Zwaar gehandicapt kindje afstaan?

02-08-2012 13:54 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je bevalt van een kindje, waar je de afgelopen 9 maanden van dacht dat er niks mis mee was. Echter blijkt dit kind na een tijdje zwaar geestelijk gehandicapt te zijn, met naast een zeer laag IQ ook nog autisme en andere problemen. Zou je het kindje dan houden? Of is het, voor jou, de mogelijkheid dat je het af staat (en kan dit eigenlijk in dit land?)

Gisteren kwam in een ander topic de documentaire Jeroen jeroen ter sprake en ik herinner me nog dat ik daar vol afgrijzen naar keek. Het lijkt me zo heftig als je je eigen leven moet opgeven om te zorgen voor zo'n kindje. Ik zeg je eerlijk: ik kan dat niet.

Een kindje met een fysieke handicap, of een kindje met het Down Syndroom dat niet al te zwaar gehandicapt is trek ik nog wel. Maar als het zo zwaar en meervoudig gehandicapt is als die Jeroen... ik kan dat gewoon niet.

Wat vinden jullie?
quote:bloske schreef op 02 augustus 2012 @ 17:40:

[...]

En een gehandicapt kind wat dood wil, laten leven, dat is wel oke?Nee als het zelf niet meer wil niet,maar het is niet aan ouders om die keuze te maken voor het kind.
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2012 @ 17:16:

[...]

Ik bepaal dat toch niet voor 'n ander? Ik zeg alleen wat ik zelf zou willen doen als het mij zou overkomen. Met afstaan ben je er zelf wel vanaf, maar je doet dat kind dan nog steeds de lijdensweg aan die jij zelf niet zou willen.Maar je brengt dat niet bepaald genuanceerd, noch met gevoel van empathie, terwijl er op dit forum meerdere mensen schrijven die een gehandicapt kindje hebben, zelf een handicap hebben of aangeven (met veel plezier) met gehandicapte kindjes te werken.
thomaaas, ben jij dat op je avatar?
quote:panadol schreef op 02 augustus 2012 @ 17:43:

[...]

Nee als het zelf niet meer wil niet,maar het is niet aan ouders om die keuze te maken voor het kind.Aan wie wel dan?
[...]
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2012 @ 17:28:

[...]

Ik kan niemand mijn wil opleggen, dat hoeft ook niet, maar ik voel mij niet geroepen met de meerderheid mee te lullen terwijl ik 'n tegenovergestelde mening heb. Een forum is er toch juist voor om diverse meningen te kunnen lezen? Maar gelijk oh en ah gaan roepen omdat een mening niet in het sociaal gewenste kadertje past vind ik erg kleinzielig.Je hoeft je mening zéker niet te veranderen of met iedereen mee te lullen. Je kan wél iedereen in zijn of haar waarde te laten. Door bijvoorbeeld niet te praten over "het" als je het hebt over een gehandicapt kindje of doorquote:Nu zitten ze er aan vast zodra het levenslicht heeft gezien, ook als ze het niet willen of misschien wel willen, maar het de rest van hun gezin ontwricht.net iets prettiger te omschrijven, waarin je met respect praat over deze kindjes en hun ouders, en het niet schrijft alsof je nog liever de drol van je paard knuffelt dan zo'n kindje levenslicht gunt. Het zijn wel kindjes waar ouders zielsveel van houden.
quote:kensington schreef op 02 augustus 2012 @ 17:46:

thomaaas, ben jij dat op je avatar?Hoezo?
quote:bloske schreef op 02 augustus 2012 @ 17:40:

[...]

En een gehandicapt kind wat dood wil, laten leven, dat is wel oke?

dat dood willen kan ook door depressie komen ,

mss. als gevolg van hoe mensen met haar omgaan..

Het emotionele leed, bv. door vooroordeel of emotionele verwaarlozing, kan vaak nog veel zwaarder zijn dan de handicap op zich...

Dit hier, vind ik een mooi filmpje , over een zwaar gehandicapt meisje (zwaar autistisch en diep lijdend ) wiens ouders het niet opgaven , haar niet uit huis plaatsten , en toen... op een dag...

http://www.youtube.com/watch?v=shAHJryco_g
quote:truffelmaffia schreef op 02 augustus 2012 @ 17:33:

Ik heb ook de docu "Jeroen Jeroen" gezien. Man, wat kan die vervelend zijn zeg! En daar zou ik niet mee om kunnen gaan, ik zou hem op een gegeven moment wel zo'n harde rotschop teruggeven, dat ie wel ophoudt dat te doen.Ja, dat doet Jeroen allemaal express! Hij irriteert graag iedereen om hem heen en is gewoon onopgevoed.
quote:yette schreef op 02 augustus 2012 @ 17:09:

[...]

Een abortus binnen de wettelijke termijn is heel iets anders dan het afstaan van een kind omdat het na enige tijd niet helemaal naar je wens blijkt te zijn.Je zegt het zelf, het enige verschil is de 'termijn' waar binnen je er achter komt dat je kind 'niet naar wens is'.
Wat Oriane zegt...
quote:thomaaas schreef op 02 augustus 2012 @ 17:49:

[...]

Hoezo?Vraag ik me gewoon af. Ben jij dat?
Kuikentje, nou niet weer vragen waar ik last van heb hè? Het is echt, echt, echt jouw probleem.
quote:thomaaas schreef op 02 augustus 2012 @ 17:50:

[...]

Ja, dat doet Jeroen allemaal express! Hij irriteert graag iedereen om hem heen en is gewoon onopgevoed. Onderschrijft mijn punt nog maar eens dat lang niet iedereen daar goed mee kan omgaan.
quote:kensington schreef op 02 augustus 2012 @ 17:51:

[...]

Vraag ik me gewoon af. Ben jij dat?Het hangt er een beetje af in welke bui ik ben.
quote:kensington schreef op 02 augustus 2012 @ 17:51:

[...]

Vraag ik me gewoon af. Ben jij dat?pfff kensington ga buiten spelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:thomaaas schreef op 02 augustus 2012 @ 17:49:

[...]

Je hoeft je mening zéker niet te veranderen of met iedereen mee te lullen. Je kan wél iedereen in zijn of haar waarde te laten. Door bijvoorbeeld niet te praten over "het" als je het hebt over een gehandicapt kindje of door

[...]

net iets prettiger te omschrijven, waarin je met respect praat over deze kindjes en hun ouders, en het niet schrijft alsof je nog liever de drol van je paard knuffelt dan zo'n kindje levenslicht gunt. Het zijn wel kindjes waar ouders zielsveel van houden.Kijk EN, Thomaaas heeft helemaal gelijk. Dit is inderdaad precies waar het vaak mis gaat met jou en je meningen. Het gaat niet eens altijd om de inhoud maar om het gebrek aan respect en empathie.
quote:Noerie schreef op 02 augustus 2012 @ 17:54:

[...]

Kijk EN, Thomaaas heeft helemaal gelijk. Dit is inderdaad precies waar het vaak mis gaat met jou en je meningen. Het gaat niet eens altijd om de inhoud maar om het gebrek aan respect en empathie.Ik ben niet van 't sugarcoaten en de fluwelen handschoentjes. Ook dat is forummen: niet iedereen hoeft zich hetzelfde te uiten. Als iedereen zijn (afwijkende) mening in 'n sociaal gewenst jasje zou gieten, zou ik hier allang zijn afgetaaid: veel te saai!
quote:bloske schreef op 02 augustus 2012 @ 17:46:

[...]

Aan wie wel dan?

Aan het kind zelf op het moment dat het de volwassen leeftijd heeft bereikt, en medische begeleiding het erover eens is dat wat de patient zegt ook echt zo in het dagelijkse leven ervaart. En er is juiste begeleiding die samen tot de conclusie komen dat het kind niet meer wil.

Voorbeeld:Maar om ouders die keuze te geven en zeggen kindje van 4 wij kunnen de zorg niet (meer)aan dus dan maar euthanasie:Nee
quote:thomaaas schreef op 02 augustus 2012 @ 17:52:

[...]

Het hangt er een beetje af in welke bui ik ben.

Kon je geen foto vinden waar je wat vrolijker kijkt?

Je kijkt hier zo streng en zo zuur.
@pixiedust bedankt voor de tip , maar ik laat toch maar iedereen in zijn waarde hier zo , maar soms krijg rode oortjes van al de harde meningen hier op deze forum , ik moet nog even wennen denk ik .
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2012 @ 17:56:

[...]

Ik ben niet van 't sugarcoaten en de fluwelen handschoentjes. Ook dat is forummen: niet iedereen hoeft zich hetzelfde te uiten. Als iedereen zijn (afwijkende) mening in 'n sociaal gewenst jasje zou gieten, zou ik hier allang zijn afgetaaid: veel te saai!

En daarom ga je maar met bemodderde paardrijlaazen met van die enge ijzeren staafjes snoeihard iemands hart kapot staan trappen.

Ik ben zelf ook van de grappen en grollen en de directe meningen, maar over dit soort onderwerpen (waar ouders ontzettend veel verdriet van hebben) kan je best jezelf vriendelijker opstellen en toch hetzelfde zeggen.
quote:panadol schreef op 02 augustus 2012 @ 17:56:

[...]

Voorbeeld:Maar om ouders die keuze te geven en zeggen kindje van 4 wij kunnen de zorg niet (meer)aan dus dan maar euthanasie:Nee

Maar nou haal je wel 2 dingen door elkaar: EN, die 'voor' euthanasie is, is dat niet omdat de zorg teveel is, maar omdat ze een mens zo'n leven niet wil aandoen.

TO, wil op zo'n moment, het kind afstaan.
quote:kensington schreef op 02 augustus 2012 @ 17:58:

[...]

Je kijkt hier zo streng en zo zuur.Ik vind jou anders behoorlijk grijs en neutraal, kan jij daar niet iets aan doen?
quote:kensington schreef op 02 augustus 2012 @ 17:58:

[...]

Je kijkt hier zo streng en zo zuur.En wat dacht je dan van Noerie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven