Zwaar gehandicapt kindje afstaan?

02-08-2012 13:54 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je bevalt van een kindje, waar je de afgelopen 9 maanden van dacht dat er niks mis mee was. Echter blijkt dit kind na een tijdje zwaar geestelijk gehandicapt te zijn, met naast een zeer laag IQ ook nog autisme en andere problemen. Zou je het kindje dan houden? Of is het, voor jou, de mogelijkheid dat je het af staat (en kan dit eigenlijk in dit land?)

Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. Het lijkt me zo heftig als je je eigen leven moet opgeven om te zorgen voor zo'n kindje. Ik zeg je eerlijk: ik kan dat niet.

Een kindje met een fysieke handicap, of een kindje met het Down Syndroom dat niet al te zwaar gehandicapt is trek ik nog wel. Maar als het zo zwaar en meervoudig gehandicapt is als die Jeroen... ik kan dat gewoon niet.

Wat vinden jullie?
quote:freebi schreef op 02 augustus 2012 @ 14:16:

Ehh Bloske, weet niet hoe je dit bedoelt?????Welke posting?
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:04:

Nee, ik heb geen kinderen.

Het gaat niet om houden van, maar ik kan gewoon niet mijn hele leven opgeven voor een kind. Je neemt toch kinderen met de veronderstelling dat ze na een jaar of 20 op hun eigen benen staan.ik zei in je vorig topic ook al dat je niet spoort, i rest my case
Zijn er geen speciale weeshuizen voor dat soort kinderen dan? Dat vraag ik me af. In veel landen is het normaal om zo'n kindje te laten overlijden omdat het te moeilijk is. Wij zijn beschaafd genoeg om dat niet te doen, maar we kunnen toch niet van iedereen verwachten dat ze hun leven opgeven?
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:19:

Zijn er geen speciale weeshuizen voor dat soort kinderen dan? Dat vraag ik me af. In veel landen is het normaal om zo'n kindje te laten overlijden omdat het te moeilijk is. Wij zijn beschaafd genoeg om dat niet te doen, maar we kunnen toch niet van iedereen verwachten dat ze hun leven opgeven?Weeshuizen in Nederland?
Oh mijn God.
Volgens mij probeert TO alleen maar te provoceren.
quote:charlottew88 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:12:

[...]

Die weten dat je zo onnozel bent als een pas geboren kuiken bedoel je?Toch geen één dags kuiken?
vraag me af of je wel echt 34 bent....
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:16:

Vinden jullie het niet veroordelend naar mij toe, dat ik voor mezelf kies?

Ik vind dat jij het allemaal zelf moet weten. Zolang het een hypothetisch kind is vind ik de discussie zelfs niet erg interessant.

Net als bijvoorbeeld de vraag of je weggaat bij een vreemdgaande verkering niet erg interessant is als dat niet aan de orde is. In negen van de tien gevallen reageren mensen heel anders dan ze van te voren dachten als het ze gebeurt. Dat zal bij zoiets heftigs als dit niet anders zijn.

Ik denk dat je hier hypothetisch echt niks over kan zeggen.
quote:istar_ schreef op 02 augustus 2012 @ 14:21:

Volgens mij probeert TO alleen maar te provoceren.Ja denk het ook, niemand kan echt zo dom zijn
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:19:

Zijn er geen speciale weeshuizen voor dat soort kinderen dan? Dat vraag ik me af. In veel landen is het normaal om zo'n kindje te laten overlijden omdat het te moeilijk is. Wij zijn beschaafd genoeg om dat niet te doen, maar we kunnen toch niet van iedereen verwachten dat ze hun leven opgeven? Tjonge jonge jonge jonge.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Das een risico die er voor mij bijhoort. Ik zou (persoonlijk) wel alles aan doen om het te voorkomen (laten afbreken als het nog kan etc) maar als het geboren is, dan heb je imo de plicht om het beste leven te geven dat er mogelijk is.

Ik zou bij voorkeur tegen die tijd in zo'n situatie willen zitten dat we rond kunnen komen op 1 loon zodat er een ouder kan thuis blijvan mocht dat nodig zijn voor een ziek kind. Zonder daarmee financieel in de problemen te geraken.
Je doet je naam wederom eer aan.

kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:19:

Zijn er geen speciale weeshuizen voor dat soort kinderen dan? Dat vraag ik me af. In veel landen is het normaal om zo'n kindje te laten overlijden omdat het te moeilijk is. Wij zijn beschaafd genoeg om dat niet te doen, maar we kunnen toch niet van iedereen verwachten dat ze hun leven opgeven?

En hoelang ben je in Nederland?
Zo Kuikentje, verveel je je?

Cm-89, mooi verhaal, heeft me geraakt.
quote:redband schreef op 02 augustus 2012 @ 14:21:

[...]

Toch geen één dags kuiken?Nee ik denk het niet.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ben toch blij dat onze : puke : emotion is verwisseld voor een : facepalm : emotion want damn wat hebben we die al vaak nodig gehad.

Hier ook weer de meest voor de hand liggende reactie op dit topic:

Nee ik zou er niet aan denken om mijn eigen kind af te staan.

Mijn keuze, mijn zorg.

Maaar dat gezegd hebbende weet ik weer van mijn moeder dat mijn vader gezegd heeft toen zij zwanger was van mij dat als ik een kindje met handicap was geweest (down e.d.) dat hij mij van de trap had laten 'vallen'.

Of dat hij dat echt gedaan zou hebben, ik weet het niet.

Maar ik weet wel dat het gezegd is.
quote:mika65 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:23:

[...]

Ja denk het ook, niemand kan echt zo dom zijn Oh jawel hoor ik ken zo iemand helaas.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:04:

Nee, ik heb geen kinderen.

Het gaat niet om houden van, maar ik kan gewoon niet mijn hele leven opgeven voor een kind. Je neemt toch kinderen met de veronderstelling dat ze na een jaar of 20 op hun eigen benen staan.

Even terugfluiten: kinderen "neem" je niet. Je "mag" ze krijgen, c.q. ze worden je "gegeven".

En alle ouders geven min of meer hun leven op voor hun kind. Oók na hun 20e. De zorg van ouders blijft namelijk altijd bestaan.

Een zwaar gehandicapt kindje afstaan? Je houdt toch al van het kindje dat in je buik groeit. En misschien nog wel meer als dat kindje iets mankeert. Zulke kindjes hebben dubbele liefde nodig.

Hoe oud ben jij eigenlijk? Ik vind je een onvolwassen indruk maken.
quote:bloske schreef op 02 augustus 2012 @ 14:20:

[...]

Weeshuizen in Nederland? Neeeeeeee toch, dit is toch niet serieus zeg?
quote:sparood2010 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:00:

Nee zou ik niet doen, trouwens autisme zie je niet op prenatale screenings en ook niet als je baby net geboren is (ben geen deskundige, maar volgens mij wordt autisme pas veel later vastgesteld)Met 11 jaar pas, terwijl hij het toch in ernstige mate heeft. En nee, niet meer aan gedacht om hem af te staan
quote:bloske schreef op 02 augustus 2012 @ 14:20:

[...]

Weeshuizen in Nederland? Huh, bestaan die hier niet? Waar komt een kind zonder familie dan terecht?
quote:istar_ schreef op 02 augustus 2012 @ 14:17:

[...]

Een down kindje kan ook 24 uurs verzorging nodig hebben, gedragsproblemen hebben en ernstige lichamelijke aandoeningen.

Het zijn niet allemaal Corky's.

Scherp... ja dat is waar. Ik heb in de kennissenkring iemand met down die het 'nog relatief goed doet' om het zo maar te zeggen. Zo iemand bedoelde ik een beetje, 'down' an sich zou geen reden zijn tot afstaan. Maar idd als er gecompliceerde problemen bij komen kan het ook te zwaar worden.

Voor mij zou het ook een essentieel verschil zijn of je kunt communiceren met zo'n kind, verbaal of non-verbaal.

Als er nooit iets terugkomt vanuit zo'n kind lijkt me zo ontzettend moeilijk.

Maar ik ben ook iemand die een kind dat in principe niet of nauwelijks levensvatbaar is, liever laat gaan.

Dan is het de natuur die bepaald heeft dat het kind een heel kort leven heeft... ik zou niet alles uit de kast trekken om het kindje 'hier' te houden.

(hoewel je daar misschien anders over denkt als de sitautie zich aandient)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:dutchie1976 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:17:

af staan niet.. maar naarmaten ze ouder en zwaarder worden ik het moeilijk om voor ze te zorgen .. zo als in de docu jeroen jeroen... je kan zien dat zijn moeder hem haast niet in de hand houd.... je zou maar rake klappen van je kind krijgen...

voor een gehandicapt babietje zorgen is totaal iets anders dan voor een gehandicapte peuter zorgen.. en dan "sta je je kind niet af" maar je zorgt voor een goede opvang voro hem of haarZinnige posting en aan de laatste alinea wil ik dan nog toevoegen dat het de meeste ouders, die zo'n beslissing moeten nemen om een deel van de zorg, of de gehele zorg uit handen te geven, dat in mijn ervaring met pijn in het hart doen.
quote:kuikentje2012 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:26:

[...]

Huh, bestaan die hier niet? Waar komt een kind zonder familie dan terecht?Die zetten ze bij het grof vuil
Ik doelde op kuikens opmerking ver weeshuizen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven