Gezondheid alle pijlers

Galblaas laten verwijderen?!

27-03-2007 11:07 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een aantal jaren heb ik af en toe (zit vaak wel een half jaar tussen) last van een hele heftige aanval van pijn in mijn buik, die wel uren kan duren. De aanvallen zijn echt heftig; ik weet dan niet waar ik het zoeken moet van de pijn en kan niet meer zitten, liggen, staan; eigenlijk niets meer. Door het maken van een echo is nu vastgesteld dat het galstenen zijn en de arts heeft nu geadviseerd de galblaas eruit te laten halen. Geadviseerd, want er is (nog) geen noodzaak en de keuze ligt bij mij. Het is echter wel zo volgens de arts dat de aanvallen altijd terug zullen blijven komen en mocht er uiteindelijk bijvoorbeeld een ontsteking oid bijkomen, dan moet hij wel acuut verwijderd worden.

Maar aangezien ik me nu natuurlijk prima voel, vind ik het nogal een beslissing om 'zomaar' een orgaan eruit te laten halen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Die er voor hebben gekozen de galblaas er (nog) niet uit te laten halen of die hem er juist wel uit hebben laten halen? Viel het mee? Hoe is de herstelperiode? Sommige mensen schijnen veel aan te komen na het eruit laten halen; iemand ervaring mee? Kortom; alles wat iemand me erover kan vertellen, positief of negatief is welkom!!

Want ik weet echt even niet wat ik moet beslissen; als iets noodzakelijk is, dan heb je uiteraard geen keus, maar nu weet ik het niet!!!
quote: sunlight reageerde

Zijn er dingen die je neit meer goed verdraagt?

Ik kan werkelijk alles eten en drinken wat ik wil, maar als ik een vette hap heb gegeten of een avondje flink ben doorgezakt, dan kan het zijn dat ik de dag erna dunne ontlasting heb (diarree kan ik het eigenlijk niet noemen, want dan zou je meerdere keren achter elkaar moeten gaan en het niet meer op kunnen houden....)

Pijn heb ik nooit meer, gelukkig, maar dat had ik in het begin wel nog af en toe. Waar ik wel altijd last van heb zijn rommelende ingewanden (voor anderen overigens niet merkbaar!). Ik merk dus dat mijn lichaam moeite heeft met het verteren van voedsel. Ik trek me daar trouwens erg weinig van aan:P.

Hoe het precies allemaal werkt, weet ik niet...ik ben geen arts en vakjargon ken ik niet. Ik heb het me, jaren geleden, op een "jip-en-janneke manier" laten uitleggen (niet door een arts, maar door een bioloog) en dat was ongeveer als volgt:

Normaal (met galblaas) zou er als je bijvoorbeeld een stevige maaltijd hebt genuttigd ineens heel veel gal vanuit je galblaas naar je maag gaan om het voedsel zodanig af te breken dat het door kan gaan naar je darmen. Als je een lichte maaltijd hebt genuttigd is dat niet nodig, gaat er weinig gal naar je maag. Heb je niks gegeten dan blijft je gal opgeslagen in de galblaas.

Als je de galblaas niet meer hebt, stroomt je gal dus constant door naar je maag. Als die gal niet nodig is in je maag, stroomt het dus rechtstreeks door naar je darmen (wat eventuele groen/gelige diarree kan verklaren). Als die gal wel hard nodig is, is er feitelijk te weinig gal aanwezig om het voedsel af te breken...

Je snapt dat dit in beide gevallen dus voor problemen bij de vertering van voedsel kan zorgen.

Vet wordt dan bijvoorbeeld niet afgebroken of opgenomen door je lichaam en komt er bij je ontlasting net zo hard weer uit...Dit zou kunnen verklaren dat je niet makkelijk aankomt als je geen galblaas meer hebt (maar er zijn ook mensen die juist WEL heel makkelijk aankomen).

Je zult zelf waarschijnlijk wel gemerkt hebben dat er overal weer andere dingen worden beweerd.

Dit is de uitleg waar ik het meest in geloof omdat deze op mij van toepassing lijkt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en als je verder nog vragen hebt....kom maar op:)
quote:Lildiko, ik vroe3g me dat dus al af. HOe je spijsvertering verdergaat na verwijdering van je galblaas. Uiteindelijk is je galblaas natuurlijk amar een opslagruimte, want de gal wordt aangemaakt in de lever en dan naar de dunne darm overgebracht via je galblaas. Nee, je gal gaat eerst naar je maag en daarna pas door naar je darmen. Als die weg is gaat het rechtstreeks naar de dunne darm.

MIsschien zie ik het verkeerd hoor, maar mij lijkt het dus wel logisch dat eten dus sneller verteert...maar tegelijk vraag ik me dan ook af, of je dunne darm niet midner voedingsstoffen kan opnemen, juist omdat het zo snel evrteert Dit weet ik dus niet, zul je toch over twee weken aan de arts moeten vragen...Of iemand anders op het forum moet dit toevallig weten???...ik moet pas over 2 weken op nacontrole dus kan t dan pas vragen, maar ik moest daar wel aan denken..

MIjn stoelgang is ook veranderd, en ik merk dat ik sommige dingen niet goed verdraag. Vette lasagna gaf geen problemen, maar een stukje boterkoek zorgde voor veel pijn en misselijkheid. Ik heb net een halve pizza gegeten om te zien hoe ik daarop reageer, maar buiten een wat rare maag merk ik niks. T is aftasten denk ik. Dit is inderdaad aftasten...probeer gewoon alles en het kan ook zo zijn dat je iets nu niet verdraagt en over twee maanden weer wel...

Zijn er dingen die je neit meer goed verdraagt?

Voor mijn operatie had ik ook erg veel last van brandend maagzuur. Ik ging nooit zonder rennies de deur uit en vrat die dingen als snoepjes. Tegenwoordig heb ik nooit meer rennies in huis, want ik heb misschien 2 keer per jaar last van brandend maagzuur...
Dag allemaal..

Vorig jaar juli ben ik met spoed opgenomen. Ik

werd onwel toen ik aan t sporten was. Na veel gedoe met huisartsenpost

en ambulance beland ik op spoedeisende. Daar verloor ik t bewustzijn.

Ze hebben snel foto's kunnen maken, en hebben mij open gemaakt. Een

maagperforatie.

Komt mede door veel stress en..gebruik van ibuprofen. Ja..ik weet dat

je die zo min mogelijk moet gebruiken. Maar had last van rugklachten en

wel mijn maag/darmarts ingelicht hierover. Die rugklachten bleek

achteraf een onstoken galblaas.Waar ik dus al tijden mee heb gelopen.Dat verklaarde oa ook mijn vermoeidheid.

Na de maagoperatie bleef ik pijn houden. Echo laten

maken..resultaat..Galblaas ontstoken. Die heb ik 3mnd later dmv een

kijkoperatie laten verwijderen. Die operatie ging ook niet zonder slag

of stoot. Ze hebben bij die operatie een buikvliesonsteking,

verklevingen, en een fors ontstoken galblaas met allemaal vieze brij

erin gevonden. Dus 3 operatie's in 1.

De laatste operatie is in oktober gebeurd..en ik ben nog steeds

herstellende.

Na die galblaas verwijdering voel ik mij minder

dan daarvoor. Kan slecht tegen te vet eten, werk kleine porties weg,

want als ik iets teveel eet word ik stront misselijk. Ben kortademig

als ik mij inspan,  moet veel vaker naar de wc. Mijn arts heeft gezegd

dat het herstel wel een jaar kan duren. En idd.. ik geloof hem. Want ik

vind het wel enorm tegenvallen. Ik ben iemand die alles "wel even" doet.

Ben veel moe, ervaar nog steeds pijn. Dit komt ook door

de littekenweefsels die ik inmiddels opgebouwd heb. Want ik heb ook te maken met crohn en ben daar 2x aan geopereerd.

Het kan dus ook anders lopen. Ik heb een forum gevonden waar meerdere mensen met dit soort problemen te maken hebben. Dat is voor mij wel geruststellend natuurlijk.

Voor iedereen een spoedig herstel

Modjoh

quote:

Jeetje Debs, wat een heftig verhaal van je moeder. En Sneeuwprinses, het is jou ook erg tegengevallen zeg. Heftig hoor........

Met mij gaat het prima, de operatie is nu 3 weken geleden en ik ben eergisteren op controle geweest. Alles zag er goed uit, ik bleek heel veel steentjes gehad te hebben (ze hebben niet eens geteld:o)

Vanaf volgende week ga ik weer werken, maar ik moet met halve dagen beginnen van de chirurg, daar had ik eigenlijk niet op gerekend want ik voel me echt prima en dacht wel meteen hele dagen te kunnen werken.

Ik heb echt sinds twee weken na de operatie nergens last meer van. (qua pijn dan) Met eten heb ik af en toe nog wel last van een soort ongemakkelijk gevoel boven in mijn buik, maar dat is niets vergeleken met een koliekaanval. Ook die verschrikkelijke misselijkheid is niet meer teruggekomen.

Het enige wat ik echt nog niet kan is zwaar tillen, daar moet ik echt even rekening mee houden, maar voor de rest gaat het supergoed en ben ik dolbij dat ik van alle klachten verlost ben....

Muis en Hova, hoe is het nu met jullie?

Girly242, over twee weken wordt je geopereerd. Echt het valt mee hoor, veel beterschap... He Ezta!

Lekker dat alles zo goed met je gaat! Hier ook alles goed hoor! Ik voel me prima, eet weer alles (behalve gekookte eieren, die gaan op de een of andere manier niet goed bij mij; dan kan ik gelijk naar de wc rennen, haha) en doe weer alles! Heb zelfs mijn broer helpen verhuizen afgelopen weekend; nergens last van gehad!

Ik blijf het wel raar vinden dat we zulke afwijkende adviezen krijgen! Dat jij bijvoorbeeld nog maar halve dagen mag werken! Bij mij zei de arts bij de controle (na 2,5 week dus zo ongeveer) dat ik alles weer kon doen wat ik daarvoor ook deed! Ook tillen mocht gewoon enzovoort...

Begrijp jij dat nou?:o

Muis, hoe is het bij jou?

Voor de anderen hier die nog geopereerd moeten worden: het valt echt super mee!! Ik was ontzettend zenuwachtig, maar het was echt niet nodig hoor! Heel veel sterkte in ieder geval!

Groetjes, Hova
Net te horen gekregen dat ik nog 2 operaties krijg door de complicaties van de galblaasverwijdering..... De een poliklinisch met 4 plaatselijke verdovingen, dan gaan ze die verdikte littekens weghalen en die fistel sluiten. Daarna wordt een tweede operatie gepland waar ze de breuk bij de navel weg gaan halen en daar een matje plaatsen. Die is groter en moet onder algehele narcose op de operatiekamer met opname enzo....
Hova, fijn dat het zo goed met je gaat. Inderdaad vreemd van die verschillende adviezen... Wat gek dat je last hebt van gekookte eieren (heb ik nog niet geprobeerd) Wat heerlijk dat we van de kolieken verlost zijn he....

Sneeuwprinses, wat erg dat je weer onder het mes moet. Maar ik hoop dat het daarna weer snel beter met je gaat en geen last meer van de plekjes hebt.

Sterkte !!

Girly, word jij woensdag geopereerd? Heel veel sterkte en beterschap !!! Doe het rustig aan en ik hoop dat het allemaal meevalt voor je....

Met mij alles prima, alleen vanmiddag stootte ik me aan de deurkruk, precies op een klein operatiewondje. AUW !!! Dat was best nog wel gevoelig...

Groetjes allemaal
hallo allemaal!

nou, morgen onder het mes... 11 uur moet ik aanwezig zijn, en als het

goed is wordt ik om 12.45 uur geopereerd. (als alles volgens schema loopt, maar dat zal wel niet). begint nu toch wel een beetje spannend te worden hoor! maar goed, morgen avond deze tijd lig ik in t ziekenhuis, zonder galblaas en stenen!!!!

laat snel wat van me horen!!    xxx
Girly, heel veel sterkte morgen!!

Je zult zien; het valt reuze mee en als het goed is ben je dan overmorgen alweer thuis! Duim voor je dat alles heel goed gaat!

Groetjes,

Hova
hallo hallo!

hier een bericht van mij!! nou heb me er druk over gemaakt maar was zeker niet nodig. wat is me dit meegevallen zeg! echt! de bedoeling was om 2 nachtjes te blijven, maar ik voelde me goed en kon toch slecht slapen daar, dus 1 nacht gebleven en de avond daarna naar huis.

maar alles is goed gegaan, kon gelukkig laparoscopisch. heb 5 (ipv 4??) kleine sneetjes, zien er goed uit. narcose is meegevallen, na die tijd ook weinig pijn gehad (wrs door de morfine, lekker spul!).

alleen met in bed liggen / hoesten / bewegen is het nog even

vervelend, maar dat zal de komende dagen ook wel minder worden.

hoe is het nu met jullie allemaal? kan iedereen alles weer eten?

ik heb nog geen warme maaltijd aangedurfd, mischien vanavond.

xxx kim...
Hoihoi

Hier weer eens een berichtje van mij....hoe gaat het met iedreen?

Hova, Ezta, zijn jullie nu helemaal en volledig hersteld? Nergens meer last van?

Ik ben helaas de laatste tijd weer behoorlijk vaak misselijk, geen trek

in (met name warm) eten en ook oijn in mn zij, net op die plek waar ik

eerst ook last had.

Erg vervelend, kan natuurlijk ook gewoon een buikgriep zijn, maar heb het al een paar weken, dat zou wel lang zijn....

Ben dus erg benieuwd of 1 van de andere dames hier misschien ook last

van heeft of daar iets over gehoord heeft, dat dit erbij kan horen???

Girly, fijn dat alles zo goed is gegaan, hoe gaat het nu met je?

Hoop nog wat van jullie te horen!
You don´t have to believe everything you think
Bij mij is op 9 januari mijn galblaas er uit gegaan.

Een paar weken na de operatie, begon bij mij ook de pijn weer op te spelen.

Het ging van kwaad tot erger, en nu na verschillende onderzoeken (echo, ct-scan) hebben ze een mrcp scan gemaakt,omdat nog steeds niet duidelijk is waar de pijn vandaan komt.

Ik heb er zelfs een kleine week voor in het ziekenhuis gelegen.

Ik lig nu op de uitslag te wachten, de pijn is bij mij nu zover, dat ik niet langer dan een minuut of 10 kan zitten en dan verga ik van de pijn.

Ik lig nu op een ziekenhuisbed in de woonkamer af te wachten.

Dus het gaat niet altijd goed.
gnerkje, vervelend voor je zeg, dat het toch niet zo goed gaat.

met mij gaat het eigenlijk wel prima! vanmiddag moet ik naar de chirurg, voor controle. de wondjes genezen mooi moet ik zeggen. heb tot deze week wel veel last gehad met ontlasting (dwz alleen maar diarree 2 wkn lang...)

maar dat lijkt nu ook beter te gaan. moet alleen met erg vet eten nog op letten, want laatst lekker aan de pannekoeken gegaan, maar dat vond mijn maag toch wat minder prettig. veel maagpijn gehad daarna.

maar verder -> prima!!!!

enneh, de rest van jullie ???
He Muis!

Hier gaat alles op zich prima, maar ik heb sinds een week of 3, 4 ook dat ik vaak misselijk ben. Vooral na bepaalde dingen (bijvoorbeeld thee drinken, gekookt ei eten) word ik misselijk. Ook heb ik na het eten van bepaalde dingen echt kramp en diarree. Als ik bijvoorbeeld uit eten ben geweest, krijg ik heel snel daarna al kramp en die avond en de hele dag daarop diarree. Ook van het eten van een klein handje chips bijvoorbeeld heb ik al last.

Daar baal ik eigenlijk als een stekker van en ik ga ook even de chirurg bellen van de week denk ik. Dat is toch niet normaal?

De pijn in je zij die jij hebt herken ik niet; daar heb ik geen last van.

Maar ik baal er wel stevig van, vooral omdat ik voor de operatie (buiten dan de kolieken om natuurlijk, maar die werden bij mij niet door eten getriggerd) verder weinig last had met eten.

Ook heb ik gemerkt dat als ik bijvoorbeeld uit eten ga, dan deed ik vroeger 1 'balansdagje' erna en dan was ik het extra gewicht van het etentje weer kwijt. Nu moet ik wel 4 of 5 balansdagen houden! Het kost dus veel meer moeite om wat eraf te krijgen; mijn vetverbranding is echt langzamer geworden. En daar baal ik ook stevig van!!!

Kortom; ik ben niet echt blij momenteel en ben wel blij te horen (nou ja, niet voor jou dan) dat er nog meer mensen zijn die na de operatie klachten hebben/houden.

Ga jij weer kontakt opnemen met de chirurg of ga je naar de huisarts?

Gnerkje, vervelend dat je nog steeds zoveel last hebt! Ik hoop dat ze snel erachter komen wat het is!

Girly, heerlijk dat je eraf bent he! En fijn dat het zo goed gaat..

Hoop dat het met de rest goed gaat!

Groetjes,

Hova
He Hova

Balen zeg dat jij ook nog zo vaak misselijk bent....en dus toch nog klachten overhoudt aan die operatie.

Ik moet morgen terug naar de chirurg, was gisteren bij de ha ivm die

behoorlijke pijn in mn rechterzij/rug en zij stuurde me meteen door

naar het zh.

Ben benieuwd wat ze daar weer te zeggen hebben.....ben ook echt

ontzettend moe de laatste tijd, echt uitgeput, das ook niet echt fijn

natuurlijk.

De ha had het over mn lever, dat het daar misschien door zou kunnen komen.

Maar goed, ik zal wel laten weten wat de arts heeft gezegd. Dat van die

ontlasting heb ik ook, niet zo heel vaak, ik denk zon 2 x per week,

maar dat vind ik niet zon ramp.

Gelukkig herken ik het verhaal vd vetverbranding weer niet, ik eet

eigenlijk best weer veel sinds de operatie (soort inhaalslag...oei),

maar het komt er niet echt aan, terwijl ik dan normaal toch echt wel

een kilo of 2 eraan zou hebben.

Das natuurlijk dan wel weer mooi!

Sterkte in ieder geval en ik kom morgen wel even vertellen.
Hoi Muis, hoe is het met je?

Ik was even benieuwd wat de arts tegen je had gezegd...

Ik heb ondertussen ook advies bij de huisarts gevraagd, maar die zegt dat hij nog nooit van gewichtstoename en misselijkheid na een galblaasoperatie heeft gehoord! Hij denkt aan mijn schildklier...

Geloof ik helemaal niets van; net toevallig nu krijg ik ineens last van mijn schildklier?!?

Maar goed, ik kijk het voorlopig nog even aan.

Laat jij nog even weten hoe het is gegaan?

Groetjes,

Hova
Ha Hova

Met mij gaat het wel weer wat beter hoor, misselijkheid is echt weer

stukken minder. Is altijd heh, net nadat je bij de arts bent

geweest.....

Anyway, chirurg vermoedde niks ernstigs, maar toch voor de zekerheid

bloed laten prikken en volgende week moet ik nog een echo laten maken.

Dus we zullen zien......

Hoe is het nu met jou? Nog steeds zo misselijk en last van je stoelgang?

Hoe lang wil je het nog aankijken?

NOu, zodra ik weer wat meer weet, laat ik het je weten!!
hallo,

Muis bedankt voor de link naar deze forrum. Had het zelf niet gevonden bij het zoeken. Ben het nu allemaal eens even aan het lezen, en idd doe er veel info aan op door jullie ervaringen.

Straks moet ik de huisarts weer bellen voor de uitslag. Ja ik weet het natuurlijk al wel door die radioloog & deze zegt dat die vervelende stenen verwijderd moeten worden, maar eerst dus terug naar de arts & dan waarschijnlijk naar de internist. Ben benieuwd zo allemaal.

Ga nu maar eens verder lezen over jullie ervaringen.
Vandaag bij de anestesist geweest & wat een boerenlul (als ik dat zeggen mag) was dat zeg. In tegenstelling tot de verpleegkundige die alle tijd voor me had & nam, vertelde hij zijn verhaal in 2 minuten & vroeg toen ff gauw of ik nog vragen had. Maar het ging me allemaal zo snel, dat ik het eigenlijk zo snel niet wist & dus beduusd nee zei. Nou dan krijg je nu binnen 4 en 6 weken een oproep. hij nam nog net de tijd om me een hand te geven & liep de deur uit. ben toen bij de balie maar gaan navragen of ik nu kon gaan of dat er nog andere dingen gebeuren moesten. weet niet of hij me nu de narcose geeft, maar ergens hoop ik het niet. Nu maar wachten op de oproep & dat eindelijk die gal eruit mag. Ik ben hem spuugzat. heb veel gelezen hier op het forum & moet zeggen heb er veel aan gehad. Al is het toch afwachten hoe je na de operatie bent/voelt want hier lees ik toch veel verschillende ervaringen over.

Groet lieve23
Hi allemaal,

Deze post is al van een hele tijd geleden, maar ik ga 'm toch even nieuw leven in proberen te blazen.

De afgelopen 3 nachten bij de HA post gezeten en op de 1e hulp zelfs naar huis gestuurd. Gisteravond voor het eerst echt gedacht aan galstenen. Onze eigen huisarts wist vanmorgen bijna zeker dat het op galstenen gaat en gaf al aan dat als de echo het ook uitwijst, een operatie eigenlijk niet te vermijden is. Balen... Want ik hoop dat straks blijkt dat ik zwanger ben en dan wil ik zeker geen operatie... zeker niet omdat ik al 5 miskramen heb gehad... Op internet las ik eigenlijk alleen maar positieve verhalen over galblaas operaties tijdens de zwangerschap. Wie heeft er hier ervaring met een dergelijke ervaring tijdens de zwangerschap?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven