Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Voor de geinteresseerden: ben naar de duitse Lidl geweest maar het assortiment bio-fruit en groenten viel me tegen. Weinig aanbod. Heb wel veel niet-bio ingeslagen en ik heb net gecheckt wat het prijsverschil is en in het bio-spul zit bijna nul verschil met mijn normale supermarkt maar in het totaal heb ik me op 27 euro bijna 10 euro bespaard dus het loont iig wel om daar mijn gr&fr te kopen.

Tot zover mijn experiment!
Essssther je bent echt een doorzetter!! Knap hoe je bezig bent. Petje af! Zet hem op.

Ja ja mensen ik ben er nog en lees alles, maar ik heb niet altijd de puf om te reageren. Het is me op het werk allemaal teveel en dat werkt ook privé door.. Ik probeer nu goed m'n rust te pakken.

Rawfood, ik heb gisteren jouw groentehapjes gegeten. De tomaat en komkommer gevuld met tonijn en feta/ui. Vanavond hetzelfde en min paprika'tjes erbij. Bedankt voor de tip!

Ik heb besloten dat ik een Versapers mag kopen :-)

Alleen wil ik eerst proberen of ik het volhoud om groentesapjes te drinken. Daarom wil ik eerst een tijdje groentesappen in m'n blender maken om het uit te proberen. Zijn er meer mensen die groentesappen in de blender maken?
Esssssther zou jij misschien de lekkerste sapreceptjes hier neer willen zetten? :-D :-D
O, dat is jammer Siesa! Op vakantie eten wij juist altijd meer biologische groente omdat het veel betaalbaarder is. En we gaan eigenlijk altijd wel naar Duitsland. Misschien meer seizoensgebonden?????

Vlees eet hier alleen de jongste, kan vanwege zijn allergieen niet zonder en dat koop ik ook altijd biologisch. Kippedijfilet bij de AH en gehakt of tartaar bij de digros. Dat is , zeker voor een persoon, goed te doen. Laatst kreeg ik een adoptiekip kado, kennen jullie dat? Eieren zijn ook altijd biologisch: als vegetarier ga ik uiteraard geen legbatterijeieren eten.

Nu net de hele middag in de keuken gestaan, ik heb geloof ik voor een weeshuis aan eten gemaakt. Tig salades met allerlei groenten, zelfgebakken stokbrood, tahoe, groenten om te roosteren, fruitsalade, pakketjes met vis enz. Nu even uitpuffen en de cobb aan proberen te krijgen......

Jullie maken wel allemaal lekkere dingen hoor! Die muesli's, zalig! Ik stel het meestal ook zelf samen. Mijn kinderen mogen geen noten en heel vaak zit dat er wel in of is het er mee besmet. Ik vind het wel zo prettig om te weten dat ze niet per ongeluk dingen binnen krijgen die niet mogen, als iemand mueslikoekjes bakt bijvoorbeeld.

Nou, eet smakelijk straks iedereen!
Ah, wat een lieve reacties! Kikker ik even van op, thx! Ik ben nu lekker thuis en heb de werkdagen er gelukkig opzitten, dat scheelt vast al een hoop.

@ayil sapjes uit de blender of uit de sapcentrifuge zijn echt wel een verschil... bijvoorbeeld wortelsap vind ik heerlijk, maar in de blender vind ik dat niet echt werken, krijg je allemaal vieze stukjes wortel. Je kan het gewoon niet met elkaar vergelijken, vanuit de blender krijg je meer smoothies (ook erg lekker overigens), vanuit de sapcentrifuge gewoon vloeibaar sap. Ik overweeg ook om de versapers te kopen, heb er veel goede dingen over gelezen en mijn philips is inmiddels niet echt top meer. Misschien eerst via marktplaats een spotgoedkope juicer kopen, kijken of je de sapjes wel lekker vindt en daarna aan de versapers? Of gewoon meteen aan de versapers, aan de smaak wen je echt!

Mijn favo nu:

Apple-carrot-beet

- 1 grote rode biet, of 2 kleintjes

- paar wortels

- 1 of 2 appels

Of ook lekker: wortels, appels en gember!

Mean grean

- drie handjes spinazie

- 1 komkommer

- paar selderijstengels

- 1 of 2 appels (voor beginners twee)

- stukje citroen

In de blender kun je trouwens ook heerlijke smoothies maken, zoals bv spinazie/andijvie/sla en fruitsoorten (banaan is altijd lekker). Wel handig om dan met wat water of kokoswater te beginnen, omdat het anders lastig blend. Als ik straks klaar ben met de 10 dagen ga ik denk ik 's ochtends met zo'n smoothie starten om mijn lichaam weer aan de vezels te laten wennen!
O jongens, de salade van watermeloen/feta/rode ui/basilicum/frambozenazijn was TE LEKKER!! Echt een aanrader, zo jummie!!

@phips: wat moet ik me voorstellen bij zelfgebakken stokbrood?
Oja, als er iemand nog wilde ideeen heeft voor mijn dadels dan hoor ik het graag!
Klinkt erg lekker die salade, ik heb nog feta over, wellicht iets voor morgen!

Dadels: niet origineel maar wel lekker: gevuld met roomkaas. Of zo puur, ook lekker. In stukjes door de koek, muesli, ijs, brood of salade.

Zelfgemaakt stokbrood: heel simpel, gewoon ons eigengemaakte brood (spelt, gist, water beetje zout en vit. C) in de vorm stokbrood. Vinden de kinderen vele malen lekkerder dan gewoon brood!!!! (echt grappig want het is echt exact hetzelfde)

Zo, ik ga nu weer een beetje terug lezen omjullie wat beter te leren kennen (en lekkere recepten te vergaren!)
quote:siesa schreef op 26 juli 2012 @ 21:35:

Oja, als er iemand nog wilde ideeen heeft voor mijn dadels dan hoor ik het graag!

Ik heb het hier al eens ergens gepost, maar ik vind het heel lekker om ze in de keukenmachine te vermalen met verschillende soorten noten. Door de dadels blijft het aan elkaar plakken en kun je een soort repen of balletjes vormen. Je kunt er alle kanten mee uit. Je kunt het ook mengen met santen, ook lekker!

Dit zijn verhoudingen die je kunt gebruiken, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit:

Raspberry delight Dates 49%, Cashews 31%, Raisins 17%, Raspberry 3%, natural raspberry flavour

Cacao Delight Dates 48%, Cashews 29%, Raisins 17%, Cocoa 6%,

Cacao Mint Dates 48%, Cashews 29%, Raisins 17%, Cocoa 6%, Natural mint oil,

Cacao Orange Dates (40%), Cashews (40%), Raisins (14%), Cocoa (5%), geraspte sinaasappelschil

Ginger bread Dates (48%), Almonds (32%), Pecans (18%), Ginger, Cloves & Cinnamon

Pecan Pie Dates (52%), Pecans (28%) Almonds (20%)

Dadels, amandelen en speculaaskruiden geeft een beetje een gevulde speculaas idee, ook super lekker. Nog wat receptjes van sites waar ik graag op kijk, ik heb ze zelf niet gemaakt maar zijn wel altijd goede recepten:

sticky toffee pie
En voor degenen die van zoet en toetjes houden is dit ene hele leuke site, het is ook vegan voor de liefhebber:

http://chocolatecoveredkatie.com/
@xjanna, ik weet niet of je het nog nodig hebt, maar vroeger deden we heel vaak lijnzaad in het brood. Wel gebroken inderdaad. Gaat prima!
Dadels: op de plaats van de pit een amandel (sneetje maken, pit eruit, amandel erin).

Reep chocola smelten (au bain marie), de dadel op een satéprikker, door de chocolade halen en weer laten stollen.

Heerlijk! Maar niet helemaal AA.

Even offtopic: vanavond wezen hardlopen en het ging weer goed.

Vandaag was wel weer een lekker dagje. Iets meer gegeten dan de afgelopen dagen.

Tussendoor nog 4 pruimen en een stukje chocolade.

Avondeten: halve komkommer met tzaziki, 2 bio knoflookworstjes en ijsbergsla met beetje mosterdmayonaise, gekookt eitje en olijfolie.

Essssther, ik ben keitrots op je. Ik vind het geweldig dat je het zo goed volhoudt.
O Forestelf, dat klinkt heerlijk!! Bedankt voor de tips!!
quote:forestelf schreef op 26 juli 2012 @ 22:09:

En voor degenen die van zoet en toetjes houden is dit ene hele leuke site, het is ook vegan voor de liefhebber:

http://chocolatecoveredkatie.com/Oei.. deze had ik beter niet kunnen ontdekken...
Esssssther, bedankt dat je op m'n vraag van de blender hebt gereageerd. Echt fijn, dat was precies het antwoord wat ik wilde weten. Dan ga ik een paar smoothies proberen met spinazie en dan de versapers kopen.

Die repen van Forestelf vond ik erg lekker. Ik heb er een keer kleine stukjes muntblaadjes doorgedaan yammie.

De chocola van julia vind ik ook een aanrader, die is met rozijnen.

Forestelf, weet je dat je de repen van NAKD in een pakket kan bestellen op Pukster? Dan krijg je van alle smaken één reep. Ik ga ze bestellen, kan ik de NAKD repen eens in het echt proberen :-D
Zolang je fruit en bijv spinazie gebruikt kan het prima met een blender. Maar wortel ofzo is moeilijker. Venkel lukt bij ons trouwens ook wel met de blender.

Dat van de NAKD repen klinkt goed!
Ik pers wel gewoon wortels in mijn slowjuicer hoor, ik snijd ze alleen wel eerst in kleine stukjes.

Ik heb een beetje een dipdag vandaag. Of nou ja, eigenlijk gisteren en eergisteren al. De afgelopen dagen heb ik nogal rommelig - en (te) veel - gegeten, en ik was dan ook maar een paar ons afgevallen sinds vorige week vrijdag. Dat viel tegen na die vliegende start van de afgelopen weken. Ik doe het nu dus even weer rustig aan.

Vanochtend ben ik begonnen met een spinazie-appelsapje, en daarna een roggeboterham met huttenkäse en bieslook. Tussen de middag een salade van spelt, sperziebonen, tomaat en walnootolie. Tussendoor wortels en hazelnoten. Vanavond wil ik een okonomiyaki proberen, de Japanse pizza uit het kookboek van AA. Ik ben wel eens in Japan geweest en heb daar toen ook een paar keer okonomiyaki gegeten, dus ik ben heel benieuwd!
In een slowjuicer wel, maar in een blender is het soms moeilijker.
quote:siesa schreef op 26 juli 2012 @ 23:00:

[...]

Oei.. deze had ik beter niet kunnen ontdekken...

Oeiiii, ik ook niet!

Wat staan daar een heerlijkheden op zeg, het water loopt me gewoon in de mond.....

Maar ik zit netjes aan de zoete bataat gebakken in kokosolie, een falaffel (van de Eko Plaza) en biologische kropsla met tomaat en wat noten en zaden en olijven erdoor en een zelfgemaakte dressing.

Vanmiddag wel gezondigd vanwege de warmte: heb een soort van Magnum op, maar dan een biologische.

Maar normaal gesproken zou ik die met dit weer zo ongeveer dagelijks eentje naar binnen werken en nu was het alweer weken geleden dus het mocht een keertje van mezelf.

De rest van de dag wel 'netjes' gegeten.

@trotter, ik heb ook een dipje na de vliegende start van het begin, rot is dat he?

Was weer een beetje aangekomen maar vandaag was er dat weer af.

Vandaag klinkt je eetlijstje weer heel goed en AA-proof.

Ben benieuwd hoe de okonomiyaki was?

Ik vind 'm er ook lekker uitzien en was van plan deze ook een keer te gaan maken.
@essssther, hoe gaat het vandaag?

Nog maar heel even en dan zit het erop!

Zet 'm op voor de laatste loodjes!

Gisterenavond had ik weer zó'n snoepzin en trek in koolhydraten maar toen heb ik de tip uitgeprobeerd die hier is gegeven: rauwkost dippen met bv. hummus en dat was heel lekker en ging super!

Veeeeeel hummus erbij gepakt (worteltjes en komkommer) en het verzadigde echt.

Ik was superblij!
@nachtpaars: maak jij de humus zelf of koop je die? Ik ben er nooit zo kapot van geweest maar wil het toch weer eens gaan proberen.

Ik heb net dadelballetjes gemaakt (geinspireerd door forestelf) van dadels (ja duh), walnoten, amandelen, cacao en een lik amandelpasta voor wat kleffigheid. Heb er eentje geproefd (als chef moet dat nietwaar?) en ze smaken jummie! Dus kan niet wachten tot de thee straks;)
Dag allemaal, na een dagje niet kijken is het fiks bijlezen ;) Vandaag gaat het weer goed, alleen wel een erg drukke dag en langer onderweg dan ik dacht. Daardoor gewoonweg te weinig gedronken (ook sap). Om zes uur dus een flinke dip, maar dat is inmiddels weer beter. Heb vanmiddag flink geshopt in de sale, had niet zoveel zomerkleding meer die pastte door het afvallen en heb wel wat leuke dingen nodig voor de honeymoon. Was fijn om weer in 38/40 te passen ipv 44/46!

@els dank, wat lief! Mijn vriend zegt ook telkens dat ie trots op me is, is af en toe toch wel even fijn op moeilijke momentjes.

@forestelf, fijn dat je die repen weer hebt gepost, ik heb ze nu opgeslagen en ga ze binnenkort een keer maken. Klinkt goddelijk! En die website is geweldig, heb hem gebookmarked, thx voor de tip.

@ayil fijn dat je er iets mee kunt, ben benieuwd of je je eerste groene smoothie al hebt gemaakt en hoe het beviel! sap is nog wel iets anders echt vind ik hoor, drink je ook gewoon sneller weg.

@trotter balen dat je een dipje hebt, maar dat hoort er ook gewoon bij. Ik heb ook wel van die weken dat ik er even niet zoveel zin in heb. Maar zo te zien gaat vandaag weer goed. Hoe beviel de japanse pizza? Wij eten hem erg vaak, vind hem heerlijk. De dag erna is ie eigenlijk nog lekkerder trouwens.

@nachtpaars ook voor jou balen dat je ff een dipje hebt, wel fijn dat de hummus werkte. Vult echt als een tierelier vind ik! Ik eet het vaak als ik thuiskom uit werk en dan honger heb, echt zo'n snaaimoment.

Morgen ben ik weer de hele dag de hort op, dus wordt sapjes persen 's ochtends en meenemen. Laatste loodjes
Lekker, humus. Ze hadden het ooit bij de lidl, zonder toevoegingen maar nu niet meer helaas. Als ik het zelf maak wordt het nooit zo lekker, de kikkererwten blijven altijd zo hard.

Ik vind het ontzettend knap van je essssther, ik geloof niet dat ik je ooit na zal kunnen doen! Moest je erg wennen aan de smaak van groentesap? En kan je weer gewoon eten na zo'n kuur of moet je dat dan voorzichtig weer opbouwen?

Gisteren een kleine variant op de meloensalade gemaakt, heerlijk!

Die repen ga ik me niet aan wagen, want als ik daar aan begin..... Ik wil graag een paar kilo kwijt en dat gaat met zulke zaligheden natuurlijk nooit lukken!
quote:siesa schreef op 27 juli 2012 @ 20:14:

@nachtpaars: maak jij de humus zelf of koop je die?

Die ik nu heb heb ik gewoon gekocht bij de AH.

Laatst wilde ik het gaan maken maar ik was zo misselijk van de zurige geur na het koken van de kikkererwten dat ik het maar uitstelde en uitstelde.

En aan het einde van de week de bak met kikkererwten weggegooid......

Binnenkort toch nog maar eens een poging wagen want ik vind het toch wel lekker en als ik het zelf heb gemaakt weet ik tenminste precies wat erin zit.
Haai dames! Lekker in de weer allemaal? Niet tobben hoor, als je even wat meer snaait of rommeliger leeft, dat hoort er gewoon bij. Weer met goede moed verder!

Ik heb vandaag eens een ander ontbijtje geprobeerd, beviel goed! Na mijn groentesapje heb ik gewoon een schep koude quinoa (stond in de koelkast voor de salades) met mijn geliefde bietenmierikswortelspread gemengd, paar blokjes feta erbij, pompoenpitten erbij, lepel kokosolie: topontbijtje! Dat hartige ontbijten bevalt me echt uitstekend. even wennen maar prima te doen.

Nu net een salade gemaakt van quinoa, half blikje cannellinibonen (lekker zachte smaak!) tomaat, courgette en scrambled eggs (3 eieren maar liefst, had honger). Zzzzuperlekker!

Vanavond bbq, hopen dat het niet te hard gaat regenen hier. Lekker veel groente gekocht hiervoor, o.m. portobello's, bloemkool, courgettes en ik ga ook krieltjes aan een prikker rijgen, kijken of die zo willen garen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven