Hoog sensitief

13-06-2007 10:41 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje weet ik dat mijn 'afwijking' een naam heeft: hoog gevoeligheid of hoog sensitiviteit. Als iemand kritiek op me heeft, moet ik al huilen. Ruzie met mijn vriend? Ik word zeer emotioneel. Ik kan niet tegen te veel mensen om me heen en vind het al snel te druk. De negatieve gemoedstoestand van anderen neem ik direct over en van wantoestanden kan ik helemaal van slag raken. Vanuit een bijna manische gemoedstoestand kan ik ineens in een diep dal raken. Maar het heeft ook positieve kanten: ik voel anderen feilloos aan en heb een sterk ontwikkeld zeste zintuig. Zo sterk dat ik al een paar zeer spirituele ervaringen heb gehad en ik denk dat er nog veel meer in zit.Wie herkent deze hoog gevoeligheid en wat doe je ermee? Zijn er bijvoorbeeld cursussen om hier beter mee om te gaan, zodat je niet altijd alle narigheid van een ander overneemt? En wat betreft een sterk ontwikkeld zesde zintuig: hoe kun je dit nog verder ontwikkelen?
quote:

quote: persephone83 reageerde

19, das veel.

Hatsee, ik heb er 21! En, heb ik nu iets gewonnen?

Zou wel leuk zijn, want ik heb er voornamelijk last van. Ik wil altijd zoveel - dingen doen, mensen ontmoeten, indrukken opdoen - maar ik word zo gauw overvoerd.

En ik geneer me zo, sta ik weer te janken in een museum. (Doe ik echt, ik probeer niet leuk te doen ofzo. In een museum is dat weer een stuk genanter dan in de bioscoop.) Overigens, Persephone, sta ik ook wel eens te schateren in een museum, goed dat je het zegt. Ook best genant trouwens.

Dat herken ik wel wat je zegt. Ik ben ook altijd maar bezig nieuwe indrukken op te doen en zo snel mogelijk naar het volgende project te huppelen. Als ik hier topics lees over overleden vaders enzovoorts, zit ik ook achter mijn pc te sniffen en te janken en te doen. Maar het lucht weleens op, in mijn geval dan. Ik heb een enorme stop op mijn emoties gecreeerd namelijk. Huilen in het openbaar zie je mij niet doen, ook al breek ik mijn gehele arsenaal aan botten. Zit gewoon een stop op.

Na een dag met mensen te zijn opgetrokken, moet ik echt ook even een pauze inlassen. Even in mijn kamer zitten in het donker. Gene mensen even aub.

Hm, had ik écht maar 17 punten?
quote: korenwolf reageerde   sta ik ook wel eens te schateren in een museum, goed dat je het zegt. Ook best genant trouwens.

Ik word weleens heel hard lachend wakker.....
Overigens Korenwolf, ik zit hier echt hardop te lachen. Ik zie jou namelijk staan voor 'Wie is er bang voor rood, geel en blauw', lachend als een bezetene is een overwegend stille ruimte:D
Tuurlijk mogen mensen die lotgenoten zoeken best samen op een topic praten hoor. Heb ik geen moeite mee. Maar ik vond het gewoon oneerlijk van TO hoe ze tegenover Pers deed. Die toch echt meedacht, meevoelde en vertelde hoe zij ermee omging. Ik vond het dan ook bot van TO. En vooral niet eerlijk. Daar reageerde ik in eerste instantie op. En ik had er een vraag over die tot op de dag van vandaag nog niet benantwoord is door TO.
quote:Overigens Korenwolf, ik zit hier echt hardop te lachen. Ik zie jou namelijk staan voor 'Wie is er bang voor rood, geel en blauw', lachend als een bezetene is een overwegend stille ruimte:DMijn god.... Misschien moet je eens met mijn vriend gaan praten...
quote:

Overigens Korenwolf, ik zit hier echt hardop te lachen. Ik zie jou namelijk staan voor 'Wie is er bang voor rood, geel en blauw', lachend als een bezetene is een overwegend stille ruimte:D

Mijn god.... Misschien moet je eens met mijn vriend gaan praten... Hoezo dat Fleurtje? Is hij psychiater?:P Of doet hij dat ook altijd in musea?
Nee, omdat ik op de meest rare momenten, out of the blue, een lachstuip kan krijgen. Hoef ik alleen maar aan iets grappigs te denken (bv aan die keer dat hij midden in de nacht, in zijn slaap, uit bed donderde terwijl het bed op klossen stond), tot grote irritatie van hem......
quote:

Daar heb ik inderdaad heel hard om gelachen! Toen die pas gerestaureerd was, hadden ze er een touw voor gehangen en aan weerskanten een suppoost in uniform neergezet. Dat vond ik heel grappig... (eh, je moet er bij geweest zijn denk ik.)

de supppoosten voelden zich nogal opgelaten door mijn gelach.
quote:bv aan die keer dat hij midden in de nacht, in zijn slaap, uit bed donderde terwijl het bed op klossen stond), tot grote irritatie van hem......:D:D
Nee Korenwolf ik zit hier achter mijn pc ook te lachen. Ik denk in beelden misschien is dat de oorzaak van mijn makkelijke lachen. Ik kan zelfs om mijzelf lachen als ik val of ergens me tegenaan stoot. Gewoon omdat je soms zulke rare buitelingen kunt maken of rare gezichten kunt trekken. Dan bedenk ik hoe ik er op het moment van stoten of vallen uit heb moeten zien. Lig ik al helemaal in een deuk hahaha. Ooh te erg eigenlijk
quote:Nee Korenwolf ik zit hier achter mijn pc ook te lachen. Ik denk in beelden misschien is dat de oorzaak van mijn makkelijke lachen. Ik kan zelfs om mijzelf lachen als ik val of ergens me tegenaan stoot. Gewoon omdat je soms zulke rare buitelingen kunt maken of rare gezichten kunt trekken. Dan bedenk ik hoe ik er op het moment van stoten of vallen uit heb moeten zien. Lig ik al helemaal in een deuk hahaha. Ooh te erg eigenlijk

Woehahahahaha, ik ook! Of als mn vriend zich aan het uitkleden is en op een been wankelt, dan zie ik voor me hoe hij zijn evenwicht verliest en met zijn kop door de muur heen gaat.

Oh. Erg eigenlijk.

Zit nu ook hardop te lachen om Korenwolf...
quote:

Overigens Korenwolf, ik zit hier echt hardop te lachen. Ik zie jou namelijk staan voor 'Wie is er bang voor rood, geel en blauw', lachend als een bezetene is een overwegend stille ruimte:D Daar heb ik inderdaad heel hard om gelachen! Toen die pas gerestaureerd was, hadden ze er een touw voor gehangen en aan weerskanten een suppoost in uniform neergezet. Dat vond ik heel grappig... (eh, je moet er bij geweest zijn denk ik.)

de supppoosten voelden zich nogal opgelaten door mijn gelach.

Hahaha ik meot daar inderdaad ook om lachen. Ik lach ook heel snel om dingen die mensen niet grappig vinden. Zoals inderdaad bepaalde settings die absurd aandoen. Een vriendin van me heeft dat ook, er hoeft maar een boterhamzakje door de lucht te vliegen of we liggen plat.

Dat moet inderdaad heel vervelend zijn voor omstanders:D
quote:

quote: Dushi74 reageerde

Nee Korenwolf ik zit hier achter mijn pc ook te lachen. Ik denk in beelden misschien is dat de oorzaak van mijn makkelijke lachen. Ik kan zelfs om mijzelf lachen als ik val of ergens me tegenaan stoot. Gewoon omdat je soms zulke rare buitelingen kunt maken of rare gezichten kunt trekken. Dan bedenk ik hoe ik er op het moment van stoten of vallen uit heb moeten zien. Lig ik al helemaal in een deuk hahaha. Ooh te erg eigenlijk

Woehahahahaha, ik ook! Of als mn vriend zich aan het uitkleden is en op een been wankelt, dan zie ik voor me hoe hij zijn evenwicht verliest en met zijn kop door de muur heen gaat.

Oh. Erg eigenlijk.

Zit nu ook hardop te lachen om Korenwolf... Hahahaha dat heb ik dus ook. Weet dat nog goed op de middelbare school. Had een vriendin die precies hetzelfde had, en als we iemand die z'n stoel achterover leunde zagen, lagen wij al in een scheur omdat we de volgende scene (meisje dubbelgevouwen tussen twee schoolbanken en bril half kapot op haar smoelwerk) al in onze hoofden hadden:D
Ik vind wel dat we HSP opnieuw moeten definieren. HSP'ers zijn mensen die zich bescheuren als iemand keihard op z'n bek valt omdat ze dat zo goed aanvoelen en voor zich kunnen zien?
quote:

quote: fleurtje reageerde

quote: Dushi74 reageerde

Oh. Erg eigenlijk.

Zit nu ook hardop te lachen om Korenwolf... Hahahaha dat heb ik dus ook. Weet dat nog goed op de middelbare school. Had een vriendin die precies hetzelfde had, en als we iemand die z'n stoel achterover leunde zagen, lagen wij al in een scheur omdat we de volgende scene (meisje dubbelgevouwen tussen twee schoolbanken en bril half kapot op haar smoelwerk) al in onze hoofden hadden:D

Ze kijken me op het werk nu een beetje raar aan omdat ik hardop zit te lachen, hahahahahahahahahaha.

Ik heb dit dus zo'n tien keer per dag: in een stuip liggen door iets wat er in mn hoofd afspeelt.
quote:Ik vind wel dat we HSP opnieuw moeten definieren. HSP'ers zijn mensen die zich bescheuren als iemand keihard op z'n bek valt omdat ze dat zo goed aanvoelen en voor zich kunnen zien?Woehahahahahahhahahaaaaaaa.
Whoehahaha Korenwolf Hmmm ik geloof dat we het nu wel in het absurde trekken. Hihihihi.
Soms zeg ik ook dingen waar ik zélf helemaal van in een deuk lig. Anderen niet. Staat soms best stom. Maar ach, dat wijt ik maar aan mn adhd.;)
quote:

quote: Fleur34 reageerde

Maar begrijp ik het nou goed (ben helaas niet een hoogbegaafde hsp'er:P) dat jullie je meer irriteren aan de term hsp omdat dat de indruk wekt dat mensen die dat etiketje krijgen 'specialer' zijn en dat als mensen gewoon zouden zeggen dat ze 'gevoeliger' zijn het dan goed is?

Of zit ik er nou helemaal naast?

Leg mij nou eens uit waar precies die irritatie vandaan komt. Ach, ik erger me niet zo snel. Ik heb míjn ervaringen ermee neergepend. Wel komt het vaak op me over of mensen inderdaad 'iets' willen hebben. Niet alleen HSP, maar ook bijvoorbeeld een borderline-syndroom of een enge ziekte waarmee mensen te koop willen lopen. Da's ook een stoornis natuurlijk.

Hoogbegaafdheid impliceert ook dat je meer gaven zou hebben dan een ander. En hoewel ik IQ-gewijs hoogbegaafd ben, ís dit helemaal niet zo. Verkeerde term m.i. Ik vind dat HSP dezelfde dingen impliceert en ook de naam is misleidend voor mij. Ik denk niet dat mensen die zich minder snel uiten of minder empatisch lijken te zijn, ook daadwerkelijk minder voelen. Ik kom ook over als een bitch (hier dus aangezien de TO van mij is weggerend) terwijl ik dat stomme boek over HSP (en het ís een stom boek hoor) ook heb gelezen, het testje gedaan en ook jankend om vanalles en nogwat in mijn kamertje zat. Ik ben vaak zat erg aangedaan door zaken, maar je zult het niet meer snel aan me merken.

Overigens, héél typerend dat iemand schreef hier: waarom wordt er nooit iemand reteblij van positieve gevoelens als iemand zich een ongeluk staat te lachen naast je? Het gfaat vaak om het negatieve aspect. Ook zijn het vaak zaken die de éigen omgeving aangaan. Dat doet mij ook twijfelen. Plus het onwetenschappelijke karakter ervan. Ik bekijk het gewoon rationeler, that's all.

Bij mij gaat het dus juist NIET op het negatieve effect maar JUIST om het positieve!
Fleur ik noem dat binnenpretjes. Al tel ik niet hoevaak ik die heb hoor. Als ik melig ben lach ik om de meest flauwe dingen. En probeer dan nog maar eens aan het werk te gaan. Lukt nie. Vooral niet als je dan je lachen in moet houden en de tranen over je wangen bengelen. Gelukkig zit ik met collega's die me langer kennen dan vandaag die kijken niet gek meer op als ik zit te lachen.
Trouwens als iemand een aanstekelige lach heeft ga ik ook mee lachen.
ik vind jullie wel een beetje enge sadistische trekjes/gedachten hebben:)
quote:ik vind jullie wel een beetje enge sadistische trekjes/gedachten hebben:)Meen je dat?
quote:Vooral niet als je dan je lachen in moet houden

Ik heb dat dus vaak 'snachts in bed, in het donker. Dan wil ik het inhouden maar dat lukt dan gewoon niet, ik zie dan steeds weer voor me hoe mijn vriend uit bed mieterde. Maar ja, dan voelt mijn vriend mn lichaam zo schokken van het lachen, dat ik net zo goed hardop kan lachen.

En sadistisch? Welneeee, gewoon groot inlevingsvermogen:D
Sadistisch? Ik vraag altijd eerst als iemand valt of zich stoot of wat dan ook of het pijn doet en of er niet kapot is dan wel bloed (de ehbo-er in mij denk ik) Is dit niet het geval of valt de schade mee ja dan lach ik. Kijk bij iemand die zich vreselijk bezeert ga ik heus niet staan lachen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven