Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ja, het is een leuk en motiverend topic, helemaal mee eens.

Ik zit nu aan de witte thee en toch mijn stukje chocola erbij.

Echt even genieten!
Het zal niemand verbazen dat ook ik het een motiverend topic vind (maar ik schrijf dan ook al maandenlang mee). En sorry voor mijn gespam met het sapjes drinken, maar vind het erg fijn om hier af en toe mijn verhaal kwijt te kunnen

Vandaag echt wel een betere dag dan de voorgaande drie. Sporten vond ik wel zwaar, merk dan wel dat ik erna helemaal stuk ben terwijl dat normaal niet het geval is. Weer zal ook wel niet meehelpen. Morgen de eerste dag dat ik met sapjes ga werken, ben erg benieuwd hoe dat gaat.
Ik vind je verhalen geen gespam, hoor. Ik vind het erg leuk om te lezen hoe het je vergaat en leef met je mee.

Heb je een zwaar beroep? Dan kan ik me voorstellen dat het misschien lastig is.

Of bedoel je meer reacties van collega's?

Ik heb bedacht dat ik morgen om 8u opsta (ik heb nog vakantie), dat ik dan eerst ga hardlopen, dan de hond uitlaten (ook een hal uurtje) en dan douchen en ontbijten.

Hardlopen doe ik tot nu toe 's avonds, maar het wordt best warm.

Als ik dan thuis ben, ga ik beginnen met een groene smoothie, wel met meer groenten dan fruit.
Ik ben ook heel blij met dit topic, anders verveel ik mijn man en collega's en vrienden er alleen maar meer mee...

Vandaag wel goed gegeten op wat dingetjes na:

-sapje

- havermout met feta, abrikozen en pompoenpitten

-lekkere bulgur-azukibonensalade met veel rauwkost en wat bieten-mierikswortenspread (op basis van zonnebloempitten) als smaakmaker

-tussendoor een appel en wat pistachenoten

- Avondeten: bbq en dat is redelijk goed gegaan!

Veel groenten op spiesjes gedaan, bloemkool, rode biet, venkel, paprika, courgette. Ook een salade gemaakt. voordat we het vlees erop deden eerst de groente gegrild en salade gegeten (dus met de meeste honger). Werkt goed ook voor de kinderen.

-Daarna heb ik nog wat kipfilet, stukje kipworst en stukje biefstuk op. Ook wat groente en vlees gegrild maar bewaard voor de rest van de week of door de salades. Geen sausjes gemaakt, wel die geweldige dip gemaakt die bij het bloemkoolrecept zit: olijfolie met knoflook en citroenrasp. Die deed ik aan het eind over de groente en het vlees. Heel veel smaak! Klein beetje ketchup ook gegeten, een paar stokbroodjes en 1 glaasje rode wijn, maar ik was beretrots op onze gezonde bbq.

Als toetje nog nectarines op de gril gelegd, heel erg lekker was dat! Mijn zoon van 3 stelde voor de volgende keer alleen met fruit te bbq'en Ook wel een goed idee eigenlijk.
@pichegru wow, wat goed zo'n gezonde BBQ zeg! Bij mij gaat het met dat soort dingen vaak de fout in, ook omdat ik vrijwel altijd teveel eet.

@els heb fysiek geen zwaar beroep gelukkig (mentaal wel, haha!), dus dat scheelt al een hoop. Maar een lange dag op kantoor zonder dat je - als je even moe bent - een half uurtje languit kunt liggen is het meer. Maar wordt net hardstikke fit wakker, dus misschien valt het allemaal enorm mee

Fijne dag vandaag allemaal!
Goedemorgen! Ik had gisteravond toch te weinig gegeten, dus ik heb later op de avond nog twee eieren gekookt en opgegeten - en vanochtend had ik nog steeds trek. Toch heb ik daar niet aan toegegeven; ik heb eerst een spinazie-komkommer-nectarinesapje op, daarna het stuk komkommer wat nog over was en ik neem zo meteen kwark met muesli en een halve nectarine (de andere helft zat door m’n sap). Ik neem mezelf de hele tijd voor om wat meer havermout te gaan eten, maar op de een of andere manier blijf ik maar aan die kwark vasthouden. En dat terwijl ik juist minder zuivel wil eten… zucht.

Barbecueën kan inderdaad prima met groenten! Ik barbecue niet zo vaak, maar ik heb wel een boek (Vegetarisch barbecueën van Steven Raichlen) met daarin de heerlijkste groentegerechten voor op de bbq (maar ook met recepten voor pizza en brood etc. voor op de bbq). Maar vaak gaat het inderdaad fout bij het stokbrood met kruidenboter, en alle sausjes en zo. Morgen wordt trouwens ook een beproeving. We gaan bij mijn schoonzus en zwager op visite. Mijn schoonzus kan fantastisch koken en stelde dus voor dat we vroeg in de avond komen, dan zou ze voor wat brood en lekkere dingetjes zorgen en hoefden wij niet zo te haasten met het eten na ons werk. Ik riep nog dat ze niet teveel moeite voor ons moet doen, maar ik vrees dat ze toch weer van alles gaat maken voor ons. Ik ga dus maar op tijd naar huis morgen, zodat ik eerst nog een salade of wat kikkererwten o.i.d. kan eten voor we daar naar toe gaan, zodat ik minder in de verleiding kom om me te buiten te gaan aan allerlei lekkere hapjes.
Goed gedaan, die bbq, pichegru.

Bij mij is het meestal net als bij essssther: ik eet teveel.

Fijn dat je helemaal fit bent, essssther. Een fijne dag en succes vandaag! We horen wel hoe het is gegaan.

Op visite en zeker daar ook eten lijkt me inderdaad lastig. Het bodempje helpt vast.

Ik ben vanmorgen om half 8 gaan hardlopen, geen succes. Dit was de eerste keer (en de laatste keer) dat ik voor het ontbijt ging. Na een minuut of 4 begon ik te hoesten, werd een beetje draaierig en moest half kokhalzen. Daarna heb ik rustig aan gedaan. Thuis eerst een glaasje smoothie van gisteren op en daarna een half uur met de hond gaan lopen.

Net een smoothie gemaakt van 2 wortels, een kiwi, 2 tomaten, 2 handen spinazie en een glas perenmangosap van Ekoland. Hij smaakt goed! Sapjes vind ik ook lekker, maar het voordeel van de blender vind ik dat je de vezels uit de groenten en het fruit nog hebt. Voor mijn darmen is dat wel prettig.

Ik heb nu 2 glazen op en ga zo lekker douchen.

Ik kijk nog even of dit mijn ontbijt blijft of dat ik na het douchen nog een geitenkwarkje neem met wat vers fruit en zaden.

Misschien dat ik dat wel gewoon voor de lunch bewaar.

Fijne dag allemaal!
Els, naar zeg dat je je zo voelde tijdens het hardlopen. Zonder ontbijtje hardlopen is dus niet jouw ding. Ik heb vanmorgen ook hardgelopen zonder ontbijt en merk hier niets van, ben dit ook wel gewend. Ik loop wanneer het uitkomt, met of zonder eten vooraf. Met dit warme weer probeer ik zo vroeg mogelijk te gaan . En MET de Hond Els! Mijn hond heb ik getrained en loopt enthousiast mijn ronde mee. Hoef ik daarna niet meer te lopen haha..... Ik heb trouwens 3 honden ...... Hoe vaak loop je hard en hoe lang ga je dan? En dames, heerlijk BBQ weer !
Ik ben vorige week pas begonnen met de lessen van Evy. Heb 3x les 1 gelopen, daarna les 2 en vandaag les 3. Les 3 doe ik donderdagavond nog een keer.

Ik heb 1 hond, een dwergteckeltje dat graag overal snuffelt. En op de dijk laat ik haar liever niet los. Dus mee laten lopen doe ik liever niet. Die extra ronde MET hond is alleen maar goed voor me .

Nu ga ik een lekker bakkie witte thee zetten! Wat drinken jullie verder nog?

Ik dan witte en soms groene thee, water en zelfgemaakte sapjes en smoothies.

Daarin is voor mij eigenlijk nauwelijks iets veranderd. Ik dronk al zelden sap uit een pak of frisdrank.

Hoewel, op school (ik sta voor de klas) dronk ik naast thee tijdens de lunch meestal sap. Dat gaat na de vakantie dan ook thee worden.
Ik heb de afgelopen weken alleen nog maar (meestal groene) thee en water gedronken, en 1 keer een paar glazen rijstemelk. En dan elke ochtend een zelfgeperst sapje natuurlijk.

Vroeger dronk ik daarnaast regelmatig cola light of cola zero, of aangelengde diksap.
Spa Marie Henriette!! Heerlijk. En water, sterremixthee en thee van de namiddagmelange van Simon Levelt. En soms een glaasje wijn.
Met dit lekkere weer komen er toch wel weer steeds roséetjes, proseccotjes en witte wijntje in mijn handbereik
Een glaasje rosé is zeker lekker!

Nu trek ik niet zo snel een fles open, aangezien ik de enige ben die het drinkt. Dus dat is dan weer mijn geluk :-).

Bij een bbq is het wat anders, dan drink ik ook wel een glaasje mee. Tot nu te nog niet gebbqt dit jaar, maar dat komt ongetwijfeld nog.
Vandaag gaat weer lekker. Vanmorgen alleen sap. Mijn lunch was geitenkwark met aardbeien, gebroken lijnzaad, gojibessen, zonnebloem- en pompoenpitten en sesamzaad. Tussendoor een wortel op.

Net heb ik rauwe witlof met cranberries, walnoten en wat ahornsiroop gegeten. Daarbij een biologisch rundertartaartje met wat mosterdmayonaise. Het was heerlijk!

Vanaf misschien nog een sapje, in elk geval wel thee met een stukje chocolade.

Morgen zal ik naast mijn sapje ook wel iets anders nemen voor het ontbijt.

Ik ga daarna naar oma en anders krijg ik daar lekkere trek.

Oma zit in een verpleeghuis en beneden is daar een restaurant.

Meestal gaan we gaan wat drinken en oma neemt standaard vanilleijs met slagroom.

Ik groene thee, maar als ik 's ochtends alleen sap op heb, zal dat ijs of iets anders wel erg verleidelijk worden.

Dus maar iets steviger ontbijten.
Slim van je Els, jezelf behoeden voor teveel verleiding!

Je dagmenu van vandaag klinkt erg lekker.

Ik probeer het ook ongeveer zo te doen maar merk toch dat het wat te weinig voor me is en ik nog steeds veel snaaizin heb.

Zelfs als ik die dag met ontbijt/lunch al een paar sneetjes speltdesembrood heb gegeten, dan nog heb ik voor mijn gevoel niet genoeg.

Zelf vandaag begonnen met een boterham.

Geen speltdesem maar Frans boerendesem, een veel lichter brood is dat (minder voedzaam maar had ik nog in de vriezer).

Als beleg had ik carobehagelslag, ook niet de beste keuze maar had er zo'n zin in......

's Middags een smoothie-experiment gedaan met volle bio yoghurt.

Er doorheen: een banaan, halve appel, handje blauwe bessen, halve limoen, paar gojibessen, lepeltje chiazaad, wat geraspte kokos en rauwe cacaopoeder.

Smaakte goed!

Paar uur later nog een speltboterham met een halve avocado, huttenkase en wat olijven met een beetje herbamare erover, mjammm was lekker.

Nu aan het avondeten, zelfde als gisteren (bio biefstukje met broccoli en andere groenten)

Ik moet eigenlijk 's avonds laat altijd nog wat eten anders ga ik met een knagende maag naar bed......hebben jullie daar geen last van?

Ik eet dan meestal brood maar dat schijnt dus niet zo slim te zijn als je af wilt vallen.

Vandaag trouwens een boek opgehaald dat ik bij de bieb had gereserveerd, 'Het lichaam is perfect' van Annemarie Postma.

Kijken of er veel overeenkomsten zijn met AA, volgens mij redelijk wat als ik het zo hier in dit topic heb gelezen.

Net al een stuk in gelezen en erg inspirerend!
Vanmiddag met wat collega's geluncht. Een (wit) Surinaams broodje met kouseband, tempeh en tahoe leek de gezondste optie, dus dat heb ik gegeten.

Vanavond heb ik maar liefst drie recepten uit het kookboek gemaakt; eerst amandelmelk, want die had ik nodig voor de courgettepannenkoekjes. Daarvan heb ik het recept wat aangepast: in plaats van siroop en kaneel heb ik feta door het beslag gemixt. Dat leek me lekkerder als diner dan zoete pannenkoekjes. Daarbij heb ik auberginebootjes gemaakt. Een beetje een aparte combinatie, maar wel lekker, en het vulde goed!

En omdat ik nog amandelmelk over heb eet ik morgenochtend havermout met amandelmelk.
@rawfoodje: bij groenten lijkt me die 'in het kommetje van je handen-regel' niet opgaan inderdaad.

Volgens mij geldt dat meer als je er ook iets van granen bij eet of vlees, vis, ei, enz.

Eet jij trouwens alles rauw?

(sorry als je dat al ergens gezegd hebt maar kan het zo niet terug vinden).

Kokosvezel/meel ook nog niet van gehoord, zal er eens naar kijken.

Ik neem aan dat het iets anders is als kokosrasp?

@essssther: ik ervaar jouw verhalen over je sapkuur totaal niet als spam hoor!

Vind het eigenlijk wel heel interessant om te volgen hoe je je erbij voelt.

@pichegru: jouw lijstje van 23-7 klinkt erg lekker, en wat een gezonde bbq zeg!

Goed idee van jouw zoon trouwens: een fruit bbq

Kleine kinderen weten vaak instinctief nog wat gezond voor ze is

@trotter: ik dacht dat het etentje bij je schoonzus vandaag al was maar blijkt morgen te zijn.

Gelukkig kun je hier in het forum je eigen berichten bewerken ;)Lijkt me ook een beproeving hoor als iemand je zulke lekkere dingen voorzet.....succes alvast en natuurlijk veel plezier!

@els: oei, toen ik het las dat je van plan was te gaan hardlopen op de nuchtere maag dacht ik al: is dat wel verstandig?

Nu lees ik dat rawfoodje zonder problemen kan hardlopen voor het ontbijt, het zal dus bij iedereen verschillend zijn.

Naar je eigen lichaam luisteren dus, zoals AA ook wel zegt (vooral in het kookboek).

Ik drink trouwens kruidenthee, water en biologisch diksap aangelengd met water en een beetje Spa Marie Henriette zodat er toch ietwat prik in zit.

De diksap kan ik moeilijk opgeven maar ben er wel veel minder in gaan doen dan voorheen.

Zoveel dat het water net een smaakje heeft.

Een fijne avond allemaal!
Tijd voor weer een update (en fijn dat jullie het niet als spam ervaren... het is natuurlijk officieel niet helemaal een albarda onderwerp, maar even zoeken op sapvastkuren hier op het forum leverde niet echt iets inspirerends op zeg maar). Vandaag gaat het eigenlijk hardstikke goed! Ik voel me lekker, af en toe wel een moe momentje, maar dat is het dan ook. Moeilijkste is wanneer mensen om je heen eten (vriend, collega waar ik buiten mee zat die patatje ging lunchen), maar ook daar kom je wel weer overheen. Denk dat ik nog het meest honger krijg van al jullie heerlijke eetverhalen haha, heb wel zin in iets gezonds dan! ;) Na vandaag ben ik over de helft, fijn gevoel wel. Ga straks nog even met vriend en hond een flink stuk lopen buiten, dus heb ik mijn beweging ook weer gehad voor vandaag.

Overigens wat drinken betreft: ik heb sinds januari niets anders meer gedronken dan water, groene/kruidenthee en wijn (wijntjes geef ik niet op... behalve nu dan even) en heel af en toe een kop koffie. Daarnaast uiteraard de zelfgemaakte sapjes en geitenmelk of amandelmelk voor bij het ontbijt en dat is het wel. Bevalt me echt prima, had niet gedacht dat ik zo makkelijk van de cola light af kon stappen, want daar was ik echt verslaafd aan.

@nachtpaars het is niet de bedoeling dat je honger gaat lijden, dus als je honger hebt moet je iets eten. Maar misschien dan even niet iets met koolhydraten. Denk bijvoorbeeld aan wat groenten met hummus (mijn favo), dat vult best behoorlijk!

@trotter ben benieuwd naar het boek van Postma, heb ik ook al wel eens naar gekeken. Laat je weten of het de moeite waard is? En goeie kookactie!

@els vervelend dat je zo naar werd van het hardlopen, maar weet je dus voortaan: altijd iets eten! Ik kan ook niet sporten zonder vooraf iets te hebben gegeten, heb er altijd last van dan. Ik ben een eiwittype, dus iets 'eiwitterigs' helpt altijd goed.
Nachtpaars, ja ik eet voor zo'n 98% rauw . Tot 45 graden opwarmen is ook nog rauw hoor, dit doe ik bij champignons, broccoli en bloemkool . De rest eet ik volledig rauw, puur natuur! Kokosvezel/meel is geen kokosrasp Nachtpaars. Kokosrasp heeft veel meer calorietjes ..... Ik drink groene- en witte thee en wat koppen groene koffie. Haha Els, hardlopen met je teckeltje , lijkt me een leuk gezicht! Ik heb 3 bulldozers van honden , vandaar. Soms loop ik ook nog met ze na het hardlopen maar bij mij leven ze vrij op het erf dus ze hebben hier in principe al voldoende beweging. Toch komen ze er iedere dag wel uit, vind het zelf ook lekker om te wandelen .
Even kort, want ik heb de hele avond in de keuken gestaan, alvast bolognesesaus en baba ganoush (dat auberginesmeersel) gemaakt voor de komende dagen. Vanavond ook al venkelrisotto gekookt en voor de kinderen iets met stukjes kipworst (van de bbq nog), azukibonen en tomatenblokjes uit blik. Iets te veel van het goede met die hitte, maar ik vind koken gewoon ook leuk dus ik moet niet zeuren.

Vandaag:

Bieten-wortel-selderij-appel-ijsbergsla-basilicumsapje

havermout met banaan, feta en pompoenpitten

tussendoor 2 zilvervliesrijstwafels met cashewnotenpasta

werklunch met azukibonen, bulgur, stukjes gegrilde kip, veel rauwkost, olijven, lijnzaad, pompoenpitten

tussendoor een appel (toen had ik wel trek om 6 uur!)

tegen de trek nog een stukje gegrilde kip (die waren over van de bbq) daarna die venkelrisotto: heerlijk, heel simpel en perfecte smaak, gemaakt met paddenstoelenbouillon en flink citroensap aan het eind.

Vanavond nog een beetje geproefd van de baba ganoush natuurlijk.

Best een slanke dag, niet gesnaaid.

Ik moet wel zeggen dat sommigen van jullie in mijn ogen heel weinig/licht eten. Els jij bijvoorbeeld: wat je eet lijkt me heel lekker, maar zo weinig. Kwark, wortels etc. vullen niet zo goed als vetten bijv. Maar misschien heb jij wel minder eten nodig dan ik hoor.

Ik heb bedacht dat ik morgen als afwisseling eens ga ontbijten met een boterham. En 2 gekookte eieren. En geitenkaas. En misschien nog een klein plakje gerookte zalm. Kan niet wachten!
@essssther, goed om je update te lezen en fijn dat het goed gaat!

Ik kan me voorstellen dat je moeilijke momentjes hebt als je anderen ziet eten en ook als je hier leest wat iedereen heeft gegeten of gaat eten.

Daar krijg ik zelf al trek van en ik ben niet alleen aan de sapjes

Dus bij jou zal het water dan wel helemáál in je mond lopen.....

Wat betreft het 'honger' hebben: meestal heb ik dan juist zo'n zin in koolhydraten.

Ik kan echt kokhalsneigingen krijgen door alleen al te denken aan rauwe groenten

Het enige wat daar wat mij betreft voor in aanmerking komt is wortels en eventueel af en toe een stukje bloemkool, maar verder, nee.

Hummus zou ik laatst gaan maken maar ik was die dag dat ik de kikkererwten ging koken nogal misselijk en door de zurige geur die bij het koken vrij kwam werd dat nog erger.

Toen ze gekookt waren heb ik ze af laten koelen en in een bak in de koelkast gezet om ze aan het einde van de week weg te gooien (zonde).

Misschien dat ik nog een keer een poging waag en anders even langs de Turkse winkel want daar schijnen ze ook lekkere te hebben.

Je zei tegen trotter dat je benieuwd bent naar het boek van Annemarie Postma maar ik denk dat je mij bedoelde ;)

Ik heb het nl. vandaag uit de bieb gehaald.

Ik zal zeker laten weten of het de moeite waard is!

@rawfoodje, pfew ik vind dat knap dat je bijna alles rauw eet.

Dat is misschien raar voor jou om te horen maar voor mij klinkt dit bijna als ondoenlijk.

Vooral omdat ik best wel moeite heb met (rauwe) groenten eten (behalve met salades als er dressing, kaas, noten enz. doorheen zitten om het 'lekker' te maken, en dan moet er voor mij echt nog vlees/vis/ei/vegetarisch bij en eigenlijk ook wel iets van aardappel en/of pasta/rijst ).

Eet je trouwens vegetarisch/veganistisch?

En eet je al lang zo goed als alles rauw en mag ik vragen hoe je tot die keuze bent gekomen en of je je energieker voelt sinds je dat doet?

@pichegru, zo zeg, wat heb jij lekker staan te kokkerellen!

Klinkt allemaal erg lekker, alleen kan ik me niet zoveel voorstellen bij de venkelrisotto?

Heb er even op geGoogled en kwam een recept van Jamie Oliver tegen, heb je het daar vandaan?

Ik ben het met je eens wat betreft het lichte/weinige eten wat ik hier soms lees.

Ik denk dan: daar kan ik niet op leven joh.

Het zal ook een kwestie van gewenning zijn denk ik en natuurlijk zal het van persoon tot persoon ook verschillen hoe groot de energie- en eetbehoefte is.

Dat vind ik wel één van de moeilijke dingen, om echt te luisteren naar wat mijn lichaam nou nodig heeft.

Ik heb 2 dagen de teugels een klein beetje laten vieren en hop, meteen weer 6 ons zwaarder en voel me ook weer enigszins 'opgeblazen'.

In elk geval morgen weer aan de groene smoothie want als ik die 's ochtends drink merk ik wel dat mijn snoepbehoefte iets minder is.
Venkelrisotto dat is gewoon risotto (soort italiaanse rijst die je langzaam kookt met bouillon) maar dan met mijn favoriete groente: venkel. Venkel even aanbakken, dan rijst even meebakken, scheut witte wijn erbij en dan heel langzaam laten garen met telkens een beetje bouillon. aan het eind dus citroensap. Heerlijk. Niet helemaal AA-proof denk ik, want die arboriorijst is niet echt zilvervlies.

Ik snap wel dat je nog moet wennen aan rauwe groente. Maar dat gaat echt gebeuren. Ik heb ook periodes gehad dat ik nauwelijks rauwkost of zelfs fruit lustte. Maar wennen aan rauwkost door het met iets anders te eten is een goede manier om er aan te wennen. Bijv rode of gele paprikareepjes dippen in tzaziki of baba ganoush of humus, of aioli oid. Ik eet zelf ook echt geen stengel selderij zo op, dat doe ik dan met cashewnotenpasta of bij een boterham; om en om een hap. Wat ik vaak doe bij het koken is even proeven: dun schijfje venkel, courgette, etc. Daardoor wen je aan het mondgevoel. Eet je wel tomaten/komkommer makkelijk?

En ik vind kikkererwten ook heel vies ruiken bij het koken hoor! Maar als ze zijn afgekoeld zijn ze echt heerlijk door een salade!
Nou, Amber vindt veel wijntjes, bbq'en en laat naar bed vast niets
Daar houden we ons toch niet meer dan 20% van de dag mee bezig?
Goedemorgen!

Zo, mijn eerste kom havermout met zelfgemaakte amandelmelk zit er in! Ik had de amandelmelk niet gezeefd, dus er zaten nog wel wat brokjes amandel in. Ik had de havermout gisteren al gemaakt, dus dat was vanochtend een dikke cementachtige bonk geworden. Ik heb er dus nog maar wat amandelmelk doorheen geroerd om het weer een beetje op pap te laten lijken. Het was heel machtig en vulde als een tierelier, ik heb niet eens alles opgekregen. Eerder had ik thuis al een glas vers spinazie-komkommer-tomatensap gedronken. Ik kan er dus weer even tegenaan!

Essssther, ook ik vind je berichten over het spavasten geen spam hoor, interessant juist!

Nachtpaars, ik dronk ook altijd water met diksap, maar ik wil een aantal weken helemaal geen suiker eten, om te proberen hoe dat voelt, en om aan minder zoete smaken te wennen. Dus ik neem nu (even?) ook geen diksap meer. Je kunt water een smaakje geven door er wat citroensap door te doen, of wat mintblaadjes of komkommer. Dat geeft natuurlijk niet zoveel smaak als diksap, maar het smaakt dan toch net even anders dan water zonder smaakje.

Ik ben trouwens ook niet echt een fan van rauwe groenten. Ik eet wel elke dag komkommer, wortel en radijs, maar dat deed ik altijd al. Maar de rest van mijn groenten heb ik toch het liefst roergebakken, met rijst en een lekker zelfgemaakt pindasausje erbij of zo. Ik vond salade altijd meer iets als bijgerecht (bij een groot bord patat ) maar ik merk nu dat een goedgevulde salade (met geitenkaas en zonnebloempitjes of granen en bonen of allerlei andere lekkere dingetjes erdoor) ook prima als maaltijd kan dienen.

Trouwens, nog even over water (ik heb het hier al eerder gevraagd): ik drink kraanwater. In mineraalwater ziiten veel mineralen, wat aan de ene kant natuurlijk goed is, maar aan de andere kant zit er ook vaak veel natrium in. En dat probeer ik juist zoveel mogelijk te vermijden i.v.m. het bloeddrukverhogendeeffect van natrium. Ik geloof niet dat kraanwater nou echt zo slecht is. We hebben in Nederland zo ongeveer het schoonste drinkwater ter wereld, het is niet zoals bijvoorbeeld in Amerika waar er chloor aan het water is toegevoegd. Drinken jullie echt alleen maar mineraalwater, of ook kraanwater?

Pichegru; je bent flink actief geweest! Ik kan me er nog niet zo toe zetten. Gisteren heb ik dan wel twee soorten groentegerechten gemaakt voor het avondeten, maar ik zou bijvoorbeeld ook wel eens die meesterlijke muffins o.i.d. willen maken, maar daar heb ik nog geen inspiratie voor gehad. Ik vind (en dat heb ik al eerder geschreven) dat ik toch al heel druk ben met elke keer bedenken wat ik moet eten, wat voor eten ik moet voorbereiden en moet meenemen, dus ik wil voorkomen dat ik het meteen al zat word door er nog meer mee bezig te zijn. Terwijl ik toch heel erg van koken houd, ik heb een kast vol met kookboeken en ik probeer altijd wel zo gevarieerd, vers en gezond mogelijk te koken en te eten. Ik moet denk ik eerst even aan dit eetpatroon wennen voor ik er wat creatiever mee kan omgaan of zo. Vermoed ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven