een willekeurig persoon van de straat pik, dan hoeft die helemaal geen klachten te hebben, maar dan kan ik die TOCH een heleboel tips of correcties aanbieden voor diens houding. Terwijl dat voor die persoon eigenlijk geen probleem IS. Niemand doet het heelmáál precies volgens het boekje. Jij hebt natuurlijk rugklachten gehad, maar bent nu pijnvrij. Eigenlijk heb je gewoon van nature best een goede houding. Wat ik zie is alleen dat je zoveel tips hebt gekregen, dat je helemaal niet meer op die eigen-houding vertrouwt.

Ik denk eigenlijk dat het voor jou veel beter werkt om je minder van anderen aan te trekken en dichter bij jezelf te blijven. Want je bent nu zo hard bezig met DENKEN aan wat je gezegd is ooit, en dat met je hoofd in te voeren in je lijf, dat je helemaal geen contact meer maakt met wat je gewoon VOELT in je lijf."

Ik schoot helemaal vol. Het was ZO raak...!

Het klopt; ik ben (ook in het hele burn-out-traject) ZO hard bezig met alles GOED willen doen, dat ik mezelf helemaal voorbij loop.

Dat ik steeds bevestigd word in "zie-je-wel-ik-doe-het-allemaal-fout! Ik moet-nog-beter-mn-best-doen-om-te-veranderen!"

En zij legde me haarfijn uit dat de oplossing daar niet in zat, maar in het juist dichter bij jezelf komen. Dat mijn lichaam het ECHT wel aan zou geven als ik ECHT een hele foute houding had ofzo, na bijv langdurig krom zitten ofzo. Dat er dan echt wel signalen zouden komen; pijntjes/stram gevoel, en dat ik dan DIE wel serieus moet nemen, maar dat ik nu ZO bezig ben met het voorkomen van evt pijn. Dat dat mss wel logisch is, maar niet meer nodig.

Kortom; ze vond me goed zoals ik was. Zoals ik stond. Uit mezelf.

Gek dat zoiets simpels je zo kan raken.

(Verder wel weer 2 basisoefeningen meegekregen om m'n rug-/bil- en buikspieren toch te versterken. Want ze merkte ook meteen dat ik die al in geen tijden meer gedaan had )

Hoe is het met iedereen hier verder....? Benauwd weer, he...?
Ikbenik, ik snap hem. Gek hè dat iemand die er eigenlijk zo buiten staat dan ineens precies die gevoelige snaar kan raken. Maar zo zie je maar, je doet het gewoon hartstikke goed. En ik heb echt last van de warmte. Heel triest normaal vind ik dat altijd gezeik, maar heb er last van hihi!

Vanmorgen bloed gaan prikken. Weken geleden toen met die hoofdpijn kwam er een mogelijke schildklierafwijking naar voren. Nu op controle. Hoop het niet, want hormonen en ik zijn al niet zo'n goede combi en aanklooien met medicijnen voor je schildklier niks ernstigs maar hoop het niet. Hier twee blote kindjes, die hebben heel de middag in de tuin gespeeld met de tuinslang. Ga ik zo naar bed brengen en dan rust in de tent
En wanneer krijg je daar de uitslag van..?
Dat duurt een paar dagen, maar hoop dat het maandag binnen is, dan weet ik het voor de vakantie.
Ja, dat zou fijn zijn; beetje duidelijkheid nog voor je vakantie..!
Inderdaad!

Hier een leuke dag, tenminste een productieve dag. Moest nog een paar dingen regelen en hebben voor de vakantie en dat is gelukt. Moet zeggen dat ik helemaal niet zoveel last heb. Volgens mij komt dat toch ook door het weer. De arts had dat al gezegd, dat hij verwachtte dat ik op vakantie ook veel minder pijn zou hebben.

Hoe is het verder met jullie meiden?

Syrah, hoe gaat het met jou?

Nummerzoveel hoe gaat het op de fiets? Ben je nog steeds trouw bezig.

IBA, nu al een tijdje niet gelezen. Gaat het een beetje met jou meid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven